Mikä on "normaali hyvä kunto" nelikymppisellä naisella?
Eli tarkoitan, mitä kaikkea pitää fyysisesti jaksaa ja mihin pystyä, jotta voi sanoa olevansa sellaisessa tavallisen ihmisen hyvässä kunnossa?
En siis tarkoita mitään huippukuntoa ja/tai fitness-ihmisiä tai ammatikseen tai puoliammatikseen urheilevia.
Paljonko pitää jaksa kävellä, ja millä tahdilla?
Montako (naisten)punnerrusta pitäisi pystyä tekemään? Pitääkö pystyä vetämään leukoja?
Täytyykö pystyä juoksemaan, ja jos niin kuinka pitkään ja millä tahdilla ja kuinka paljon sen pitäisi tuntua esim. hengästymisenä?
Googlaamalla löytyy niin laidasta laitaan, ettei oikein ota selvää.
Jos olet noin 40 v. nainen (plusmiinus muutama vuosi) niin kerro paljonko sinä jaksat esim edellämainittuja asioita, tai jotain muuta niihin verrannollista, ja kuinka hyvässä kunnossa mielestäsi olet?
Kommentit (188)
Jaksan juosta 10 km vähän alle tuntiin niin, että juoksu tuntuu helpolta ja kevyeltä. En kuitenkaan laittaisi tätä taviksen hyvän kunnon mittariksi, sillä harva pystyy tuohon, jos ei ole harjoitellut nimenomaan juoksemista. Sanoisin, että tavikselle parempi normaalin hyvän kestävyyskunnon mittari on se, että pystyy kävelemään 10 km puoleentoista tuntiin niin, että se ei tunnu vielä kauhean rasittavalta.
Naistenpunnerruksia minusta pitäisi mennä helposti 15 (minulla menee selvästi enemmän, mutta teen penkkipunnerrusta salilla). Lisäksi pitäisi pystyä tekemään ainakin 15 jalkakyykkyä niin, että käyttää 15 kg:n lisäpainoa (joko 15 kg tanko harteilla tai yht. 15 kg käsipainot käsissä). Kyykyssä pitäisi mennä sen verran syvälle, että reidet ovat vaakasuorassa.
Nämä ovat siis kriteereitä taviksen normaalille hyvälle kunnolle, eivät todellakaan mitään aktiivikuntoilijan mittareita.
N44
Suurin osa nuorten unelmista ei toteudu, esim. Vakituinen työpaikka ja omistusasunto. Tiedetään.
Mutta älkää odottako että tyhjän eteen paiskotaan orjatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kymppi hölkättävä tuntiin. Nuo "jaksaa kävellä 4-5km" on minusta kriteerit 80-vuotiaille.
Kymppi tuntiin on jo ihan kova aika eikä ole pelkkää hölkkää vaan juoksua. Se ei vaadi pelkästään kuntoa, vaan nimenomaan juoksukuntoa ja juoksutekniikkaa. Olen ollut kaikenlaisten kuntotestien mukaan erinomaisessa kunnossa, mutta joskus harvoin juostessani en päässyt juurikaan yli 8 km/h vauhtiin, eikä se jäänyt kunnosta kiinni vaan siitä että harrastin kaikenlaista muuta liikuntaa. Vasta nimenomaan juoksua säännöllisesti treenaamalla olen päässyt tuollaiseen juoksuvauhtiin. Siksi pelkkä juoksu on huono kunnon mittari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44v täällä, viimeksi 5k juoksu meni vajaaseen 29min. Kymppi menee noin tuntiin.
Pystyn hölkkäämään yhtäjaksoisesti ainakin 2,5h.
Koen olevani aika peruskunnossa, en erityisen hyvässä enkä erityisen huonossa.
Jos pystyt juoksemaan noin 10km tuntiin olet selvästi keskiverto ikäistäsi kovemmassa kunnossa.
Peruskunnossa minustakin. Valtaväestöön ei kannata verrata. Sitten kun kymppi heilahtaa alle 45min, voidaan vähitellen alkaa puhua hyvästä kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppi hölkättävä tuntiin. Nuo "jaksaa kävellä 4-5km" on minusta kriteerit 80-vuotiaille.
Kymppi tuntiin on jo ihan kova aika eikä ole pelkkää hölkkää vaan juoksua. Se ei vaadi pelkästään kuntoa, vaan nimenomaan juoksukuntoa ja juoksutekniikkaa. Olen ollut kaikenlaisten kuntotestien mukaan erinomaisessa kunnossa, mutta joskus harvoin juostessani en päässyt juurikaan yli 8 km/h vauhtiin, eikä se jäänyt kunnosta kiinni vaan siitä että harrastin kaikenlaista muuta liikuntaa. Vasta nimenomaan juoksua säännöllisesti treenaamalla olen päässyt tuollaiseen juoksuvauhtiin. Siksi pelkkä juoksu on huono kunnon mittari.
Jaksan kävellä kympin vähän alle 6 km/h vauhtia, en jaksa hölkätä yhtään. Syke taivaassa saman tien. Pyörällä teen helposti 1,5 tunnin lenkkejä, matkaa tulee n. 30 km. Punnerruksia menee ehkä 15, leukoja nolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että monella nelikymppisellä naisella on nykyään parempi kunto kuin kaksikympisillä nuorilla naisilla.
Aivan totta. Jokainen ystävistäni harrastaa liikuntaa aika reippaastikin mutta nuoret vaikuttavat liikkuvan vähemmän. Taitaa jokainen ystävistäni ihan helposti jaksaa juosta kympin... (olemme 45-52 ikähaarukassa) itselläni alkaa aina jaloista loppua polttoaine jossain 18-19km kohdilla mutta kyllä siitäkin vielä muutaman kisan pystyn jatkamaan ihan tahdonvoimalla.
Toki saman kaltaiset vetävät toisia puoleensa, eli tiedostan olevani omanlaisessani kuplassa, mutta kun Prismassa katselee ympärilleen niin oman Ikäiseni enimmäkseen näyttävät ihan ok kuntoisilta.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin että vitska hölkkää riittää, mutta muuten olet oikeassa. Kyllä olisin todella huolestunut jos nelikymppinen jaksaisi vain kävellä. Minun mummuni 99v hänkin jaksaa kävellä 5km.
Ihminen on suunniteltu liikkumaan lihasvoimalla. Käytännössä pitkiä aikoja jatkuvaan liikkeeseen. Metsästäjä keräilijä.
Metsurin töissä huomannut, että nytkin puuntaimia istuttaessa tullut käytännössä käveltyä 6 työviikkoa niin ihan eri tavalla elossa, kun vaikka aiemmin jossain työpistehommassa.
En tuijottaisi tuollaisiin extreme suorituksiin niin kuin leuanveto. Ite en oo ainakaan ikinä noita pystynyt tekemään.
Juoksen viidenteen kerrokseen nopeasti harppoen portaat enkä ole ylhäällä oikeastaan hengästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44v täällä, viimeksi 5k juoksu meni vajaaseen 29min. Kymppi menee noin tuntiin.
Pystyn hölkkäämään yhtäjaksoisesti ainakin 2,5h.
Koen olevani aika peruskunnossa, en erityisen hyvässä enkä erityisen huonossa.
Jos pystyt juoksemaan noin 10km tuntiin olet selvästi keskiverto ikäistäsi kovemmassa kunnossa.
Ei tuo ollut vertaus muihin ihmisiin, tiedän että olen paremmassa kunnossa kuin moni muu. Se oli ihan vain toteamus siitä millaisessa kunnossa tunnen olevani. En ole erityisen hyvässä enkä myöskään huonossa, voisin olla paljon paremmassakin kunnossa jos en olisi niin laiska. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että monella nelikymppisellä naisella on nykyään parempi kunto kuin kaksikympisillä nuorilla naisilla.
Aivan totta. Jokainen ystävistäni harrastaa liikuntaa aika reippaastikin mutta nuoret vaikuttavat liikkuvan vähemmän. Taitaa jokainen ystävistäni ihan helposti jaksaa juosta kympin... (olemme 45-52 ikähaarukassa) itselläni alkaa aina jaloista loppua polttoaine jossain 18-19km kohdilla mutta kyllä siitäkin vielä muutaman kisan pystyn jatkamaan ihan tahdonvoimalla.
Toki saman kaltaiset vetävät toisia puoleensa, eli tiedostan olevani omanlaisessani kuplassa, mutta kun Prismassa katselee ympärilleen niin oman Ikäiseni enimmäkseen näyttävät ihan ok kuntoisilta.
Ulkomuoto ei kyllä kerro yhtään mitään juoksukunnosta. Mulla on lihaskuntotreenillä rakennettu sporttisen näköinen kroppa, mutta en jaksa juosta kuin ehkä 10 METRIÄ. Pullukka kaverini taas harrastaa juoksemista ja käy kaikenmaailman juoksutapahtumissakin.
Toi portaiden nousu tai jyrkän ylämäen nousu voi olla ihan hyvä mittari. Ei liian rasittavaa nivelille tms.
Puoli tuntia jos jaksaa hölkätä pysähtymättä niin ylittää sen rajan ettei enää ole rapakunnossa.
Eikö teillä oo mitään kremppoja? Oon 49 v. ja viimeksi mulla alkoi kipeytyä olkapäät, varsinkin uimisesta. Mikä tahansa laji ei enää tässä iässä onnistu.
42 v.
Kävelen aika lailla loputtomasti. Ainakin 10 km helposti ja ihan reippaasti. En juokse ollenkaan, koska vanha akillesjännevamma kipeytyy helposti.
En ole ikinä vetänyt yhtäkään leukaa, mutta naisten punnerruksia menee aika monta.
Omat lajit ovat uinti ja jooga/pilates/kehonhuoltotunnit. Uin tunnin suht rauhallisesti monta kertaa viikossa (kesällä melkein joka päivä), talvella osallistun noille tunneille. Lisäksi olen aktiivinen poniäiti, eli lapsen hevosharrastuksesta ja omasta ponista tulee joka päivä paljon askeleita äidillekin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä oo mitään kremppoja? Oon 49 v. ja viimeksi mulla alkoi kipeytyä olkapäät, varsinkin uimisesta. Mikä tahansa laji ei enää tässä iässä onnistu.
Pottuvarpaan nivel joskus kolottaa ja seisominen kipeyttää selän. Kävellä jaksan vaikka koko päivän, hölkätäkin tunnin lenkin mutta paikallaan seisominen alkaa sattumaan parissa minuutissa.
Ei leuanveto ole mitään extremeä naisellekaan. Tietenkin niitä useimmat vetää vähemmän kuin miehet, mutta tässäkin ketjussa moni hyväkuntoiselta kuulostava saisi varmasti ainakin pari, kunhan harjoittaisi säännöllisesti tekniikkaa ja tarvittavia lihaksia (kyllä olen tietoinen tuosta mainitusta tutkimuksesta). Iso osa leuanvedosta on juuri tekniikkaa ja itseensä uskomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pottuvarpaan nivel joskus kolottaa ja seisominen kipeyttää selän. Kävellä jaksan vaikka koko päivän, hölkätäkin tunnin lenkin mutta paikallaan seisominen alkaa sattumaan parissa minuutissa.
Mulla on sama. Kaikki jumppaliikeet, joissa ollaan varpaiden päällä ovat myrkkyä. Ei onneksi vaikuta vielä kävelyyn, juoksemiseen tai pyöräilyyn.
Nelikymppisenä ehtii hyvin tehdä muutoksen. Tunnen monia, jotka nelikymppisinä olleet läskejä sohvaperunoita, aloittaneet kuntoilun ja muutama vuotta myöhemmin olleet tajuttoman kovassa tikissä.