Muistoja 60-luvulta
Herajoen jugurtit kauppa-autolta. đ
https://external-hel3-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/15536593910089681505?urâŠ
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1959 olen syntynyt ja 60-luvusta en muista jostain syystÀ oikeastaan mitÀÀn. Ainoat muistikuvat ovat ne, ettÀ minulle tuli Aku Ankka 1966-69 ja leikin Batmania, joka oli suuri suosikkini. Kaikki 60-lukuun liittyvÀ on jÀÀnyt mieleni vuosikymmeniÀ myöhemmin tv:n, radion, kirjojen, lehtien ja netin kautta.
MinÀkin leikin veljien ja naapureitten lasten kanssa Batmania. Tehtiin maitopusseista naamarit ja jÀtesÀkeistÀ viitat.
Minulla ja siskollani oli kaupasta ostetut Batman ja Robin viitat ja naamarit.
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikkoiltaisin televisiosta tuli Peyton Place.
Muistan hyvin, pÀÀhenkilöitÀ oli Rodney Harrington ja veljensÀ Norman, Allison McKenzie ja ÀitinsÀ Constance sekÀ Betty Andersson. Ja monia muita. Kuka muistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, pÀÀhenkilöitÀ oli Rodney Harrington ja veljensÀ Norman, Allison McKenzie ja ÀitinsÀ Constance sekÀ Betty Andersson. Ja monia muita. Kuka muistaa?
MinÀ muistan. LÀhes kaikki jaksot katsoin, vaikka olin ihan napero. Kansakoulussa oli erÀs tyttöoppilas, joka muistutti Allisonin nÀyttelijÀÀ Mia Farrowta. Olin ihastunut hÀneen palavasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ăiti ja tĂ€ti seurasivat sitĂ€. MinĂ€kin yritin, mutta olin lapsi ja minusta se oli hirveĂ€n pitkĂ€veteinen ohjelma. En pysynyt kĂ€rryillĂ€ juonesta. Muistaakseni siitĂ€ oli myös pehmeĂ€kantinen taskukirja, jota naiset lukivat.
Vierailija kirjoitti:
1959 olen syntynyt ja 60-luvusta en muista jostain syystÀ oikeastaan mitÀÀn. Ainoat muistikuvat ovat ne, ettÀ minulle tuli Aku Ankka 1966-69 ja leikin Batmania, joka oli suuri suosikkini. Kaikki 60-lukuun liittyvÀ on jÀÀnyt mieleni vuosikymmeniÀ myöhemmin tv:n, radion, kirjojen, lehtien ja netin kautta.
SinÀkin menit kansakouluun sillÀ vuosikymmenellÀ, ja kÀvit koulua myös lauantaisin.
Kun minÀ olin pienessÀ maalaiskylÀn kansakoulussa, niin keskiviikko oli ekaluokalla vapaata ja lauantaina oli koulua.
1960-luvulla sanoma- ja aikakausehtien tilauksia kÀvi kerÀÀmÀssÀ erÀs kylÀn mies, joka iltaisin kiersi talosta taloon ja otti lehtitilauksia vastaan. Meille tilattiin erÀÀnÀ vuonna seuraavia aikakauslehtiÀ: Seura, Kotiliesi, Batman ja Suosikki ja lisÀksi paikallislehti ja ammattilehti.
Samalla juotiin kahvit ja juteltiin niitÀ nÀitÀ, ennenkuin lyötiin tilaukset lukkoon. Ei ollut kiirettÀ. Posti toi lehdet ja laskun ajallaan. Seuraavana vuonna sama homma uudestaan, vaikka lehdet saattoivatkin vaihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SinÀkin menit kansakouluun sillÀ vuosikymmenellÀ, ja kÀvit koulua myös lauantaisin.
KoulunkÀynti kuuluu niin itsestÀÀn selvyyksiin, ettÀ en lue sitÀ aihepiiriin kuuluvaksi.
Televisio ostettiin ihan 60 luvun alussa. Naapurit tuli katsomaan ohjelmia omat jakkarat mukanaan. SÀÀtiedotteet esitti meteorologit Saarentaus ja Salmensuu.
HyviÀ ohjelmia oli Lahjomattomat, Kojak, Ironside, Bonanza, High Chaparall, Virginialainen, Takaa ajettu ja tietenkin Star Trek. Sunnuntai aamuisin Merten ihmeet Jacques Coustoun mukana.
Lapsille oli lauantai iltaisin VÀiski VemmelsÀÀri. Semmoinenkin oli kuin Hinku ja Vinku.
Mainostettiin miehille Life Boy saippuaa ja naisille Rexonaa. Hauskin oli Boston voima savuke mainos jossa auto ei kestÀnyt Bostonin polttoa.
Halpaa makkaraa, saunalenkkiÀ foliopussiin ja kiukaalle, kananmunat valaistiin itse valitsemalla, Vuokko kahvikerma. Elannossa oli maitopuoli ja sekatavarapuoli erikseen. Jossain vaiheessa tuli maitoautomaatti ja sillÀ ostettiin irtomaito omaan maitokannuun. Kahvinpavut sai itse jauhaa kaupassa.
100 markan setelillÀ sai lapsena elokuvalipun ja siitÀ jÀi vielÀ karkkirahakin.
Jayne Mansfield povipommi esiintyi suomen televisiossa. Miehet varautu katsomaan kyseistÀ ihmettÀ.
Vasta jauhettu kahvi tuoksui hyvÀlle kotona. Jaavan mokka oli erittÀin hyvÀÀ. Harmi kun sitÀ ei enÀÀ saa.
Yksityinen oppikoulu, kaikki maksoi, lukukausimaksut, kirjat, matkat, kÀsityötarvikkeet, kotitalousaineet, junamatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KoulunkÀynti kuuluu niin itsestÀÀn selvyyksiin, ettÀ en lue sitÀ aihepiiriin kuuluvaksi.
KyseessÀ oli kansakoulu ettÀ sikÀli. Pulpetissa oli mustepullo, johon kynÀÀ kastettiin ja harakanvarpaita kirjoitettiin.
Billy Smartin joulusirkus tv:ssÀ aina TapaninpÀivÀnÀ.
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen sitÀ oli kÀyty saunassa, sitten istuttiin lattialla syömÀssÀ hapankorppuja kylmÀn maidon kanssa kylpytakissa. :)
Ennen kuin kouluviikko muuttui viisipÀivÀiseksi, alkoi koulusta tultua siivoaminen, yksi lapsi imuroimaan, toinen tamppaamaan mattoja, kolmas pyyhki pölyt, ja Àiti kiireellÀ kauppaan ennen kuin se meni kiinni, ostamaan viikonlopun ruokia. Sitten pullataikina nousemaan ja pÀivÀllinen alulle, illalla saunaan ja sen jÀlkeen mehua ja tuoretta pullaa, nam.
Isompana sai katsoa telkusta Koivistolaisia ja ketÀ niitÀ oli siinÀ yhdessÀ iltaohjelmassa, musiikkia ja huumoria.
MinÀkin leikin veljien ja naapureitten lasten kanssa Batmania. Tehtiin maitopusseista naamarit ja jÀtesÀkeistÀ viitat.