Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?
Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?
En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.
Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?
Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?
Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?
Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää.
Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet?
Kommentit (188)
Kävely?? Sehä on iha normaali jokapäiväinen asia? Juosta pitäs 5km ny vähintäänkin. Sekään ei tosiaan ole lähelläkää hyvää kuntoa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni leuanveto ei ole mikään yleisesti sopiva kuntomittari. Portaiden nousu on ehkä paras mittari.
Kertoo yläselän lihaskunnosta suhteessa painoon paljon. Toki ei pidä verrata miesten tuloksiin koska naisilla alavartalo luonnollisesti painaa suhteessa enemmän.
Jos mies on vähänkään treenannut jalkoja niin uskaltaisin väittää että ei paina ;)
T. 182cm/136kg, rasvat 11%, hauis 52cm, penkki 4 x 242,5kg (raw), maastaveto 330kg, leukoja 50kg lisäpainolla, cooper 3050m
Jos tulee se tilanne joskus, ettei jaksa enää kävellä, mutta olisi pakko vielä jaksaa, niin kokeilepas juosta hetken aikaa. Kuulostaa oudolta, mutta toimii, koska käytössä on silloin osin eri lihakset. Tietysti jos kunto loppuu, niin tämä ei auta.
Jokaine on yksilö, jos pystyt vaikkapa 3-5 punnerrusta tekemään kerralla on se parempi kuin et yhtään. Jos jaksat kävellä sen Ukk testin eli 2 km, on sekin jo suoritus. Kannattaa liikkua sen verran, että tuntuu hyvältä. Monille menee yliyrittämiseksi, ei siitä enää nauti. Puhutaan myös, että ruokavaliolla on merkitystä. Sekin on totta jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni leuanveto ei ole mikään yleisesti sopiva kuntomittari. Portaiden nousu on ehkä paras mittari.
Kertoo yläselän lihaskunnosta suhteessa painoon paljon. Toki ei pidä verrata miesten tuloksiin koska naisilla alavartalo luonnollisesti painaa suhteessa enemmän.
Jos mies on vähänkään treenannut jalkoja niin uskaltaisin väittää että ei paina ;)
T. 182cm/136kg, rasvat 11%, hauis 52cm, penkki 4 x 242,5kg (raw), maastaveto 330kg, leukoja 50kg lisäpainolla, cooper 3050m
Nyt oli kyse suht normaaleista ihmisistä.
Kiitos tästä. Keskustelun perusteella olen ÄÄRIMMÄISEN hyvässä kunnossa, vaikka välillä tuntuu että kaksi leuanvetoa myötäotteella ja 2h15min puolimaraton ovat inhottavan keskivertoja suorituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vedät cooperissa oikeasti 3050m tolla massalla niin sussa on kyllä vahvana joku kestävyysurheilija geeni.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Keskustelun perusteella olen ÄÄRIMMÄISEN hyvässä kunnossa, vaikka välillä tuntuu että kaksi leuanvetoa myötäotteella ja 2h15min puolimaraton ovat inhottavan keskivertoja suorituksia.
Olet jonkin verran hitaampi kuin minä. Ihan ok kunto, ei hyvä eikä huono.
Sohvaperunoista nyt vaan kaikki kuulostaa mahdottomalta, vaikka oikeasti tähän kuntoon pääseminen ei suunnatonta vaivaa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
162 senttiä, 75 kiloa. Siinähän se on. Syödessä hiki. Istuessa hiki. Kahvia juodessa hiki. Ruokaa ajatellessa hiki. Vessassa hiki. Kävellessä pulsso yli sadan. Juostessa... No, sitä emme tiedä, sillä sitä ei koskaan tapahdu. Autoa ajaessa hiki. Sellainen kondis.
Paino ei aina korreloi kunnon kanssa. Mä olin vielä puoli vuotta sitten saman kokoinen, ja jaksoin vaikkapa kävelylenkkeillä, hiihtää yli 10 km lenkkejä ja kävin säännöllisesti tanssitunneilla. Muutakin liikuntaa harrastin säännöllisen epäsäännöllisesti.
Paino nimenomaan korreloi kunnon kanssa,mitä vähemmän kannat ylimääräistä mukanasi sitä pienemmällä happimäärällä kehosi liikkuu.
No jos on luontaisesti kova hapenottokyky niin ei lisämassa mitään haittaa ellei siitten panosta johonkin 10km juoksuun.
Kävelen 3.5km puolessa tunnissa. Pyöräilen kevyesti 100km viikossa.
Jaksan kantaa kauppakasseja monta kilometriä. Teen lihaskunto treeniä 2-3krt/vko.
Inhoan leuanvetoa ja punnertamista.
Juokseminenkaan ei ole koskaan ollut minun juttuni.
Olen notkea. Kyykkyyn ja ylös onnistuu helposti.
Minulla on krooninen sairaus, joka myös vaatii osansa.
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vedät cooperissa oikeasti 3050m tolla massalla niin sussa on kyllä vahvana joku kestävyysurheilija geeni.
Kyllä tuo joku trolli oli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SUHTEESSA enemmän painaa kyllä. Ellei mies ole sitten treenannut pelkkiä jalkoja ja ylävartalo on kuin pulkannaru.
Naisilla yläkropan voimat ovat keskimäärin vain noin puolet miehen vastaavista. Alakropan voimassa ero ei ole noin suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
162 senttiä, 75 kiloa. Siinähän se on. Syödessä hiki. Istuessa hiki. Kahvia juodessa hiki. Ruokaa ajatellessa hiki. Vessassa hiki. Kävellessä pulsso yli sadan. Juostessa... No, sitä emme tiedä, sillä sitä ei koskaan tapahdu. Autoa ajaessa hiki. Sellainen kondis.
Paino ei aina korreloi kunnon kanssa. Mä olin vielä puoli vuotta sitten saman kokoinen, ja jaksoin vaikkapa kävelylenkkeillä, hiihtää yli 10 km lenkkejä ja kävin säännöllisesti tanssitunneilla. Muutakin liikuntaa harrastin säännöllisen epäsäännöllisesti.
Paino nimenomaan korreloi kunnon kanssa,mitä vähemmän kannat ylimääräistä mukanasi sitä pienemmällä happimäärällä kehosi liikkuu.
No jos on luontaisesti kova hapenottokyky niin ei lisämassa mitään haitt
Haastan sinut viettämään loppuviikon 15 kg painoliivi päällä ja kertomaan sen jälkeen miten lisämassa vaikutti normaaliin liikkumiseesi ja arkiseen puuhasteluusi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielipide on, että kaikkien aikuisten tulisi jaksaa juosta 5km, jos ei ole mitään fyysisiä rajoitteita.
Itse jaksan tämän verran ja vähän päälle.
Minkälaisessa arjen tilanteessa tätä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielipide on, että kaikkien aikuisten tulisi jaksaa juosta 5km, jos ei ole mitään fyysisiä rajoitteita.
Sillä pysyy sellaisessa kunnossa että liikkumiskyky ei rapistu niin nopeasti iän myötä. Eli sitä tarvii aivan joka hetkellä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelen aerobista päivittäin, ihan jo työnikin puolesta ja ykkösprioriteettini joka on kamppailu-urheilu! Ei sitä turhaan ole tullut koko elämäänsä liikuttua ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä pysyy sellaisessa kunnossa että liikkumiskyky ei rapistu niin nopeasti iän myötä. Eli sitä tarvii aivan joka hetkellä elämässä.
Vahvat lihakset on tärkeämpiä kuin juoksukunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75kg painavana menisi yli 4000m cooperissa.
Mietin että mulla oli langanlaiha ystävär joka oli erinomaisessa kävelykunnossa. Ei hikoillut ja varmaan olisi juossutkin mutta ikää oli sen verran ettei siitä ollut innostunut. Mutta hän oli niin linnunluinen ettei mitään jaksanut nostaa ja ranteesta luu murtunutkin pariin kertaan.
Hieman ylipainoisena olen häntä sata kertaa vahvempi ja jouduinkin nostelemaan hänelle asioita kun itse ei jaksanut nostaa.
No mä olen jo 52, mutta vastaan silti.
Juoksen cooperin testissä 2300 m. Lenkkeilen, ja keskivauhti on jotain 6 min/km. Juoksen n. 40 km viikossa.
En jaksa vetää ensimmäistäkään leukaa. Punnertaa jaksan ainakin n. 20 naisten punnerrusta, mutta en juurikaan tee punnerruksia.
Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa, mutta tiedän monta paljon kovakuntoisempaakin naista.
Jumppaa inhoan, mutta jaksan tehdä istumaannousuja kyllä. Harvemmin teen.
Lihaskuntoa pitäisi alkaa parantaa, käydä salilla, kun ikää koko ajan tulee lisää. En vaan tykkää yhtään :(