Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Muistoja 60-luvulta

Vierailija
03.07.2024 |

Kommentit (486)

Vierailija
81/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kaupassa kÀÀrittiin lihat, makkarat muutamaan paperiin, puhtaat sain piirrustuspaperiksi. 

Vierailija
82/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

70-luvulla syntyneenÀ ihmettelin kanssa tuota ettÀ mitÀ tarkoittaa "muistien" vaihto 60-luvulla.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan syöneeni.

Todellako 60-luvulla myös syötiin? Oikeinko ruokaa söitte?

Vierailija
84/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistien vaihto ja pikkausvihko. Arvokkaimpia muisteja olivat hopeapölyllÀ koristellut. Minulla on vielÀkin ne jÀljellÀ enkÀ taida koskaan raaskia luopua niistÀ. Oikeastaan voisin tehdÀ hienon kansion, mutta liimaakaan ei voi kÀyttÀÀ, se nÀkyy lÀpi.

Sinitarra, tuo ihmeiden ihme.

Tarkoitatko muistoja. Muisteista en kyllÀ 60-luvun nuorena tiedÀ mitÀÀn.

Tarkoitan muisteja eli erilaisia nÀttejÀ kuvia enkeleistÀ ja taruolennoista ja vaikka mistÀ. NiitÀ myytiin kirjakaupoissa arkkeina ja ne leikattiin varovasti irti toisistaan. Muisto on taasen muisto jostain asiasta. TÀmÀ LÀnsi-Suomessa.

Siis kiiltokuvia? Olen ysÀrilapsi ja silloinkin kerÀilin juuri nÀitÀ.

Vierailija
85/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistien vaihto ja pikkausvihko. Arvokkaimpia muisteja olivat hopeapölyllÀ koristellut. Minulla on vielÀkin ne jÀljellÀ enkÀ taida koskaan raaskia luopua niistÀ. Oikeastaan voisin tehdÀ hienon kansion, mutta liimaakaan ei voi kÀyttÀÀ, se nÀkyy lÀpi.

Tarkoitan muisteja eli erilaisia nÀttejÀ kuvia enkeleistÀ ja taruolennoista ja vaikka mistÀ. NiitÀ myytiin kirjakaupoissa arkkeina ja ne leikattiin varovasti irti toisistaan. Muisto on taasen muisto jostain asiasta. TÀmÀ LÀnsi-Suomessa.

Siis kiiltokuvia? Olen ysÀrilapsi ja silloinkin kerÀilin juuri nÀitÀ.

Juuri kiiltokuvia tarkoitan.

Vierailija
86/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

HyvÀt kaverini olivat karjatilan tyttöjÀ ja muistan, miten he kertoivat, ettÀ toisinaan meijeri lÀhetti heille uusia tuotteita maistettavaksi. KesÀllÀ -68 tytöt kertoivat, ettÀ heille oli tullut pieniÀ neliskanttisia tölkkejÀ, joissa oli mansikan ja ananaksen makuisia hapanmaitotuotteita, jogurttia. Se oli vÀhÀn kuin sulan jÀÀtelön ja piimÀn vÀlimuoto. SyksyllÀ lÀhdin opiskelemaan ja huomasin, ettÀ kauppaan oli tullut maitohyllyyn niitÀ neliskanttisia tölkkejÀ. Ostin yhden kokeeksi, vaikka ei pitÀnyt piimÀstÀ. En sitÀ tölkillistÀ saattanut kerralla syödÀ, mutta kun vÀhitellen totuin makuun, minusta tuli nopeasti vannoutunut jogurtin ystÀvÀ. Ja olen sitÀ edelleen.

Vierailija
87/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli pakko kÀyttÀÀ hametta tai mekkoa, paitsi hiihtopÀivinÀ, ihan vuosikymmenen loppuun asti. Muistan miten ne paksut villasukkahousut kutittivat reisiÀ, ja kotiin tultua oli kovina pakkaspÀivinÀ reidet tulipunaiset kylmÀstÀ.

Oppikoulu alaluokilla oli tÀrkeÀÀ olla hajukumi, ja kynÀn pÀÀssÀ semmoinen kiva peikko. Olin ylpeÀ kuivamustekynÀstÀni, jossa oli viisi eri vÀriÀ.

MissÀ tuollaista oli? KyllÀ mulla oli jo ekalla luokalla pepitaruutuiset pitkikset. Oli kyllÀ 50-lukua, mutta pitkiksissÀ jatkoin koulu 60-luvullakin. Silloin oli niintÀ strets-hiihtohousuja. Mulla on nÀitÀ valokuviakin.

Saattoi johtua siitÀ, ettÀ meillÀ oli iÀkÀs rehtori. Kun hÀn jÀi elÀkkeelle, sÀÀnnöt löystyivÀt. Kohta sitten pukeuduttiinkin hippityyliin leveisiin lahkeisiin ja kirjaviin tunikoihin. Ja taistelu Àidin kanssa tukasta oli vihdoin ohi ja sain pitÀÀ tukan auki!! :D

Vierailija
88/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HyvÀt kaverini olivat karjatilan tyttöjÀ ja muistan, miten he kertoivat, ettÀ toisinaan meijeri lÀhetti heille uusia tuotteita maistettavaksi. KesÀllÀ -68 tytöt kertoivat, ettÀ heille oli tullut pieniÀ neliskanttisia tölkkejÀ, joissa oli mansikan ja ananaksen makuisia hapanmaitotuotteita, jogurttia. Se oli vÀhÀn kuin sulan jÀÀtelön ja piimÀn vÀlimuoto. SyksyllÀ lÀhdin opiskelemaan ja huomasin, ettÀ kauppaan oli tullut maitohyllyyn niitÀ neliskanttisia tölkkejÀ. Ostin yhden kokeeksi, vaikka ei pitÀnyt piimÀstÀ. En sitÀ tölkillistÀ saattanut kerralla syödÀ, mutta kun vÀhitellen totuin makuun, minusta tuli nopeasti vannoutunut jogurtin ystÀvÀ. Ja olen sitÀ edelleen.

MinÀ taas muista 60-luvun lopusta, ettÀ yksi luokan tyttö oli pÀÀssyt lomalla oikein Italiaan! :o HÀn sitten kertoi, ettÀ siellÀ oli sellaista ihanaa viilitapaista vÀlipalaa, jossa oli marjoja tai hedelmiÀ, ja yritimme kuvitella millaista moinen ihme mahtoi olla. Seuraavana vuonna tulivat sitten jogurtit Suomenkin kauppoihin, olikohan hedelmÀpommi ensimmÀisiÀ makuja joita maistoin.

Vierailija
89/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tiskivuorot oli meillÀ perheen tytöillÀ, kun eihÀn kenellÀkÀÀn tietysti ollut mitÀÀn astianpesukonetta. Kahvi suodatettiin terÀspannuun posliinisen suodattimen lÀpi.

Kun olin vielÀ pieni, oli kiva istua lattialla "tuulessa", kun aikuiset puistelivat pestyjÀ lakanoita niitÀ vetÀessÀÀn mankelointia varten. Sitten vÀhÀn myöhemmin sain luvan opetella silittÀmistÀ silittÀmÀllÀ kankaisia nenÀliinoja. Mummo ompeli valtaosan meidÀn lasten vaatteista 60-luvun alkupuolella. Toivoin aina saavani kellohelmahameen, mutta yleensÀ kangas ei riittÀnyt. :(

Vierailija
90/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Naisilla oli papiljotit pÀÀssÀ viikonloppuisin. Tehtaanpillit kuului kauas kun ne huusi ruokatunnin pÀÀtteeksi.lapset leikki kaiken aikaa ulkona mitÀ nykyisin ei enÀÀ nÀe.

Vierailija
91/486 |
04.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpaa makkaraa, saunalenkkiÀ foliopussiin ja kiukaalle, kananmunat valaistiin itse valitsemalla, Vuokko kahvikerma. Elannossa oli maitopuoli ja sekatavarapuoli erikseen. Jossain vaiheessa tuli maitoautomaatti ja sillÀ ostettiin irtomaito omaan maitokannuun. Kahvinpavut sai itse jauhaa kaupassa.

Vuokko ei ollut kermaa (eikÀ Vispo, jota myös ostettiin) eikÀ kai Atlanta(kaan). Olivat kasvisrasvasekoitteita eli "aikaansa edellÀ". En kyllÀ muista, lukiko pulloissa mitÀÀn tÀstÀ. Muistan puhutun 'kermakkeesta' (kantasanana siis kermake) eli kerman vastikkeesta?

t. Nipo tÀtsy

Vierailija
92/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Fleecekangasta sanottiin flaussiksi.  Flaussitakki jne.

Vierailija
93/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muistan hyvin kun sain ensimmÀiset sukkahousut 60-luvun lopulla, ne olivat tummanvihreÀt ja ai niin ihanat liivien ja sukkanauhojen jÀlkeen, olin toisella luokalla koulussa. Jotkut oppilaat kÀyttivÀt vielÀ esiliinaa mekon pÀÀllÀ, itsellÀ ei enÀÀ sellaista ollut koulussa, joskus pienempÀnÀ essuakin kÀytin. EnsimmÀiset jogurtit Keski-Suomessa olivat pikareissa (tai ainakin ne mitÀ meille ostettiin), olipa muuten hyvÀÀ! Kouluun kuljettiin linja-autolla jos matka yli 5 km, yksi matka maksoi 20 penniÀ, kolmannella luokalla tuli jo ilmaiset liput koulumatkoille. Lapsille oli leikkitupakat ja maissipiiput, oliko tupakat suklaata, sitÀ en muista.

Vierailija
94/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Televisio ostettiin ihan 60 luvun alussa. Naapurit tuli katsomaan ohjelmia omat jakkarat mukanaan. SÀÀtiedotteet esitti meteorologit Saarentaus ja Salmensuu.

HyviÀ ohjelmia oli Lahjomattomat, Kojak, Ironside, Bonanza, High Chaparall, Virginialainen, Takaa ajettu ja tietenkin Star Trek.

Star TrekiÀ ei esitetty Suomen televisiossa 1960-luvulla, vaan vasta 1974 (nimellÀ Avaruusmatka, 8 jaksoa).

Vierailija
95/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Wc-paperi oli ihan jÀrkyttÀvÀn kovaa

Vierailija
96/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herajoen jogurtteja myytiin neliskanttisissa purkeissa, ja kesÀn 1969 suosikkimakuni oli pÀhkinÀ.

https://pbs.twimg.com/media/FXIkLgAWYAEPWvI.jpg

Vierailija
97/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herajoen jogurtteja myytiin neliskanttisissa purkeissa, ja kesÀn 1969 suosikkimakuni oli pÀhkinÀ.

https://pbs.twimg.com/media/FXIkLgAWYAEPWvI.jpg

Vierailija
98/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperi oli sellaista silkkistÀ, joka ei pyyhkinyt yhtÀÀn mitÀÀn.

Vierailija
99/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessapaperi oli sellaista silkkistÀ, joka ei pyyhkinyt yhtÀÀn mitÀÀn.

SÀ pyyhit vÀÀrÀllÀ puolella!

Vierailija
100/486 |
05.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiiltokuvista me ItÀ-Suomessa puhuttiin.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: viisi yksi kuusi