Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Muistoja 60-luvulta

Vierailija
03.07.2024 |

Kommentit (486)

Vierailija
21/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1959 olen syntynyt ja 60-luvusta en muista jostain syystÀ oikeastaan mitÀÀn. Ainoat muistikuvat ovat ne, ettÀ minulle tuli Aku Ankka 1966-69 ja leikin Batmania, joka oli suuri suosikkini. Kaikki 60-lukuun liittyvÀ on jÀÀnyt mieleni vuosikymmeniÀ myöhemmin tv:n, radion, kirjojen, lehtien ja netin kautta.

MinÀkin leikin veljien ja naapureitten lasten kanssa Batmania. Tehtiin maitopusseista naamarit ja jÀtesÀkeistÀ viitat.

Vierailija
22/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1959 olen syntynyt ja 60-luvusta en muista jostain syystÀ oikeastaan mitÀÀn. Ainoat muistikuvat ovat ne, ettÀ minulle tuli Aku Ankka 1966-69 ja leikin Batmania, joka oli suuri suosikkini. Kaikki 60-lukuun liittyvÀ on jÀÀnyt mieleni vuosikymmeniÀ myöhemmin tv:n, radion, kirjojen, lehtien ja netin kautta.

MinÀkin leikin veljien ja naapureitten lasten kanssa Batmania. Tehtiin maitopusseista naamarit ja jÀtesÀkeistÀ viitat.

Minulla ja siskollani oli kaupasta ostetut Batman ja Robin viitat ja naamarit.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiviikkoiltaisin televisiosta tuli Peyton Place.

Muistan hyvin, pÀÀhenkilöitÀ oli Rodney Harrington ja veljensÀ Norman, Allison McKenzie ja ÀitinsÀ Constance sekÀ Betty Andersson. Ja monia muita. Kuka muistaa?

Vierailija
24/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin, pÀÀhenkilöitÀ oli Rodney Harrington ja veljensÀ Norman, Allison McKenzie ja ÀitinsÀ Constance sekÀ Betty Andersson. Ja monia muita. Kuka muistaa?

MinÀ muistan. LÀhes kaikki jaksot katsoin, vaikka olin ihan napero. Kansakoulussa oli erÀs tyttöoppilas, joka muistutti Allisonin nÀyttelijÀÀ Mia Farrowta. Olin ihastunut hÀneen palavasti!

Vierailija
25/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti ja tĂ€ti seurasivat sitĂ€. MinĂ€kin yritin, mutta olin lapsi ja minusta se oli hirveĂ€n pitkĂ€veteinen ohjelma. En pysynyt kĂ€rryillĂ€ juonesta. Muistaakseni siitĂ€ oli myös pehmeĂ€kantinen taskukirja, jota naiset lukivat.

Vierailija
26/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SinĂ€kin menit  kansakouluun sillĂ€ vuosikymmenellĂ€, ja kĂ€vit koulua myös lauantaisin.

Vierailija
27/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kun minĂ€ olin pienessĂ€ maalaiskylĂ€n kansakoulussa, niin keskiviikko oli ekaluokalla  vapaata ja lauantaina oli koulua.

Vierailija
28/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

1960-luvulla sanoma- ja aikakausehtien tilauksia kÀvi kerÀÀmÀssÀ erÀs kylÀn mies, joka iltaisin kiersi talosta taloon ja otti lehtitilauksia vastaan. Meille tilattiin erÀÀnÀ vuonna seuraavia aikakauslehtiÀ: Seura, Kotiliesi, Batman ja Suosikki ja lisÀksi paikallislehti ja ammattilehti.

Samalla juotiin kahvit ja juteltiin niitÀ nÀitÀ, ennenkuin lyötiin tilaukset lukkoon. Ei ollut kiirettÀ. Posti toi lehdet ja laskun ajallaan. Seuraavana vuonna sama homma uudestaan, vaikka lehdet saattoivatkin vaihtua.

Vierailija
29/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SinĂ€kin menit  kansakouluun sillĂ€ vuosikymmenellĂ€, ja kĂ€vit koulua myös lauantaisin.

KoulunkÀynti kuuluu niin itsestÀÀn selvyyksiin, ettÀ en lue sitÀ aihepiiriin kuuluvaksi.

Vierailija
30/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Televisio ostettiin ihan 60 luvun alussa. Naapurit tuli katsomaan ohjelmia omat jakkarat mukanaan. SÀÀtiedotteet esitti meteorologit Saarentaus ja Salmensuu.

HyviÀ ohjelmia oli Lahjomattomat, Kojak, Ironside, Bonanza, High Chaparall, Virginialainen, Takaa ajettu ja tietenkin Star Trek. Sunnuntai aamuisin Merten ihmeet Jacques Coustoun mukana.

Lapsille oli lauantai iltaisin VÀiski VemmelsÀÀri. Semmoinenkin oli kuin Hinku ja Vinku.

Mainostettiin miehille Life Boy saippuaa ja naisille Rexonaa. Hauskin oli Boston voima savuke mainos jossa auto ei kestÀnyt Bostonin polttoa.

Vierailija
31/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Halpaa makkaraa, saunalenkkiÀ foliopussiin ja kiukaalle, kananmunat valaistiin itse valitsemalla, Vuokko kahvikerma. Elannossa oli maitopuoli ja sekatavarapuoli erikseen. Jossain vaiheessa tuli maitoautomaatti ja sillÀ ostettiin irtomaito omaan maitokannuun. Kahvinpavut sai itse jauhaa kaupassa.

Vierailija
32/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

100 markan setelillÀ sai lapsena elokuvalipun ja siitÀ jÀi vielÀ karkkirahakin.

Vierailija
33/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jayne Mansfield povipommi esiintyi suomen televisiossa. Miehet varautu katsomaan kyseistÀ ihmettÀ.

Vierailija
34/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tupla tai Kuitti.

Vierailija
35/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vasta jauhettu kahvi tuoksui hyvÀlle kotona. Jaavan mokka oli erittÀin hyvÀÀ. Harmi kun sitÀ ei enÀÀ saa.

Vierailija
36/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Yksityinen oppikoulu, kaikki maksoi, lukukausimaksut, kirjat, matkat, kÀsityötarvikkeet, kotitalousaineet, junamatkat.

Vierailija
37/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KoulunkÀynti kuuluu niin itsestÀÀn selvyyksiin, ettÀ en lue sitÀ aihepiiriin kuuluvaksi.

KyseessÀ oli kansakoulu ettÀ sikÀli. Pulpetissa oli mustepullo, johon kynÀÀ kastettiin ja harakanvarpaita kirjoitettiin.

Vierailija
38/486 |
03.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Billy Smartin joulusirkus tv:ssÀ aina TapaninpÀivÀnÀ.

Vierailija
39/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennen sitÀ oli kÀyty saunassa, sitten istuttiin lattialla syömÀssÀ hapankorppuja kylmÀn maidon kanssa kylpytakissa. :)

Vierailija
40/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ennen kuin kouluviikko muuttui viisipÀivÀiseksi, alkoi koulusta tultua siivoaminen, yksi lapsi imuroimaan, toinen tamppaamaan mattoja, kolmas pyyhki pölyt, ja Àiti kiireellÀ kauppaan ennen kuin se meni kiinni, ostamaan viikonlopun ruokia. Sitten pullataikina nousemaan ja pÀivÀllinen alulle, illalla saunaan ja sen jÀlkeen mehua ja tuoretta pullaa, nam.

Isompana sai katsoa telkusta Koivistolaisia ja ketÀ niitÀ oli siinÀ yhdessÀ iltaohjelmassa, musiikkia ja huumoria.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: neljÀ seitsemÀn kahdeksan