Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?

Vierailija
03.07.2024 |

Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?

En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.

Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?

Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?

Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?

Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää. 

Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet? 

Kommentit (188)

Vierailija
181/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan hyvässä kunnossa voi sanoa olevansa, jos ei pysty juoksemaan 10 km lenkkiä. Mutta "tavallinen 40-v. naisen kunto" ei varmaan ole hyvä? Kysymys on siis paradoksi lähtökohtaisesti.

Vierailija
182/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40, en saa yhtään leuanvetoa tehtyä. Vatsalihakset on hyvässä kunnossa, punnerruksia pystyn myös tekemään. En juokse koska polvet ei kestä, mutta kävelen 5km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Olen normaalipainoinen mutta hikoilen liikkuessa kuin porsas, eli en usko että minulla on kovinkaan hyvä kunto.

Sinulla toimii aineenvaihdunta hyvin kun hikoilet. Kun minulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta, ymmärsin, miksi en ollut hikoillut vuosiin. Jotenkin en ollut osannut siitä huolestua, otin vain tilanteen annettuna. Nyt kun aineenvaihduntani on lääkityksen myötä kohentunut, hikoilen kuin sika ja olen todella iloinen siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. keskiverto suomalainen nainen jaksaa sängyssä noin vartin jos jaksat pidempään niin olet hyväkuntoinen.

Vierailija
184/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotias suomalainen nainen on lähtökohtaisesti jo aika rupu. Vanhan naisen ulkonäkö ja kunto. Yleensä on jo kohtuu kuntoinen jos kykenee kävelemään portaat 4 kerroksesta alas asti ilman taukoja. 

Vierailija
185/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm.. keskiverto suomalainen nainen jaksaa sängyssä noin vartin jos jaksat pidempään niin olet hyväkuntoinen.

Ei tarvitse jaksaa, kun mies ei jaksa edes sitä varttia.

Vierailija
186/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän jokainen pystyy juoksemaan muutaman kilsan millon vaan,iästä riippumatta ( no  ei ehkä satavuotiaat). 

Normaali kunto on että on myös yläkropassa voimaa,ja tarpeeksi liikkuvuutta kropassa.

Salilla missä käyn on vanhimmat yli 80v. ja tekevät ihan kunnon hikitreeniä painoilla.

Vierailija
187/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen 10km alle tuntiin milloin vain, liikun monipuolisesti päivittäin ja jonkun verran treenaan painoilla. Mutta yläkroppa ja käsilihakset on itsellä heikot, joten en osaa punnertaa tai jaksa vetää leukaa (sama ollut nuoresta asti). Voin kyllä jotain nostaa penkistä ja muilla taljoilla jne touhuta, mutta nuo ei jostain syystä onnistu.

Sanotaan näin että jos haluaisin olla palomies niin kaikki kuntotestit suorittaisin helposti paitsi sen penkkipunnerruksen, koska itsellä ne surkeat käsilihakset. 

Ja minusta tämä on normi mitä voi olettaa nelikymppiseltä naiselta, koska itse en ole mikään huippukuntoinen tai himotreenaaja tosiaankaan, mutta en täysin sohvaperunakaan.

Vierailija
188/188 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jalat tuntuvat voimattomilta. On vaikeaa jaksaa siirtää jalkaa toisen eteen. Ei toki kaadu. Lihassairauden vaihtelun mukaan välillä jaksaa kävellä 200m uupuneesti, välillä 2,5km juuri ja juuri reippaasti..Tuntuu oudolta että jotkut pystyvät tuollaisiin määriin, mutta normaalia se toki onkin. Sairaudet erikseen. Yläasteella hölkkäsin vielä 1500m.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän