Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apteekissa asioimisen yksityisyydensuoja, mitä kokemuksia ja mielipiteitä herättää?

Vierailija
06.07.2024 |

Tämä on herkkä aihe etenkin monille psyykepuolen lääkkeitä käyttäville. Ymmärrän, eikä minuakaan henkilökohtaisesti haittaa, jos muut asiakkaat kuulevat esimerkiksi verenpaine- tai kipulääkityksestäni, mutta harvempi haluaa muiden ihmisten kuulevan vaikkapa hiv,- psykoosi- tai peräpukama lääkityksistään, eli lääkkeidenkin osalta on eroja.

Samoin suuri ero on mielestäni siinä, asioidaanko suuren kaupungin vai pienen pitäjän apteekissa: suuren kaupungin apteekissa on epätodennäköisempää, joskaan ei mahdotonta, törmätä tuttuihin, eikä vieraiden asiat muutenkaan kiinnosta ehkä aivan samalla tavalla, mutta pienten paikkakuntien apteekkien kautta juorut voivat lähteä liikkeelle. 

Joku vetoaa tietenkin siihen, ettei minua lainkaan haittaa jos joku kuulee lääkityksestäni ja sehän on erinomainen asia, kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä avoimia. Mutta tahtoisitko kertoa muiden kuullen myös taloustilanteestasi, seksielämästäsi tai muista intiimeistä yksityisasioistasi? Useimmilla ihmisillä on jokin raja, jota he eivät halua ylittää muiden kuullen. Useimmille se on varmasti myös ns leimaavien lääkkeiden käyttäminen. Tiedän, ihanneyhteiskunnassa ketään ei leimata lääkkeiden käytön takia, mutta emme vielä aivan elä sellaisessa ihanneyhteiskunnassa. 

Yksityisyyden kunnioittaminen apteekissa voisikin aloittaa käytännön toimista, kuten selkeiden, yksityisten alueiden luomisesta reseptilääkkeiden noutoon. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi erillisten palvelupisteiden järjestämistä tai äänieristettyjä tiloja, joissa asiakas voi keskustella farmaseutin kanssa rauhassa. Toinen vaihtoehto on järjestää toimiva sähköinen asiointi ja sen kautta lääkkeiden nouto apteekin noutolokerosta tai kotiinkuljetuksella. Kaikki eivät tosin vielä osaisi sitä hyödyntää. 

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sairas farmasian pääsykokeissa repuuttanut reppana nostelee näitä vanhoja apteekkiketjuja ja aloittaa uusia haukkuakseen farmaseutteja tai proviisoreja.

Vierailija
62/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan kuule yhtään mitä farmaseutti ja asiakas jota hän palvelee puhuvat, kun istun tai seison apteekissa odottajille osoitetussa paikassa odottamassa vuoroani. Siinä missä palveltava asiakas istuu on sivuilla seinämät äänieristeenä. Tämä on nyt kyllä jonkun harhaluuloisen kirjoitus siitä, että häntä kuunneltaisiin hänen asioidessaan apteekissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan kuule yhtään mitä farmaseutti ja asiakas jota hän palvelee puhuvat, kun istun tai seison apteekissa odottajille osoitetussa paikassa odottamassa vuoroani. Siinä missä palveltava asiakas istuu on sivuilla seinämät äänieristeenä. Tämä on nyt kyllä jonkun harhaluuloisen kirjoitus siitä, että häntä kuunneltaisiin hänen asioidessaan apteekissa.

Eipä niin mutta paranoidinen skitsofrenia teettää kaikenlaista.

Vierailija
64/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden suojasta puhuen: eikö muita ärsytä, että pitää kertoa ääneen puhelinnumeronsa, olipa kyse sitten tokmannin kanta-asiakkuudesta, tai epassista?

Voi ladata apin niin ei tarvitse huuhdella numeroita. Näissä numeroiden luettelemisessa on se hauska puoli, että joskus myyjä näppäilee ne väärin. Itse taannoin etsin Tokmannin sovelluksesta kuittia ja siellä oli rekisteröitynyt ostoksia mm. Iisalmesta ja Haminasta. Ikinä en ole noissa kaupungeissa edes käynyt.

Vierailija
65/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo peräpukama voiteen osto nolottaa kyllä minuakin. Ja farmaseuttina on yleensä joku iloisesti hymyilevä nuori nainen. Ja joo viereinen asiakas ja farmaseutti kuulee varmasti kaiken.

Vierailija
66/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan meilläpäin uudistettiin päivystys osastoa ja kuntalaisilta kysyttiin ehdotuksia ja parannuksia vrt. Nykyiseen. Kirjoitin, hyvin perustellen, että "asiointiluukku" pitäisi olla Easy Access liukuovellinen huone, koska kukaan ei halua kuulla sun peräpukamavuodoista eikä märkivän haavan väristä.

Vierailija
67/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse apteekissa yli 20 vuotta työskennelleenä, en ole huomannut suurempaa intimiteettisuoja-ongelmaa. Kaikissa apteekeissa, joissa olen työskennellyt, on ollut loossit + muiden asiakkaiden odotustila on kauempana. 

Totuus on, että lääkkeiden käyttö on pakko käydä asiakkaan kanssa läpi, tarkasti. Jos näin ei tehdä, tulee asiakkailta kiukkuisia yhteydenottoja, kun lapsen korvatulehdukseen määrätty antibioottioraaliiuos ei pysy korvassa tai ihon kutinaan määrätty antihistamiinioraaliliuos on hankala saada pysymään iholla... tai kuinka emätintabletti oli hankala niellä eikä edes auttanut emättimen hiivatulehdukseen... myöskään 3/4 tabletin annosohjeella ei voi valita, ottaako kolmea vai neljää tablettia...

Ihmiset on ihan oikeasti lukutaidottomia tai sitten luetun ymmärtäminen ei vaan onnistu. Siksi asiat on pakko käydä läpi juurta jaksain. Osa lääkkeistä voi aiheuttaa vakavan myrkytys- tai haittavaikutusriskin väärinkäytettynä. Apteekissa ei vaan pystytä asiakkaan ulkoisen olemuksen perusteella tietämään, osaako asiakas lukea ja ymmärtääkö ohjeistuksen...

Vierailija
68/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden suojasta puhuen: eikö muita ärsytä, että pitää kertoa ääneen puhelinnumeronsa, olipa kyse sitten tokmannin kanta-asiakkuudesta, tai epassista?

Kyllä ärsyttää.  Onneksi yksi usein käyttämäni myymälä on  ottanut käyttöön asiakkaalle  näppäimistön johon sen voi itse  laittaa..siitä se siirtyy heidän tiedostoihinsa.

Vierailija
69/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa farmaseutti huutaa kovaa niin että kaikki kuulevat hyllyllä. Noloa.

Vierailija
70/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia teet noin?! Minulla ei ole mitään asiakkuuksia mihinkään. S etukortti löytyy ja ei vaadi muuta kuin käyttää laitteessa. Kun joka paikassa kysellään, en vastaa vaan ilmoitan haluavani maksaa. Mikäli kassaneiti jankuttaa jäsenyyden perään, poistun maksamatta ja ostokset jää siihen. Vihaan yli kaiken noita vi-tun jäsenyyksiä.

Vierailija
71/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvassa apteekissa on mahdollista mitään äänieristettyjä tiloja järjestää. 

Onko niistä pakko itse kailottaa?! Puhun hiljaa, kyllä farmaseutti kuulee. 

Vierailija
72/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tympeä asioida pikkukylän apteekissa kun muut asiakkaat seisovat metrin päässä ja kuulevat kaiken.

Varsinkin jos haet -psyyken ja-intiimilääkkeitä !

Vasiten rakennettu ne apteekit niin että, että kaikki kuulee siellä, vaikka kuiskaat

. Itse kirjoitan  paperilistalle, mitä olen hakemassa ja annan se farmaseutille.

Vierailija
73/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sairas farmasian pääsykokeissa repuuttanut reppana nostelee näitä vanhoja apteekkiketjuja ja aloittaa uusia haukkuakseen farmaseutteja tai proviisoreja.

Sinne kouluun on helppo päästä. Yks huonosti koulunsa käynyt Erkkikin pääsi.

Vierailija
74/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ujoille ja estyneille tiedoksi, että on olemassa nettiapteekit. Siellä voi tilata itselleen määrätyt reseptilääkkeet apteekista noudettavaksi, esim. noutolokeroon. Juttelet kotisi rauhassa farmaseutin kanssa, jos lääke vaatii juttelua ja sitten haet lääkkeet. 

Vierailija
75/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä niin mutta paranoidinen skitsofrenia teettää kaikenlaista.

Eivät he sairauttaan häpeä! 

Vierailija
76/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo peräpukama voiteen osto nolottaa kyllä minuakin. Ja farmaseuttina on yleensä joku iloisesti hymyilevä nuori nainen. Ja joo viereinen asiakas ja farmaseutti kuulee varmasti kaiken.

Et ole ainoa, joka peräpukamista kärsii. Ketään ei oikeasti kiinnosta toisten sairaudet! Toki niitä taakasmaita riittää joka paikkaan mutta. .  

Vierailija
77/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimen on maininnut yksi farmaseutti ja proviisori ja kuulivat kunniansa henkilökohtaisesti. Proviisorin kanssa asioin muitta mutkitta. Tuota farmaseuttia en ole tavannut toistamiseen. 

Vierailija
78/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tympeä asioida pikkukylän apteekissa kun muut asiakkaat seisovat metrin päässä ja kuulevat kaiken.

Varsinkin jos haet -psyyken ja-intiimilääkkeitä !

Vasiten rakennettu ne apteekit niin että, että kaikki kuulee siellä, vaikka kuiskaat

. Itse kirjoitan  paperilistalle, mitä olen hakemassa ja annan se farmaseutille.

Paranoia? Tuo viittaus vasiten rakentamiseen, on epäluuloista!

Vierailija
79/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa että et ole käynyt pienessä apteekissa missä väkisinkin kuulee kaiken. Eikä niissä ole mitään äänieristeitä ja muut asiakkaat odottaa metrin päässä. 

Vierailija
80/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tarkka kuulo ja kuulen kyllä. Koska olen terveydenhoitoalalla, niin minulta tokikaan kuulemani asiat eivät mene eteenpäin, eivät vaikka en työtehtävissä apteekissa olisikaan juttuja kuullessani. Olen myös hienotunteinen, joten yleensä sitten kuuntelen odotellessani podcasteja kuulokkeilla etten kuulisi. 

En itse näe ongelma tuollaista "toien asiakas voi kuulla keskustelun"  skenaariota. Harvalla ihmisellä on hyvä kuulo ja toisaalta, jos asiakas pelkää keskustelun kuulumista toisille asiakkaille, niin hän voisi opetella sanomaan asiointia ennen farmaseutille ettei haluaisi asioida näin keskeisellä paikalla ja kysyä voiko siirtyä jonnekin sivummalle asioimaan. Tai sitten, kuten tuolla aiemmin joku kirjoitti, tilata lääkkeensä kotoa käsin nettiapteekista ja hakea ne sitten noutolokerosta. 

Olen huomannut, että farmaseutit pääosin osaavat kyllä kysellä asioita yleispiirteisesti. 

Ehkä apteekissa huomaa parhaiten sellaiset asiakkaat, jotka selvästi menevät sinne arastellen asioimaan tai kuiskimaan farmaseutille. Ihmisluonne on vähän sellainen, että silloin juuri kaikki terästää kuuloaan ja pyrkii kuulemaan mitä siellä sanotaan. Parempi vain koittaa tajuta ettei lääkkeissä mitään hävettävää ole eikä farmaseutit siellä ala kuuluttamaan, että tämä teidän psykoosilääkkeenne on tässä ja tämä lääkehän auttaa teidän harhoihin.