Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivoamisen vaikeus masennus, ADHD tms?

Vierailija
04.07.2024 |

Onko muita, joiden on vaikea siivota ja miten siitä on selvinnyt? En ole ihan varma, mikä palikka päässä on vinossa. Olisi tietysti mukava niin sen saisi korjattua.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on adhd ja juuri siitä syystä kaikki rutiinityöt eivät innosta. Jos on aivan pakko siivota jaan työt useammalle päivälle ja pienillä suorituksilla.Tai sitten en vain siivoa pitkään aikaan. 

Eniten auttaa, jos kuuntelen äänikirjaa. Silloin pystyn pitkiin suorituksiin ja jos kirja on mielenkiintoinen.

Vierailija
2/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on, että se lähtee rönsyämään aina ihan älyttömästi tai sitten jos on ihan pieniä palasia, se ei etene mihinkään, kun toisesta päästä tulee jo taas lisää siivottavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa kotisiivousta todella edullisesti. Kannattaa maksaa niin pääsee itse helpolla. Miksi kiusata itseään. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
4/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Nykyään saa kotisiivousta todella edullisesti. Kannattaa maksaa niin pääsee itse helpolla. Miksi kiusata itseään. 

Kuka siivoaa asuntoja jotka on täynnä tavaraa ja roskia kaikkialla? Sisällä kävellään ulkokengillä. Ulkona kadut on puhtaampia kuin kerrastoloyksiöissä.

Vierailija
5/72 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Koska tällä hetkellä ei ole rahaa maksaa siitä. Aiemmin ratkaisin siivous- ja ruokahuolto-ongelmat ostamalla palveluita. 

Ap

Vierailija
6/72 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni on vaikeaa saada jotain aikaiseksi ja sitten kun on voimia tehdä jotain, ei jaksa tehdä läheskään kaikkea mitä haluaisi. Päivä kerrallaan ja yritän olla tekemättä uutta sotkua!

Vierailija
7/72 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mistä johtuu että ei oo helppoa siivota, mutta samalla tavalla siihen jokainen joutuu opettelemaan. Tee lukujärjestys mitä siivotaan tänää jopa mihin kellon aikaan voit merkitä.

Tee pieniä asioita kerralla.

Vie roskat yhtenä päivänä, jos niitä on kertynyt paljon, tee tätä samaa asiaa useampana päivänä. (Uhohda kierrätys) Pakkaa jätesäkillinen roskia tänää ja vie ulos.

Tiskaa, sen voi tehdä osissa jos tiskiä on paljon. Kerää kaikki tiskit yhteen paikkaan. Tyhjennä tiskiallas. Laita asiat likoamaan. Seuraavana päivänä vaihda puhdas vesi ja tiskaa astiat. Ja taas uusi sataisi likoamaan. Kertakäyttäastiat on hyviä jos tiskaus on iso ongelma.

Kerää kaikki likapyykki samaan kasaan. Pese koneellinen ja laita kuivumaan samana päivänä. Kun edelliset pyykit on kuivia viikkaa kaappiin ja taas voi täyttää uuden koneellisen pyykkiä.

Vaikka työt etenevät hitaasti niin jokapäivä kun tekee jotain niin kyllä se asunto vaan alkaa pikkuhiljaa parantua.

Heitä kaikki risat vaatteet, asitiat roskiin ja tavarat joilla ei ole mitään käyttöä. Myös todella likaiset astiat ja vaatteet voi suoraan siirtää roskiin koska tuskin enää hyviä niistä saa. 

Sitten kun on päästy siihen tilanteeseen että se koti on sellainen että roskaa, pyykkiä ja tiskiä ei ole mitään valtavia kasoja voidaan vaikka imuroida, pestä lattia ja pyyhkiä pöydät. 

Tän jälkeen ollaan jo siinä tilassa että voidaan opetella ylläpitää siisteys. Eli sun pitää tehdä rajat minkä verran voi vaikka kerätä sitä roskaa sisälle, että viedäänkö niitä joka päivä vai kerran viikossa.

Sama koskee ihan kaikkea muutakin.

Mutta näin perus taktiikka vois olla vaikka että vie ne roskat joka päivä, tiskaa ja pyyhkii ruoka/tiskipöydän vaikka joka toinen päivä, pesee pyykkiä kerran viikossa ja imuroi kerran viikossa. 

Kerran kuukaudessa voi vaikka vaihtaa lakanat ja pyyhkiä pölyt.

Kenenkään koti ei voi jatkuvasti olla kuin sisustuslehdestä ja jos on niin silloin siivous on varmasti jo lähes riippuvuus.

Vierailija
8/72 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 98% varmuudella adhd ja siivoaminen on hirveää. Nytkin olen venyttänyt ja venyttänyt niin, että joka paikka on jo pölyn ja lian vallassa. Imuroin sentään aika usein (kissojen takia) ja se on ihan ok hommaa, kun siinä vähän kuin tapahtuu koko ajan jotain. Onneksi ei käy vieraita. Täällä haiseekin jo ihan tunkkaiselle. 

Vierailija
9/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD/ADD ihmisillä aivot toimivat niin eri lailla, ettei neurotyypillisillä ole omakohtaista ymmärrystä asiaan.

Aivojumilaiset eivät joko vain muista tehdä niitä asioita, ovat sokeita pisteitä, tai tietävät teoriassa täsmälleen mitä kannattaa tehdä ja miten mutta jostain syystä mitään ei vaan tapahdu.

Jokin jännä "voima" (huom. ei laiskuus) estää tehokkaan suorittamisen, jos homma vähänkin on epämiellyttävä, tai ei vain koe olevansa vielä valmis siihen. Silloin se lykkääntyy hamaan tulevaisuuteen.

Asioiden aloitus. Vaativin kynnys ylittää. Sen yli päästessä vauhtiin yhtä tehtävää eivät välttämättä pysty viemään loppuun saakka. Huomaavat kesken kaiken jonkin muun asian. Siirtyvät tekemään sitä. Hei tossa jotain. Siirtyy kesken kaiken siihen jne.

Sama idea tutkiessaan sillä hetkellä hyvin mielenkiintoista asiaa netissä:

Osa klikkaa sen sivun linkkiä kesken aiheen lukemisen siirtyessä samaa aihetta käsittelevälle toiselle sivulle. Sieltäkin löytyy kesken kaiken jännä juttu. Siirtyvät tutkimaan sitä. Jatkuu kunnes huomaa välilehtiä olevan toodella monta auki.

Palataan siivoukseen. Osa heistä kynnyksen yli päässeistä, pystyvät keskittymään yhteen suoritukseen. Ovat sellaisessa vauhdissa, että ajantaju katoaa ja moni homma on kuin varkain tehty. Osa taas pystyy tekemään yhden asian kerrallaan ja ns. huilaavat unohtaen loput suorituskohteet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

En tiedä mikä minulla on. En ole käynyt tutkituttamassa itseäni missään, mutta monilla ADHD alatyypeillä (lähinnä tarkkaamattomuus ja hajamielisyys ) on häiritsevän paljon samoja ominaisuuksia mitä olen kokenut ala-asteelta lähtien.

Olen siisti ja hygieeninen ihminen. En tykkää likaisesta tai sekaisesta kodista. Haluan ylläpitää siisteyttä ja selkeyttä, mutta aikavälit sen tekemiseen on varmasti pidempiä kuin "normaalisti".

Itsellä toimii joskus aivojen stimulaatiossa pelillistäminen ja haastaminen siivouksessa: Kanssa-asuja tulee kotiin 10 minuutin päästä. Katsotaan ehdinkö tekemään asian x, tai kuinka paljon ehdin kunnes toinen tulee ja ehdin lopettaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tuossa ei kuitenkaan kannata enää liikoja miettiä vaan alkaa vaan tekemään.

Vierailija
10/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus "siivous-kännäys" voi toimia, vaikka inspiroivaa musiikin kera? Joskus olen saanut , outoa kyllä, krapulapäivänä siivousdraivin loksahtamaan paikoilleen. ( En kylläkään kovin usein juo, joten tämä keino tuottaa vähän tulosta).

Vierailija
11/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisystävälläni on ADHD ja siivoaminen on yksi hänelle tuskaa tuottavist arkiaskareista. 

Muistanpa erään kerran kuinka meidän piti tehdä yhdessä nopeasti viikkosiivous ja naisystäväni lähti viemään roskia ulos kun minä jäin tiskaamaan. Jossain vaiheessa aloin ihmettelemään kun ei näy ei kuulu ja löysin naisystäväni pihalta tyhjentämässä varastorakennuksen rännejä. 

Oli vaan tullut mieleen sellainen yhtäkkiä. Kuvaa hyvin, että hänen on helpompi aloittaa joku rännientyhjennyoperaatio kuin suorittaa nopea viikkoimurointi. 

Vierailija
12/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus "siivous-kännäys" voi toimia, vaikka inspiroivaa musiikin kera? Joskus olen saanut , outoa kyllä, krapulapäivänä siivousdraivin loksahtamaan paikoilleen. ( En kylläkään kovin usein juo, joten tämä keino tuottaa vähän tulosta).

Koitin tätä perjantaina.

Olen näköjään saanut suoritettavat asiat tehtyä (en muista yhtään) mutta käsissäni on jättimäiset mustelmat enkä muista olenko käynyt jossain ja mistä ihmeestä nuo mustelmat on. On niin symmetriset ja vaikealla paikalla siihen että olisin itse ne rymynnyt.

Vierailija
13/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitin tätä perjantaina.

Olen näköjään saanut suoritettavat asiat tehtyä (en muista yhtään) mutta käsissäni on jättimäiset mustelmat enkä muista olenko käynyt jossain ja mistä ihmeestä nuo mustelmat on. On niin symmetriset ja vaikealla paikalla siihen että olisin itse ne rymynnyt.

: D

Ehkä vähempi kännäys ja enempi siivous seuraavalla kerralla.

Vierailija
14/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunoiden pesu oli joskus kamalaa, sitten neuvottiin vain yksi päivässä, aloin tykätä.  Siivous on kyllä mukavaa.

Vierailija
15/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun konsti: laitan luureihin tosi kovalle jonkun helkkarin hyvän biisin. Sitä kuuntelen muutaman kerran putkeen sellaisessa apinanraivodraivissa ja teen mitä siinä ajassa ehdin tekemään. Äsken olin siirtänyt ja unohtanut pyykinpesun niin että lapsella ei enää puhtaita pikkareita. Kynnys vaatteiden keräämiseen ja lajitteluun tuntui ylitsepääsemättömältä. Laitoin biisin soimaan melkein täysille, sain pyykit pyörimään. Nyt on huippu fiilis. Voin kertoa että helpompaakin vois elämä olla. Tuo musa tavallaan blokkaa sen helvetillisen ahdistuksen ja kynnys madaltuu.

Vierailija
16/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitin tätä perjantaina.

: D

Ehkä vähempi kännäys ja enempi siivous seuraavalla kerralla.

Viestihistoriasta päätellen olen ilmeisesti käynyt miehen luona ja harrastanut seksiä, lienee rajuhkoa kun mustelmia katsoo.

Oikeassa olet.

Mutta siis. Suoritettavat asiat listalta tuli tehtyä kuitenkin.

Vierailija
17/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavinta jos lattiat kertyy täyteen vaatteita, siellä pölyn ja roskan seassa kun venyvät niin kaikki on monin kerroin vaikeampaa kun pitäisi pyykkiä pestä. Imurointikaan ei onnistu romun seassa. Tuohon pisteeseen kun pääsee, käytän usein musa&riittävästi kaljaa -metodia ja riehun kunnes kämppä kohtuullinen.

Sitten sellaiset pienet palkinnot, kuten joku herkku jos saa vaikka laskut maksettua.

Vierailija
18/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin vain siivous mikä tuottaa ongelmia. Itselläni on muutama päivittäinen asia mikä pitäisi saada hoidettua. Keskittymällä pystyn yleensä tekemään yhden tai ehkä kaksi mutta kun pitäisi saada kaikki hoidettua joka päivä.

Vierailija
19/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Koska tällä hetkellä ei ole rahaa maksaa siitä. Aiemmin ratkaisin siivous- ja ruokahuolto-ongelmat ostamalla palveluita. 

Ap

Aloitat siitä, että keräät kaikki roskat, lehdet yms pois. Sitten aloitat yhdestä kohdasta, jonka siivoat. Seuraavana päivänä seuraava kohta. 1kk päästä olet siivonnut koko kämpän. Sitten teet listan, mitä noudatat, eli siivoat päivittäin, esim ma- järjestely, ti pölyt, ke imurointi, to lattioiden pyyhintä, pe kylpyhuoneen siivoaminen, la lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtaminen. Roskat viet joka päivä ja tikkaat. Ja pyykkiä peset 2 kertaa viikossa. Näin koti pysyy siistinä.

Vierailija
20/72 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen add. ja sori vaan kaikille, jos nyt tulee toistoa, mutta en ole nyt sopivassa vireystilassa lukemaan, kun olen luomisen vireystilassa.

mutta siis uskoisin, että siinä missä adhd:eille, niin myös ns. nolmeille toimii ajatus vireystilasta. Et voi siivota kunnolla, jos sinulla ei ole juuri siihen tarvittavaa vireystilaa. Joko saat vireystilan "käyttöösi" pelkästään suuntaamalla ajatuksesi siivoamiseen, koska täytyy siivota (kuten nolmit osaavat tuon aika hyvin) tai sitten et (addit usein tarvitsevat itselleen tuntuviin tylsiin hommiin voimakkaan inspiraation tai palkkion). silti jokainen voi siivota jonkin verran silloin kun pitäisi siivota.

itse olen onnistunut siivomaan ilman lääkettä tai juuri oikeaa vireystilaa siten, että laitan munakellon(kännyn ajastimen soimaan 5 minuutin kuluttua ja sen viiden minuutin ajan siivoan. Ja siivoamiseen teen itselleni tehtävän tyyliin: tiskipöydältä pois kaikki metallikeräykseen menevät asiat (en siis ota tehtäväksi siivota tiskipöytää, koska se on liian laaja kokonaisuus, sillä minulla ainakin tiskipöydällä on ne metalliset purkkien kannet, kuten myös kartonkiekeräykseen menevät, käsitiskausta odottavat astiat, jotain projekteja (esim. nyt on siellä kasa lajittelua odottavia ruuveja yhden remppaprojektin jäljiltä)).

Tai sitten vaikka viiden minuutin projektiksi kerätä lattialta paperiroskat pois (koirani rakastaa paperitollojen repimistä paloiksi, joten niitä paperiroskia on aina lattialla). Jos suoriudun viidenminuutin siivousrumbasta ajoissa, niin voin loppuajan siivota lisää mitä huvittaa, tai vaikka palkita itseni jollain lailla.  Yleensä leikin koiran kanssa

joskus teen siivoamisesta pelin itselleni. Joskus annan itselleni palkkion, jos saan siivottua. Palkkion pitää olla sellainen, että ryhdyn toimeen, eli mikä tahansa "saat viisi euroa" ei toimi aina.

pitää vain koittaa keksiä itselleen sopivat tavat nostaa omaa vireystilaa ja olla armollinen itsensä suhteen. "Yksi juttu kerrallaan" toimii aika hyvin kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan