Avioeron jälkeisiä mietteitä
Takana pitkä, yli 20 vuoden avioliitto, erosta useampi vuosi. Tässä miettinyt ja työstänyt asioita ja tajusin vasta nyt että en tosiaan tainnut ollut suhteessa normaalin ihmisen kanssa. Olen käynyt mielessäni elämääni läpi ja kaikki tuo tuli kuin päin naamaa yhdenäkin.
Luulin aina että vika on jotenkin minussa. Se kun toisen lähellä oli ahdistava olla, kun ei ikinä tiennyt seuraavaa liikettä. Tai se kun kävelin munankuorilla kun mies oli läsnä. Se ettei parisuhteessa ollut tilaa minulle ollenkaan, oli vain mies ja hänen parhaansa tai kriisinsä. Se tunne kun kaikki oli ehdollista. Tai se että riidan (hän piti mykkäkoulua) jälkeen käytiin läpi vain hänen osaltaan asia, mun puoli asiasta oli yhdentekevä. Sitä ei saanut ottaa esille tai riita jatkui. Se että hänen kaikki oli vain isompaa, kuten tunteet ja tapahtumat, niitä piti vain ymmärtää.
Paljon muutakin, hyvin itsekkäitä tekoja jotka satutti minua. Nyt jälkeenpäin olen ymmärtänyt traumatisoineeni monesta asiasta.
Ehkä täältä saisin vertaistukea? Varasin ajan myös psykologille, ehkä hyvä käydä läpi myös ammattilaisen kanssa.
Kommentit (81)
Mä olin psykopaatin kanssa naimisissa ja näin 20v jälkeen hänen kuolemastaan on monenlaisia mietteitä. Hän sai aina mulle luuloteltua, että vika on minussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin psykopaatin kanssa naimisissa ja näin 20v jälkeen hänen kuolemastaan on monenlaisia mietteitä. Hän sai aina mulle luuloteltua, että vika on minussa.
Psykopaatti, sosiopaatti, narsisti. Näitä löytyy ihmisten existä yllättävän paljon siihen nähden, mikä näiden häiriöiden esiintyvyys on väestössä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti, sosiopaatti, narsisti. Näitä löytyy ihmisten existä yllättävän paljon siihen nähden, mikä näiden häiriöiden esiintyvyys on väestössä 😅
Hänet totesi ihan lääkäri psykopaatiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni oli manipuloiva, kontrolloiva, syyllistävä, aina oikeassa, ylimielinen, käytti henkistä väkivaltaa ja poltti kaikki sillat takanaan. Arvaa, onko pitkä litania kirjoittaa tämä? On paljon helpompi kuvata häntä sanalla narsistinen.
Ja vaikka hän ei diagnosoitu ollutkaan, niin tuo käytös saa paljon tuhoa aikaiseksi.
eri
Jep. Noista termeistä katoaa uskottavuus, kun niitä käytetään mutu-tuntumalla. Jokainen itsekäs ja p*ska ihminen ei ole narsisti tai psykopaatti. Hän voi ihan yksinkertaisesti olla vaan itsekäs ja p*ska. Psykopatia ja narsismi on vaikeita ja harvinaisia psykiatrisia häiriöitä, jonka diagnoosin voi antaa vain psykiatrian ammattilainen psykiatristen tutkimusten jälkeen. Tulee jopa pieni myötähäpeä aina kun kuulee ihmisten puhuvan narsistiexistään tai -perheenjäsenistään tms. Tai ainakin tulee olo, että tässä on kyllä vedetty mutkat todella suoriksi. Tyyliin itsekäs ja käytti minua hyväkseen = narsisti.
Haluaisitko kertoa enemmän?
Jollain tasolla kaipaisin että joku osaisi sanoittaa mitä tuo oli. Ehkä myös saada näkemystä siihen liioittelenko asioita vai onko tämä todellista.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, heitä on 1-5 %. Narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä on arvioiden mukaan 15-20 %.
Jos av:lla käy 1000 naista päivittäin, niin laskepa siitä, kuinka monella on syytä kuvata eksäänsä sanoilla narsistinen tai vahvoja antisosiaalisia piirteitä omaava.
Vertaistuki on tärkeää, mutta asia selviää itsekseenkin, kun pysyt turvallisessa, parantavassa tilassa. Se että olet alkanut hahmottamaan näitä asioita on merkki siitä. Kun aikaa kuluu, väärinkäytöksiä nousee pintaan, ja voit kokea niistä kipua ja surua. Se kertoo, että olet nyt paremmassa paikassa
Sen lisäksi että purat mennyttä, muista elää nyt ja rakentaa vähän myös tulevaa. Elämäsi täyttyy kivoilla asioilla. Vuoden päästä et ehkä enää edes muista kaikkia miehen väärintekoja
Moni on kokenut saman, tai jonkin muun trauman. Oleellista on tuntea tunteet ja muistaa laittaa töppöstä toisen eteen. Syödä hyvin, nauttia auringosta, nauttia hyvästä hapesta, kauniista musiikista, jne.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko kertoa enemmän?
Jollain tasolla kaipaisin että joku osaisi sanoittaa mitä tuo oli. Ehkä myös saada näkemystä siihen liioittelenko asioita vai onko tämä todellista.
Ap.
No se on juuri sitä narsistista toimintaa. Minun silmäni avautuivat, kun luin kirjan verbally abusive relationship. Luin ja itkin.
t. Se, jolla on sama eksä
Ex-puoliso ei ole luotettava henkilö antamaan henkilölle diagnoosia. Ei sillä, ettenkö uskoisi kauheuksia tapahtuneen, mutta puolison asemassa se kokemus ja näkemys exästä on niin vahvasti henkilökohtainen ja tunnevärittynyt. Jonkun toisen, läheisenkin, kokemus ja arvio tästä samasta ihmisestä voi olla ihan muuta. Ihan jo se, kuinka monella ihmisellä on "täydellisiä hirviöitä" exinä , kertoo sen, että osa näistä kokemuksista on "uhrin" tulkintaa ja värittynyttä näkemystä. Siksi vain psykiatri ulkopuolisena ja ammattitaitoisena voi sen diagnoosin luotettavasti tehdä. Osa hirviö-existä on toki totta ihan siinä määrin, että psykiatrikin tekee saman arvion.
Miksi naiset aina ruikuttaa vielä eron jälkeenkin?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Noista termeistä katoaa uskottavuus, kun niitä käytetään mutu-tuntumalla. Jokainen itsekäs ja p*ska ihminen ei ole narsisti tai psykopaatti. Hän voi ihan yksinkertaisesti olla vaan itsekäs ja p*ska. Psykopatia ja narsismi on vaikeita ja harvinaisia psykiatrisia häiriöitä, jonka diagnoosin voi antaa vain psykiatrian ammattilainen psykiatristen tutkimusten jälkeen. Tulee jopa pieni myötähäpeä aina kun kuulee ihmisten puhuvan narsistiexistään tai -perheenjäsenistään tms. Tai ainakin tulee olo, että tässä on kyllä vedetty mutkat todella suoriksi. Tyyliin itsekäs ja käytti minua hyväkseen = narsisti.
Minulle tulee myötähäpeä lääketeollisuuden orjista. Aika moni mies varmaan oikeasti saisi narsistin diagnoosin, jos hänen käytöstään arvioitaisiin sen perusteella, miten kohtelee tyttöystäväänsä tai vaimoaan
Vierailija kirjoitti:
Ex-puoliso ei ole luotettava henkilö antamaan henkilölle diagnoosia. Ei sillä, ettenkö uskoisi kauheuksia tapahtuneen, mutta puolison asemassa se kokemus ja näkemys exästä on niin vahvasti henkilökohtainen ja tunnevärittynyt. Jonkun toisen, läheisenkin, kokemus ja arvio tästä samasta ihmisestä voi olla ihan muuta. Ihan jo se, kuinka monella ihmisellä on "täydellisiä hirviöitä" exinä , kertoo sen, että osa näistä kokemuksista on "uhrin" tulkintaa ja värittynyttä näkemystä. Siksi vain psykiatri ulkopuolisena ja ammattitaitoisena voi sen diagnoosin luotettavasti tehdä. Osa hirviö-existä on toki totta ihan siinä määrin, että psykiatrikin tekee saman arvion.
Niin, tai sitten se väkivalta, hyväksikäyttö ja pahuus tapahtuvat suljettujen ovien takana ja kohdistuvat tahoon, jota mies on pahoinpidellyt jo pitkään. Kyllä kun pääset tällaista tapausta lähietäisyydeltä todistamaan, mielesi muuttuu. Olet onnekas, jos et ole päässyt
Aloitus oli niin tuttua.
Vapaus! Nauti! Sinun elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ainakin oma ex esitti aina terapioissa ja tutuille ja sukulaisille ihan muuta mitä todellisuudessa oli. Ainoastaan minä ja äitini sekä hänen uudet kumppaninsa tiedämme todellisuuden millainen ihminen on kyseessä koska kaikille muille näyttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänet totesi ihan lääkäri psykopaatiksi.
Mahtaako olla näin vai sanotko vain 😄 Psykopaatit saavat äärimmäisen harvoin diagnooseja, koska heitä ei omasta mielestään vaivaa mikään eivätkä koe avun/hoidon tarvetta, joten eivät päädy psykiatrisen hoidon ja tutkimusten piiriin todennäköisesti koko elinikänään. Vankilatuomiot, rikosprosessit ja tahdosta riippumattomaan psykiatriseen hoitoon joutumiset voivat olla psykopaattien kohdalla sellaisia tilanteita, joissa saatetaan tehdä psykiatrisia tutkimuksia ja diagnoosi todetaan. Ehkä exälläsi oli joku tällainen tausta? Mutta itse hakeutumalla ja pitkiin tutkimuksiin vapaaehtoisesti sitoutumalla on äärimmäisen harvinaista "saada kiinni" psykopatiaa. Ne ihmiset eivät vaan ryhdy tällaisiin.
Ap. kommentoi
En ole diagnosoinut exääni mitenkään, sanoin että ei tainnut olla normaali. Vielä pari viikkoa sitten mietin ihan toisin. Olen käynyt läpi asioita yksinään ja ystävien tuella. Ystävän kommentti oli oikeastaan se joka avasi mun silmät.
Erosta on tosiaan jo useampi vuosi, yhteisten lasten takia olemme kuitenkin tekemisissä suht paljon. Ehkä myös siksi olen tajunnut asioita näin myöhään kun tavallaan tilanne on päällä vieläkin. Ex jätti minut toisen takia, kun huomasi että minullakin on joku niin aloitti puheet yhteenpaluusta jne. Kun en suostunut edes harkitsemaan, suuttui ja tehnyt sen jälkeen kiusaa. Vaikka erosta jo aikaa niin silti haluaa ison jalansijan mun elämässä.
Ole onnellinen jos sinulla ei ole lapsia exäsi kanssa. Minulla on joten ex vielä 10 v päästä erosta piinaa elämääni. Ei auta vaikka lapset täysi-ikäisiä koska onhan heillä silti paljon asioita mihin tarvitsevat vanhempiaan ja jotta asioista pystyy sopimaan on pakko ajoittain avata jokin kontaktikanava kuten SMS viestit. Joka kerta hän käyttää tämän hyväkseen ja alkaa säälimätön haukkuminen, neuvonta, itsensä kehuminen ym täysin lapsiin liittymätön shitti. Ja hän neuvoo minua elämässä vaikka hänen oma elämänsä on eron jälkeen mennyt vain alamäkeä. Mutta ei sitäkään kykene näkemään kun hän on aina paras kaikessa ja asioita vain tapahtuu. Mutta jos ne tapahtuu muille on se aina henkilön omaa tyhmyyttä...
Up