Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset.
Mun työssäkäyvät lapseni ovat 22-42v ja kaikilla isommat tulot (1,5-3) kuin mun eläkkeeni 2200/kk.
Millä perusteella köyhempiä?
64v
Minä minä minun minun on yhtä kuin koko väestö keskimäärin. Ai millä perusteella köyhempiä? No kulurakenteen! Eläkeläiset istuu omaisuuden päällä ja saavat tuon 2000e hassata Epsanjassa. Nuoret maksavat sillä 2000e korkoja, pentujensa elämää ja järkyttävän kalliita ruokia. Nykyään kaikki on kalliimpaa kun sinun nuoruudessa, jolloin sait ostaa asunnon itsellesi muutamassa vuodessa velattomaksi.
Juu, näin on, ennen kaikki o
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta.
Kulukorvauksen saa vain työvoimakoulutuksiin eli niihin mitkä on Työmarkkinatori sivuilla.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Vierailija kirjoitti:
Kylläp boomereilta tulee katkeraa lapsellista oksennusta taas. Eniten teissä vihaan tuota teidän täydellistä kyvyttömyyttä ottaa mitää kritiikkiä vastaan, koskaan myöntää mitään, ja tuota kun aina käännätte pskanne väärin päin, ja hyökkäätte lapsellisesti totuuden sanoneita vastaan. Olette lapsellisia ihmisiä.
Olen miettinyt mistä tuo johtuu, siis ihan esim omien vanhempien kohdalla. Meidän lapsuudessa oli väkivaltaa, viinalla läträämistä ym turvattomuutta -ja siis olemme korkeakoulutettujen varakkaiden vanhempien lapsia. Koskaan ei kumpikaan vanhemmistani ole pyytänyt anteeksi. Ei kertaakaan. Jos heille mainitsee jonkun ikävän asian menneisyydestä, edes hieman kritiikiltä haiskahtavan seikan, alkaa aina sama laulu: "ei tässä täydellisiä olla, onpa ikävää että on tarjottu niin huono elämä, nythän te voitte sitten rakentaa itsellenne kaiken niin paljon paremmin, ei ole mikään pakko tulla käymään kun on kaikki niin huonosti päläpäläpälä".
ihan käsittämätöntä! Itse pyydän aina anteeksi lapseltani jos olen liikaa kiihdytellyt ja karjunut jostain asiasta. Enhän tosiaan ole täydellinen -haluan opettaa hänelle, että virheitä tekee kaikki mutta niistä voi oppia kun ne itse huomaa ja koittaa korjata. Meillä on aina ollut sellainen suhde, että lapsi tulee heti tunnustamaan jos jokin painaa mielenpäällä. Hänelle on kehittynyt omatunto ja välillemme luottamus, että kaikesta voi puhua. Näin ei todellakaan voi sanoa aiemmasta polvesta.
En käsitä mistä tämä johtuu. Äitini vanhemmat olivat toki köyhiä, eivätkä koulutettuja, mutta hirveän pehmeitä ja lämpimiä jo iäkkäitä ihmisiä kun äiti kuopuksena syntyi. Isäni ainoa lapsi joka sai vanhemmiltaan kaiken mahdollisen tuen saavuttaa ura ja varallisuus, josta he eivät olisi voineet haaveillakaan.
Ihan tyytyväisenä pidän sitä kultalusikkaa piirongissa. Velaton iso omakotitalo pk-seudulla. Mökki 150 km päässä, sähköauto ja asuntoauto pihassa. Kohtuullinen sijoitussalkku itsellä. Vanhemmat vielä elossa ja sieltäkin tulossa kohtuullisen kokoinen perintö. Matkustellaan milloin halutaan ja mihin halutaan. Nyt kolmatta vuotta jo työeläkkeellä ja viimeisen korotuksen jälkeen eläke on 6.203 e/kk.
Nuorille työelämässä oleville vain tiedoksi, että kannattaa oikeasti valita sellaiset päättäjät, jotka ajavat teidän etuanne. Niin mekin aikanaan teimme ja nyt nautitaan hedelmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset.
Mun työssäkäyvät lapseni ovat 22-42v ja kaikilla isommat tulot (1,5-3) kuin mun eläkkeeni 2200/kk.
Millä perusteella köyhempiä?
64v
Minä minä minun minun on yhtä kuin koko väestö keskimäärin. Ai millä perusteella köyhempiä? No kulurakenteen! Eläkeläiset istuu omaisuuden päällä ja saavat tuon 2000e hassata Epsanjassa. Nuoret maksavat sillä 2000e korkoja, pentujensa elämää ja järkyttävän kalliita ruokia. Nykyään kaikki on kalliimpaa kun sinun nuoruudessa, jolloin sait ostaa asunnon itsellesi muutamassa vuodessa velattomaksi.
Juha Sipilän hallitus poisti kulukorvauksen omaehtoisesta koulutuksesta, sen saa vain työmarkkinatotorilla oleviin koulutuksiin.
Kulukorvauksen saa vain työmarkkinatorin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, on eläkeläisiä ja "eläkeläisiä". Eläkkeen on ansainneet he joilla on pitkä työura takana ja eriasteisia vaivoja lopun ikää. Sitten on näitä nuoria mt-eläkeläisiä joilla on vielä mahdollisuus kuntoutua työelämään. Ikään kuin kaksi eri eläkeläisryhmää. Heidät vain niputetaan samaan ryhmään Eläkeläiset.
Tuo toinen nippu ei tule koskaan töitä tekemäänkään. Ovat vain yhteiskunnan syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyytyväisenä pidän sitä kultalusikkaa piirongissa. Velaton iso omakotitalo pk-seudulla. Mökki 150 km päässä, sähköauto ja asuntoauto pihassa. Kohtuullinen sijoitussalkku itsellä. Vanhemmat vielä elossa ja sieltäkin tulossa kohtuullisen kokoinen perintö. Matkustellaan milloin halutaan ja mihin halutaan. Nyt kolmatta vuotta jo työeläkkeellä ja viimeisen korotuksen jälkeen eläke on 6.203 e/kk.
Nuorille työelämässä oleville vain tiedoksi, että kannattaa oikeasti valita sellaiset päättäjät, jotka ajavat teidän etuanne. Niin mekin aikanaan teimme ja nyt nautitaan hedelmistä.
siinä on vaan semmonen pikkujuttu, että te yhä valitsette, ihan lukuenemmistöllänne.
Tehdäänkö niin, että annetaan jokaiselle työikäiselle 2 ääntä yhden sijasta ja katsotaan sitten miten maa alkaa makaamaan.
Nykyiset alle 30 vuotiaat eivät pärjäisi päivääkään jos joutuisivat elämään 1950-60 luvulla yhtäkkiä. Joten olisi paras pitää pienemmällä se suuvärkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on eläkeläisiä ja "eläkeläisiä". Eläkkeen on ansainneet he joilla on pitkä työura takana ja eriasteisia vaivoja lopun ikää. Sitten on näitä nuoria mt-eläkeläisiä joilla on vielä mahdollisuus kuntoutua työelämään. Ikään kuin kaksi eri eläkeläisryhmää. Heidät vain niputetaan samaan ryhmään Eläkeläiset.
Tuo toinen nippu ei tule koskaan töitä tekemäänkään. Ovat vain yhteiskunnan syöpä.
Työttömiä on työttömyyskorvauksella työkokeilussa esim. kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn jne.
https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi onni kun jälkeläiset asuvat ja työskentelevät ulkomaille. Ensi vuonna muutan perässä ja lähden sinne tuhlaillemaan eläkerahojani :)
Onneksi ei ole sotaa tarvinnut nähdä. Työpaikan sain tosiaan helposti 80-luvulla mutta ei se mikään suojatyöpaikka ollut. Siellä tein melkein koko työurani lukuun ottamatta muutamaa muuta työpaikkaa. Ja kyllä meillä on omakotitalo ja kesämökki mutta metsää on enempi kuin tuo vaivaiset 60 ha. Nissaniin emme koske pitkällä kepilläkään. Meillä on kummallakin eri merkkiset autot. Kyllähän se joitakin kyrsii, joitakin jotka eivät ole elämässään vielä sohvan pohjalta ylös päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa.
Kohta saa helposti irtisanoa julkisella myös niitä joilla on 200 000 asuntovelkaa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja ulosottovirasto sitä varten, jos rahat ei riitä laskuihin.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta huhtikuussa ja syksyllä ansiosidonnainen porrastetaan. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Miksi näitä jo yleisesti tiedossa olevia asioita pitää tänne jatkuvasti kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole sotaa tarvinnut nähdä. Työpaikan sain tosiaan helposti 80-luvulla mutta ei se mikään suojatyöpaikka ollut. Siellä tein melkein koko työurani lukuun ottamatta muutamaa muuta työpaikkaa. Ja kyllä meillä on omakotitalo ja kesämökki mutta metsää on enempi kuin tuo vaivaiset 60 ha. Nissaniin emme koske pitkällä kepilläkään. Meillä on kummallakin eri merkkiset autot. Kyllähän se joitakin kyrsii, joitakin jotka eivät ole elämässään vielä sohvan pohjalta ylös päässeet.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta.
Kuka vattu perikunnan asunnot ostaa, kun työikäiset on palkattomissa työkokeiluissa ja nolla-sopimuksilla töissä?
Mun isä on syntynyt sodan jälkeen perheeseen jossa 10 lasta, isä 7. lapsi. Eivät olleet mitään rikkaita ja töitä saanut tehdä kotitilalla lapsesta lähtien. Ei todellakaan mitään helppoa elämää. Omalla työllä isä on ansainnut elantonsa eikä todellakaan ole ollut koko ikäänsä samassa työpaikassa. On eläkkeensä ansainnut koska tehnyt paljon töitä. On omakotitalo ja metsää vähän. Käy edelleen metsässä kaatamassa puita ja pilkkoo ne polttopuuksi koska talo lämpeää puulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siinä on vaan semmonen pikkujuttu, että te yhä valitsette, ihan lukuenemmistöllänne.
Tehdäänkö niin, että annetaan jokaiselle työikäiselle 2 ääntä yhden sijasta ja katsotaan sitten miten maa alkaa makaamaan.
Ovela strategia: kun kahden perheen vesat, sanotaan 10 lasta yhteensä, tekevät jälkikasvua yhteensä 7, niin heillä on jo kolmen äänestäjän määräenemmistö omiin lapsiinsa nähden ja peräti kuuden omiin vanhempiinsa. Näin saadaan elää pyhässä liitossa, symbioosissa, sosiaalidemokraattisen puolueen kanssa aina opiskeluajasta lähes hautaan saakka. Sitten kun ei nakkaa kakkaa omien lastensa tulevaisuudesta, vaan päällimmäinen tunne on irrationaalinen kateus, niin ei tarvitse koskaan miettiä, että mikä on minun itselleni ajamien etujen hinta omille lapsilleni ja heidän lapsilleen.
Eläkeläisten kadehtija, kadehdi mieluummin lottovoittajia. Useimmassa eläkeläisessä ei ole mitään kadehdittavaa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta kultalusikka-asema riippuu mm. siitä, miten 90-luvun alun lama ketäkin kohteli.
Paikallinen sopiminen on hyvä.
Lapsi kirjoitti ylioppilaaksi keväällä ja muuttaa pois kotoa. Itsellä pieni vuokra.
Voin tarjoutua töihin alle tes-palkan nyt kun se tulee mahdolliseksi. Vakituiset saa kohta helposti irtisanoa.
Hyvä hallitus.