Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?
Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?
En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.
Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?
Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?
Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?
Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää.
Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy kävelemään 4 km tunnin aikana. Pystyy kantamaan muutaman kilon painoista ostoskassia puoli kilometriä. Pääsee ylös jos kaatuu lattialle.
Kuulostaa hyväkuntoiselta kahdeksankymppiseltä.
Miksi vastaava kunto olisi huonompi nelikymppisenä? Jos pystyy tekemään nuo asiat (ja ehkä pari vastaavaa lisää), pystyy tekemään arjessa ja ei-fyysisessä työssä aika lailla kaiken tarvittavan.
Joo mutta jos nelikymppisenä kunto on tuo, ei ole kovin hyvä ennuste kunnolle kahdeksankymppisenä. Kyllä nelikymppisen pitäisi olla huomattavasti paremmassa fyysisessä kunnossa jos mielii säilyttää toimintakykynsä vielä muutaman vuosikymmenen päästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä vaikuta mitenkään ihanteelliselta harjoitusohjelmalta kunnon kehittämisen kannalta.
Ehkä hän höllääkin? Ei tuo mitenkään kovalta suoritukselta vaikuta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy kävelemään 4 km tunnin aikana. Pystyy kantamaan muutaman kilon painoista ostoskassia puoli kilometriä. Pääsee ylös jos kaatuu lattialle.
Kuulostaa hyväkuntoiselta kahdeksankymppiseltä.
Miksi vastaava kunto olisi huonompi nelikymppisenä? Jos pystyy tekemään nuo asiat (ja ehkä pari vastaavaa lisää), pystyy tekemään arjessa ja ei-fyysisessä työssä aika lailla kaiken tarvittavan.
Joo mutta jos nelikymppisenä kunto on tuo, ei ole kovin hyvä ennuste kunnolle kahdeksankymppisenä. Kyllä nelikymppisen pitäisi olla huomattavasti paremmassa fyysisessä kunnossa jos mielii säilyttää toimintakykynsä vielä muutaman vuosikymmenen päästäkin.
Riippuu miten elämäänsä elää seuraavat vuosikymmenet. Tuo kunto on ihan riittävä kaiken ikäisille ellei työssä tai vastaavassa vaadita enempää.
Olen 40..Kävelemään pystyn ihan niin pitkälle kuin tietä riittää, juoksemaan jonkin verran, mutten vielä pitkään yhtäjaksoisesti, vaan joudun kävelemään välillä. Olen hiljattain aloittanut uudelleen nuoruuden juoksuharrastuksen. Leukoja en saa yhtään, en ole ikinä saanut. Naisten punnerruksia ehkä 3-4.
Monenlaista fyysistä työtä.pystyn tekemään tunteja yhtämittaa ja nostamaan/kantamaan 20-30 kiloa ns. tuosta vain. En treenaa salilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni leuanveto ei ole mikään yleisesti sopiva kuntomittari. Portaiden nousu on ehkä paras mittari.
Olen töissä 8. kerroksessa ja pukuhuone on 0. kerroksessa. Ekat n. neljä kerrosväliä jaksaa juosta ylös, sitten on pakko siirtyä kävelyyn. En tosin ihan joka päivä mene koko matkaa portaita mutta jos on käyntiä muissa kerroksissa niin valitsen aina portaat, ja usein alaspäin kotiin lähtiessä. Lisäksi pyöräilen töihin 9km/suunta. Leuanvedoissa ja punnerruksissa olen aina ollut huono, leukoja en saa yhtään ja punnerruksia naisten tyylillä vain muutaman. Keskikroppa on kai ihan ok hyvässä kunnossa, istumaannousuja menee vaikka kuinka paljon. Samoin esim syväkyykky onnistuu, ja siitä pääsee ylös vaikka lapsi sylissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v.
Kun lähden kävelemään,niin noin parin minuutin päästä alkaa sattumaan reiteen/pakaraan /alaselkään ja pitää pysähtyä.
Vatsalihaksia olen tehnyt viimeksi 2010. Hiihtänyt 2006.
Salilla käynyt 2005.
Useat samanikäset tuttavani ovat samassa/pahemmassa kunnossa. En edes tunne ketään sporttista.
En ymmärrä, miten kukaan enää vanhana jaksaa fitnesshommia tai maratoneja.
Surullista. Mieti millaista elämäsi on kuusikymppisenä saati sen jälkeen. Tunnen yhden kaltisesi, muut ikäiseni liikkuvat ja ovat hyvässä kunnossa. Ikää minulla 42. Hyvin jaksaa näin vanhempanakin jos vain haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kävelen 5km lenkkejä muutaman kerran viikossa
Eihän tuo ole liikuntaa. Tuon verran (5 km) ihmisen pitäisi liikkua jo perushyötyliikuntana l. askareita/töitään tehdessä joka päivä.
Jaahas. Väärin liikuttu. Olisi pitänyt istua sohvalla syömässä sipsejä mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
162 senttiä, 75 kiloa. Siinähän se on. Syödessä hiki. Istuessa hiki. Kahvia juodessa hiki. Ruokaa ajatellessa hiki. Vessassa hiki. Kävellessä pulsso yli sadan. Juostessa... No, sitä emme tiedä, sillä sitä ei koskaan tapahdu. Autoa ajaessa hiki. Sellainen kondis.
Paino ei aina korreloi kunnon kanssa. Mä olin vielä puoli vuotta sitten saman kokoinen, ja jaksoin vaikkapa kävelylenkkeillä, hiihtää yli 10 km lenkkejä ja kävin säännöllisesti tanssitunneilla. Muutakin liikuntaa harrastin säännöllisen epäsäännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
162 senttiä, 75 kiloa. Siinähän se on. Syödessä hiki. Istuessa hiki. Kahvia juodessa hiki. Ruokaa ajatellessa hiki. Vessassa hiki. Kävellessä pulsso yli sadan. Juostessa... No, sitä emme tiedä, sillä sitä ei koskaan tapahdu. Autoa ajaessa hiki. Sellainen kondis.
Paino ei aina korreloi kunnon kanssa. Mä olin vielä puoli vuotta sitten saman kokoinen, ja jaksoin vaikkapa kävelylenkkeillä, hiihtää yli 10 km lenkkejä ja kävin säännöllisesti tanssitunneilla. Muutakin liikuntaa harrastin säännöllisen epäsäännöllisesti.
Paino nimenomaan korreloi kunnon kanssa,mitä vähemmän kannat ylimääräistä mukanasi sitä pienemmällä happimäärällä kehosi liikkuu.
Oman kokemukseni mukaan jos lääkäriltä kysyy niin vaivoin hengittävä ja kulkeva äärimmäisen kivulias nainen on normaali olotila nelikymppiselle ja se kuuluu naisen elämään kun jaksaa nelikymppisenä vähemmän 85 vuotias äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino nimenomaan korreloi kunnon kanssa,mitä vähemmän kannat ylimääräistä mukanasi sitä pienemmällä happimäärällä kehosi liikkuu.
Kevyempi kyllä jaksaa enemmän, mutta ylipainoinenkin voi olla yllättävän hyvässä kunnossa. Kun juoksin puolimaratonin vähän yli kahteen tuntiin, niin edelläni juoksi pitkään samaa vauhtia pituiseni (160 cm) nainen, jonka painoksi arvioin silmämääräisesti vähintään 90 kg.
"Kevyempi kyllä jaksaa enemmän, mutta ylipainoinenkin voi olla yllättävän hyvässä kunnossa. Kun juoksin puolimaratonin vähän yli kahteen tuntiin, niin edelläni juoksi pitkään samaa vauhtia pituiseni (160 cm) nainen, jonka painoksi arvioin silmämääräisesti vähintään 90 kg."
Näinhän se on. Minäkin kierrän puolimaratontapahtumia ja kyllä siellä näkyy yllättävänkin isokokoisia ihmisiä, vaikka suurin osa toki hoikkia onkin. Isommissa tapahtumissa varsinkin joissa on monen tasoista juoksijaa näkee pullukoitakin. Sanoisin että kuka tahansa joka jaksaa hölkätä puolimaratonin on ihan ok kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v.
Kun lähden kävelemään,niin noin parin minuutin päästä alkaa sattumaan reiteen/pakaraan /alaselkään ja pitää pysähtyä.
Salilla käynyt 2005.
Useat samanikäset tuttavani ovat samassa/pahemmassa kunnossa. En edes tunne ketään sporttista.
Surullista. Mieti millaista elämäsi on kuusikymppisenä saati sen jälkeen. Tunnen yhden kaltisesi, muut ikäiseni liikkuvat ja ovat hyvässä kunnossa. Ikää minulla 42. Hyvin jaksaa näin vanhempanakin jos vain haluaa.
Luuletko että on hengissä kuusikymppisenä....Sydänkohtaukset alkavat kaataa huonokuntoisinta porukkaa viisikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 39v.
Salilla käynyt 2005.
Luuletko että on hengissä kuusikymppisenä....Sydänkohtaukset alkavat kaataa huonokuntoisinta porukkaa viisikymppisinä.
Kyllä se liikunta lisää elämänlaatua, mutta varsinkin sitä elinikää.
Jyväskylän yliopisto julkaisi juuri kesäkuussa tutkimuksen, jonka mukaan liikunta ei pidennä elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Leuanvetoa muuten ei kannata pitää minään kunnon mittarina naisilla, koska kaikki eivät pysty siihen, vaikka olisivat hyvässä kunnossa. Joskus tehtiin kokeilu, jossa joukolle naisia tehtiin puolen vuoden harjoitusohjelma juuri leuanvedon onnistumiseksi, mutta kaikilta ei onnistunut senkään jälkeen.
On se vähän taitolajikin. Osa ei saa/osaa aktivoitua selkäpuolen lihaksia, ei mene pelkällä hauiksella.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylän yliopisto julkaisi juuri kesäkuussa tutkimuksen, jonka mukaan liikunta ei pidennä elinikää.
Sama tutkija kuitenkin sanoo että liikkumattomuus lyhentää elinikää. 😀
Liikunta lisää elämänlaatua huomattavasti varsinkin vanhemmilla päivillä kun toimintakyky pysyy parempana.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni leuanveto ei ole mikään yleisesti sopiva kuntomittari. Portaiden nousu on ehkä paras mittari.
Kertoo yläselän lihaskunnosta suhteessa painoon paljon. Toki ei pidä verrata miesten tuloksiin koska naisilla alavartalo luonnollisesti painaa suhteessa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jalkapallopelin jaksan hölkkäillä ja spurttailla, pidempäänkin jos on tarve. Huomaan kyllä, että nyt on vastaan tullut ikä, jolloin palautuminen on selkeästi hidastunut. Harmittaa ihan todella paljon. Vinkkejä otetaan vastaan.
Jos pelaat ihan oikeita 90 min pelejä, koko pelin ja aktiivisesti, niin olet kyllä ihan hemmetin hyvässä kunnossa. Palautuminen ottaa iän myötä tuplasti aikaa, mutta ei haittaa. Sauna ja kylmä vesi auttaa, sekä hyvä nesteytys. Muista treenata vielä yläkroppaakin joskus, se jää helposti vähemmälle.
Olen käynyt salilla yli 10 vuotta enkä vieläkään saa yhtään leukaa. En tiedä missä on vika, ei vain voima tartu. Myöskään PT ei keksinyt selitystä.