Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?

Vierailija
03.07.2024 |

Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?

En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.

Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?

Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?

Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?

Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää. 

Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet? 

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 km menee hölkäten, vielä puoli v sitten meni kymppi, ja sitä kohti taas menossa. Kävelykunto ihan hyvä myös. Salilla käyn myös mutta en isoilla painoilla. Vatsalihasliikkeitä teen n. 120 aina kerrallaan ja vatsalihakset on hyvin näkyvillä, ainakin ne 4 ylintä jos ei alimmat ihan... Miesten punnerruksia en saa kuin pari mutta naisten menee aika paljon, leukoja en pysty vetämään. Oon normaalipainoinen, juuri pudottanut muutaman kilon vielä normaalipainon sisällä. 

Juoksu ja sali olleet nyt keväällä ja kesällä vähän satunnaisia ja kaipaisin nyt sellaista rutiinia, että jalat ei kipeytyisi treeneistä vaan pystyisin urheilemaan myös peräkkäisinä päivinä ihan kunnolla. Miten rytmitätte salin ja juoksun viikkokohtaisesti? Mulla kipeytyy reidet ja Pohkeet salilla niin etten pääse lenkille seuraavana päivänä ja taas juostessa väsyy reidet niin etten pääse salille kyykkäilemään pariin päivään. Rytmitys hankalaa.

Vierailija
162/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksu ja sali olleet nyt keväällä ja kesällä vähän satunnaisia ja kaipaisin nyt sellaista rutiinia, että jalat ei kipeytyisi treeneistä vaan pystyisin urheilemaan myös peräkkäisinä päivinä ihan kunnolla. Miten rytmitätte salin ja juoksun viikkokohtaisesti? Mulla kipeytyy reidet ja Pohkeet salilla niin etten pääse lenkille seuraavana päivänä ja taas juostessa väsyy reidet niin etten pääse salille kyykkäilemään pariin päivään. Rytmitys hankalaa.

Minusta jotain on pielessä, jos 5 km juoksun jälkeen reidet ovat niin väsyksissä, että et pysty salilla kyykkäilemään pariin päivään. Sen vielä ymmärtäisin, jos 15 km lenkin jälkeen ei jaksaisi seuraavana päivänä salille. Juoksetkohan sen lenkkisi aivan liian kovaa vauhtia kuntoosi nähden? 

Mutta kyllä minä tuossa tilanteessa rytmittäisin kuitenkin niin, että tekisin saliharjoituksen juoksulenkkiä seuraavana päivänä ja säätäisin salilla painoja ja sarjojen pituuksia niin, että saan vietyä harjoituksen läpi. Esim. seuraavasti eri viikonpäivinä:

1. juoksulenkki

2. sali

3. lepopäivä

4. juoksulenkki

5. sali

6. pitkä kävelylenkki

7. lepopäivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-kymppisen naisen ei tarvitse vetää yhtäkään leukaa, tiedän parikin vuosia treenannutta hyväkuntoista naista jotka eivät saa yhtäkään leukaa ilman jotain kuminauhaviritystä, toisaalta oma äitini mallia kuivan kesän orava eikä ikinä mitään kuntosalitaustaa veti 8 leukaa vielä 5-kymppisenä pikkujouluissa pikku maistissa eli melko henkilökohtainen juttu

punnerruksia siis ihan oikeita olisi kyllä syytä saada kymmenkunta ainakin

juosta pitäisi pystyä muutama kilometri hölkkävauhtia tietysti ellei mitään polvi yms vaivaa ole

kävellä pitäisi pystyä jokaisen aikuisen se 10km+ ilman mitään suurempia hengästymisiä/uupumisia

Vierailija
164/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon, tarkoitetaanko normaalikunnolla keskivertokuntoa vai jotain muuta. Jos puhutaan keskivertokunnosta, niin se on ihminen, joka pystyy mainostauon aikana spurttaamaan joko vessaan tai jääkaapille, mutta ei molempiin. Tällä ei toki ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on normaalia ihmiselle eläinlajina. 

Jos taustalla ei ole mitään loukkaantumisia, synnynnäisiä vammoja tai sairauksia, ei ole oikeasti mitään hyvää syytä, miksi nelikymppinen olisi huonommassa yleiskunnossa kuin kaksikymppinen. Tietenkin kilpaurheilussa paras terä on yleensä tylsynyt, mutta jos puhutaan arkitoiminnasta tai harrasteliikunnasta, eroa ei pitäisi juurikaan olla. 

Jo kysymys kertoo, että AP ei ole normaalissa tai varsinkaan hyvässä kunnossa, koska normaalikuntoinen ihminen jaksaa kävellä kunnes kyllästyy. Jos kävely on niin rasittavaa liikuntaa, että sitä ei pysty tekemään kymmeniä kilometrejä (oletetaan, että ei ole painavaa taakkaa ja ei esim. pusketa ylös Mount Everestiä), ei ole normaalissa kunnossa, jos ajatellaan ihmistä eläinlajina. Tietenkin energiatalous asettaa omat rajoitteensa ja ravintoa pitää saada pitkän kävelyn aikana. 

Lisäksi normaalikuntoisen nelikymppisen pitäisi pystyä juoksemaan. Jos on aikaisemmalla liikkumattomuudellaan saanut itsensä siihen kuntoon, ettei pysty hölkkäämään, nelikymppisenä on vielä aikaa korjata tilanne. 

Lisäksi riittävät voimatasot ja liikkuvuus ovat tärkeitä perusterveydelle. En osaa miehenä sanoa, mitkä olisivat hyviä tuloksia normaalikuntoiselle naiselle, mutta se ei ole, että pystyy kantamaan ostoskassia puoli kilometriä

Vierailija
165/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 v. Salilla aina kun pääsen eli säännöllisen epäsäännöllisesti. Kotijumppaa ja hyötyliikuntaa säännöllisesti. 20 "miesten" punnerrusta menee kevyesti. Max 3 leukaa. Juoksumatkoja en tällä hetkellä tee. Totaaliyksibhuoltajan on vaikea päästä juoksemaan/salille silloin kun huvittaa:) olen hoikka ja mielestäni tyydyttävässä kunnossa siihen nähden mitä aikaisemmin olen ollut.

Vierailija
166/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 39v.

Kun lähden kävelemään,niin noin parin minuutin päästä alkaa sattumaan reiteen/pakaraan /alaselkään ja pitää pysähtyä. 

Vatsalihaksia olen tehnyt viimeksi 2010. Hiihtänyt 2006.

Salilla käynyt 2005.

Useat samanikäset tuttavani ovat samassa/pahemmassa kunnossa. En edes tunne ketään sporttista.

En ymmärrä, miten kukaan enää vanhana jaksaa fitnesshommia tai maratoneja.

Me olemme saman ikäisiä ja mä en tunne ketään, joka olisi lähellekään tuossa kunnossa. Jopa tuntemani omanikäiset syöpäpotilaat pystyivät pahimpinakin aikoinaan kävelemään muutamia minuutteja. 

Käytännössä 2 minuutin kävelyyn pystymisestä seuraava askel alaspäin on sähköpyörätuoliin siirtyminen. Mikä on sinun sosiaalinen piirisi, jossa tämä on normaali kuntotaso nelikymppisille? Ymmärrän tietenkin, että erilaisissa sairaaloissa ja hoitolaitoksissa on ihmisiä tässä kunnossa, mutta et kait pidä heitä normaalikuntoisina. 

Vierailija
167/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tiedot löytää kukin helposti netistä luotettavilta sivustoilta. Mutta sanotaan näin että nelikymppisenkin naisen tulisi pystyä tekemään edes muutama punnerrus, ja valitettavan harva pystyy. Jostain syystä lihaskuntoharjoittelu unohtuu monelta

Vierailija
168/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cooperin testissä 2648m on tuon ikäiselle ihan hyvä kunto. Jos saa lisäksi vedettyä yhdenkin leuan on lähtökohdat kuntoilulle todennäköisesti enemmän kuin kunnossa.

Vierailija
169/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cooperin testissä 2648m on tuon ikäiselle ihan hyvä kunto. Jos saa lisäksi vedettyä yhdenkin leuan on lähtökohdat kuntoilulle todennäköisesti enemmän kuin kunnossa.

No virallisen taulukon mukaan tuo on jo tukevasti erinomaisen puolella, mutta on toki hyvin suomalaista sanoa ihan hyvä ja vielä suomalaisempaa olisi sanoa ei ihan paska. 

Vierailija
170/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalilla, jossa itse käyn, painaa jalkaprässin kelkka vain 30 kg.

Vierailija
171/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 40, en saa yhtään leuanvetoa tehtyä. Vatsalihakset on hyvässä kunnossa, punnerruksia pystyn myös tekemään. En juokse koska polvet ei kestä, mutta kävelen 5km lenkkejä muutaman kerran viikossa. Olen normaalipainoinen mutta hikoilen liikkuessa kuin porsas, eli en usko että minulla on kovinkaan hyvä kunto

Sika ei hikoile laisinkaan. Sialla ei ole yhden yhtäkään hikirauhasta. Lisätiedoksi: porsas on 'lapsisika".

Vierailija
172/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyy kävelemään 4 km tunnin aikana. Pystyy kantamaan muutaman kilon painoista ostoskassia puoli kilometriä. Pääsee ylös jos kaatuu lattialle.

Kuulostaa hyväkuntoiselta kahdeksankymppiseltä.

Miksi vastaava kunto olisi huonompi nelikymppisenä? Jos pystyy tekemään nuo asiat (ja ehkä pari vastaavaa lisää), pystyy tekemään arjessa ja ei-fyysisessä työssä aika lailla kaiken tarvittavan.

Aika pelottavaa, mitä porukka pitää "normaalina hyvänä kuntona". Et siis selviä edes ei-fyysisestä työstä tai arjestasi täysin ja kuvittelet sen olevan normaalia nelikymppiselle. Siinä vaiheessa, kun ei enää selvitä arjen askareista alkaa olemaan aika siirtyä vanhainkotiin ja tuskinpa 40-vuotiaana on kovin helppoa saada paikkaa.

Näin vähän aikaa sitten tutkimuksen, jossa verrattiin liikuntaa harrastavien ja liikkumattomien terveyttä eri ikäisinä. 40 ikävuoteen saakka käyrät olivat vielä suhteellisen lähellä toisiaan, mutta sen jälkeen ero alkaa kasvamaan radikaalisti. Tänä päivänä, kun mitään arkiliikuntaa ei saa, jos sitä ei erikseen halua tehdä, varsinaisten liikuntaharrastusten merkitys korostuu. Vielä 60 vuotta sitten oli ihan tavallista, että pelto ja metsätöitä tehtiin käsin. Ei silloin tarvinnut lähteä erikseen lenkille, mutta nyt tilanne on hyvin eri.

Vierailija
173/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevani hyväkuntoinen (mm. alle neljän tunnin maraton, saan tällä hetkellä vedettyä kahdeksan leukaa jne), mutta sinällään perusterve nelikymppinen on mielestäni vielä sen verran "nuori", että iän piikkiin ei ihan hirveästi voi vielä laittaa. Jotain vinkkiä noihin keskivertotasoihinlihsskunnon osalta saa katsomalla vaikka nyt tuolta tulostasotaulukoita: https://keventajat.fi/liikunta/testaa-kuntosi/ 

Vierailija
174/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se liikunta lisää elämänlaatua, mutta varsinkin sitä elinikää.

Jyväskylän yliopisto julkaisi juuri kesäkuussa tutkimuksen, jonka mukaan liikunta ei pidennä elinikää. 

No ihan noinkaan se ei mennyt, vaikka noin se tykättiin uutisoida iltapuluissa. Kyseisessä tutkimuksessa ei pystytty eristämään liikunnan vaikutusta kuolleisuuteen muista vaikuttavista tekijöistä. Ongelma näissä tutkimuksissa on usein sama. Ihmiset, jotka liikkuvat paljon tuppaavat myös tupakoimaan vähemmän, juomaan vähemmän alkoholia, syömään terveellisemmin jne jne. ja yksittäisen elementin merkityksen osoittaminen ei ole kovin yksiselitteistä.

Toinen on sitten se, että kun tutkitaan ihmisten pitkäikäisyyttä, nykyiset vanhukset ovat eläneet hyvin eri maailmassa. He ovat liikkuneet todella paljon enemmän työssään ja vapaa-ajallaan hyötyliikuntana kuin nykyiset työikäiset tai varsinkaan nuoret. Jos viettää päivän metsätöissä, yhdellä 45 min jumpalla on paljon vähemmän merkitystä kuin silloin, kun päivä on vietetty tietokonetta naputellen.  

Vierailija
175/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43, jaksan kävellä pitkiäkin matkoja, en osaa sanoa vauhtia. Juoksen lyhyitä noin 3-5 km:n lenkkejä (hölkkää 9-10km/h). En ole koskaan vetänyt leukoja. Salilla jossain jumpassa punnerran muiden mukana, muuten en sitä/istumaannousuja harrasta. Näin kesällä käyn 1-2 krt/vko salilla ja kerran juoksemassa. Olen normaalipainoinen painoindeksin mukaan. Pidän itseäni normaalikuntoisena, enemmänkin olen urheillut nuorempana.

Vierailija
176/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän olevani hyväkuntoinen (mm. alle neljän tunnin maraton, saan tällä hetkellä vedettyä kahdeksan leukaa jne), mutta sinällään perusterve nelikymppinen on mielestäni vielä sen verran "nuori", että iän piikkiin ei ihan hirveästi voi vielä laittaa. Jotain vinkkiä noihin keskivertotasoihinlihsskunnon osalta saa katsomalla vaikka nyt tuolta tulostasotaulukoita: https://keventajat.fi/liikunta/testaa-kuntosi/ 

Tuo on aivan totta. Varsinkaan aerobisen kunnon puolella ei ole mitään fysiologista syytä, miksi 40-vuotias olisi huonommassa kunnossa kuin 20-vuotias. Kun mennään maratonia pidemmille juoksumatkoille, maailman parhaat ovat yleensä 30-40-vuotiaita. Nopeus ja maksimivoima heikkenevät jonkin verran, jos on treenannut nuorena kovaa ja ollut oikeasti tikissä, mutta jos on "vain harrastanut" urheilua, voi aivan hyvin olla 40-vuotiaana paljon kovemmassa kunnossa kuin 20-vuotiaana. 

Vierailija
177/188 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 50v. Jaksan juosta 3km putkeen,  sitten hengästyttää liikaa ja pitää vaihtaa kävelyksi. 5 km taittuu alle 40minuutin. Kävelen 8-9km lenkkejä.

Jalkaprässi 180kgx10, penkki 40kgx8. Punnerruksia n. 15. Ylätalja 45kgx10. Vatsalihakset hyvässä kunnossa. Jaksan nousta +400 porrasta ylöspäin.

Olen käynyt kuntosalilla 3 kertaa viikossa monta vuotta säännöllisesti. Aerobinen kuntoni ei ole erityisen hyvä, ehkä keskiverto ikäiselleni.

Niveleni ovat huonot ja kankeat, joten liikunta tekee hyvää

Vierailija
178/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa itse laitettua kengät jalkaan niin ettei hengästy eikä ole selkä hiestä märkä.

Vierailija
179/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta normaalikuntoisen pitäisi pystyä kävelemään tauotta 10km tai enemmän, 12 min/km tahtia. Jollain leuoilla yms. ei nyt kovin suurta merkitystä ole, etenkään naisilla. 

Vierailija
180/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaa tähän: Olen 63-v. ja mielestäni normaalikuntoinen, eli nelikymppisen pitäisi pystyä parempaan.

Pyöräilen 8km kuntosalille 2-3 x viikossa, tunnin treeni kevyillä (?) painoilla: esim. ylätalja 30 kg, 3x10. Back extencion 45 kg 3x12, triceps ja biceps 20 kg, 3x10 jne. Kyykky >30 kertaa ilman taukoja. 8 km pyöräily takaisin kotiin.

Lisäksi n. 6-7 km sauvakävely useimpina päivinä viikossa, 6 km/h. Ei juurikaan löydy päiviä, jolloin askelia ei kertyisi 10.000-15.000.

Lattialta pitää pystyä nousemaan ylös käsiä avuksi käyttämättä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi