Siivoamisen vaikeus masennus, ADHD tms?
Onko muita, joiden on vaikea siivota ja miten siitä on selvinnyt? En ole ihan varma, mikä palikka päässä on vinossa. Olisi tietysti mukava niin sen saisi korjattua.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina käyttänyt pimpula sanaa, olen 70-luvulla syntynyt ja asunut pk-seudulla syntymästäni asti-
Pampula on tuttu sana mutta pimpulaksi en ole aiemmin kuullut hiuslenkkejä nimitettävän.
".. Minä sitten osoitin heti johonkin suuntaan ja sanoin, että se on tuolla noin 50 metrin päässä, niin ja niin mones hautakivi tuolta päin laskettuna, nimi tänne suuntaan. äiti ilmoitti itsevarmana, että ei taatusti ole, etkä voi muistaa tuollaista eikä suostunut tulemaan mukaan, vaan meni itse muistelemaansa suuntaan. Siellä se hautakivi oli missä sanoin sen olevan ja viitoin äitiä sitten paikalle. Siinä äiti sitten naureskeli ja sanoi, että ei voi vaan käsittää, että miten voit muistaa tuollaista, mutta kaupasta jos sinua pyytää ostamaan tiettyä leipää, niin et muista sitten edes sitä koko leipää, vaan mukana voi tulla pussillinen appelsiineja."
Samastun tähän kovasti. Jostain syystä minullakin on aika hyvä suuntavaistomuisti.
Vastapainoksi lukemattomat kerrat unohdan juuri ne asiat kaupasta, mitkä oli ehdottomasti tarkoitus ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Nykyään saa kotisiivousta todella edullisesti. Kannattaa maksaa niin pääsee itse helpolla. Miksi kiusata itseään.
Kuka siivoaa asuntoja jotka on täynnä tavaraa ja roskia kaikkialla? Sisällä kävellään ulkokengillä. Ulkona kadut on puhtaampia kuin kerrastoloyksiöissä.
Kotisiivoojat. Minäkin olen tehnyt sitä työtä. Ja onhan niitä järjestelijöitä ja raivaajia.
Olen harkinnut robotti-imuria, missä olisi moppaustoimintokin. Itselle jäisi tavallisella imurilla huomattavasti pienempi osuus, mitä robo ei pysty puhdistamaan. Kun kerta pyykinpesu- ja tiskikone, miksi ei sitten automatisoisi kunnolla muutakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina käyttänyt pimpula sanaa, olen 70-luvulla syntynyt ja asunut pk-seudulla syntymästäni asti-
Pampula on tuttu sana mutta pimpulaksi en ole aiemmin kuullut hiuslenkkejä nimitettävän.
Mä olen, mutta oikeasti pampula/pimpula on se vanhan ajan helmiviritys. Kumilenkki ja 2 helmeä.
Vierailija kirjoitti:
".. Minä sitten osoitin heti johonkin suuntaan ja sanoin, että se on tuolla noin 50 metrin päässä, niin ja niin mones hautakivi tuolta päin laskettuna, nimi tänne suuntaan. äiti ilmoitti itsevarmana, että ei taatusti ole, etkä voi muistaa tuollaista eikä suostunut tulemaan mukaan, vaan meni itse muistelemaansa suuntaan. Siellä se hautakivi oli missä sanoin sen olevan ja viitoin äitiä sitten paikalle. Siinä äiti sitten naureskeli ja sanoi, että ei voi vaan käsittää, että miten voit muistaa tuollaista, mutta kaupasta jos sinua pyytää ostamaan tiettyä leipää, niin et muista sitten edes sitä koko leipää, vaan mukana voi tulla pussillinen appelsiineja."
Samastun tähän kovasti. Jostain syystä minullakin on aika hyvä suuntavaistomuisti.
Vastapainoksi lukemattomat kerrat unohdan juuri ne asiat kaupasta, mitkä oli ehdottomasti tarkoitus ostaa.
Adhd on alkujaan yhteydessä metsästys-keräilykulttuureihin. Suuntavaistosta on hyötyä.
Siivoaminen on diagnoosista huolimatta sitä että ryhtyy, aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mistä johtuu että ei oo helppoa siivota, mutta samalla tavalla siihen jokainen joutuu opettelemaan. Tee lukujärjestys mitä siivotaan tänää jopa mihin kellon aikaan voit merkitä.
Tee pieniä asioita kerralla.
Vie roskat yhtenä päivänä, jos niitä on kertynyt paljon, tee tätä samaa asiaa useampana päivänä. (Uhohda kierrätys) Pakkaa jätesäkillinen roskia tänää ja vie ulos.
Tiskaa, sen voi tehdä osissa jos tiskiä on paljon. Kerää kaikki tiskit yhteen paikkaan. Tyhjennä tiskiallas. Laita asiat likoamaan. Seuraavana päivänä vaihda puhdas vesi ja tiskaa astiat. Ja taas uusi sataisi likoamaan. Kertakäyttäastiat on hyviä jos tiskaus on iso ongelma.
Kerää kaikki likapyykki samaan kasaan. Pese koneellinen ja laita kuivumaan samana päivänä. Kun edelliset pyykit on kuivia viikkaa kaappiin ja taas voi täyttää uuden koneellisen pyykkiä.
Vaikka työt etenevät hitaasti niin jokapäivä kun tekee j
Muuten hyvä ohje, mutta kierrätys onnistuu kun on selkeät astiat tai kassit mihin tavarat lajitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten ennen pärjättiin kun ADHD:sta ei ollut tietoakaan?
Huonosti. Elin köyhän lapsuuden kaaoksessa ja kissanp:n keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimpula on normaali sana. Se on se pimpula, mikä laitetaan hiuksiin. Mitä muuta sanaa muka siitä käytetään? Hiuslenkki? :D
Ööh ei ole. Pimpula on jalkovälissä, pampula on hiuksissa 😂.
Näin nykyään, ei ennen.
Minä niin ymmärrän ihmisiä, jotka eivät jaksa siivota tai ei paljon muutakaan. Se on varmaan saatanallinen kierre.
Bentsodiatsepaamit tms lääkkeet väsyttää elimistöä hirveästi. On kaiken aikaa siinä kierteessä, kun ottaa tabuja ,ei jaksa liikkua, lähteä lenkille, kuntoilla. Siitä on seurauksena, ettei nuku ilma mömmöjä . Ja kun syö niitä , elimistö on ihan lamassa.
Kokeilin , ihan mahdoton kierre.
Onko teillä lapsia? Voin kuvitella missä kaaoksessa koti sitten on ja lapset kärsivät.