Avioeron jälkeisiä mietteitä
Takana pitkä, yli 20 vuoden avioliitto, erosta useampi vuosi. Tässä miettinyt ja työstänyt asioita ja tajusin vasta nyt että en tosiaan tainnut ollut suhteessa normaalin ihmisen kanssa. Olen käynyt mielessäni elämääni läpi ja kaikki tuo tuli kuin päin naamaa yhdenäkin.
Luulin aina että vika on jotenkin minussa. Se kun toisen lähellä oli ahdistava olla, kun ei ikinä tiennyt seuraavaa liikettä. Tai se kun kävelin munankuorilla kun mies oli läsnä. Se ettei parisuhteessa ollut tilaa minulle ollenkaan, oli vain mies ja hänen parhaansa tai kriisinsä. Se tunne kun kaikki oli ehdollista. Tai se että riidan (hän piti mykkäkoulua) jälkeen käytiin läpi vain hänen osaltaan asia, mun puoli asiasta oli yhdentekevä. Sitä ei saanut ottaa esille tai riita jatkui. Se että hänen kaikki oli vain isompaa, kuten tunteet ja tapahtumat, niitä piti vain ymmärtää.
Paljon muutakin, hyvin itsekkäitä tekoja jotka satutti minua. Nyt jälkeenpäin olen ymmärtänyt traumatisoineeni monesta asiasta.
Ehkä täältä saisin vertaistukea? Varasin ajan myös psykologille, ehkä hyvä käydä läpi myös ammattilaisen kanssa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varmaan sama eksä.
joo. kaikki naiset suosii noita samoja jännämiehiä
Vierailija kirjoitti:
Mä olin psykopaatin kanssa naimisissa ja näin 20v jälkeen hänen kuolemastaan on monenlaisia mietteitä. Hän sai aina mulle luuloteltua, että vika on minussa.
Miten sä olet onnistunutkin aina valitsemaan niin erinomaisia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin psykopaatin kanssa naimisissa ja näin 20v jälkeen hänen kuolemastaan on monenlaisia mietteitä. Hän sai aina mulle luuloteltua, että vika on minussa.
Miten sä olet onnistunutkin aina valitsemaan niin erinomaisia miehiä.
Mitäs se valinta, mutta kun Valis vielä roikkuu niissä kynsin hampain kiinni hamaan tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti, sosiopaatti, narsisti. Näitä löytyy ihmisten existä yllättävän paljon siihen nähden, mikä näiden häiriöiden esiintyvyys on väestössä 😅
Hänet totesi ihan lääkäri psykopaatiksi.
Mahtaako olla näin vai sanotko vain 😄 Psykopaatit saavat äärimmäisen harvoin diagnooseja, koska heitä ei omasta mielestään vaivaa mikään eivätkä koe avun/hoidon tarvetta, joten eivät päädy psykiatrisen hoidon ja tutkimusten piiriin todennäköisesti koko elinikänään. Vankilatuomiot, rikosprosessit ja tahdosta riippumattomaan psykiatriseen hoitoon joutumiset voiva
Niin, hän oli vankilassa ja kyllä oikeasti lääkäri totesi hänet psykopaatiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-puoliso ei ole luotettava henkilö antamaan henkilölle diagnoosia. Ei sillä, ettenkö uskoisi kauheuksia tapahtuneen, mutta puolison asemassa se kokemus ja näkemys exästä on niin vahvasti henkilökohtainen ja tunnevärittynyt. Jonkun toisen, läheisenkin, kokemus ja arvio tästä samasta ihmisestä voi olla ihan muuta. Ihan jo se, kuinka monella ihmisellä on "täydellisiä hirviöitä" exinä , kertoo sen, että osa näistä kokemuksista on "uhrin" tulkintaa ja värittynyttä näkemystä. Siksi vain psykiatri ulkopuolisena ja ammattitaitoisena voi sen diagnoosin luotettavasti tehdä. Osa hirviö-existä on toki totta ihan siinä määrin, että psykiatrikin tekee saman arvion.
Niin, tai sitten se väkivalta, hyväksikäyttö ja pahuus tapahtuvat suljettujen ovien takana ja kohdistuvat tahoon, jota mies on pahoinpidellyt jo pitkään. Kyllä kun pääset tällaista tapausta lähietäisyydeltä
Siksi sanoinkin, että "Jonkun muun ihmisen, LÄHEISENKIN, arvio tästä ihmisestä voi olla ihan eri". Tottakai tiedän lähisuhdeväkivallan piirteet ja periaatteet, että harvoin se muiden ihmisten silmien alla tapahtuu.
Sanonpahan vaan, että jokainen "psykopaattiexä" tai "narsistiexä" ei sitä oikeasti ole. Ja tämä on aivan vuorenvarma fakta. On esimerkiksi myös niitä ihmisiä, joille uhrin rooli on mieluisa, ja kaikki ihmiskontaktit nähdään enemmän tai vähemmän kaltoinkohteluna tai väkivaltana itseä kohtaan. Ihan henkilökohtaisesti tunnen tällaisen ihmisen, jonka jokainen exä on narsisti, jokainen esimies ja työkaveri ovat olleet kiusaajia, naapurit ovat kiusaajia, koulussa opettahat kohtelivat kaltoin jne. Jos vaan kuulisi hänen kertomuksensa jostakin exästään vaikka tässä vauvapalstalla, niin se kuulostaisi aivan samalta kuin sinun kertomuksesi. Todellisuus siellä taustalla on paljon laajempi ja kytkeytyy ehkä jopa ennemmin tämän "uhrin" persoonallisuushäiriöön kuin exän. HUOM. En väitä, että sinä olisit tällainen, mutta että tätäkin ilmiötä tapahtuu.
Ja toisaalta ihan psyykkisesti tervekin ihminen todennäköisesti huonon suhteen päätyttyä kuvaa exäänsä voimakkaan negatiivisesti ja näkee hänet kaikin tavoin kielteisten lasien läpi (vrt. esim. tämän exän kavereiden näkemys kaveristaan).
Mutta edelleen, kyllä niitä oikeitakin hirviöitä on ja voi olla, että sinun eksäsi on kyllä yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti, sosiopaatti, narsisti. Näitä löytyy ihmisten existä yllättävän paljon siihen nähden, mikä näiden häiriöiden esiintyvyys on väestössä 😅
Hänet totesi ihan lääkäri psykopaatiksi.
Mahtaako olla näin vai sanotko vain 😄 Psykopaatit saavat äärimmäisen harvoin diagnooseja, koska heitä ei omasta mielestään vaivaa mikään eivätkä koe avun/hoidon tarvetta, joten eivät päädy psykiatrisen hoidon ja tutkimusten piiriin todennäköisesti koko elinikänään. Vankilatuomiot, rikosprosessit ja tahdosta ri
No sepäs sattui sopivasti 😅
Ai että. En usko enää yhtäkään ihmistä, joka sanoo eksänsä olevan narsisti . Tai psykopaatti. On kyllä niin uskottavuus kadonnut näistä termeistä kun joka toiselta löytyy tällainen eksä ellei montakin .
Harmi kun keskustelu meni tälläiseksi väännöksi. Toivoin keskustelua ja ajatuksien vaihtoa omasta näkökulmasta, en keskittyä siihen mihin lokeroon exän voisi laittaa.
En halua tänne kirjoittaa asioita avioliitostani, konkreettisia tilanteita tai tapahtumia.
Minulle tämä on iso juttu. Tässä on kyse minusta. Siitä mitä se kertoo minusta kun olen tuollaisessa suhteessa ollut sekä siitä miksi olen kieltäytynyt näkemästä asioita jotka on siinä olleet koko ajan.
En huomannut sitäkään että mun keho on totaalisessa stressitilassa vieläkin. Viitteitä siitä olen tosin saanut siitä että on fyysisiä ja psyykkisiä oireita, siitä että en kestänyt uuden miesystävän turvallisuutta, tai siitä että johonkin selviytysmoodiin aina kun pitää asioida exän kanssa.
Olen eron jälkeen työstänyt asioita, myös exän kanssa. Hyväksynyt sen että vikaa oli molemmissa. Päättänyt että kipeille asioille oli aina jokin syy, tietenkään se ei loukannut ilkeyttään vaan siksi kun oli pakko, siinä tilanteessa ei muuta voinut.
Ap.
Sääli, että tämä ketju ei keskity olennaiseen, vaan heti aletaan lynkkaamaan ihmisten kokemuksia. Ap, minä todellakin suosittelen lukemaan sen alan (n-alkuinen sana, jota ei täällä saa sanoa) kirjallisuutta. Kaikki eivät varmaankaan päde eksääsi, mutta saat jotain ajatuksia. Huomaat asioita, joita et aiemmin huomannut.
esim tämä https://ia902200.us.archive.org/19/items/why-does-he-do-that-inside-the…
Why does he do that
Erosta jo useampi vuosi, etkä pääse yli. Mene terapiaan, hoida itsesi kuntoon, niin henkisesti kuin fyysisesti ja jatka elämääsi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Noista termeistä katoaa uskottavuus, kun niitä käytetään mutu-tuntumalla. Jokainen itsekäs ja p*ska ihminen ei ole narsisti tai psykopaatti. Hän voi ihan yksinkertaisesti olla vaan itsekäs ja p*ska. Psykopatia ja narsismi on vaikeita ja harvinaisia psykiatrisia häiriöitä, jonka diagnoosin voi antaa vain psykiatrian ammattilainen psykiatristen tutkimusten jälkeen. Tulee jopa pieni myötähäpeä aina kun kuulee ihmisten puhuvan narsistiexistään tai -perheenjäsenistään tms. Tai ainakin tulee olo, että tässä on kyllä vedetty mutkat todella suoriksi. Tyyliin itsekäs ja käytti minua hyväkseen = narsisti.
Narsisti sanana on yleiskielessä luonnehdinta narsistisia piirteitä ilmentävästä henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sääli, että tämä ketju ei keskity olennaiseen, vaan heti aletaan lynkkaamaan ihmisten kokemuksia. Ap, minä todellakin suosittelen lukemaan sen alan (n-alkuinen sana, jota ei täällä saa sanoa) kirjallisuutta. Kaikki eivät varmaankaan päde eksääsi, mutta saat jotain ajatuksia. Huomaat asioita, joita et aiemmin huomannut.
esim tämä https://ia902200.us.archive.org/19/items/why-does-he-do-that-inside-the…
Why does he do that
Epäilen että ketjussa riehuu somessakin aktiivinen tyyppi joka haluaa kontrolloida miten näistä aiheista puhutaan. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Erosta jo useampi vuosi, etkä pääse yli. Mene terapiaan, hoida itsesi kuntoon, niin henkisesti kuin fyysisesti ja jatka elämääsi eteenpäin.
Minusta tämä ketju on juuri sitä itsensä-kuntoon-hoitamista. Vertaistuella on valtava merkitys.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se yllätä. Näiden luonnevikaisten kanssa ei vaan parisuhde onnistu. Nimenomaan kaikki päätyvät exiksi. Ne normaalit ihmiset pärjäävät parisuhteissaan.
On luonnevikaisia jotka ovat todella monta kertaa avioliitossa rikkoen niitä uskottomuudella tms kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä ketju on juuri sitä itsensä-kuntoon-hoitamista. Vertaistuella on valtava merkitys.
ohis
Ei ole, täällä keskitytään epäolennaisuuksiin ja haukutaan miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Ei ole, täällä keskitytään epäolennaisuuksiin ja haukutaan miehiä.
Miten niin? Kannattaisiko sinun lopettaa syyttävän sormen kääntäminen itsestä poispäin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se yllätä. Näiden luonnevikaisten kanssa ei vaan parisuhde onnistu. Nimenomaan kaikki päätyvät exiksi. Ne normaalit ihmiset pärjäävät parisuhteissaan.
Minunkin mieheni on exänsä mielestä narsisti ja luonnevikainen. Omin korvin olen kuullut hänen kuvaavan miestä tällaisilla sanoilla. Voin kertoa, että sellainen mies ei ole. Meillä tulee tänä vuonna 5 vuotta täyteen joista 4 v asuttu saman katon alla ja luulen, että jotain narsismin tai pahoinpitelyn piirteitä olisi tässä ajassa tullut esiin, jos sellaisia olisi. Eli joskus se on myös sen ns uhrin omaa uhriutumista tai vihaa joka siinä puhuu. Tämän nähneenä en usko sokeasti kenenkään kuvauksia existään. Siinä voi olla monia syitä, jotka saavat kuvaamaan sitä exää huonossa valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mieheni on exänsä mielestä narsisti ja luonnevikainen. Omin korvin olen kuullut hänen kuvaavan miestä tällaisilla sanoilla. Voin kertoa, että sellainen mies ei ole. Meillä tulee tänä vuonna 5 vuotta täyteen joista 4 v asuttu saman
Yksittäistapaus, jos nyt edes tottakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehissä ainakin esiintyvyys on suurta. Jos miehen ei lähtökohtaisi oletettaisi olevan narsistin määritelmät täyttävä, siis ihan päästään terveen miehenkin oletetaan käyttäytyvän kuin narsisti koska se on tavallisen miehen käytöstä, niin niitä diagnosoitaisiin paljon enemmän olevaksi kuin nyt.