Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?

Vierailija
03.07.2024 |

Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?

En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.

Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?

Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?

Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?

Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää. 

Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet? 

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kunnon mittaaminen sitä että syke on joku tietty urheilun ajan ja jaksaa jatkaa (kuulemma ei vaan se on yksilökohtaista), sitä ettei hengästy liikaa (hengästyn joo mutta ei tarvitse pysähtyä tms), ettei näytä siltä että pumppu pettää kun naama on punainen ja paita märkä, onko läskiä/lihasta, vai jotain muuta?

Mulle annetut ohjeet että laihtuisin vähän ja kasvattaisin lihasta jotta aineenvaihdunta nopeutuisi on että salilla pitää nousta niin paljon kuin jaksan 8krt 3 settiä, ja yrittää nostaa enemmän ja enemmän ja Kävely ei riitä mihinkään jos haluan laihtua. En siis tiedä millä asteikolla kuntoni on mutta nyt juoksn/hölkkään 5km 37min, 2 kk sitten se oli 43min. Se on kuulemma vielä hidas tän ikäiselle 46 luki jossain. 34 minuuttia olisi keskiverron maksimi.

Vierailija
142/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Keskustelun perusteella olen ÄÄRIMMÄISEN hyvässä kunnossa, vaikka välillä tuntuu että kaksi leuanvetoa myötäotteella ja 2h15min puolimaraton ovat inhottavan keskivertoja suorituksia.

Olet jonkin verran hitaampi kuin minä. Ihan ok kunto, ei hyvä eikä huono. 

Sohvaperunoista nyt vaan kaikki kuulostaa mahdottomalta, vaikka oikeasti tähän kuntoon pääseminen ei suunnatonta vaivaa vaadi.

Kyllä noita on ihan kuntotilastoja ja testejä olemassa, ei tarvi veikkailla. Tuolla puolimaratonin minuuttiajalla cooperissa tulisi melkein 1900 m tulokseksi, mikä on kuntotaulukon mukaan 40-vuotiaalle naiselle hyvä tulos. Jos matkan pituus huomioidaan niin eiköhän heilahda tuohon yli 1900-m helpostikin.

Sinun tuntemus ei ole mikään objektiivinen mittari. Ja ikä vaikuttaa ihan oikeasti siihen, mitä voi keholta odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koen olevani ihan rapakunnossa, kun en ole reiluun vuoteen käynyt salilla tai tehnyt juuri mitään. Silti menee 6-10 km kävelylenkit ihan hyvin, mitä nyt selkään vähän sattuu kun siellä todettiin kolme pullistumaa. Salille kun menen, tiedän nostavani enemmän painoja kuin moni samanikäinen nainen, mutta mulle se on henk.koht rapakunto. Mutta täältä noustaan vielä. Leuanvetoja en ole saanut silti koskaan, toki en ole niitä harjoitellutkaan. Punneruksia kyllä menee aina jokunen. salitaustaa vuodesta -99, kaikki muu liikunta normiolosuhteissa vielä päälle

N47

Vierailija
144/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Keskustelun perusteella olen ÄÄRIMMÄISEN hyvässä kunnossa, vaikka välillä tuntuu että kaksi leuanvetoa myötäotteella ja 2h15min puolimaraton ovat inhottavan keskivertoja suorituksia.

Sohvaperunoista nyt vaan kaikki kuulostaa mahdottomalta, vaikka oikeasti tähän kuntoon pääseminen ei suunnatonta vaivaa vaadi.

Kyllä noita on ihan kuntotilastoja ja testejä olemassa, ei tarvi veikkailla. Tuolla puolimaratonin minuuttiajalla cooperissa tulisi melkein 1900 m tulokseksi, mikä on kuntotaulukon mukaan 40-vuotiaalle naiselle hyvä tulos. Jos matkan pituus huomioidaan niin eiköhän heilahda tuohon yli 1900-m helpostikin.

Sinun tuntemus ei ole mikään objektiivinen mittari. Ja ikä vaikuttaa ihan oikeasti si

1900m on cooperissa täsmälleen keskitason ja hyvän rajalla. Hyvää parempi on erinomainen.

Kyllä tuo "Ei erityisen hyvä" on oikein sopiva tuota kuvaamaan. 

Vierailija
145/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tuntemus ei ole mikään objek

Hyvä on hyvä. Keskitaso on ei erityisen hyvä tai huono. Erinomainen on sitten erityisen hyvä.

Vierailija
146/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme leukaa menee.

"Miesten" punnerruksia putkeen ehkä 15. "Naisten" ainakin tuplat, todennäköisesti jotakin 50 kpl.

Vatsoja ilman aikarajaa 50? 100?

10 km menee suht hitaasti, olisko 1 h 10 min nykyään, toki menee samaa tahtia 15 km päälle vielä. Sairauksien takia en ole ihan maratonkunnossa kuitenkaan.

Kävelen helposti myös 25 km.

Olen siis monisairas. Ikä 44.

Vierailija
147/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä on hyvä. Keskitaso on ei erityisen hyvä tai huono. Erinomainen on sitten erityisen hyvä.

"Ei erityisen hyvä, ei erityisen huono" asettuu erityisen hyvän ja erityisen huonon väliin. 

Eli hyvä kuuluu tuohon oikein hyvin, hyvä ei ole erityisen hyvä. Erinomainen ei tuohon enää sovi. 

Vierailija
148/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Ukkola on hyvä mimmi! Sexy ja älykäs.

Vierailija
149/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että mulla oli langanlaiha ystävär joka oli erinomaisessa kävelykunnossa. Ei hikoillut ja varmaan olisi juossutkin mutta ikää oli sen verran ettei siitä ollut innostunut. Mutta hän oli niin linnunluinen ettei mitään jaksanut nostaa ja ranteesta luu murtunutkin pariin kertaan.

Hieman ylipainoisena olen häntä sata kertaa vahvempi ja jouduinkin nostelemaan hänelle asioita kun itse ei jaksanut nostaa.

Onko tuo nyt mikään ihme, kun joudut jatkuvasti tekemään painoharjoittelua niiden ylikilojesi kantamisessa?

Vierailija
150/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Ukkolasta ottakaa mallia!

Vierailija
151/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna Ukkolasta ottakaa mallia!

Kyllä! Fiksu nainen hän on.

Vierailija
152/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jaksoin juosta hyvinkin 10 km  nelikymppisenä. Nyt enää 5-7 km kun olen jo melkein 70-vuotias. En ole koskaan ollut varsinainen urheilijatyyppinen enkä oikein edes pidä liikunnasta, mutta olen halunnut pysyä hoikkana, niin on ollut pakko liikuttaa kroppaa. Se on kyllä kannattanut.

Vierailija
153/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tuntemus ei ole mikään objektiivinen mittari. Ja ikä vaikuttaa ihan oikeasti si

Tosissasiko interpoloit puolimaratonin minuuttivauhdin suoraan cooperiin? Ollessani kunnossa jossa juoksin puolimaratonin kahteen tuntiin ja viiteen minuuttiin, juoksin cooperissa 2800 m, vaikka tuolla puolimaran vauhdilla cooperissa menisi vain noin 2000 metriä. Noin pitkän matkan vauhdista ei voi mitenkään ennustaa 12 minuutin kuntoa.

Vierailija
154/188 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

162 senttiä, 75 kiloa. Siinähän se on. Syödessä hiki. Istuessa hiki. Kahvia juodessa hiki. Ruokaa ajatellessa hiki. Vessassa hiki. Kävellessä pulsso yli sadan. Juostessa... No, sitä emme tiedä, sillä sitä ei koskaan tapahdu. Autoa ajaessa hiki. Sellainen kondis.

Tuo määrä ylipainoa ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö voisi olla liikunnallisesti kohtuullisessa kunnossa. Omat mittani ovat melkein samat (160 cm, 72 kg). Juuri tänään tein 16 kilometrin kävelyn, jossa lähtöpaikan ja korkeimman kohdan korkeusero oli 875 m. Palasin samaa reittiä lähtöpaikkaan (paluumatka sisältyy tuohon 16 kilometriin). Aikaa itse kävelyyn meni yhteensä alle neljä tuntia. Pidin matkalla muutaman tauon, joiden aika ei ole tuossa mukana.

Enkä nyt tarkoita, että tämä olisi jokin ihmesuoritus, vaan enemmänkin juttu, johon normaalikuntoisen 40-vuotiaan pitäisi pystyä. Olen itse 59-vuotias nainen.

Ja jos joku ihmettelee tuota korkeuseroa, niin selitys on se, että olen parhaillaan lomailemassa Alpeilla.

Kommentoimaani kirjoittajaa suosittelisin aloittamaan liikunnan, mutta alussa hyvin varovaisesti lyhyillä ja rauhallisilla kävelylenkeillä. Tämä toki sillä oletuksella, että sinulla ei ole jotain terveydellistä estettä. 

Vierailija
155/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielipide on, että kaikkien aikuisten tulisi jaksaa juosta 5km, jos ei ole mitään fyysisiä rajoitteita. 

Itse jaksan tämän verran ja vähän päälle. 

Minkälaisessa arjen tilanteessa tätä tarvitaan?

Sillä pysyy sellaisessa kunnossa että liikkumiskyky ei rapistu niin nopeasti iän myötä. Eli sitä tarvii aivan joka hetkellä elämässä. 

Isäni tai äitini eivät ainakaan minun elinaikanani juosseet koskaan. Eivät punnertaneet, eivät vetäneet leukoja, eivät käyneet kuntosalilla. Kulkivat kyllä kävellen ja pyörräillen, puuhastelivat pihatöissä, marjastivat jne. Molemmat elivät ysikymppisiksi ja pärjäsivät kaikissa arjen toiminnoissa loppuun saakka toimintakykyisinä. Jotenkin itsekin ajattelen, että ei tarvitse verenmaku suussa rehkiä ja ähkyä jonkun tietyn suorituksen perässä. Liikkuu ja puuhastelee monipuolisesti sen verran, että lihakset ja kunto riittävät normi elämään.

Vierailija
156/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustusvoimien kuntotaulukon mukaan siviilinainen on 40 -vuotiaana hyvässä kunnossa (eli 3 asteikolla 1-5) jos saa seuraavat tulokset: vauhditon pituushyppy 1,3m, istumaannousu 24/min, etunojapunnerrus 20/min, 12min juoksutesti 2100m. 

Todella harva nainen jaksaa vetää kahta leukaa, joten niitä ei kannata alkaa laskemaan.  

Vierailija
157/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni perus-hyväkuntoisena toimistotyöläisenä. Jaksan tehdä korkeasykkeisiä hiit-treenejä 2-3 kertaa viikossa ja käyn salilla tai treenaan kahvakuulalla. Lihaskuntoni on hyvä, vatsat ja punnerrukset onnistuu, määriä en ole laskenut. 

juoksemisesta en ole ikinä tykännyt, mutta 5 km lenkki menee hölkkävauhtia.

Talvella hiihdän vähintään 10 km lenkkejä.  

En ole huippukunnossa, mutta terveyden kannalta hyvässä kunnossa. Ja paremmassa kunnossa ehdottomasti kuin vaikka 20-vuotiaana!

N47

Vierailija
158/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juosta en pysty polvien takia. Kuntosalilla käyn pitämässä peruskuntoa yllä. Kävellä pystyn hyvin 8 km lenkkejä ja tarvittaessa muutama päivä jalkojen päällä olemista ja kävelyä kaupunkikohteeessa onnistuu.

Vierailija
159/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jokaisen pyrkiä kuitenkin salilla käymään. Vaikuttaa todella paljon perussairauksien puhkeamiseen onko kropassasi lihassoluja vai eikö. En nyt muista miten tää asia meni ihan tieteellisillä termeillä, Kaisa Jaakkolan kirjoista löytyy perustelut.

Lisäksi kannustan juoksemaan, ihan super hitaasti ja ihan lyhyttä pätkää, tiheällä tikittävällä askelluksella eli kestävyysjuoksun tyylillä. Jos ei polvet kestä niin vesijuoksua. Juoksemisesta saa ihan hirmuisesti pystyvyyden tunteita ja hyvää oloa.

Vierailija
160/188 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt riippuu ihan siitä, että miten paljon kukin liikkuu ja millä tavalla. Olen reilusti ylipainoinen, mutta pystyn punnertamaan ja juoksemaan sprinttejä. Leukoja en ole saanut tehtyä sitten teini-iän. En ole koskaan jaksanut lenkkeillä oli painoa sitten 50 kg tai 100 kg, koska se ottaa niveliin, mutta reipas kävely onnistuu hyvinkin pitkään. En jaksaisi kokonaista jumppatuntia (sellainen keskitason tanssi/aerobic/body pump), mutta pienellä kunnon kohotuksella sekin taas sujuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan