Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apteekissa asioimisen yksityisyydensuoja, mitä kokemuksia ja mielipiteitä herättää?

Vierailija
06.07.2024 |

Tämä on herkkä aihe etenkin monille psyykepuolen lääkkeitä käyttäville. Ymmärrän, eikä minuakaan henkilökohtaisesti haittaa, jos muut asiakkaat kuulevat esimerkiksi verenpaine- tai kipulääkityksestäni, mutta harvempi haluaa muiden ihmisten kuulevan vaikkapa hiv,- psykoosi- tai peräpukama lääkityksistään, eli lääkkeidenkin osalta on eroja.

Samoin suuri ero on mielestäni siinä, asioidaanko suuren kaupungin vai pienen pitäjän apteekissa: suuren kaupungin apteekissa on epätodennäköisempää, joskaan ei mahdotonta, törmätä tuttuihin, eikä vieraiden asiat muutenkaan kiinnosta ehkä aivan samalla tavalla, mutta pienten paikkakuntien apteekkien kautta juorut voivat lähteä liikkeelle. 

Joku vetoaa tietenkin siihen, ettei minua lainkaan haittaa jos joku kuulee lääkityksestäni ja sehän on erinomainen asia, kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä avoimia. Mutta tahtoisitko kertoa muiden kuullen myös taloustilanteestasi, seksielämästäsi tai muista intiimeistä yksityisasioistasi? Useimmilla ihmisillä on jokin raja, jota he eivät halua ylittää muiden kuullen. Useimmille se on varmasti myös ns leimaavien lääkkeiden käyttäminen. Tiedän, ihanneyhteiskunnassa ketään ei leimata lääkkeiden käytön takia, mutta emme vielä aivan elä sellaisessa ihanneyhteiskunnassa. 

Yksityisyyden kunnioittaminen apteekissa voisikin aloittaa käytännön toimista, kuten selkeiden, yksityisten alueiden luomisesta reseptilääkkeiden noutoon. Tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi erillisten palvelupisteiden järjestämistä tai äänieristettyjä tiloja, joissa asiakas voi keskustella farmaseutin kanssa rauhassa. Toinen vaihtoehto on järjestää toimiva sähköinen asiointi ja sen kautta lääkkeiden nouto apteekin noutolokerosta tai kotiinkuljetuksella. Kaikki eivät tosin vielä osaisi sitä hyödyntää. 

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi siirtyä verkkoapteekkiin mutta kun ei voi luottaa kuljetusliikkeisiin että tulee ajoissa perille tai ylipäätään perille. Tietoturva ongelma se on niilläkin.

Vierailija
42/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse näen eniten ongelmana sen, että farmaseutit kuuluttavat kovaan ääneen lääkkeitä, jota asiakas on hakemassa. Lääkkeiden haku nykyisellä toimintatavalla voisi toimia pelkästään sillä muutoksella, että farmaseutit itse vaikuttavat siihen, miten puhuvat. Arkaluontoisten lääkkeiden kohdalla ei ole pakko kailotta mihin vaivaan lääkettä otetaan. Kyllä asiakas sen itsekin tietää. Asioinnin voi hoitaa sanomatta lääkkeen nimeä, mutta ennen kaikkea farmaseutit voisivat puhua tavallisella äänellä eikä kailottaa kaikkea koko apteekin kuultavaksi.

Missä ja milloin noin käy? Tässä kylässä on melko pieni apteekki, mutta lääkkeitten nimiä ei ääneen kuuluteta. Ne tulevat automaattisesti tiskin takana olevaan lokeroon, ennen sitä työntekijä kävi hakemassa ne jostakin laatiko

Kyllä niiden nimistä pystyy päättelemään aika paljonkin jos vähänkään on joutunut perehtymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyselin taanoin apteekissa HIV-testiä. Farmaseutti siinä isoon ääneen toisti perässäni HIV-testi? Ei meillä ole sellaisia.

Sanoin, että verkkosivujen mukaan, hän riensi kollegan luo ja taas isoon ääneen: Tuo asiakas tuolla (osoitti minua sormella) kertoo, että meillä on HIV-testejä. Kollega siihen, että niin on ne ovat kassan takana olevassa kaapissa.

Siinä sitten käveltiin kassoille ja tämä farmaseutti veti kaapin auki ja koilotti taas isoon ääneen kassalla olevalle tekniselle apulaiselleen: Tuo asiakas haluaa HIV-testin, niitä pitäisi olla tässä kaapissa.

Lopulta kun sai testin käteensä, hän vielä nosti sen silmiensä korkeudelle näyttääkseen sen minulle (ja perässäni jonossa oleville 6 muulle) ja tokaisi, että tässä tämä HIV-testi nyt on! Tuliko vielä muuta?

Vierailija
44/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse näen eniten ongelmana sen, että farmaseutit kuuluttavat kovaan ääneen lääkkeitä, jota asiakas on hakemassa. Lääkkeiden haku nykyisellä toimintatavalla voisi toimia pelkästään sillä muutoksella, että farmaseutit itse vaikuttavat siihen, miten puhuvat. Arkaluontoisten lääkkeiden kohdalla ei ole pakko kailotta mihin vaivaan lääkettä otetaan. Kyllä asiakas sen itsekin tietää. Asioinnin voi hoitaa sanomatta lääkkeen nimeä, mutta ennen kaikkea farmaseutit voisivat puhua tavallisella äänellä eikä kailottaa kaikkea koko apteekin kuultavaksi.

Tämä. Onko tässä kyse farmaseuttien jonkinlaisesta vallantunteesta: "Koska mä voin." 

Olen itsekin ollut toisenlaisissa asiakaspalvelutehtävissä ja asiat voi hoitaa hienotunteisesti, huutamatta. Jotkut osaavat puhua puhelimessakin niin, ettei metrin päästä saa puheen sisällöstä selvää, kun taas toiset huutavat ääneen niin, ettei koko puhelinta tarvittaisi.

Vierailija
45/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne osaa mitään hienotunteisuutta niissäkään tilanteissa, joissa hakee käsikauppatavarana vaikka jotakin hiivavoidetta. Nykyään yrittääkin itse selvittää missä tuotteet on ja poistua nopeasti ettei joku rääkyjä ehdi siihen huutelemaan. Toinen on, että ovat piilottaneet normaalit muoviruiskut, joita nyt tarvitsee muuhunkin kuin huumeiden käyttöön, esim. haavanhoidossa. Siinä sitten joudut lähes kuulusteltavaksi, että miksi olet vailla ruiskuja. Kerran yksi ilm. uusi akka apteekissa kyseli moneen kertaan äänekkäästi, että onko tässä neuloja, onko tässä neuloja, vaikka selvästi totesin, mitä vanhoja lääkkeitä olin palauttamassa ja oliko osa painopakkauksissa.

Vierailija
46/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä vihamielisessä ilmapiirissä en haluaisi kailotettavan, että saan toimeentulotukea. Alkaa olemaan jo turvallisuuskysymys.

Vierailija
47/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyselin taanoin apteekissa HIV-testiä. Farmaseutti siinä isoon ääneen toisti perässäni HIV-testi? Ei meillä ole sellaisia.

Hyvänen aika, oisit sanonut että ÄLÄ huuda, kuulen muutenkin!

JA proviisorille asiasta ilmoitus!

"mun" vakiapteekkiin oli tullut sellaiset seinämät, rumat mutta sieltä ei kuulu, jos ei varsin kuuntele.

Vierailija
48/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden suojasta puhuen: eikö muita ärsytä, että pitää kertoa ääneen puhelinnumeronsa, olipa kyse sitten tokmannin kanta-asiakkuudesta, tai epassista?

Viimeksi kun kävin apteekissa, edellinen asiakas kertoi numeronsa (reseptin uusimista varten?). Kuulin selkeästi. Mietin kyllä, että ei tuo ole ok nykymaailmassa.

Vierailija
49/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pienessä sivukylän apteekissa käydessä kuulee ihan takuulla kaiken mitä keskustellaan tiskillä vaikka menisi perimmäiseen nurkkaan odottamaan vuoroaan ja yrittäisi olla kuuntelematta. 

Arkaluontoisia lääkkeitä en sieltä hae vaan haen kaupungista isosta apteekista. Sielläkin kuulee kyllä mitä naapurikopissa puhutaan mutta sentään todennäköisyys törmätä naapureihin paljon pienempi.

Vierailija
50/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun lapsuudessani 70-luvun lopulla tai just 80-luvun puolella laittoivat apteekkiin yhden luukun erillisestä. Sitä ihmeteltiin kovasti, kuinka joku menee sinne. Onko sillä salattavaa? Oli ilmeisen edistyksellinen apteekkari meidän kylän apteekissa. 

Vierailija
51/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisyyden suojasta puhuen: eikö muita ärsytä, että pitää kertoa ääneen puhelinnumeronsa, olipa kyse sitten tokmannin kanta-asiakkuudesta, tai epassista?

Eihän sitä tarvitse ääneen kertoa, Tokmannin appista saa QR-koodin esiin jonka kassatyöntekijä lukee lukijalaitteella ja e-passista saa sen puhelinnumeron näytölle näkyviin josta voi näyttää työntekijälle.

Vierailija
52/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo vuosia ollut sitä mieltä että kaikkein yksityisimpiä asioita hoitaessa on kaikista surkein yksityisyyden suoja. Ihan sama mikä asia niin tuo on ja pysyy vaikka se olisi todella yksinkertainen asia muuttaa. Apteekkeihin ei olisi vaikeaa laittaa sitä äänieristettyä koppia. Voisi olla vaikka vaan yksikin niin siihen voisi jonottaa sellaiset jotka ei halua kaikille jakaa yksityisiä tietojaan. Mutta kun nyt on mitä on niin yksi tapa hoitaa apteekissa asiansa on vaikka niin että ojentaa haettavan lääkkeen nimen taitetulla paperilapulla. Ainakin saa väjän tehokkaammin niskalihakset venyä jos haluaa sieltä kuikuilla mitä lääkkeitä saa.

Vierailija
53/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pannut merkille, miten maksusitoumus-asiakkaiden lääkeasiat huudetaan suurella äänellä - ikäänkuin ymmärryksessäkin olisi puutteita, eikä ainoastaan maksukyvyssä. Ei jää epäselväksi, kuka ei maksa itse lääkkeitään.

Kerran yksi farmaseutti selkeästi virnuili, kun hain maksusitoumuksella mielialalääkettä (ihan masennukseen). Oli vähän outoa, koska ovat todella yleisiä lääkkeitä, luulisi olevan heille arkipäivää. Ja jäi olo, että piti tyhmänä (puhui kuin lapselle). En tiedä johtuiko masennusdiagnoosista vai maksusitoumuksesta.

Vierailija
54/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tympeä asioida pikkukylän apteekissa kun muut asiakkaat seisovat metrin päässä ja kuulevat kaiken.

En minä ainakaan lääkkeiden nimien perusteella osaa sanoa mikä viereisen tiskin Seppoa vaivaa. Ihan hepreaa nuo lääkkeiden nimet.

Jos on joku tuttu ja haluaa tietää, niin äkkiäkös sen puhelimella googlaa.

Vierailija
55/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluaikoina olin hakemassa apteekista elämäni ensimmäistä jälkiehkäisypilleriä. Kuisin asiani mahdollisimman hiljaa hyperaktiivisen oloiselle apteekkarille, joka sitten kailotti kaiken siitä edespäin kovaan ääneen. Pikkukylän apteekissa asioi tuolloin myös luokkakaverini, joka kuulu varmasti kaiken, sillä seuraavana päivänä koulussa sain kuulla muilta olevani mm "kylähu*ra". Ja minullahan siis oli ulkopaikkakuntalainen pidempiaikainen poikaystävä, yhdellä kerralla kondomi oli mennyt rikki ja jouduin turvautumaan jälkiehkäisyyn. 

Vierailija
56/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluaikoina olin hakemassa apteekista elämäni ensimmäistä jälkiehkäisypilleriä. Kuisin asiani mahdollisimman hiljaa hyperaktiivisen oloiselle apteekkarille, joka sitten kailotti kaiken siitä edespäin kovaan ääneen. Pikkukylän apteekissa asioi tuolloin myös luokkakaverini, joka kuulu varmasti kaiken, sillä seuraavana päivänä koulussa sain kuulla muilta olevani mm "kylähu*ra". Ja minullahan siis oli ulkopaikkakuntalainen pidempiaikainen poikaystävä, yhdellä kerralla kondomi oli mennyt rikki ja jouduin turvautumaan jälkiehkäisyyn. 

Mietin vain, etteikö missään näissä monissa kerrotuissa apteekkien tilanteissa mikään rikostermi ylity. Mitä niitä on; "yksityiselämän piiriin kuuluvan tiedon levittäminen" tms. 

Kun muissa instansseissa on rangaistavaa tarpeettomien tietojen selaaminen, myöskin vaaditaan vaitiolovelvollisuutta, niin siihenkö kaikki tyssääkin, kun apteekissa huudetaan: LAITAT SITTEN TÄTÄ PERÄPUKAMAVOIDETTA 2 KERTAA PÄIVÄSSÄ. TÄSTÄ AVATAAN TUUBI JA TUNGET SEN AHTERIIN!!! SITTEN TÄÄ LAPSESI ADHD-LÄÄKE, PITÄÄ KÄYDÄ LÄÄKÄRISSÄ VIELÄ TUTKITUTTAMASSA PÄÄKOPPA JA VARMISTAMASSA, ETTEI VAIN HERMOISSAKIN OLE VIKAA!!!!!

Vierailija
57/80 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on asia, joka on itsellä käynyt monta kertaa mielessä. Ihmeellistä, että 2020-luvulla vielä on tällaista. Melkein sama, kuin lääkäri kutsuisi odotushuoneessa sisään potilaan tyyliin "se henkilö, jolla on peräpukamaongelmia"

Tik Tokissa on loistava: Uutiset 18.8.2023 juhahietikko

Vierailija
58/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä helsinkiläisellä lääkäriasemalla kuuluu myös vastaanottohuoneista puhe käytävälle, jos on hiljaista ja istut odottamassa ihan oven kohdalla. En tajua, olenko oikeasti ainut joka asiaan on kiinnittänyt huomiota.

Vierailija
59/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itseä häirinnyt, mutta tiedän, että pikkukylissä tää on ihan oikeasti ongelma.

Vierailija
60/80 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa ei ikinä ole ollut ongelmaa mutta poliklinikoilla ja hoitokeskuksessa aivan jäätävä. Hetut huudellaan ja kaikki oireet kailotetaan koko aulalliselle ihmisiä ennen kuin pääsee edes itse asiaan. Apteekissa ovat olleet poikkeuksetta hienotunteisia.