Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus täyttää kaikki vihapuheen peruskriteerit!
Oletko ihan tosissas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset.
Mun työssäkäyvät lapseni ovat 22-42v ja kaikilla isommat tulot (1,5-3) kuin mun eläkkeeni 2200/kk.
Millä perusteella köyhempiä?
64v
Minä minä minun minun on yhtä kuin koko väestö keskimäärin. Ai millä perusteella köyhempiä? No kulurakenteen! Eläkeläiset istuu omaisuuden päällä ja saavat tuon 2000e hassata Epsanjassa. Nuoret maksavat sillä 2000e korkoja, pentujensa elämää ja järkyttävän kalliita ruokia. Nykyään kaikki on kalliimpaa kun sinun nuoruudessa, jolloin sait ostaa asunnon itsellesi muutamassa vuodessa velattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset.
Mun työssäkäyvät lapseni ovat 22-42v ja kaikilla isommat tulot (1,5-3) kuin mun eläkkeeni 2200/kk.
64v
Minä minä minun minun on yhtä kuin koko väestö keskimäärin. Ai millä perusteella köyhempiä? No kulurakenteen! Eläkeläiset istuu omaisuuden päällä ja saavat tuon 2000e hassata Epsanjassa. Nuoret maksavat sillä 2000e korkoja, pentujensa elämää ja järkyttävän kalliita ruokia. Nykyään kaikki on kalliimpaa kun sinun nuoruudessa, jolloin sait ostaa asunnon itsellesi muutamassa vuodessa velattomaksi.
Sulla täytyy olla hirveän huono olo. Tunnetko oikeesti ketään ihmisiä vai yksiksesi noita päähänpinttymiäsi mietit?
Sulla on joku prototyyppi rakennettu 74 -79 - vuotiaista nyt aivopoimuihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
64v
Vali vali, ota vaikka toinen työ ja anna lapset adoptioon jos nälkää joutuvat näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
64v
Kun olet saanut ne pentusi aikuisiksi on sinulla sama tilanne kuin nykyisillä lapsensa aikuisiksi kasvattaneilla.
Kylläp boomereilta tulee katkeraa lapsellista oksennusta taas. Eniten teissä vihaan tuota teidän täydellistä kyvyttömyyttä ottaa mitää kritiikkiä vastaan, koskaan myöntää mitään, ja tuota kun aina käännätte pskanne väärin päin, ja hyökkäätte lapsellisesti totuuden sanoneita vastaan. Olette lapsellisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
64v
Vali vali, o
I diootti ei minulla ole lapsia ääliö kusipää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
64v
Juu, näin on, ennen kaikki oli edullista, oli töitä. Ei haitannut mitää ,vaikka LÄHDETTIIN 900km päähän opiskelemaan ja sinne jäätiin töihin. Nyt senkun istua törötetään sen KULTAKASAN päällä, mitä on pakosta kerääntynyt.Ja KAIKKI OLI HALVEMPAA, JOPA TALLETUSKOROTKIN OLI 15%. Heh ,heh,, ette te vissisti ole kaikki valittajat taloustietoisia sen ajan hinnoista ,palkoista ja paljon muustakaan.
Mutta , minkäs sille voitte ,kun MEIDÄN MIELESTA KAIKKI OLI SILLOIN MEILLÄ PAREMMIN JA KAIKKI ON MEILLÄ KUTALUSIKKASUKUPOLVELLA VIELÄKIN PAREMMIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
64v
Maksoin omasta kodistani PELKKIÄ korkoja nettopalkkani verran vv 79-94, puolison palkalla elettiin! Omaisuutta kertyi 0 MARKKAA tuona aikana arvonnousuna. Pienituloisia olimme ja lama-aika rikkoi perheenkin.
Ensimmäisen kerran asuntolaina lyheni v 98 eli koti on maksettu 98-18, ihan kuten sinunkin ikäluokkasi kodit! Saman hintaisia ne on minullekin.
Perintöä sain n 50 000e koska halusin että vanhempani käyttävät rahat itseensä kuten ovat ansainneet.
Tuosta 2200 eurosta jää käteen 1800e ja eläminen on yhtä kallista kuin sinullakin. En saa kaupassa tai sähkölaskussa erityisalennuksia.
2/4 lapsestani on jo maksaneet lainansa pois pks rivareistaan saman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että meillä on lähes 100 000 alle 30v eläkeläistä, joilla siis on juuri tuollaista! Paitsi että he ovat se porukka, joka ei ole maksanut eläkevakuutusmaksuja.
Nyt 70v ikäinen ja aikanaan 40 vuotta töitä tehnyt eläkeläinen maksoi eläkevakuutusrahastoon summan, joka korkoineen on noin 500 000 e. Paljonko sinä haluat hänen eläkkeestään itsellesi?
Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta joista miljoona neljäsataa tuhatta vanhuuseläkeläistä.
Eläkeläiset joutuvat ostamaan palvelut kotiin, jos tulee aivoinfarkti esim. kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.
"Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset joutuvat ostamaan palvelut kotiin, jos tulee aivoinfarkti esim. kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.
PORILAINEN työtön tradenomi HÖNÖ TIAINENkin joutuu aivoinfarktin saatuaan ostamaan palvelut kotiin, voi voi
😆🤣😂🤡
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 36,7 miljardia."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia." https://www.tyj.fi/tilastot/
Arvaa kummasta hallitus leikkasi?
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.
Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla."
Minun -50 ja-53 syntyneet vanhempani rakensivat 70-luvulla arava-lainalla. Korot olivat silti korkeat, mutta nehän sai vähentää verotuksessa. Inflaatio kuittasi loput. Isä pyysi työnantajaansa antamaan lomautuksen rakentamisen ajaksi, että sai ansiosidonnaisella käyttää aikansa raksahommiin. Se oli niin lupsakkaa ja sopimusluontoista silloin tuo työelämä. Ainakin minun vanhemmat ovat tyytyväisiä osaansa ja toivoisivat samaa meille nuoremmillekin. Kumma, kun muilla samanikäisillä on aivan eri kokemus...
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelen mieheni sukua ja omaani, en tiedä ketään viiskymppistä omissani, lasteni serkuissa tai mieheni serkkujen lapsissa. (He ovat iso yhteyttä keskenään pitävä suku ) joka olisi köyhempi kuin vanhempansa.
Vanhemmat ovat kansakoulun käyneitä, jälkipolvemme maistereita, insinöörejä, lakimiehiä, pappeja, yrittäjiä, yleensä koulutettuja . Kaikilla taatusti on elintaso korkeampi kuin vanhemmillaan , asunnot hulppeampia.
Tietysti mieheni ja oman sukuni viiskymppiset ovat luokkanousun tehneitä ihmisiä.
Nämä valittajat näyttävät tehneen luokkalaskun.
No se on sinun elämänpiirisi. Minun piirissäni taas on opiston käyneet, lähivuosina eläköityneet vanhemmat, joilla kesämökit, metsää, sijoituksia ja okt joko yhä tai vaihdettuna osakkeeseen. Ja heidän lapsensa: sairaanhoitajat, opettajat, insinöörit ym teollisuuden toiminhenkilöt, joilla joko okt tai oma perheasunto TAI vaatimaton [vuokra]asunto sekä mökki. Nyt täytyy ihan miettiä, ettei kellään taida olla täysin omaa mökkiä puhumattakaan jostain loma-asunnoista. Ainoa poikkeus on siskoni, jonka perheellä on sekä okt että mökki, mutta aivan pelottavan paljon velkaa myös. Mieheni on korkeakoulutettu ja hänellä on runsaasti sekä perittyä että sijoitusomaisuutta, mutta hänellä ei olekaan lasta, eikä omakotitaloa.
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa.
Kohta saa helposti irtisanoa julkisella myös niitä joilla on 200 000 asuntovelkaa.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja ulosottovirasto sitä varten, jos rahat ei riitä laskuihin.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta huhtikuussa ja syksyllä ansiosidonnainen porrastetaan. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Täälläpä yksi kultaisen 40-luvu kultamummu ja kultaukki. Kyllä meillä on ollut mukavaa ,ja on edelleen. On liitua millä piirtää. Paljon enemmän on kertynyt maallista ,kuin ehtii kuluttaa , mut ei hätiä mitiä , kun sitä on voinut jakaa tuomarilapselleen ja lääkärilapsenlapselke..
Minkäs sille voit ,kun työnteko oli kivaa ja palkkakin juoksi. Puhumattakaan nykyisistä eläkkeistä.
Että sellaista elämää on vietetty ja vietetään. Eikä yhtään tee mieli mistään valittaa, ja miksi valittaisinkaa. Sillä mallillahan pilaisin hyvän elämän.