Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi

Vierailija
04.07.2024 |

Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.

Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.

Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.

Kommentit (1055)

Vierailija
281/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun  työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset. 

Mun työssäkäyvät lapseni ovat 22-42v ja kaikilla isommat tulot (1,5-3) kuin mun eläkkeeni 2200/kk.

Millä perusteella köyhempiä? 

64v

Vierailija
282/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo ajatus että vain suuret ikäluokat käyttäisivät terveyspalveluja.  Olen 79,  käynyt kerran vuodessa,   nyt lääkäri sanoi että kahden vuoden päästä seuraavat labrat. Mieheni ei käynyt koskaan  terveyskeskuksessa,  vain  päivystyksessä kerran ja samantien kuoli sinne.

Niin ikävää kuin onkin,  lapseni ja heidön puolisonsa kuluttavat enemmän terveyspalveluja kuin minä.   Kahdella on ollut syöpä,  yhdellä on reuma, jatkuvaa hoitoa vaativa, yhdellä pahat allergiat .

Lisäksi työikäiset ovat työterveyden piirissä jonka kustannuksia Kela korvaa työnantajille.

Jos olemme 40-50 vuotta olleet työelämäsdä ja veronmaksajina emme saisi edes käyttää yhteiskunnan palveluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, koskee erityisesti näitä ns. Suomen suuria ikäluokkia. Elämä ollut helppoa ja lokoisaa aina ja joukkovoimalla päättävät edelleen.

Suuret ikäluokat ovat teidän isänne ja äitinne. Mistä te tiedätte miten helppoa heidän elämänsä on ollut?

Eivät ole. Minä olen syntynyt 60-luvulla, vanhempani ennen sotia. Veljeni ja siskoni ovat suuria ikäluokkia ja lähietäisyydeltä ikäni seurannut tuon sukupolven touhuja.

Kerro lisää näistä 'touhuista'. Äitini syntyi vuonna -50 ja kuoli 2018 täysin alkoholisoituneena traumatisoivan elämän seurauksena. Minun lapsuuteni olisi ollut täyttä helvettiä,jos olisin syntynyt samoille vanhemmille esim. 1990-2010 luvun Suomeen. Onneni oli syntyä  1980 luvulla,oten pääsin edes lapsuuteni alkumetreillä maailman parhaimpaan peruskoulujärjestelmään noususuhdanne Suomessa.Nykypäivän lapsia käy sääliksi,huolimatta omista kotioloistani. Minulla oli sentään ympärilläni yhteiskunnallinen mahdollisuus päästä elämässäni johonkin taustasta huolimatta,oli hyvä terveydenhuolto ja paljon vapaampi ja sallivampi ilmapiiri. Toista on nyt.

Vierailija
284/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Oletko sinä muka nähnyt sotaa?

Olen opiskellut yliopistossa ja teen asiantuntijatöitä vielä eläkkeellä ollessanikin. Multitaskaan enemmän kuin sinä. Ei ole omakotitaloa, ei ole metsää. Eikä autoa. Pääomani on oma pää.

Hauku vain kaikessa rauhassa vanhempiasi ja isovanhempiasi, joita ilman sinuakaan ei olisi olemassa.

Jos teet vieläkin noin helvetisti duunia, niin miten ihmeessä et omista mitään 😳

Eivät kaikki välitä kerätä omaisuutta. Ei mullakaan ole autoa, omistusasuntoa, mökkiä ym. matkustelen mieluummin. N.66v.

Vierailija
285/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkis vaan ja kuulis kolinaa. Kuulun suuriin ikäluokkiin, mutta ei ole näkynyt kultalusikoita, ei edes hopeisia, ainoastaan alumiinisia. Olen lähtöisin vaatimattomasta perheestä, mutta vanhemmat olivat koulumyönteisiä ja sain pyrkiä oppikouluun, vaikka tiedettiin, että se tulisi maksamaan, sillä mitään ei saanut ilmaiseksi kuten kansakoulussa. Kävin jopa lukion ja pyrin yliopistoon. Aikanani valmistuin suuret velat niskassani, sillä siihen aikaan yhteiskunta ei jaellut ilmaista rahaa opiskelijoille kuten nykyään. 

Valmistuessani oli jonkinlainen pieni lama menossa enkä löytänyt työtä, joten lähdin Ruotsiin töihin, en suinkaan koulutustani vastaavaan, vaan ihan hanttihommiin aluksi. Tosin löysin sitten jonkin ajan päästä koulutustani vastaavaa työtä. Viivyin siellä muutaman vuoden, mutta sitten halusin takaisin kotimaahan. Makselin opintolainoja pois aika monta vuotta. Sitten vasta uskalsin ottaa uuden lainan ja hankkia oman pienen asunnon. Ei ole huviloita eikä maailmanympärysmatkoja, vaan samassa pikkukämpässä asun edelleen. Ja monet kuvittelevat, että me käärimme suuret perinnöt. Ei ole näkynyt, mitä nyt muutama tonni tuli, jolla hankin ompelukoneen. Eli se siitä kultalusikasta. Eläkekin jäi pienehköksi, koska jouduin jäämään pois työelämästä ennen laskennallista eläkeikää. 

Vierailija
286/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaillaan neljännes palkastani menee suoraan eläkelaitokselle ja tästä summasta lyhentämättömänä 75% suoraan nykyisten eläkkeiden maksuun. 1940-1950 luvulla syntyneiden eläkkeiden suuruudet on isommat kuin  pienituloisen palkka. Näin ei ollut 1970-1990 luvuilla kun sodan käyneet (1890-1920) sukupolvet oli eläkeläisiä. Silloin eläkkeelle jouduttiin, ei päästy ja toimeentulo eläkkern varassa oli niukkaa verrattuna palkansaajaan.

Tämä siis näille 1940 syntyneille jotka tituleeraavat itseään sodan käyneeksi sukupolveksi näissä eläkekeskusteluissa. Elämä oli muutoinkin ankeaa 1960-1970 luvuilla rintamalla olleille sotamiehille ja lotille. Silloisen nuorison keskuudessa  vallalla oli "mitäs sinne" (sotaan) lähditte aate ja sympatiaa ei juuri herunut. Tämä osa historiaa on vaiettu nykyään täysin, taitaa suurinta osaa silloisia nuoria hävettää tälläiset muistot nykypäivänä. Kuten kuuluukin.

Älä yleistä. Vasemmistolaisia oli vähemmistö. He saivat vain määräänsä enemmän näkyvyyttä ja kuuluvutta mediassa. Aivan kuten nyt nämä wokettajat ja muunsukupuoliset vouhottajat.

Vierailija
287/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap se jaksaa jauhaa samaa paskaa jatkuvasti.

Vierailija
288/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset ovat varakkaampia kuin suurin osa työssäkäyvistä. Se on vaan fakta. Onhan se myös järkeenkäypää. Miten käy heidän jättämilleen perintötaloille ja -mökeille? Onko jälkeläisillä varaa ylläpitää niitä? 

Totta kai he ovat varakkaampia. Hehän ovat tehneet pitkän työura. Ilmeisest nykyiset työssäkäyvätkin ovat varakkaita jäädessään eläkkeelle ( mikli osaavat hoitaa taloutensa).

Vierailija
289/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ruokitte tätä iigortrollia? Iigorilta vasu pois!

Vierailija
290/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ikäluokat eivät ymmärrä, että se hyvän ammatin opiskelu ei tarkoita että pääsisi tekemään hyväpalkkaista työtä.

Minun appivanhempani kuvittelivat, että mieheni DI voi vastavalmistuneena OSTAA HEILLE TALON, jossa he asuisivat ilmaiseksi.

Tämä. Heikkolahjaistasoista ymmärrystä maailmasta. VIHAAN tuota debiilisukupolvea!

Vihaat vanhempiasi? Ok.

Vierailija
291/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että eläkeläisissä on paljon varakasta väkeä. Mutta on myös meitä köyhiä eläkeläisiä, itse esimerkiksi olen 36-vuotias työkyvyttömyyseläkeläinen ja elän takuueläkkeen varassa, ilman pientäkään omaisuutta, välillä myös joudun turvautumaan toimeentulotukeen. Eläkkeensaajan asumistukeani leikattiin juuri keväällä 18 e/kk ja lisää leikataan seuraavan tarkistuksen yhteydessä, vaikka pienituloisimmilta eläkeläisiltä ei muka pitänyt leikata. Minun puolesta suurituloisia eläkeläisiä saisi verottaa isommin, mutta meille kaikista köyhimmille pitäisi olla kohtuullinen sosiaaliturva. Nythän esim. eläkkeensaajan asumistuen leikkausten ansiosta omistusasujat saavat eläkkeisiin tulleet indeksikorotukset täysimääräisinä käyttöönsä, kun meiltä vuokralla asuvilta korotukset sulaa osittain pois eläkkeensaajan asumistuesta. Kiitos ihan v_tusti kaikki hallituspuolueita äänestäneet...

Vierailija
292/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaillaan neljännes palkastani menee suoraan eläkelaitokselle ja tästä summasta lyhentämättömänä 75% suoraan nykyisten eläkkeiden maksuun. 1940-1950 luvulla syntyneiden eläkkeiden suuruudet on isommat kuin  pienituloisen palkka. Näin ei ollut 1970-1990 luvuilla kun sodan käyneet (1890-1920) sukupolvet oli eläkeläisiä. Silloin eläkkeelle jouduttiin, ei päästy ja toimeentulo eläkkern varassa oli niukkaa verrattuna palkansaajaan.

Tämä siis näille 1940 syntyneille jotka tituleeraavat itseään sodan käyneeksi sukupolveksi näissä eläkekeskusteluissa. Elämä oli muutoinkin ankeaa 1960-1970 luvuilla rintamalla olleille sotamiehille ja lotille. Silloisen nuorison keskuudessa  vallalla oli "mitäs sinne" (sotaan) lähditte aate ja sympatiaa ei juuri herunut. Tämä osa historiaa on vaiettu nykyään täysin, taitaa suurinta osaa silloisia nuoria hävettää tälläiset muistot nykypäivänä

Opiskelijanuoriso toi sen näkyvyyden , helsinkiläisten porvariperheiden nuoriso taistolaislauluineen kapinoidessaan vanhemmille.

Työväestön keskuudessa ei ollut sellaista,  toki siihen aikaan luottamusmiehet saivat vääntää sosiaalitiloista yms perusasioista.  

Vierailija
293/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ikäluokat eivät ymmärrä, että se hyvän ammatin opiskelu ei tarkoita että pääsisi tekemään hyväpalkkaista työtä.

Minun appivanhempani kuvittelivat, että mieheni DI voi vastavalmistuneena OSTAA HEILLE TALON, jossa he asuisivat ilmaiseksi.

Sinulla on normaalia tyhmemmät appivanhemmat.

Vierailija
294/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun  työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset. 

Ja se on aika paljon sanottu, kun ne eläkeläiset ovat yhä keskimäärin aika vatun köyhiä verrattuna muuhun Länsi-Eurooppaan.

Vierailija
295/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä halutaan että eläkeläisistä tulee entisaikojen syytinkiläisiä jotka elävät armosta jossain tuvan nurkassa ja järsivät homeisia leivänkannikoita. Kaikki koulutuksen ja työnteon avulla hankittu omaisuus on annettava pois, ja jos sitä ei ole ja eläkekertymä on jäänyt vähäiseksi, sekin on väärin. Työn hedelmistä ei saa nauttia, pitkästä työurasta ei saa hyötyä.

Miettikää nyt saatana vähän.

Vierailija
296/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä eläkeläisiä kadehtivia riittää vai onko kyseessä aina sama aloittaja. Siinä ikäluokassa ei todellakaan mitään kadehdittavaa ole. Moni on ankeista oloista lähtöisin eikä mahdollisuutta opiskeluun ollut, jos perheessä ei ollut rahaa. Lisäksi monilapsisia perheitä, että jos jotain perintöjä oli, niin jakautui monelle tai sitten joku sai esim. sukupolvenvaihdoksena muita enemmän. Jokaisessa sukupolvessa on rikkaita ja köyhiä, mutta yleinen elintaso on noussut koko ajan.

Aivan,meistä hyvin suuri on  köyhistä oloista ja monikin ihan säästäväisyydellä ja duunaritöistä saanut sen mitä nyt on. Ihan tavallisen elämän,ilman luksusta,ja ilman yhteiskunnan apua ja tukia. Mistä ihmeestä näitä eläkeläisten kadehtijoita riittää, tehkää nuoremmat sama mitä me niin ei tarvitse olla katkera ja kateellinen.

Sieltä edestä sinäkin ne eläkemaksut  kuittaat, kun elät eteenpäin, jos töitä teet. Kaikille aikanaan ja järjestyksessä. Helpottaa elämää kun ei olla katkeria ja kateellisia. Tein töitä parin tonnin brutolla eli siitä voit laskea tavallisen elämän luksuksen eläkkeellä.

Vierailija
297/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelen mieheni sukua ja omaani, en tiedä ketään viiskymppistä omissani, lasteni serkuissa tai mieheni serkkujen lapsissa. (He ovat iso yhteyttä keskenään pitävä suku ) joka olisi köyhempi kuin vanhempansa.

Vanhemmat ovat kansakoulun käyneitä,  jälkipolvemme  maistereita, insinöörejä, lakimiehiä, pappeja,  yrittäjiä, yleensä koulutettuja .   Kaikilla taatusti on elintaso korkeampi kuin vanhemmillaan , asunnot hulppeampia.

Tietysti mieheni ja oman sukuni viiskymppiset ovat luokkanousun  tehneitä  ihmisiä.

Nämä valittajat näyttävät tehneen luokkalaskun.

Vierailija
298/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koko elämänsä samalla työnantajalla"

"Työ tahti oli rauhallista"

"Elintaso oli aivan eri"

Keitä tuosta voi syyttää?

Vierailija
299/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa yllätyn siitä ettei moni tunne veropäätöstään.  Monelle tulee yllätyksenä täällä sitten tyel-maksun olevan verovähennys,  kuten sairausvakuutuksen päiväraha,  mitä näitä nyt on.  

Koska en ole palkansaaja en tiedä missä kohtaa ne on, olettaisin olevan ansiotulojen vähennyksenä.  Ei suorana verovähennyksenä.

Kuitenkin vaikka olen tyhmä eläkeläinen oman verotukseni ja asiani tunnen.

Tarkistin netistä,  palkansaajalta perityn tyel maksun saa vähentää verotuksessa.   Sehän menee suorana tietona verottajalle jos työnantajalka hommat hallussa.

Vierailija
300/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, koskee erityisesti näitä ns. Suomen suuria ikäluokkia. Elämä ollut helppoa ja lokoisaa aina ja joukkovoimalla päättävät edelleen.

Suuret ikäluokat ovat teidän isänne ja äitinne. Mistä te tiedätte miten helppoa heidän elämänsä on ollut?

Eivät ole. Minä olen syntynyt 60-luvulla, vanhempani ennen sotia. Veljeni ja siskoni ovat suuria ikäluokkia ja lähietäisyydeltä ikäni seurannut tuon sukupolven touhuja.

Kerro lisää näistä 'touhuista'. Äitini syntyi vuonna -50 ja kuoli 2018 täysin alkoholisoituneena traumatisoivan elämän seurauksena. Minun lapsuuteni olisi ollut täyttä helvettiä,jos olisin syntynyt samoille vanhemmille esim. 1990-2010 luvun Suomeen. Onneni oli syntyä  1980 luvulla,oten pääsin edes lapsuuteni a

Voitko momenttiin alapeukuttelija kertoa,miksi alapeukutit? Olisi kiva saada vähän perusteltua perspektiiviä. Tällä palstalla on ärsyttävintä se,että dissataan toisten kommentteja jättämättä perustelua -minkälaista ajatuksenvaihdon mahdollisuutta sellainen antaa? Mikä kommentissani oli väärin tai huonoa,kerro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi