Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö 8-16 työssäkäyvä ihminen lääkäriin ikinä?

Vierailija
01.03.2025 |

Jos minulla on lääkäriaika kesken työpäivän, joudunko anomaan palkatonta vapaata mennäkseni lääkäriin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyteen kuuluu työtä tekevä. 

Vierailija
2/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä työpaikalla. Eri paikoissa eri käytännöt. Esim. meillä suositellaan käytävän liukuma-ajalla tai ruokatunnilla.  Jos ei saa siihen aikaa, niin asiasta voi sopia ryhmäpäällikön kanssa, että käy välillä omilla asioilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mihin lääkäriin menet. Meillä saa ainakin mennä työajalla työterveyteen, mutta läheskään kaikkia asioita ei hoideta siellä. Terveyskeskukseen joutuu ottamaan palkatonta.

Vierailija
4/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sinne pääse kyllä työtönkään

Vierailija
5/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat työnantajalle että sulla on silloin ja silloin lääkärille aika ja menet.

Vierailija
6/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sinne pääse kyllä työtönkään

Eikä eläkeläinen!

Vierailija
7/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mihin lääkäriin menet. Meillä saa ainakin mennä työajalla työterveyteen, mutta läheskään kaikkia asioita ei hoideta siellä. Terveyskeskukseen joutuu ottamaan palkatonta.

Meillä omaa aikaa myös työterveydessä käynti. 

Vierailija
8/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika lailla työtehtävästä mutta ota yksi vuosilomapäivä? Tai tee liukumaa etukäteen? Tai mene yksityiselle iltavastaanotolle?

Vierailija
9/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa käydä työaikana.

Vierailija
10/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei edes työterveyteen mennä työajalla, lääkärissäkäynti on palkatonta, vasta sairausajalta saa palkan. Joten jos vain menee kertomaan kivuista ja esittelemään ihottumaa eikä saa sairauslomaa, niin tuo on palkatonta.

Vierailija
11/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysjätit on auki iltaisin ja viikoloppuisin, osa sinne pääsee työterveyden piikkiin, osa ei.

Meilä pääsee vain jos on jotain selkä tai nikama juttuja ja viikonloppuisin ei silloinkaan, kun on hyvin rajoitettu sopimus.

Harva saa kuitenkaan työaikana mennä, ehkä jotkut isot pomot, tai sitten pitää vaan ottaa palkatonta, jos ei ruokatunnin pituus riitä ja monella se aika kuluu jo pelkkään siirtymiseen.

Vierailija
12/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka joustamaton tuo työaika siis on? Monissa paikoissa homma toimii niin, että valitaan terveyskeskuksen tarjoamista ajoista se vähiten keskelle päivää osuva, ja sitten ilmoitetaan työnantajalle, että lääkäriajan takia tulen töihin torstaina vasta klo 10 ja voin olla loppupäivästä pitempään. Eli tehdään tunnit sisään, koska useimmiten on sen verran liukumaa. Jos yhtään sekuntia liukumaa ei ole, ei ikinä mahdollisuutta tulla aikaisemmin tai tehdä myöhempään, niin varmaan joutuu sitten ottamaan palkatonta jokusen tunnin. Mutta kuinka monissa töissä loppujen lopuksi on tällainen tilanne?

Vierailija
13/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka joustamaton tuo työaika siis on? Monissa paikoissa homma toimii niin, että valitaan terveyskeskuksen tarjoamista ajoista se vähiten keskelle päivää osuva, ja sitten ilmoitetaan työnantajalle, että lääkäriajan takia tulen töihin torstaina vasta klo 10 ja voin olla loppupäivästä pitempään. Eli tehdään tunnit sisään, koska useimmiten on sen verran liukumaa. Jos yhtään sekuntia liukumaa ei ole, ei ikinä mahdollisuutta tulla aikaisemmin tai tehdä myöhempään, niin varmaan joutuu sitten ottamaan palkatonta jokusen tunnin. Mutta kuinka monissa töissä loppujen lopuksi on tällainen tilanne?

No minulla on todella hankala järjestää päiväsaikaiset poissaolot ja ärsyttää sekin että joutuisin työpaikallani selittelemään minne nyt sitten menen kun en pysty olemaan tiettyyn aikaan tietyssä paikassa.

Vierailija
14/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on todella hankala järjestää päiväsaikaiset poissaolot ja ärsyttää sekin että joutuisin työpaikallani selittelemään minne nyt sitten menen kun en pysty olemaan tiettyyn aikaan tietyssä paikassa.

Tähän vielä lisäksi se että työpaikkani on kaupungissa A ja asun kaupungissa B jonka perimmäisessä nurkassa on terveyskeskus jonne kulkee 1 bussi tunnissa. Eli on todella vaikea lähteä omalta työpaikalta kesken päivän vain piipahtamaan terkkarissa. Näin ollen en käy lainkaan jos en lomapäiväksi saa. Nytkin mulla on vuoden verran ollut suunnitteilla hoitajalle meno niin miten minä tuollaisen selittäisin omalla työpaikallani? Että tarvitsen vapaapäivän mennäkseni hoitajalle? Mitä nekin ajattelsivat. Lisäksi terveystietoni ei kuulu työpaikalle lainkaan. Loma-aikoina tuo ei ole onnistunut kun ei ole ollut aikoja tai olen itse ollut reissussa.

Vierailija
15/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti, jos työterveys kattaa tarvittavan palvelun.

Vierailija
16/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitat työnantajalle että sulla on silloin ja silloin lääkärille aika ja menet.

Kyllä. Kannattaa sopia ja kysyä etukäteen. Pikkufirmoissa voi olla niin ja näin mutta isommissa firmoissa on kunnon työterveyshuolto ja siellä voi käydä työajalla. Lääkärissä käyntiä ei saa estää. Vuokrafirmassa piti pyytää joku lähete vai maksusitoumus ensin mutta sen sai aina kun kysyi, ei kukaan halua ottaa vastuuta jos sattuukin olemaan vakava vaiva. Itse olen työterveyttä tarvinnut harvoin. Lähinnä terveystarkastuksiin, niissä sai menemään mukavasti aikaa.

Vierailija
17/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkärin palvelut ole lakisääteisiä. Meillä ei kuulu. Vain terveydenhoitajan tarkastukset kolmen vuoden välein ja kerran viidessä vuodessa käy terveydenhoitaja meillä. Mitään muuta ei kuulu. Tietty työpaikkaselvitykset tai työkyvyn arviointi kuuluisi jos tulisi sellaiselle tarvetta. 

Vierailija
18/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuo ongelma silloin kun asuin viikot kokonaan eri paikkakunnalla (lapset olivat lukiossa vielä ja siksi en muuttanut heti) ja meillä minimityöterveys eli lääkäri ei kuulu. Tykkään kuitenkin työstäni ja työpaikastani ja tein töitä saadakseni oman alan työn, joten lääkärin kuuluminen työterveyteen ei ollut listalla. Mutta loukkasin jalkani ja silloin jäi menemättä lääkäriin kokonaan, ei ollut varaa yksityisellekään kun olin vasta aloittanut. Nyt siitä jalasta on löytynyt vanhan murtuman jälkitila ja se on välillä älyttömän kipeä. Työmatka on onneksi lyhyt ja työ istumatyötä. Eli jalka oli ilmeisesti hiukan murtunut. Mulla on ongelma että en tunne kovin herkästi kipua mutta iän myötä olen alkanut tuntea. Minä siis vain jätin menemättä. Nykyään olen muuttanut työpaikkakunnalle ja on varaa käydä yksityiselläkin. Mulla onneksi joustaa työn sisältä ja työaika mutta kun olen miesvaltaisessa paikassa niin papakokeet ja mammografiat on vähän vastenmielisiä. Sanon vain että mulla on rutiinikäynti. 

Vierailija
19/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä palkallista on vain raskauteen liittyvät käynnit. Ja ehkä akuutti työtapaturma. 

Vierailija
20/23 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomilla olen käynyt jos saan ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan