Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on syntynyt sodan jälkeen perheeseen jossa 10 lasta, isä 7. lapsi. Eivät olleet mitään rikkaita ja töitä saanut tehdä kotitilalla lapsesta lähtien. Ei todellakaan mitään helppoa elämää. Omalla työllä isä on ansainnut elantonsa eikä todellakaan ole ollut koko ikäänsä samassa työpaikassa. On eläkkeensä ansainnut koska tehnyt paljon töitä. On omakotitalo ja metsää vähän. Käy edelleen metsässä kaatamassa puita ja pilkkoo ne polttopuuksi koska talo lämpeää puulla.
Montako lasta sinun isäsi ja hänen sisaruksensa tekivät? Vaativatko he päättäjiltä, että eläkepommi tulee ratkaista vielä heidän työskentelyaikanaan eikä jättää heidän pienemmäksi jättäneelle ikäpolvelle selvitettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten kadehtija, kadehdi mieluummin lottovoittajia. Useimmassa eläkeläisessä ei ole mitään kadehdittavaa.
No, jos eläkkeitä maksettiin viime vuonna 36,7 mijardia ja ansiosidonnaista 1,9 miljardia ja ansiosidonnaista leikattiin, kukaan ei uskalla ostaa enää omistusasuntoa, kun ansiosidonnaista ei saa enää pienemmillä palkoilla eikä osa-aikatyöllä.
Sanoisin, että voihan perkele, mutta koska olen hieno nainen, en sano ääneen. Mikä ihmeen tarve on yleistää jonkun hyvin menestyneen, rikkaan elintasoa meihin taviksiin? Ei pidä paikkaansa nuo väitteet, yksikään minun kohdallani ja olen 79 v. Olemme varmaan viimeinen sukupolvi, joka on joutunut nuorena ostamaan kaikki vaatteetkin osamaksulla, koska palkat olivat olemattomat. Alivuokralaiskämpässä, muutaman neliön kopissa meikäläinen vietti yönsä. Ei siellä muuten viihtynyt. Ei ollut varaa mennä mihinkään huvituksiinkaan, mutta ulkoilu ja pyöräily sekä uinti olivat ilmaisia. Joten teikäläisen olisi viisasta pitää leipäläpensä kiinni, kun ei tiedä totuutta asioista. Töissä oltiin myös lauantaisin, mutta se ei näkynyt konttoristin tosi laihassa tilipussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten kadehtija, kadehdi mieluummin lottovoittajia. Useimmassa eläkeläisessä ei ole mitään kadehdittavaa.
No, jos eläkkeitä maksettiin viime vuonna 36,7 mijardia ja ansiosidonnaista 1,9 miljardia ja ansiosidonnaista leikattiin, kukaan ei uskalla ostaa enää omistusasuntoa, kun ansiosidonnaista ei saa enää pienemmillä palkoilla eikä osa-aikatyöllä.
Kun tekee kaupan alalla 30 h joka viikko vuorotyötä niin saa palkkaa 1300 netto + 150 soviteltua päivärahaa.
Omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea tammikuussa.
Hallitus leikkasi huhtikuussa sovitellusta päivärahasta 150 + lapsikorotukset eli ennen 3 lapsen vanhempi sai soviteltua päivärahaa 390 ja jatkossa 150.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset alle 30 vuotiaat eivät pärjäisi päivääkään jos joutuisivat elämään 1950-60 luvulla yhtäkkiä. Joten olisi paras pitää pienemmällä se suuvärkki.
Anteeksi nyt, mutta ei täällä ne teidän lapsenlapsenne ole äänessä, heille tämä ankea tulevaisuus on jo normaali, itsestäänselvyys, johon he ovat liian usein jo alistuneet. Tässä puhuvat teidän omat lapsenne, jotka ovat todella pettyneitä huomatessaan, että siinä kun he yrittävät pelastaa mitä pelastettavissa on omien lastensa tulevaisuutta silmälläpitäen, te yhä marisette vain omien etujenne perään.
On todellakin kun vanhempani pääsivät jo 50+ eläkkeelle ilman mitään sairauksia kunhan jotain teeskentelivät, tosin vähän vaivaa piti sen eteen nähdä ja itse sairaana pitkäaikaistyöttömänä 60+ ei mitään mahdollisuutta. Roikotetaan vaan työkkärissä työllistämässä ja ettei kunnalta mene sakkomaksuja niin pitää käydä kuntouttavassa se kerta viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyytyväisenä pidän sitä kultalusikkaa piirongissa. Velaton iso omakotitalo pk-seudulla. Mökki 150 km päässä, sähköauto ja asuntoauto pihassa. Kohtuullinen sijoitussalkku itsellä. Vanhemmat vielä elossa ja sieltäkin tulossa kohtuullisen kokoinen perintö. Matkustellaan milloin halutaan ja mihin halutaan. Nyt kolmatta vuotta jo työeläkkeellä ja viimeisen korotuksen jälkeen eläke on 6.203 e/kk.
Nuorille työelämässä oleville vain tiedoksi, että kannattaa oikeasti valita sellaiset päättäjät, jotka ajavat teidän etuanne. Niin mekin aikanaan teimme ja nyt nautitaan hedelmistä.
siinä on vaan semmonen pikkujuttu, että te yhä valitsette, ihan lukuenemmistöllänne.
Tehdäänkö niin, että annetaan jokaiselle työikäiselle 2 ääntä yhden sijasta ja katsotaan sitten miten maa alkaa makaamaan.
Tottakai me pidämme huolen, ettei saavutettuihin etuihin kosketa tai ainakaan maksussa olevia eläkkeitä ei leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee kaupan alalla 30 h joka viikko vuorotyötä niin saa palkkaa 1300 netto + 150 soviteltua päivärahaa.
Omistusasuntoon ei saa enää yleistä asumistukea tammikuussa.
Hallitus leikkasi huhtikuussa sovitellusta päivärahasta 150 + lapsikorotukset eli ennen 3 lapsen vanhempi sai soviteltua päivärahaa 390 ja jatkossa 150.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja saa siis palkkaa 1300 ja soviteltua 150 eli 1450. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Palkat ja eläkkeet on nykyään saman suuruisia.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus täyttää kaikki vihapuheen peruskriteerit!
Mitä vihapuhetta on totuudessa? Miksi täällä totuudesta kiukutellaan?
Työmarkkinatuki on Kelan sivuilla 800, mutta siitä menee vero https://www.kela.fi/tyottomyysetuuden-verotus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset.
Mun työssäkäyvät lapseni ovat 22-42v ja kaikilla isommat tulot (1,5-3) kuin mun eläkkeeni 2200/kk.
Millä perusteella köyhempiä?
64v
Minä minä minun minun on yhtä kuin koko väestö keskimäärin. Ai millä perusteella köyhempiä? No kulurakenteen! Eläkeläiset istuu omaisuuden päällä ja saavat tuon 2000e hassata Epsanjassa. Nuoret maksavat sillä 2000e korkoja, pentujensa elämää ja järkyttävän kalliita ruokia. Nykyään kaikki on kalliimpaa kun sinun nuoruudessa, jolloin sait ostaa asunnon itsellesi muutamassa vuodessa velattomaksi.
Minun lapseni saavat palkkaa molemmat melkein kolme kertaa eläkkeeni verran. Toisella kaksi lasta, toinen lapseton. Molemmat asuvat ok-talossa, kuten minäkin, ja lisäksi on kesämökit. Kaikki pärjäämme siis hyvin, emmekä kadehdi muita. Mutta töitä on tehtävä, jos haluaa elintasoaan kohottaa, ei ne Kelan korvaukset ole tarkoitettu rikastumiseen. Ja kukaan meistä ei polta ja alkoa hyvin vähän. Valintakysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa.
Kohta saa helposti irtisanoa julkisella myös niitä joilla on 200 000 asuntovelkaa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja ulosottovirasto sitä varten, jos rahat ei riitä laskuihin.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta huhtikuussa ja syksyllä ansiosidonnainen porrastetaan. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Miksi näitä jo yleisesti tiedossa olevia asioita pitää tänne jatkuvasti kirjoittaa?
Joudun aina uuteen työpaikkaan, kun kuulemma olen liian hidas niin en pääse samaan työpaikkaan koskaan takaisin.
Aivot väsyvät enkä pysty ymmärtämään asioita ja tekemään yhtä nopeasti kuin muut.
En käsitä miten joku voi päästä tosta vaan nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itsellä paljon pitkiä sairaalajaksoja lapsena ja tajuttomuuskohtauksia.
Miten voi päästä jo 20 - vuotiaana sairaseläkkeelle.
Minä olen kohta 50. Kävin muutaman kurssinkin 5 kertaan, siis saman kurssin, tutkinto oli muuten valmis. Mutta kun aivot ei toimi niinkuin muilla.
SIKSI minä PORILAINEN työtön tradenomi Hönö Tiainen jankutan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyytyväisenä pidän sitä kultalusikkaa piirongissa. Velaton iso omakotitalo pk-seudulla. Mökki 150 km päässä, sähköauto ja asuntoauto pihassa. Kohtuullinen sijoitussalkku itsellä. Vanhemmat vielä elossa ja sieltäkin tulossa kohtuullisen kokoinen perintö. Matkustellaan milloin halutaan ja mihin halutaan. Nyt kolmatta vuotta jo työeläkkeellä ja viimeisen korotuksen jälkeen eläke on 6.203 e/kk.
Nuorille työelämässä oleville vain tiedoksi, että kannattaa oikeasti valita sellaiset päättäjät, jotka ajavat teidän etuanne. Niin mekin aikanaan teimme ja nyt nautitaan hedelmistä.
siinä on vaan semmonen pikkujuttu, että te yhä valitsette, ihan lukuenemmistöllänne.
Tehdäänkö niin, että annetaan jokaiselle työikäiselle 2 ääntä yhden sijasta ja katsotaan sitten miten maa alkaa makaamaan.
Tottakai me pidämme huolen, ettei saavutettuihin etuihin kosketa tai ainakaan maksussa olevia eläkkeitä ei leikata.
Kiitos rehellisyydestä.
Minä voin puolestani kertoa, että usko meillä on mennyt hyvinvointivaltion kykyyn ylläpitää toimintojaan, kun menneet vuodet ovat jättäneet jälkeen liian suuren velkatakaan ja korjausvelan huoltamattoman infran muodossa. Sekä tietenkin ehtyvät luonnonvarat ja kiihtyvän kilpailun resursseista, noin globaalissa mittakaavassa tarkasteltuna.
Siksi valehtelisin jos väittäisin, että ajattelisin suurempaa hyvää ja maksaisin iloisena veroja ja veroluonteisia maksuja lähes puolet ansiotuloistani. Kannatan siis leikkauksia julkisista menoista, täysin tiedostaen, että se heikentää heikommassa asemassa olevien elintasoa. Säästän kaiken omani, rahan ja myös sen hiilijalanjälkeni, varmistaakseni että lapsellani on tulevaisuus. Hän on niitä etuoikeutettuja joka voi lähteä kun tämän maan asukkaat alkavat kuvainnollisesti syömään toisiaan epätoivossaan.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että voihan perkele, mutta koska olen hieno nainen, en sano ääneen. Mikä ihmeen tarve on yleistää jonkun hyvin menestyneen, rikkaan elintasoa meihin taviksiin? Ei pidä paikkaansa nuo väitteet, yksikään minun kohdallani ja olen 79 v. Olemme varmaan viimeinen sukupolvi, joka on joutunut nuorena ostamaan kaikki vaatteetkin osamaksulla, koska palkat olivat olemattomat. Alivuokralaiskämpässä, muutaman neliön kopissa meikäläinen vietti yönsä. Ei siellä muuten viihtynyt. Ei ollut varaa mennä mihinkään huvituksiinkaan, mutta ulkoilu ja pyöräily sekä uinti olivat ilmaisia. Joten teikäläisen olisi viisasta pitää leipäläpensä kiinni, kun ei tiedä totuutta asioista. Töissä oltiin myös lauantaisin, mutta se ei näkynyt konttoristin tosi laihassa tilipussissa.
Millä sinä luulet matalapalkka alalla työskentelevien ihmisten nykyään ostavan tavaroita? Ne palkat ovat nykyään hintatasoon nähden vieläkin olemattomammat kuin sinun aikanasi. Ihan samalla tavalla monien "huvitukset" ovat ihan samat kuin sinulla aikoinaan. Jouduitko usein käymään ruokajonossa tai miettimään kumpaa ostat ruokaa vai lääkkeitä, kuten nykyään moni joutuu tekemään? Joten olisi viisasta pitää leipäläpensä kiinni, kun elää vain omissa mututunnoissaan tietämättä totuutta. Lienee kyllä vanhuuden höperyydelläkin osuutta asiaan, se hiukan lieventää.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on syntynyt sodan jälkeen perheeseen jossa 10 lasta, isä 7. lapsi. Eivät olleet mitään rikkaita ja töitä saanut tehdä kotitilalla lapsesta lähtien. Ei todellakaan mitään helppoa elämää. Omalla työllä isä on ansainnut elantonsa eikä todellakaan ole ollut koko ikäänsä samassa työpaikassa. On eläkkeensä ansainnut koska tehnyt paljon töitä. On omakotitalo ja metsää vähän. Käy edelleen metsässä kaatamassa puita ja pilkkoo ne polttopuuksi koska talo lämpeää puulla.
Kyllä edelleenkin on suurperheissä ja maatiloilla kasvaneita jotka tehneet todella paljon töitä, kuitenkaan heitä ei enää palkita yhtä hyvin eläkkein ja eläkeikä alkaakin paljon myöhemmin. En hyväksy sitä että pelkkä syntymävuosi ratkaisee niin paljon. Muiden asioiden pitäisi ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sinä luulet matalapalkka alalla työskentelevien ihmisten nykyään ostavan tavaroita? Ne pa
No johan pomppas, ei kele mitä velihousuja vinkumassa nälästä ja ostovoimasta 🤮
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on Kelan sivuilla 800, mutta siitä menee vero https://www.kela.fi/tyottomyysetuuden-verotus
Linkki uudelleen
Ei ollut mitään töitä. Ruotsiin lähdettiin kun oli pakko.