Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioeron jälkeisiä mietteitä

Vierailija
04.07.2024 |

Takana pitkä, yli 20 vuoden avioliitto, erosta useampi vuosi. Tässä miettinyt ja työstänyt asioita ja tajusin vasta nyt että en tosiaan tainnut ollut suhteessa normaalin ihmisen kanssa. Olen käynyt mielessäni elämääni läpi ja kaikki tuo tuli kuin päin naamaa yhdenäkin. 

Luulin aina että vika on jotenkin minussa. Se kun toisen lähellä oli ahdistava olla, kun ei ikinä tiennyt seuraavaa liikettä. Tai se kun kävelin munankuorilla kun mies oli läsnä. Se ettei parisuhteessa ollut tilaa minulle ollenkaan, oli vain mies ja hänen parhaansa tai kriisinsä. Se tunne kun kaikki oli ehdollista. Tai se että riidan (hän piti mykkäkoulua) jälkeen käytiin läpi vain hänen osaltaan asia, mun puoli asiasta oli yhdentekevä. Sitä ei saanut ottaa esille tai riita jatkui. Se että hänen kaikki oli vain isompaa, kuten tunteet ja tapahtumat, niitä piti vain ymmärtää. 

Paljon muutakin, hyvin itsekkäitä tekoja jotka satutti minua. Nyt jälkeenpäin olen ymmärtänyt traumatisoineeni monesta asiasta. 

Ehkä täältä saisin vertaistukea? Varasin ajan myös psykologille, ehkä hyvä käydä läpi myös ammattilaisen kanssa. 

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin psykopaatin kanssa naimisissa ja näin 20v jälkeen hänen kuolemastaan on monenlaisia mietteitä. Hän sai aina mulle luuloteltua, että vika on minussa.

Psykopaatti, sosiopaatti, narsisti. Näitä löytyy ihmisten existä yllättävän paljon siihen nähden, mikä näiden häiriöiden esiintyvyys on väestössä 😅 

Niin, heitä on 1-5 %. Narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä on arvioiden mukaan 15-20 %.

Jos av:lla käy 1000 naista päivittäin, niin laskepa siitä, kuinka monella on syytä kuvata eksäänsä sanoilla narsistinen tai vahvoja antisosiaalisia piirteitä omaava. 

Narsistisesti käyttäytyvä ei ole sama kuin narsisti. Jokainen meistä on jossakin tilanteessa käyttäytynyt narsistisesti, jos sillä viitataan esim. itsekkyyteen, itserakkauteen tai oman edun ajamiseen toisen kustannuksella. Esim. riitaisassa ihmissuhteessa, kun rakkaus ja kunnioitus toista kohtaan on mennyt, tällaiset piirteet ja käyttäytymistavat voivat korostua ihmisessä. Se ei tarkoita, että ihminen ON NARSISTI. Koettakaa nyt hyvät ihmiset tajuta tämä. 

Vierailija
42/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin psykopaatin kanssa naimisissa ja näin 20v jälkeen hänen kuolemastaan on monenlaisia mietteitä. Hän sai aina mulle luuloteltua, että vika on minussa.

Psykopaatti, sosiopaatti, narsisti. Näitä löytyy ihmisten existä yllättävän paljon siihen nähden, mikä näiden häiriöiden esiintyvyys on väestössä 😅 

Miehissä ainakin esiintyvyys on suurta. Jos miehen ei lähtökohtaisi oletettaisi olevan narsistin määritelmät täyttävä, siis ihan päästään terveen miehenkin oletetaan käyttäytyvän kuin narsisti koska se on tavallisen miehen käytöstä, niin niitä diagnosoitaisiin paljon enemmän olevaksi kuin nyt.

Yksi selvä tunnusmerkki on lennosta vaihtaminen toistuvasti sekä sarjapettäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosta jo useampi vuosi, etkä pääse yli. Mene terapiaan, hoida itsesi kuntoon, niin henkisesti kuin fyysisesti ja jatka elämääsi eteenpäin. 

Minusta tämä ketju on juuri sitä itsensä-kuntoon-hoitamista. Vertaistuella on valtava merkitys. 

ohis

Ei ole, täällä keskitytään epäolennaisuuksiin ja haukutaan miehiä. 

Niin, sitä minäkin ihmettelen, miksi ap ei saa sitä vertaistukea, mitä etsii. 

Älä itse keskity epäolennaisuuteen eli sukupuoleen. Luo teksti sukupuolineutraalisti, niin ei ärsytä.

Vierailija
44/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, heitä on 1-5 %. Narsistisesti käyttäytyviä ihmisiä on arvioiden mukaan 15-20 %.

Jos av:lla käy 1000 naista päivittäin, niin laskepa siitä, kuinka monella on syytä kuvata eksäänsä sanoilla narsistinen tai vahvoja antisosiaalisia piirteitä omaava. 

Narsistisesti käyttäytyvä ei ole sama kuin narsisti. Jokainen meistä on jossakin tilanteessa käyttäytynyt narsistisesti, jos sillä vi

Onko asia sulle jotenkin herkkä kun noin paljon mesoat?

Vierailija
45/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se yllätä. Näiden luonnevikaisten kanssa ei vaan parisuhde onnistu. Nimenomaan kaikki päätyvät exiksi. Ne normaalit ihmiset pärjäävät parisuhteissaan. 

Minunkin mieheni on exänsä mielestä narsisti ja luonnevikainen. Omin korvin olen kuullut hänen kuvaavan miestä tällaisilla sanoilla.  Voin kertoa, että sellainen mies ei ole. Meillä tulee tänä vuonna 5 vuotta täyteen joista 4 v asuttu saman

Ehkä mies on oppinut edellisestä suhteesta jotain. 

Vierailija
46/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistisesti käyttäytyvä ei ole sama kuin narsisti. Jokainen meistä on jossakin tilanteessa käyttäytynyt narsistisesti, jos sillä vi

No, nuo ihmiset unohtavat kirjoittaa narsistiNEN. Yritä ymmärtää.

Vierailija
47/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miltä sinusta tuntuu. Siltä, että yhtäkkiä jotkut sumentavat lasit on otettu silmiesi edestä pois ja alat yksitellen tajuta asioita, miksi ne menivät niin kuin menivät. Saatat varmaan muistella ihan yksittäisiä ja typeriäkin tilanteita suhteen ajoilta, tajuten, että niiden olisi pitänyt mennä toisella tavalla. Näin mulle kävi avioeron jälkeen.

Oma eksä on diagnosoitu epävakaaksi persoonallisuudeksi ja psykiatrin tekemässä persoonallisuustestissä (vai mikäköhän on oikea sana) erottui noin 20% narsismia. 

Varmaan tärkeintä on tajuta, että eroaja on itse jollain tavalla peili. Suhteessa on aina kaksi ihmistä. Se kusipää-eksä käyttäytyy sua kohtaan kamalalla tavalla ja on siksi rajaton, mutta sä annat itseäsi kohdella sillä tavalla = sinäkin olet rajaton.

Ärsyttää että aina näihin ketjuihin ollaan heti huutelemassa, että ei joka eksä ole narsisti. No ei olekaan, mutta kai se eroajan kokemus on silti aito, jos suhde on ollut traumatisoiva ja ahdistava. Kyllä niistä tunteista pitää saada puhua.

Vierailija
48/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo, että näyttelee. Perheen ulkopuolella on mitä parhain seuramies ja kiva kaveri.

Neljän seinän sisällä tapahtuu jotain ihan muuta!

Ulkopuolisilla ei ole aavistustakaan. Lisäksi syöttää vielä pajunköyttä muille.

Nykyaikana ei luulisi olevan vaikeaa tallentaa esim. toisen saarnoja ja solvauksia. Perheen asioista kannattaa myös puhua ulkopuolisille. Ettei sitten ihmetellä, kuinka kiusattu pamahti ja niin hyvin asiat olivat.

Vierailija
49/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miltä sinusta tuntuu. Siltä, että yhtäkkiä jotkut sumentavat lasit on otettu silmiesi edestä pois ja alat yksitellen tajuta asioita, miksi ne menivät niin kuin menivät. Saatat varmaan muistella ihan yksittäisiä ja typeriäkin tilanteita suhteen ajoilta, tajuten, että niiden olisi pitänyt mennä toisella tavalla. Näin mulle kävi avioeron jälkeen.

Oma eksä on diagnosoitu epävakaaksi persoonallisuudeksi ja psykiatrin tekemässä persoonallisuustestissä (vai mikäköhän on oikea sana) erottui noin 20% narsismia. 

Varmaan tärkeintä on tajuta, että eroaja on itse jollain tavalla peili. Suhteessa on aina kaksi ihmistä. Se kusipää-eksä käyttäytyy sua kohtaan kamalalla tavalla ja on siksi rajaton, mutta sä annat itseäsi kohdella sillä tavalla = sinäkin olet rajaton.

Ärsyttää että aina näihin ketjuihin ollaan heti huutelemassa, että ei joka eksä ole narsisti. No ei olekaan, mutta kai se eroajan kokemus on silti

On ihmisiä jotka haluavat selkeästi vaientaa asiasta keskustelun. Jotainhan he pelkäävät. 

Vierailija
50/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. kommentoi

En ole diagnosoinut exääni mitenkään, sanoin että ei tainnut olla normaali. Vielä pari viikkoa sitten mietin ihan toisin. Olen käynyt läpi asioita yksinään ja ystävien tuella. Ystävän kommentti oli oikeastaan se joka avasi mun silmät.

Erosta on tosiaan jo useampi vuosi, yhteisten lasten takia olemme kuitenkin tekemisissä suht paljon. Ehkä myös siksi olen tajunnut asioita näin myöhään kun tavallaan tilanne on päällä vieläkin. Ex jätti minut toisen takia, kun huomasi että minullakin on joku niin aloitti puheet yhteenpaluusta jne. Kun en suostunut edes harkitsemaan, suuttui ja tehnyt sen jälkeen kiusaa. Vaikka erosta jo aikaa niin silti haluaa ison jalansijan mun elämässä. 

Eli pari viikkoa sitten ajattelit exästä ihan toisin, mutta keittiöpsykologi-ystäväsi teki hälle diagnoosin ja nyt nyökyttelette sille (nais)porukalla kaikessa mustavalkoisuudessanne ja uhrimentaliteetissanne.

Vierailija
51/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. kommentoi

En ole diagnosoinut exääni mitenkään, sanoin että ei tainnut olla normaali. Vielä pari viikkoa sitten mietin ihan toisin. Olen käynyt läpi asioita yksinään ja ystävien tuella. Ystävän kommentti oli oikeastaan se joka avasi mun silmät.

Erosta on tosiaan jo useampi vuosi, yhteisten lasten takia olemme kuitenkin tekemisissä suht paljon. Ehkä myös siksi olen tajunnut asioita näin myöhään kun tavallaan tilanne on päällä vieläkin. Ex jätti minut toisen takia, kun huomasi että minullakin on joku niin aloitti puheet yhteenpaluusta jne. Kun en suostunut edes harkitsemaan, suuttui ja tehnyt sen jälkeen kiusaa. Vaikka erosta jo aikaa niin silti haluaa ison jalansijan mun elämässä. 

Eli pari viikkoa sitten ajattelit exästä ihan toisin, mutta keittiöpsykologi-ystäväsi teki hälle diagnoosin ja nyt nyökyttelette sille (nais)porukalla kaikessa mus

Öyhötyksesi paljastaa sinut kilometrien päästä.

Vierailija
52/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. kommentoi

Eli pari viikkoa sitten ajattelit exästä ihan toisin, mutta keittiöpsykologi-ystäväsi teki hälle diagnoosin ja n

Kenet? Tuoltahan ap:n tarina kuulosti. Ei sovi sinun pirtaan ja narratiiviin, jossa ex(mies) on vain ja ainoastaan narsisti-sika?

Vierailija
53/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. kommentoi

Eli pari viikkoa sitten ajattelit exästä ihan toisin, mutta keittiöpsykologi-ystäväsi teki hälle diagnoosin ja nyt nyökyttelette sille (nais)porukalla kaikessa mus

Mene pois kiusaamasta

Vierailija
54/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo säälittävä aikuiskiusaaja ei ole kasvanut tunne-elämältään tasapainoiseksi.

Vierailija
55/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Noista termeistä katoaa uskottavuus, kun niitä käytetään mutu-tuntumalla. Jokainen itsekäs ja p*ska ihminen ei ole narsisti tai psykopaatti.  Hän voi ihan yksinkertaisesti olla vaan itsekäs ja p*ska. Psykopatia ja narsismi on vaikeita ja harvinaisia psykiatrisia häiriöitä, jonka diagnoosin voi antaa vain psykiatrian ammattilainen psykiatristen tutkimusten jälkeen. Tulee jopa pieni myötähäpeä aina kun kuulee ihmisten puhuvan narsistiexistään tai -perheenjäsenistään tms. Tai ainakin tulee olo, että tässä on kyllä vedetty mutkat todella suoriksi. Tyyliin itsekäs ja käytti minua hyväkseen = narsisti. 

Narsisti sanana on yleiskielessä luonnehdinta narsistisia piirteitä ilmentävästä henkilöstä.

Avoimiin suhteisiin painostaminen on yksi näistä piirteistä.

Vierailija
56/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin puolustan niitä exiä, joita täällä haukutaan tuhansissa ketjuissa ja jotka eivät saa puolustuspuheenvuoroa.

Vierailija
57/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

samankaltainen kokemus paitsi olen itse mies. jotain meissäkin on vikaa, kun me vedämme puoleemme epävakaita. Toisaalta olen kiitollinen, ettää vaimoni kanssa opin hyvin rauhalliseksi persoonaksi, sillä vihastumisesta rangaistiin erolla ja niitä eroja oli monia. 

Eikä se epävakaus päättynyt eroomme. Ehei. Nyt on sitten lapsi siinä välissä ja tulipa toinenkin nuorempi epävakaa elämääni rakkauspommituksella ja oli just ku kävelis munankuorilla. Tähän jälkimmäiseen exään sain tutustua viiden vuoden hiljaiselo jälkee uudelleen ja hän oli saanut lääkkeet, eikä enää riehunut, mutta kuitenkin täysin epävakaa, epäluotettava, takinkääntäjä ja sanoikin sitten heipat kun hänet kerran sain kiinni jostain asiasta ja hän närkästyi. 

Mut tämmöst tää elämä on. Avioliitto on miehelle hengenvaarallinen instituutio, joka aiheuttaa alkoholismia, masennusta, syrjäytymistä, työstä burnouttia, lapsista erossaolemista, stressiä, seksittömyyttä ja kaikenlaista onnellisuudettomuutta. Se on instituutio, joka pitäisi palauttaa sinne muhamettilaisten lain piiriin taikka sitten ampua johkin avaruuteen ja unohtaa kokonaan. 

Vierailija
58/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistisesti käyttäytyvä ei ole sama kuin narsisti. Jokainen meistä on jossakin til

On herkkä aihe minulle siinä mielessä,  että ärsyttää termin väärinkäyttö. Vähän samanlainen ärsytyksenaihe, kuin tietyt kielioppivirheet. Olen itse psykiatrialla töissä ja tiedän, mitä oikea narsismi ja oikea psykopatia ovat. Monien exillä ei ole mitään tekemistä näiden kanssa. Joidenkin toki on. 

Vierailija
59/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikemminkin puolustan niitä exiä, joita täällä haukutaan tuhansissa ketjuissa ja jotka eivät saa puolustuspuheenvuoroa.

Minun narsistinen eksäni suuttui minulle eron jälkeen siitä, että puhuin hänestä ja erosta parhaimmalle ystävälleni. En olisi saanut valittaa hänestä edes hänelle. Wtf? Totta kai minulla on oikeus kertoa oma näkökulmani ilman hänen lupaansa.

Vierailija
60/81 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. kommentoi

Eli pari viikkoa sitten ajattelit exästä ihan toisin, mutta keittiöpsykologi-ystäväsi teki hälle diagnoosin ja n

Kyllähän tuo on monesti totta. Juuri juttelin mukavia exälleni eli olen hänen exänsä mut luulin meidän olevan ystäviä, kun erosta viis vuotta ja ehittiin olla yhes ehkä puoltoistvuotta. Nyt oltiin hengailtu kavereina ja heitetty vitsiä ja keskusteltu menneistä, haudattu sotakirveitä.  Tänään hänen mielipiteensä minusta oli muuttunut siten, että hän katkaisi välimme, koska "on löytänyt ihanan miehen" ja ystävyyyteni ei ole mitään sen rinnalla, että on joku ihastus, sussu, kenen kanssa ei ole edes vielä parisuhteessa. Naiset ootte ihmeellisiä. Mut empä välitä. Vastasin et muista toi enskerral ku pyydät multa apuani.  Jotkut naiset on semmosia, et ne haluaa ystävyyssuhteissakin vaan sen mitä irti lähtee just sil hetkel. Sit sen voi sysätä syrjään, koska ainahan löytyy keinot saada miespuolinen ystävä takaisin ystäväksi itkemällä, seksillä, lahjomalla, olemalla mielin kielin.   No tämä nainen nyt unohti sen, että  minä olen jo 44v kun taas hän on vasta parikymppinen pikkutyttö joka on onnistunut oman lapsensakin jo torpeedoimaan (onneks ei oo mun laps). 

Samoin olen tässä musiikkiporukoissa joutunut viimeaikoina todistamaan, et kuinka herkästi muutamasta sanasta ihmiset loukkaantuu ja katkasee välit vaikka ensin ollaa muka hyvää kaveria (miehet ja naiset yhtälailla) ja ryypätään ja keikkaillaan yhdessä ja soitetaan yhdessä. Sit yks kaks "joo mää en oo enää missää tekemisis kehenkään kuka on ton yhden apinan kusimunan kaveri".  Sillee ihmiset AIKUISTUKAA!!