Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi

Vierailija
04.07.2024 |

Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.

Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.

Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.

Kommentit (1055)

Vierailija
241/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen boomerin työura ja elämä meni perseelleen 90-luvun laman takia.

Oma eläke alkoi karttua vasta 24-vuotiaana, vaikka olisit painanut duunia 15-vuotiaasta asti.

Eläkettä kertyi vain työtuloista, ei myös opiskelusta ym. niin kuin nykyisin.

Ei eroa millään lailla 1980 luvulla syntyneiden lastensa eläkekertymästä. Me ollaan saatu vain kovemmat eläkemaksut alusta saakka.

Työnteko alle 24v. vaikuttaa omaan eläkekertymään, ennen ei, oli maksut mitä tahansa.

Työnteko alle 24v. vaikuttaa omaan eläkekertymään, ennen ei, oli maksut mitä tahansa

mitäpä jos otat selvää. Minä otin:

"23 vuoden ikäraja säilyi vuoden 2005 uudistukseen asti, "

Tämän olette myös näppärästi unohtaneet:

"1970-luvun historiallinen tasokorotus, jossa kaikkien vielä työelämässä olleiden vakuutettujen karttuneita eläkeoikeuksia korotettiin takautuvasti 50 prosentilla. "

Lähde:

https://www.etk.fi/blogit/miksi-en-saa-elaketta-alle-23-vuotiaana-tekemastani-tyosta/

Vierailija
242/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lama oli monelle työuran turma, tasainen työura oli monelle kaukainen unelma.

Itsella 15 YT:t 10-vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lama oli monelle työuran turma, tasainen työura oli monelle kaukainen unelma.

Itsella 15 YT:t 10-vuodessa.

No, minulla on ollut neljät YT:t nyt vuoden 2022 alusta. joka ei ole vielä mitään. Nokia aikaan saattoi olla neljät vuodessa kun duunia siirrettiin Kiinaan.

Vierailija
244/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma eläke alkoi karttua vasta 24-vuotiaana, vaikka olisit painanut duunia 15-vuotiaasta asti.

Ei eroa millään lailla 1980 luvulla syntyneiden lastensa eläkekertymästä. Me ollaan saatu vain kovemmat eläkemaksut alusta saakka.

Työnteko alle 24v. vaikuttaa omaan eläkekertymään, ennen ei, oli maksut mitä tahansa.

No emme esim. me 1970-luvulla syntyneetkään saa eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä. Itsekin olin mm. lukion jälkeen vuoden töissä ja kaikki kesät 15-vuotiaasta lähtien. Mitään ei kertynyt.

Outoa että suuret ikäluokat kuvittelee että koskee vain heitä. 

Vierailija
245/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko alle 24v. vaikuttaa omaan eläkekertymään, ennen ei, oli maksut mitä tahansa

"23 vuoden ikäraja säilyi vuoden 2005 uudistukseen asti, "

Tämän olette myös

Nyt taitaa olla v.2024.

Vierailija
246/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mihin pyrit tuolla katkeralla mielenilmauksellasi ?

Vierailija
247/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"23 vuoden ikäraja säilyi vuoden 2005

Nyt taitaa olla v.2024.

niin? Tuo 2005 uudistus tarkoittaa vain sitä, että sen jälkeen on alkanut nuoruuden töistä kertyä eläkettä, eli, ts vasta 1991 syntynyt on voinut kerryttää eläkettä 15-vuotiaasta lähtien. Ei ole mikään kultapossukerhon yksinoikeus tuo siis, että työuraa on ehtinyt kertyä jo ennen eläkkeen määräytymisikää. Ja se nuoremmille suotakoon, niin surkeasti sitä kertyy tämän päivän epätyypillisistä työsuhteista!

Meille nuoremille ei muuten sitten ole tarjolla enää myöskään leskeneläkettä, eläkeputkea, eikä varsinkaan mitään superkarttumia jolla 1944 syntynyt isäni nosti eläkkeensä lähes 7000 euroon kuukaudessa..

Vierailija
248/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Oletko sinä muka nähnyt sotaa?

Olen opiskellut yliopistossa ja teen asiantuntijatöitä vielä eläkkeellä ollessanikin. Multitaskaan enemmän kuin sinä. Ei ole omakotitaloa, ei ole metsää. Eikä autoa. Pääomani on oma pää.

Hauku vain kaikessa rauhassa vanhempiasi ja isovanhempiasi, joita ilman sinuakaan ei olisi olemassa.

Ei omasta olemassaolosta tarvitse tuntea olevansa kiitollisuuden velassa. 

T. Eri 

Vierailija
249/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ovat usein itsekkäitä ja ahneita. Jotkut ovat myös kateellisia, vaikkei heiltä itseltään puutu mitään. 

Vierailija
250/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nou hätä.

Kyllä se soteuudistus hoitaa nämä porsaat mullan alle alta aikayksikön ja Suomi pelastuu.

Vierailija
251/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ensimmäinen kerta Suomen historiassa kun  työelämässä olevat keski-ikäiset on köyhempiä kuin eläkeläiset. 

Rahan arvo on ihan erilainen nyt kuin ennen. Ennen ei myöskään shoppailtu ja kulutettu turhaan: rahaa ei mennyt uusimpaan iPhoneen, suoratoistopalveluihin, kynsihuoltoihin - jotka nykyihmisen on statuksen vuoksi "pakko saada". Oltiin omavaraisia: kerättiin marjoja ja sieniä, käytiin ongella, katiskalla tai verkoilla. Jos kalaa ei tullut, oltiin ilman. Apuna ja ilona ei myöskään välttämättä ollut televisiota, pesukoneita tai edes juoksevaa vettä. Meidän elämä nykypäivänä on fyysisesti ihan helvetin helppoa, jopa niin että on varaa valittaa puoli päivää somessa kuinka rankkaa on.

Vierailija
252/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä tyhmiä isiä/appiukkoja ja äitejä/anoppeja ja myös suuria perimisiä ja isoja eläkkeitä heillä, ei voi muuta sanoa. Ja itse olette katkeria asioista jotka tapahtuneet joskus ja jonkun poliitikon tai globalisaation toimesta. Mitä se vertailu ja katkeruus noista asioista auttaa? 

Omalla isällä ja äidillä ei ollut suuriä perimisiä, ei miljonaa kesämökkiä eikä juuri muutakaan, isoista eläkkeistä puhumattakaan. Kasvattivat meidät muksut miten taisivat, tekivät paljon töitä ja kannustivat meitä muksuja opiskelemaan ilman mitään suuria odotuksia muusta, kuin että meillä muksuilla olisi parempi elämä. Mä en osaa ymmärtää tätä valitusta miten kaikilla muilla on/on ollut/on saanut aina kaikkea mitä juuri mulla ei nyt ole. Ja itse olen -70-syntynyt, korkeakoulun käynyt ja useammat yt:t ja jokuset työttömyysajat läpikäynyt nainen, jolla asiat on kuiteskin paremmin kuin mun vanhemmilla aikanaan.

Vierailija
253/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan kirjoittajat ovat kaikki hyvän varallisuustason omanneista kodeista,  koulutettujen hyväpalkkaisten jälkeläisiä.   Katkerat ovat nuorina tuudittautuneet siihen hyvään asemaansa,  ei ole kiinnostanut opiskella esim lääkäriksi tai alaa jossa sitten on hyviin tuloihin mahdollisuus.

Monella ei näytä mitään tuntumaa olevan duunarialoihin, etenkään matalapalkkaisiin.

Vierailija
254/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, koskee erityisesti näitä ns. Suomen suuria ikäluokkia. Elämä ollut helppoa ja lokoisaa aina ja joukkovoimalla päättävät edelleen.

Suuret ikäluokat ovat teidän isänne ja äitinne. Mistä te tiedätte miten helppoa heidän elämänsä on ollut?

Eivät ole. Minä olen syntynyt 60-luvulla, vanhempani ennen sotia. Veljeni ja siskoni ovat suuria ikäluokkia ja lähietäisyydeltä ikäni seurannut tuon sukupolven touhuja.

Vanhempasi ovat yli 90-vuotiaita? Suurista ikäluokista nuorimmat syntyivät 1948. Vanhempasi siis syntyneet noin 1928? Ja sisaruksillasi kaikki ollut helppoa, sinulla vain ei? Semmoista.

Suurten ikäluokkien viimeinen vuosi Suomessa oli kyllä 1951.

Jos viimeinen ikäluokka olisi 1951 ( erilaisia määritelmiä on) ja sisaruksesi kuuluvat suuriin ikäluokkiin, vanhempasi ovat syntyneet noin v.1930. Mikä tässä laskelmassa ei pidä paikkaansa? Sinulla ja sisaruksillasi sitten suuri ikäero varmaankin ja kadehdit heitä heidän helposta elämästään, vai?

Vierailija
255/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Itse olen kohta eläkeläinen ja pääsen juuri karkuun tulevia sukupolvia hyvälle eläkkeelle. Ymmärrän katkeruuden. Rankkaa se on nuorten maksaa meidän eläkkeet.

Tasoitan asiaa siirtämällä mahdollisimman paljon rahojani lapsille ja lapsenlapsille suoraan.

Vierailija
256/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi suurista ikäluokista päästään pian eroon!  Vuoteen 2031 mennessä poistuu 95000, seuraavan kymmenen vuoden aikana 164000. Vuonna 2050  on jäljellä muutama satavuotias.

Vierailija
257/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kultalusikkaa, jos eläkeisellä on pieni eläke ja velkaa.

Vierailija
258/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei laskupää riitä.  60 hehtaaria per nokka vaikkapa vain suurilla ikäluokilla 500 000  * 60 hehtaaria.   Paljonko metsää/maata on muilla ikäluokilla ja valtiolla/kunnilla/seurakunnilla  jotta Suomen pinta-alalle on määritelty omistajat.

Vierailija
259/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat varastivat mökkirannat. Montako tuomiota näistä varkauksista on langetettu? Vai onko oikeuslaitos täysin korruptoitunut.

Vierailija
260/1055 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kylläpä sinä jaksat kadehtia eläkeläisiä. Jaksanut tehdä näitä alotukisa useamman kerran. Voi Voi.