Kaljuuntumisesta ei kannata syyttää isää, sillä tässä asiassa perintötekijät tulevat äidin puolelta. Äidiltä poikalapsi saa X-kromosomin
Kaljuuntumisesta ei kannata syyttää isää, sillä tässä asiassa perintötekijät tulevat äidin puolelta. Äidiltä poikalapsi saa x-sukupuolikromosomin, joka sisältää hiusten lähtöön vaikuttavan geenin. Isältä tulee pojalle y-kromosomi, jossa ei ole hiustenlähtögeeniä.
Kaljuuntuminen periytyy äidiltä
Lähde:
YLE
Kommentit (49)
Ei ne naiset ole kaljuja, vaan heidän miespuoliset sukulaisensa joilla on samoja geenejä
Jos olet kalju, katso äitisi sukulaismiehiä, niin löydät vastaavaa. Usein on niin, että isä ei ole kalju vanhanakaan, mutta poikansa ovat jo nuorena.
Miksi siitä kaljuuntumisesta pitää syyttää yhtään ketään. Ihan turhaa ja jopa lapsellista, ei se kaljuuntuminen miksikään muutu syyllistämisillä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä kaljuuntumisesta pitää syyttää yhtään ketään. Ihan turhaa ja jopa lapsellista, ei se kaljuuntuminen miksikään muutu syyllistämisillä.
Osa naisista ei halua seurustella kaljun miehen kanssa koska ajattevat lapsesta tulevan kalju! Vaikka tämä geeni ei siirry miehestä lapseen 🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa naisista ei halua seurustella kaljun miehen kanssa koska ajattevat lapsesta tulevan kalju! Vaikka tämä geeni ei siirry miehestä lapseen 🤯
Jokaisella on omat kriiteerinsä siihen kenen kanssa haluaa seurustella. Se että syyttää isää/äitiä/siskonkumminkaimaa ei muuta asiaa miksikään.
Mutta kaljugeenin saanut isä periyttää sen x-kromosomin edelleen tyttärelleen, joka periyttää sen joko tyttärelleen (ei tod. näk. kaljuunnu koska 2 x X), tai poikalapselleen jolloin poika kaljuuntuu. Eivät naiset tyhjästä mitään geenejä taio.
Mullon se kaljugeeni. Mut niin on varmaan mun miehellänikin. 😄
No mies ei menetä yhtään mitään, jos ei mene yhteen pinnallisen naisen kanssa. Jos naiselle miehen kaljuuntuminen on este, tämän tulisi olla varoitusmerkki!
Sanoin kuin jos mies ei voi seurustella naisen kanssa, jolla lyhyet hiukset, alle c-kupin rinnat, paino yli 60 kg tai jotain muuta vastaavaa, kannattaa kiertää mies kaukaa. Mitään ei menetä takuulla!
Vaikuttaa useampi kromosomi. Osa tulee isältä.
Katsokaa prince william of wales. Kalju ja pikkupojasta george kans.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa prince william of wales. Kalju ja pikkupojasta george kans.
Willsin äidin veli, eikä heidän isäsä ole kalju.
Aina on sanottu, että geeni tulee äidin isältä.
N56
Vierailija kirjoitti:
Ei ne naiset ole kaljuja, vaan heidän miespuoliset sukulaisensa joilla on samoja geenejä
Jos olet kalju, katso äitisi sukulaismiehiä, niin löydät vastaavaa. Usein on niin, että isä ei ole kalju vanhanakaan, mutta poikansa ovat jo nuorena.
Isänisä oli kalju. Isälläni on kolme veljeä, yksi heistä on kalju. Kaljulla sedälläni on kalju poika. Toisella "karvaisella" sedälläni on kalju poika. Kolmannella "karvaisella" on "karvainen" poika. Minulla on "karvainen" isä ja kolme "karvaista" veljeä.
Äitini puolelta ei kaljuja lähisukulaisia.
Mulla on osittain kalju, päälaella on harvassa enää hiuksia, jos mun kaljuuntuminen jotain häritsee se on hänen ongelmansa, ei mun.
Enkä peittele kaljuani mitenkään, en kulje pipo tai muunlainen lakki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Aina on sanottu, että geeni tulee äidin isältä.
N56
Frans-pappa kuoli 57 vuotiaana 2 vuotta minun syntymäni jälkeen, kaljua hänellä ei ollut ainakaan niissä kuvissa mitä hänestä on.
Isän puolellakaan ei kaljuuntumista ole ollut, minä sen olen jostain kaukaa perinyt jos se perinnöllistä on.
Vierailija kirjoitti:
se on X-kromosomissa
Naisella on 2 X-kromosomia, siksi eivät usein kaljuunnu, toinen suojaa
Miehellä on X ja Y
Siksi kaljuuntuvat jos saavat X-kromosomin äidiltään joka tekee kaljuksi
Ei, olet väärässä tässö. Se toinen X ei suojaa naisia vaan tarvitaan lisäksi testosteronialtistus. Siksi esim. moni transmies alkaa kaljuuntua heti hoidot aloitettuaan.
Outo logiikka ap:llä.
Miksi syyttää ketään isän geeneistä, koska kukaan ei itse voi vaikuttaa omiin geeneihinsä ja kun ne vielä tulevat useamman sukupolven yli.
Eikö yhtälailla voisi syyttää äitiä, kun on synnyttänyt lapsen tai tullut raskaaksi miehen kanssa, jolla kaljuuntumisgeenejä.
No tämähän oli sit hyvä uutinen mun pojille.. isänsä puolella (hänen äitinsä siis puolella) kaljuuntumista on. Mulla taas ei ole kuin äidin isällä, äidin äidin puolella taas olivat puuttuva linkki ihmisen ja apinan välissä vielä kuollessaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siirtyy, tyttärenpoika voi olla kalju ukkinsa kaljuusgeenin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on osittain kalju, päälaella on harvassa enää hiuksia, jos mun kaljuuntuminen jotain häritsee se on hänen ongelmansa, ei mun.
Enkä peittele kaljuani mitenkään, en kulje pipo tai muunlainen lakki päässä.
Terveellä itsetunnolla varustettu ihminen ei välitä tuon taivaallista, siitä pointsit sulle.👍
se on X-kromosomissa
Naisella on 2 X-kromosomia, siksi eivät usein kaljuunnu, toinen suojaa
Miehellä on X ja Y
Siksi kaljuuntuvat jos saavat X-kromosomin äidiltään joka tekee kaljuksi