Voidaanko sairaalasta kotiuttaa vanhus, joka ei pääse itse edes vessaan?
Vaan makaisi yksin kotona koko päivän vaipoissa. Kodinhoitaja tulisi kolmesti päivässä.
Onko edes teoriassa mahdollista?
Kommentit (172)
Ei se ole teoriaa vaan käytäntö. Kipataan sängylle täysissä vaatteissa ja sekavana, koho tulee sitten kun tulee. Ulosteet valuvat sänkyyn. Petivaatteet heitetään kylppärin lattialle myttyyn ja soitto omaiselle, että tules auttamaan vanhempaasi. Ei ole väliä, missä olet ja minkä matkan päässä. Vihaan tätä ja vihaan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei halua että hänen äitiä kotiutetaan? Eihän nyt sairaalassa voi pitää jos ei ole sairaalahoidon tarvetta.
Onko sinun läheisesi ollut koskaan sairaalassa vastaavassa tilanteessa? Voin kertoa että on melkoista taistelua tuo omista oikeuksista kiinni pitäminen. Tulee ihan huono olo kun muistelen oman äitini sairaala-aikoja. Sairaalasta oltiin kyllä lykkäämässä aina vauhdilla kotiin ja aina sai olla sanomassa, että hän ei pärjää siellä ja jotain muuta on keksittävä. Lopulta kuntoutusosasto oli pelastuksemme ja siellä äidin asiat otettiin todesta. Tehtiin palvelukartoitus ja suunnitelma kotihoidosta, ja fysioterapeutti kävi jopa äidin kotona katsomassa, että hän pääsee siellä kulkemaan rollaattorilla, ja tilasi samalla sinne muut tarvittavat apuvälineet. Aivan loistavaa palvelua lopulta, sitä täytyi vaan itse vaatia.
On ollut. Läheiseni itse halusi kotiin, sai sinne myös apuvälineitä. Kotihoitoa tai mitään vaippoja ei suostunut ottamaan, vaikka aina ei päässyt vessaan kuin konttaamalla. Halusi säilyttää itsenäisyytensä. Hommasi itselleen puolapuut seinälle ja voimistelurenkaat kattoon. Fysioterapeutti kävi myös. Tietysti sairaalassa voi tarvittaessa siirtää joltain toiselta osastolta kuntoutusosastollekin, edellytyksenä on että on kuntoutuksen tarve ja on kuntoutettavissa. Olen ollut töissä kuntoutusosastolla. En tiedä missä päin sinne pääsee vain itse vaatimalla, itse olin Helsingissä. Ei sinne ainakaan otettu ketään sillä perusteella että kenen omainen vaatii suurimpaan ääneen, vaan kaikki samoilla kriteereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 33: "Ok, kiitos tiedosta. Eli minä kieltäydyn olemaan paikalla silloin. "
Sekin kyllä riittää, jos vanhuksella on ollut kotiavaimensa mukana sairaalassa. Sairaala voi toimittaa avaimen kotihoidolle ja vanhukselle ja Kela-taksikuskille soitetaan huoltomies avaamaan ovi. Jos siis vanhus asuu taloyhtiössä eikä omakotitalossa. Pääsääntöisesti homma Suomessa menee niin, että jos vanhus pärjää kotihoidon turvin, silloin ei hoivakotipaikkaa vielä heru. Se, että vanhus on kotona yksin ja yksinäinen, ei vielä ole peruste hoivakotiin pääsylle.On sekin peruste, että on kotona yksin ja yksinäinen, ja sekin on että ei pääse ilman apua pois sängystä edes vessaan. Kyllä noilla perusteella voi päästä hoivakotiin, jos paikkatilanne on sellainen, että se onnistuu. Mutta kiireellisimmin pit
Soitat sitten lapsillesi sekavana että milloin se hoitaja oikein tulee... klo on 4:30 yöllä. Lopulta töissä käyvät lapsetkaan eivät nuku öitään.
Nro 60: "Kuvitelkaa omalle kohdalle tuo, että olet ns sidottu sänkyyn, olet yksin et pääse sängystä mihinkään? Vain odotat kotihoitajaa jonka aikataulu ei monesti pidä? Kyllä siinä eutanasia tulee mieleen..."
Sattuneesta syystä on tullut viimeisen kahden vuoden aikana monestikin mieleen. Mutta mieluummin olen tuossa tilanteessa kuitenkin kotona kuin hoivakodissa, jossa ihan samaan tapaan odotan, että joku hoitaja tulee jossain vaiheessa käymään. Ja seuraan sivusta, kun joku tuntematon muistisairas touhuaa huoneessani, penkoo ja vie tavaroitani tai saattaa äityä väkivaltaiseksi ja siinä vaan makaan ja odottelen, milloin joku hoitaja ehtii tulla hakemaan muistisairaan vanhuksen pois huoneestani. Ei tästä kauhean kauaa ole, kun joku muistisairas vanhus oli hoivakodissa pahoinpidellyt toisen vanhuksen kuoliaaksi. Kotona saa sentään olla rauhassa eikä tarvitse pelätä, että joku käy kimppuun.
Se on nykyään ihan normaalia että päivystyksestä/sairaalasta/vuodeosastolta kotiutetaan ikäihmisiä käytännössä jalattomana ja puolikuolleena, selvittämättä yhtään miten pärjäävät kotona käytännössä yksin. Luotetaan siihen kun mummu sanoo että juu, kyllä minulla kotihoito käy - todellisuudessa kerran kahdessa viikossa, vain täyttämässä lääkeannostelukoneen.
Vierailija kirjoitti:
On sekin peruste, että on kotona yksin ja yksinäinen, ja sekin on että ei pääse ilman apua pois sängystä edes vessaan. Kyllä noilla perusteella voi päästä hoivakotiin, jos paikkatilanne on sellainen, että se onnistuu. Mutta kiireellisimmin pit
Kuvitelkaa omalle kohdalle tuo, että olet ns sidottu sänkyyn, olet yksin et pääse sängystä mihinkään? Vain odotat kotihoitajaa jonka aikataulu ei monesti pidä? Kyllä siinä eutanasia tulee mieleen...
Vaikka miten kuvittelen, niin kyllä minä mieluummin omassa sängyssä makaisin kotona kuin jossain karussa hoivakotihuoneessa.
Pitkäaikaishoidon paikkoja alettiin vähentää jo vuosikausia sitten ja tuli määräys tai sääntö, että ihminen pyritään hoitamaan kotiin jos pärjää 3- 5 hoitokäynnin vrk myötä. Samaan aikaan kyllä nousi pilvin pimein yksityisiä hoitokoteja pieniin kuntiinkin ja kunnat ja kaupungit " möivät " vanhustenhoidon yksityisille. Mehiläinen ja Attendo pääasiassa niitä yksityisiä toimijoita. Mutta kukaan ei liene laskenut, että tarve kasvaa kaiken aikaa kun suuret ikäluokat vanhenevat. Heistä on hengissä muistaakseni n 55 - 60 %. Mm oma kotikuntani luopui kunnallisesta vanhusten hoitokodit, möi palvelun Attendolle joka rakensi täysin uuden vaikka entinen oli rakennettu 90- luvulla. Entinen kunnallinen hoitokoti tuotti laadukasta hoitoa vanhuksille, tiedän kun äitini vietti viimeiset kolme vuotta siellä. Kaikki muutkin kiittivät hyvää ja loppuun asti laadukasta ihmistä kunnioittavaa huolenpitoa. Mm hoidettavan kuoltua, vuorossa olleet hoitajat kokoontuivat vainajan huoneeseen hiljentymään ja lauloivat saattovirren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kuuluu kokoomukselle tästäkin.
Ei kuulu, vaan Sanna Marinille. Tämä hallitus kohteli vanhuksia kaltoin, eristi kotiin ja eikä antanut rahaa soteen eikä sitä myötä vanhusten hoitoon. Nyt nautitaan tätä satoa, kunnes saadaan talous kuntoon ja rahaa hoitoihin. Vaan kun mistään ei saisi säästää.
Niin. Orpon hallitus työntää mieluummin rahaa kelakorvauksina yksityiselle, kuin lisää sote-rahoitusta. Vähentää sitten vielä kolmannen sektorin rahoitusta. Prioriteetit kohdallaan.
Eikö tällaiselle ihmiselle eutanasia ole paras ratkaisu. Jos ei kykene hoitamaan asioitaan niin miksi ptäisi ylipäätään elää.
Voidaan kotiuttaa, ainoastaan koko aikaisesti avustajia tarvitsevia ovat kansanedustajat, jopa useita kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole teoriaa vaan käytäntö. Kipataan sängylle täysissä vaatteissa ja sekavana, koho tulee sitten kun tulee. Ulosteet valuvat sänkyyn. Petivaatteet heitetään kylppärin lattialle myttyyn ja soitto omaiselle, että tules auttamaan vanhempaasi. Ei ole väliä, missä olet ja minkä matkan päässä. Vihaan tätä ja vihaan kaikkia.
Sitä saa mitä tilaa. On se kumma kun omaiset hylkäävät vanhempansa ja olettavat etttä yhteiskunta pitää huolen. Sellainen on sosiaalidemokraattien saastainen ja ihmisvihamielinen ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään ihan normaalia että päivystyksestä/sairaalasta/vuodeosastolta kotiutetaan ikäihmisiä käytännössä jalattomana ja puolikuolleena, selvittämättä yhtään miten pärjäävät kotona käytännössä yksin. Luotetaan siihen kun mummu sanoo että juu, kyllä minulla kotihoito käy - todellisuudessa kerran kahdessa viikossa, vain täyttämässä lääkeannostelukoneen.
Jokainen voi hommata palveluita sen mukaan kuin tarvitsee. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tarjota kaikki mahdolliset palvelut kun ei ole rahaa tai henkilökuntaa. Miksi omaiset eivät tee mitään auttaakseen.
Vierailija kirjoitti:
On, koska omaiset ja vanhukset viimeiseen asti haluaa välttyä vanhainkotiin menemiseltä. "Kyllä oma koti aina laitospaikan voittaa."
Eli itsemääräämisoikeus. Tuohon aina vedotaan, vaikka esim iso-äiti oli 93v. ja sekaisin kuin seinäkello. Aiheutti sitten kymppitonnien vesivahingon.
Juu, vanhuksen joka ei pääse itse vessaan, voi kotiuttaa. Mutta muuhanmaattajaa ei - hänelle on järjestettävä inhimilliset ja ihmisarvoiset olosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kuuluu kokoomukselle tästäkin.
Kyllä se oli Marin joka veti soten tähän jamaan.
VÄhänpä tiedät. Sote on samnalianenkuin Sipilän sote - ja sitä edeltäneen ja sitä edeltäneen hallituksen. Siinä on elementit kaikkien aiempien hallitusten soteyrtyksistä, joihi käytettiin valtavat määrät rahaa - ja jotka usein törmäsivät perustustuslakiin.
Sipilän hallituksen soten tavoitteena oli kolmas hallintotaso (!), palkkaharmonisointi ja 18 aluetta - sekä tietysti se perustuslain vastainen valinnanvapaus.
Kunnat puolestaan olivat jo useamman vuoden alibudjetoineet sotemenonsa, koska tiesivät sotetehtävien siirtyvän itseltään pois. Siitä se alijäämä syntyi.
Kokoomus pyrkii nyt romuttamaan koko julkisen perusterveydenhuollon (ei erikoissairaanhoitoa, ksoka sitä nuo tulevat itsekin tarvitsemaan, Orpohan tarvitsi jo) ja sirtämään sitä kautta suuren osan verovaroistamme sijoittajien taskuun. Ne sijoittajat ovat enimmäkseen ulkomaalaisia, koska terveyspalvelymarkkinoitamme hallitsee monikanslaliset yritykset.
Suomen yksityiset terveyspalvelumarkkinat ovat ihan kokoo maailmankin mittapuulla poikkeuksellisen keskittyneet. arvaat varmaan, että keskittyminen tarkoittaa tässäkin tapauksessa sitä, että ne voivat sitten ajtkossa sanella hintasa - ja sinä maksat, koska muuta ei ole.
Onko tämä sinusta järkevää ja sinun etujesi, puhumattakaan valiton edusta, mukaista?
Ei kai sairaala ole oikea paikka vaipoissa olevalle vanhukselle. Ylipäätään tämä vanhusten makuuttaminen sairaalassa "tutkimuksissa" on typerää. Lähes kasvikunnossa olevia tutkitaan, ultrataan ja kuvataan viimeisen päälle, ettei vaan pääse kuolemaan. Typerää touhua. Sen sijaan toimintakykyisiä ja nuorempia eläkeläisiä voisikin tutkia, jotta saataisiin niitä laadukkaita elinvuosia lisää. mutta ei. Paukut laitetaan sinne, kun elämä on sitä vaipoissa olemista, rollaattoria ja kuolema jo koputtelee ovella. Hoitokotifirmatko tätä ajaa? Antaa mennä huonoon kuntoon ja sitten aletaan pitkittämään elämää, että oikein saadaan rahastaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ovatko he vuoteenomina, vai onko vaipat vain vahinkoja varten?
Minä puhun vanhuksesta, joka ei omin avuin pääse sängystä ylös.
Kyllä voidaan kotiuttaa, kun ei ole mitään muutakaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi hommata palveluita sen mukaan kuin tarvitsee. Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tarjota kaikki mahdolliset palvelut kun ei ole rahaa tai henkilökuntaa. Miksi omaiset eivät tee mitään auttaakseen.
Omaiset voivat asua vaikka toisella puolen tätä perkeleen paskana olevaa palloa, esimerkiksi töiden takia. Miksi vitussa siellä Suomessa mahtaa olla "vanhainkoteja" tai ylipäätään minkään sortin hoitohenkilökuntaa kenenkään tarpeisiin jos ketään ei saa/tarvitse hoivata?
On.
Ei siellä sairaalassakaan vessaan saateta aina kun pt ilmoittaa. Etenkään vanhuksia. Vaipat vuodepotilailla.
Noin tosin ei saa tehdä, sairaala ei saa tilata lukkoseppää, äidin tulee tehdä se itse. Jos sairaala erehtyy tilauksen tekemään, niin sitä pidetään indikaationa sille, että vanhus ei pärjää yksin. Jos vara-avaimet on tyttärellä niin sitten soitellaan ja pallotellaan vanhusta paikasta toiseen, mutta väkisin ei ovea saa mennä avaamaan kuin viranomainen eli poliisi.