Voidaanko sairaalasta kotiuttaa vanhus, joka ei pääse itse edes vessaan?
Vaan makaisi yksin kotona koko päivän vaipoissa. Kodinhoitaja tulisi kolmesti päivässä.
Onko edes teoriassa mahdollista?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sekin peruste, että on kotona yksin ja yksinäinen, ja sekin on että ei pääse ilman apua pois sängystä edes vessaan. Kyllä noilla perusteella voi päästä hoivakotiin, jos paikkatilanne on sellainen, että se onnistuu. Mutta kiireellisimmin pit
Kuvitelkaa omalle kohdalle tuo, että olet ns sidottu sänkyyn, olet yksin et pääse sängystä mihinkään? Vain odotat kotihoitajaa jonka aikataulu ei monesti pidä? Kyllä siinä eutanasia tulee mieleen...
Vaikka miten kuvittelen, niin kyllä minä mieluummin omassa sängyssä makaisin kotona kuin jossain karussa hoivakotihuoneessa.
Voi tulla aika, että ei tunnista olevansa kotona, vaan koti on esim. se paikka jossa asui lapsuudessa ja sitten lähdetään vaeltamaan sinne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sekin peruste, että on kotona yksin ja yksinäinen, ja sekin on että ei pääse ilman apua pois sängystä edes vessaan. Kyllä noilla perusteella voi päästä hoivakotiin, jos paikkatilanne on sellainen, että se onnistuu. Mutta kiireellisimmin pit
Kuvitelkaa omalle kohdalle tuo, että olet ns sidottu sänkyyn, olet yksin et pääse sängystä mihinkään? Vain odotat kotihoitajaa jonka aikataulu ei monesti pidä? Kyllä siinä eutanasia tulee mieleen...
Vaikka miten kuvittelen, niin kyllä minä mieluummin omassa sängyssä makaisin kotona kuin jossain karussa hoivakotihuoneessa.
Voi tulla aika, että ei tunnista olevansa kotona, vaan koti on esim. se paikka jossa asui lapsuudessa ja sitten lähdetään vaeltamaan sinne...
Nyt olikin kyse täysin vuodepotilaasta. Sellainen ei vaeltele yhtään minnekään kuin korkeintaan muistoissaan.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole teoriaa vaan käytäntö. Kipataan sängylle täysissä vaatteissa ja sekavana, koho tulee sitten kun tulee. Ulosteet valuvat sänkyyn. Petivaatteet heitetään kylppärin lattialle myttyyn ja soitto omaiselle, että tules auttamaan vanhempaasi. Ei ole väliä, missä olet ja minkä matkan päässä. Vihaan tätä ja vihaan kaikkia.
Sitä saa mitä tilaa. On se kumma kun omaiset hylkäävät vanhempansa ja olettavat etttä yhteiskunta pitää huolen. Sellainen on sosiaalidemokraattien saastainen ja ihmisvihamielinen ajattelutapa.
Oliko se sitten oikein, että hylkäisi lapsensa ja ryhtyisi heidän sijasta hoitamaan vanhempaansa? Ei onnistu nykyaikana molempien yhdistäminen vaan jompi kumpi voi väistämättä huonosti.
Hyvin usealta naapurilta olen kuullut, kuinka heidän läheisensä on laitettu kuntoutumaan sairaalasta, johonkin lähikunnan hoitolaitokseen mm murtumahoidon jälkeen. Käytännössä kuntoutus on ollut vähäistä, mutta jonnekin on pitänyt sijoittaa kun katsottu ettei vielä kotioloissa pärjää. Omaisilla ei ole autoa, ei edes ajokorttia jotta pääsevät katsomaan läheistään. Jatkohoitopaikat on olleet n 100km säteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään ihan normaalia että päivystyksestä/sairaalasta/vuodeosastolta kotiutetaan ikäihmisiä käytännössä jalattomana ja puolikuolleena, selvittämättä yhtään miten pärjäävät kotona käytännössä yksin. Luotetaan siihen kun mummu sanoo että juu, kyllä minulla kotihoito käy - todellisuudessa kerran kahdessa viikossa, vain täyttämässä lääkeannostelukoneen.
Jokainen voi hommata palveluita sen mukaan kuin tarvitsee. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tarjota kaikki mahdolliset palvelut kun ei ole rahaa tai henkilökuntaa. Miksi omaiset eivät tee mitään auttaakseen.
On vanhuksia joilla ei ole enää omaisia, tai ne vähät asuvat muualla tai eivät halua/pysty osallistumaan. Monen sataa ikävuotta lähestyvän vanhuksen puoliso, sisarukset ja jopa lapsetkin ovat usein jo kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 33: "Ok, kiitos tiedosta. Eli minä kieltäydyn olemaan paikalla silloin. "
Sekin kyllä riittää, jos vanhuksella on ollut kotiavaimensa mukana sairaalassa. Sairaala voi toimittaa avaimen kotihoidolle ja vanhukselle ja Kela-taksikuskille soitetaan huoltomies avaamaan ovi. Jos siis vanhus asuu taloyhtiössä eikä omakotitalossa. Pääsääntöisesti homma Suomessa menee niin, että jos vanhus pärjää kotihoidon turvin, silloin ei hoivakotipaikkaa vielä heru. Se, että vanhus on kotona yksin ja yksinäinen, ei vielä ole peruste hoivakotiin pääsylle.
no ok. Minä takavarikoin äitini avaimetLukkoseppä saa äitisi oven auki, sarjoittaa lukon uudelleen sekä antaa uudet avaimet ja lasku siitä lähetetään äidillesi
Joku jo mainitsi, että on laitonta sairaalasta käsin tehdä tuo. Totta, ja kaikki muukin avaimen luovutus välikäsien kautta. Mutta kun vanhus kotiutuu niin voidaan tilata lukkoseppä tai huoltomies avaavaa oven yhdessä vanhuksen kanssa. Jos siis omaiset ei auta. Olen joskus odotellut muistisairaan kanssa oven avaajaa ulkona puolisen tuntia, mikä ei kuulosta pitkältä ajalta, mutta on, kun toinen ei ihan ymmärrä miksi ei mennä sisälle. Onneksi oli kesä. Kotoa löytyi sitten lisää avaimia mistä antoi kotihoidolle oman, ja ihan itse allekirjoitti luovutus paperin ja oli vaan tyytyväinen, kun kerroin, että aletaan käymään. Ei siinä avain asiassa omaista välttää tarvita. Kaikilla ei edes ole. Kauppa palvelua varten tarvitaan sitten toinen, mutta senkin voi tehdä niin, että ensimmäisen toimituksen yhteydessä hoitaja avaa oven ja vanhus antaa avaimen ja allekirjoittaa paperin. Parempi kuntoiset näitä joskus vastustaa, tai muistisairaat, mutta jos liikkuminen on noin huonoa niin yleensä kaikki sujuu hyvässä yhteistyössä heidän kanssaan. Omaiset eivät voi kotiutumista estää tuollaisella kiusanteolla. Jos jotenkin voi vaikuttaa niin puhua järkeä, että kuntoutuisi vielä lisää, kertoa oikeista haasteista kotona (apuvälineet, kaiteet, kahvat, onko tilat ahtaat, onko portaita, onko kotihoitoa, muita palveluja, jne), että saisi lisäaikaa. Liian pitkään sairaalassa makaaminen laitostuttaa, ja toki myös se, että vie paikan joltain sairaanhoidollista tarvitsevalta. Uudella sairaalaan palaaminen on kyllä tosi yleistä ja nykyään lääkärit kotiuttaa liian pian ja selvittämättä yhtään jatkoja. Monesti ihan muutamakin lisäpäivä tekisi ihmeitä ja tulisi halvemmaksi, sekä tietysti kaikille mukavammaksi.
"On ollut. Läheiseni itse halusi kotiin, sai sinne myös apuvälineitä. Kotihoitoa tai mitään vaippoja ei suostunut ottamaan, vaikka aina ei päässyt vessaan kuin konttaamalla. Halusi säilyttää itsenäisyytensä. Hommasi itselleen puolapuut seinälle ja voimistelurenkaat kattoon. Fysioterapeutti kävi myös. Tietysti sairaalassa voi tarvittaessa siirtää joltain toiselta osastolta kuntoutusosastollekin, edellytyksenä on että on kuntoutuksen tarve ja on kuntoutettavissa. Olen ollut töissä kuntoutusosastolla. En tiedä missä päin sinne pääsee vain itse vaatimalla, itse olin Helsingissä. Ei sinne ainakaan otettu ketään sillä perusteella että kenen omainen vaatii suurimpaan ääneen, vaan kaikki samoilla kriteereillä."
Eihän tämä ollut ollenkaan se tilanne, mitä kuvasin. Äitiäni yritettiin työntää ulos sairaalasta kaikin voimin, vaikka hän itse sanoi, ettei pärjää. Et ole tuntenut sitä hätää, mikä potilaalla ja omaisilla silloin on. Eikä tämä ollut ainoa kerta kun näin kävi. Äitini oli myös selkeästi huonokuntoisempi kuin oma läheisesi, ei olisi pystynyt mihinkään puolapuihin eikä voimistelurenkaisiin saati sitten hommaamaan niitä itselleen. Omaisia ei myöskään lähellä hoitoapuna. Aivan hirveää olla siinä tilanteessa ja miettiä, että mitä tehdään, jätetäänkö äiti tosiaan heitteille.
En osaa sanoa, miksei meille heti kerrottu kuntoutusvaihtoehdoista, ehkä kukaan ei vaan ehtinyt. Ei äitini kotikunnassa ainakaan tällaisista ole kerrottu etukäteen. Siksi kannustankin muita samassa tilanteessa olevia kyselemään asioista. Sairaalan ja kuntoutuslaitoksen lääkäreille voi ainakin täälläpäin varata soittoajan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei halua että hänen äitiä kotiutetaan? Eihän nyt sairaalassa voi pitää jos ei ole sairaalahoidon tarvetta.
Onko äitini kotikuntoinen, jos ei pääse itse seisomaan, vaan tarvii kaksi hoitajaa nostamaan hänet pystyyn? Nyt hän on juuri ja juuri sairaalassa kävellyt vessaan, joka on 2 metrin päässä. Kotona keittiöön on 20 metriä.
Miten tämä käytännössä menee? Kaksi kotihoitajaa tulee klo 08.00 nostamaan hänet sängystä ja taluttamaan keittiiöön, jossa kattavat ruoat. Hän istuu keittiössä ja odottaa koo 13.00 tulevaa seuraavia kahta kotihoitajia viemään hänet uudestaan sänkyyn? Vai odottavatko nämä kaksi kotihoitajaa puoli tuntia, että hän saa syötyä ruokansa?
Periaattessa ei, koska asunnon haltijalla, on päätösvalta siitä, kenet hän asuntoonsa päästää. Eikä ketään voi jättää heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei halua että hänen äitiä kotiutetaan? Eihän nyt sairaalassa voi pitää jos ei ole sairaalahoidon tarvetta.
Onko äitini kotikuntoinen, jos ei pääse itse seisomaan, vaan tarvii kaksi hoitajaa nostamaan hänet pystyyn? Nyt hän on juuri ja juuri sairaalassa kävellyt vessaan, joka on 2 metrin päässä. Kotona keittiöön on 20 metriä.
Miten tämä käytännössä menee? Kaksi kotihoitajaa tulee klo 08.00 nostamaan hänet sängystä ja taluttamaan keittiiöön, jossa kattavat ruoat. Hän istuu keittiössä ja odottaa koo 13.00 tulevaa seuraavia kahta kotihoitajia viemään hänet uudestaan sänkyyn? Vai odottavatko nämä kaksi kotihoitajaa puoli tuntia, että hän saa syötyä ruokansa?
Jos vanhus ei pääse liikkeelle sairaalassa miksi hänen pitäisi liikkua kotona esim. sinne keittiöön. Tarvittavat asiat niin lähelle että niiden kanssa pärjää.
Liikkuminen toki sinne vessaan on juurikin sitä kuntoutusta vaikka siihen alussa tarvitaankin apua. Liikkumis matkaa lusätään päivittäin. Myös kotona sinne keittiöön kannattaa liikkua ihan heti kun se vain on mahdollista autettuna tai apuvälinein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus ei pääse liikkeelle sairaalassa miksi hänen pitäisi l
Miten hän sitten syö? Ei makuuhuoneessa ole sellaista siirrettävää pöytää, joka on juuri oikealla ruokailutasolla.
Yksi kotikuntoisuuskriteereistä käsittääkseni on juuri se, että pystyy käymään vessassa itsenäisesti. Aika outoa, jos tätä ei noudateta.
Minä tiedän yhden, joka on vuodepotilas kotona. Mutta hänellä on puoliso. Vanha, mutta saa ainakin haettua lasin vettä tms.
Todella outoa, jos ihminen jätetään moneksi tunniksi vuoteenomaksi ilman ketään. Sairaalassakin on hälytysnappi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän yhden, joka on vuodepotilas kotona. Mutta hänellä on puoliso. Vanha, mutta saa ainakin haettua lasin vettä tms.
Todella outoa, jos ihminen jätetään moneksi tunniksi vuoteenomaksi ilman ketään. Sairaalassakin on hälytysnappi.
Aika monella vanhuksella on hälytysnsppi myös kotona.
Kun hallituksen säästöt tulevat täysimääräisinä voimaan niin sinä käytät vaihtamassa ne vaipat.
No ei voida kotiuttaa jos ko. vanhus olisi sitten ihan yksinään kotonaan eikä vessaan pääsisi
Mutta jos tulkitaan, että kotihoito tai omaiset huolehtii, niin sitten ulos vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Ja jos kotihoitaja käy auttamassa leikkauksen jälkeen kotonavessaan niin siitä tulee lasku.
Kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Erikseen ostetaan sitten kodin siivous, kauppapalvelut jne.
Miten se vanhus vastaanottaa kaupan lähetin, jos ei pääse avaamaan ovea?Kauppapalvelulle voidaan antaa kotiavain.
Miten annetaan, kun ei päästä sitä ekaa kertaa ovelle avaamaan ovea, jotta avain voitaisiin antaa?
Oven pieleen pikku kaappi jossa on numeroita, annetaan koodi sille joka tarvitsee, ja niin pääsee sisälle ne jotka ovat siihen oikeutettuja.
Sen vuoksi ei ketään jätetä kotiuttamatta että esim. makuuhuoneessa ei ole pöytää josta voi syödä. Tarvittaessa se pöytä hankitaan jostakin. Samoin kotii voidaan viedä myös sairaalasänky jos se mahdollistaa asiakkaan olemisen kotona. Meillä on olemassa monenlaisia apuvälineitä ei niiden puuttuminen ole syy sairaala/laitoshoidolle.
Syy sairaalahoidolle voi nykyisin olla toki se että kotiin ei kertakaikkiaan saa apua esim. kotihoitoa ja/tai asumispalveluiden lyhytaikaishoito on täynnä. Pitkittynyt sairaala-/laitoshoito lisää kuolemanriskiä. Elämänhalu useinkin katoaa laitoshoidossa ja niissä sairastutaan mm. infektioihin.
Sipilän hallituksen aikana ne yksityisten hoivakotien järkyttävät jutut tapahtuivat. Marinin hallitus laittoi hoitajamitoituksen sellaiseksi, että edes jotain hoitoa saattoi toivoa vanhusten saavan.