Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja 60-luvulta

Vierailija
03.07.2024 |

Kommentit (532)

Vierailija
521/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfekta.

Vierailija
522/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläkaupassa oli ainoastaan Perfek-siteitä. Myymälänhoitajalle annettiin ostoslista, josta tajusi, että tarvitaan siteitä. Jostain takahuoneesta hän haki paketin, joka oli sujautettu ruskeaan paperipussiin, ettei muut näkisi. Kaupasta sai hevosenkengistä retonkiin saakka, mutta voit, maitoa tai lihaa ei ollut. Suomi-lenkkiä sai ostaa palasina. Kerman korvikkeita. Oli Atlanta ja Vuokko ja ne narmasti kävi hyvin kaupaksi, koska ne eivät hapantuneet. Melkein joka talossa oli lehmiä, sikoja ja kanoja. Siat ja mullikat myytiin kirkonkylälle, joku naapuri kävi teurastamassa siat ja lakanaan käärittynä ruho meni kauppaan. Omaan käyttöön voitiin ottaa jokin kylki tai,lapa pala mutta ei koskaan kinkkua. Läskisoosia oli siten aika harvoin, vaikka nyt annetaan ymmärtää että pelkällä läskillä olisi eletty. Kylillä kiersi mullin ostajat ja he välittivät mullit teurastamoon esim Karjapohjolaan.

Kotona separoitiin maito ja kirnuttiin voi  1954 saakka, jolloin alkoi meijeriauto kulkemaan ja saatiin voi auton mukana maitolavalle laatikkoon. Maidosta otettiin rasva talteen meijerissä takaisin palauttiin kurri ja joskus tuli jopa piimää.

Vanhat suomalaiset elokuvat ovat kuvauksia, jostain etelästä, sellaiseen elämään pohjoisessa päästiin vasta 60-luvun lopulla. Kaikesta oli pulaa, tietysti kaupassa oli ollut jo melkein mitä tahansa, mutta rahaa ei vain ollut. Talo, jossa oli 4-5 lehmää ja kymmenen lasta oli todella köyhä paikka. Köyhille jaettiin kunnasta kortteja, joilla sai kenkiä hankittua, mutta harvat ottivat almuja vastaan, se oli kunniakysymys.

Tässä oli kyse 60-luvusta. Ei silloin enää ollut mistään tavallisista tarvikkeista  pulaa. Viina oli vielä kortilla, mutta muuta tavaraa kyllä riitti. Ei jaettu kunnista köyhille mitään ostolappuja, mutta koululaisille tuli vaateavustusta hakemusten mukaan. "Todella köyhä" tarkoitti sitä, että rahaa riitti vain välttämättömään, mutta ei se sellaista elämistä rajoittavaa köyhyyttä ollut kuin nykyisin leipäjonossa olevilla. Elettiin vaan "suu säkkiä myöten". Käytännössä suurin harmi oli se, että tyttöjen kouluttamista ei katsottu tarpeelliseksi, koska "naimisiin se kuitenkin menee". Joku talous- tai ompelukoulu oli hyödyllinen, ja tietenkin hoitoala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kauniit. Ei ollut ulkonäköä pilaavia tatuointeja.

Vierailija
524/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneessa oli laskuvarjot penkin alla. Ei liene pakollinen enää.

Vierailija
525/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta-valkotelevisiot ja kanavia oli yksi tai kaksi.

Ja se vIrityskuva :).

Oi kyllä. Sterotelkussa oli stereotesti: nyt pitäisi kuulua oikeasta kaiuttimesta ja nyt vasemmasta kaiuttimesta sekä nyt molemmista yhtäaikaa piiiiip.

Radiossa ne stereotestit olivat. 60-luvulla ei ollut edes stereotelkkareita ainakaan yleisesti. Oli paljon sähköttömiä talouksia, joissa oli akulla toimiva pieni mustavalkoinen matka-tv.

Vierailija
526/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sideharsovaipat muistan, mutta oliko 60-luvulla jo kertakäyttövaippoja?

Vielä 80-luvulla taittelin harson muoviin vaipaksi. Oli jo niitä kertakäyttöisiäkin. 

Aah, mulle tuli mieleen löytämäni valtavan kokoiset Lootus- terveyssiteet, joita äitini piilotteli kaapin perukoilla. Niille oli niinkin arkinen nimi kuin "p* llurätit".  Samoilla siteillä aikanaan itsekin aloittelin ja hävetti kun ne pullistelivat housuissa.

Näistä siteistä on mulle jäänyt trauma! Olen syntynyt 50-luvun puolivälissä ja kuukautiseni alkoivat, kun olin 11-vuotias. Olin pieni ja hentorakenteinen. Vihasin niitä aikuisten siteitä niin paljon, että käytin pitkään vessapaperia terveyssiteitten sijaan (äiti oli vihainen, koska alushousuja suttaantui turhaan). Olin ikionnellinen, kun ensimmäiset tamponit ilmestyivät. Muisto 60-luvun terveyssiteistä oli niin vahva, että kun 80-luvun lopulla synnytyksen jälkeen (kyseessä ei ollut alatiesynnytys) minulle laitettiin verkkohousut ja työnnettiin joku kamala rätti jalkoväliin, kävin sen heti poistamassa, kun hoitajan silmä vältti.

Neitsyet eivät voineet käyttää tamponia. Oletpa aikaisin aloittanut spelämän.

Sinulle on valehdeltu. Hyvin voivat käyttää niin 60-luvulla kuin nykyisinkin.

No ei nyt sentään valehdeltu. Otti järkyttävän kipeää edes yrittää. 

Vierailija
527/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

308 luodit ja pakomatkat naapuriin.

Oletko sen 7 surmanluotia miehen poika?

8 surman luotia

Vierailija
528/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta-valkotelevisiot ja kanavia oli yksi tai kaksi.

Ja se vIrityskuva :).

Oi kyllä. Sterotelkussa oli stereotesti: nyt pitäisi kuulua oikeasta kaiuttimesta ja nyt vasemmasta kaiuttimesta sekä nyt molemmista yhtäaikaa piiiiip.

Radiossa ne stereotestit olivat. 60-luvulla ei ollut edes stereotelkkareita ainakaan yleisesti. Oli paljon sähköttömiä talouksia, joissa oli akulla toimiva pieni mustavalkoinen matka-tv.

Meillä oli stereot ja sterotelkkari. Isä ja broidi halusivat olla ajan hermolla. Sähköt oli kaikissa talouksissa. Kerron  vain omista kokemuksista Vaasasta. Kyllä tuo testi oli molemmissa ja saatiin perheenä aina hyvät naurut. Länsi-Suomi oli siisti ja hyvin hoidettu elikkä sähköt, sisävessat ja kaksi TV-kanavaa Ruotsin kanavien lisäksi kaikilla.

Itä-Suomi taisi olla hieman erilainen. Ehkä sodan pahasti runtelema vielä tuolloin. Sotahan ei ulottunut Länsi-Suomeen. Ymmärrän kyllä. Ei tästä nyt riitaa kande haastaa. 

Muuten muutin vuosikymmenet sitten Vaasasta niin kauas kuin pippuri melkein kasvaa 😆

Vierailija
529/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wc-paperi oli ihan järkyttävän kovaa

Vessapaperi oli sellaista silkkistä, joka ei pyyhkinyt yhtään mitään.

Sä pyyhit väärällä puolella!

Kumpikaan puoli ei pyyhkinyt kunnolla, jos sitä paperia ei mytistänyt ja hieronut käsien välissä pehmeämmäksi. Se kiiltävä puoli vain liukui ja liu'utti tuotosta ympäriinsä ja toinen, himmeä puoli otti hieman paremmin, mutta pehmennettynä pyyhki hyvin!

Paperit olivat pakassa, jonka yläosassa oli reikä. Reiästä pakka ripustettiin huussin seinässä olleeseen naulaan ja siitä otettiin arkki kerrallaan.

Onko nyt paremmin, kun kallein vessapaperi tarttuu perseeseen kiinni ja sormet menee läpi, kun on kierrätyskamaa, ihme  ettei siinä,ole vanhat paksat kierrätetty.

No joo mut on sentään käsisuihkut jo useimmissa vessoissa.  Ja käsien pesualtaat.  Ei enää istuta puuhuusissa.

Ja niitä vessapapereita on monenlaatuisia.  

Vierailija
530/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 80-luvulla taittelin harson muoviin vaipaksi. Oli jo niitä kertakäyttöisiäkin. 

Aah, mulle tuli mieleen löytämäni valtavan kokoiset Lootus- terveyssiteet, joita äitini piilotteli kaapin perukoilla. Niille oli niinkin arkinen nimi kuin "p* llurätit".  Samoilla siteillä aikanaan itsekin aloittelin ja hävetti kun ne pullistelivat housuissa.

Näistä siteistä on mulle jäänyt trauma! Olen syntynyt 50-luvun puolivälissä ja kuukautiseni alkoivat, kun olin 11-vuotias. Olin pieni ja hentorakenteinen. Vihasin niitä aikuisten siteitä niin paljon, että käytin pitkään vessapaperia terveyssiteitten sijaan (äiti oli vihainen, koska alushousuja suttaantui turhaan). Olin ikionnellinen, kun ensimmäiset tamponit ilmestyivät. Muisto 60-luvun terveyssiteistä oli niin vahva, että kun 80-luvun lopulla synnytyksen jälkeen (kyseessä ei ollut alatiesynnytys) minulle laitettiin verkkohousut ja työnnettiin joku kamala rätti jalkoväliin, kävin sen heti poistamassa, kun hoitajan silmä vältti.

Höpö höpö.  Mulla alkoi kuukautiset 13-vuotiaana ja se oli yhtä sotkua ja tuhraamista niiden kanssa.  Olin 15- vuotias, kun vuotta vanhempi tyttökaverini neuvoi minulle tamponit, ne Ob-merkkiset ja sen jälkeen en enää siteisiin päin katsonutkaan.  Kyllä helpottui se asia kerralla.

Ja todellakin, neitsyyteni menetin vasta 18-vuotiaana ja turha esittää, että en muka olisi huomannut, että ne tamponit olisi "vieneet neitsyyteni" jo sitä ennen.  Kyllä sen menetyksen silloin 18-vuotiaana tunsin ja huomasin, oli se sen verran kivulias juttu ja huomasihan sen muustakin, kyllä naiset tämän asian tietää.

Mutta tosiaan muistan kyllä, että jotkut vanhat naisihmiset, joitten mielestä naisten tulee vain kestää ja kärsiä, varoittelivat tampooneista kuinka ne rikkoo immenkalvon ja siinä sitä sitten ollaan kun kaikkien uutuuksien perässä juostaan ym soopaa.  Hoh hoijaa.    Tietysti ymmärtäähän sen siinä mielessä, että heidän aikanaan tällaisia helpotuksia ei ollut ja se saattoi herättää katkeruutta.

No enpä olisi uskonut, että joku vielä tänä päivänäkin tuota uskomusta viljelee.

Tietäisittepä, miten äitini, joka oli sota-aikana rintamalottana, nämä asiat joutui junailemaan.  Lotat oli kaikki nuoria naisia, mutta valtio ei asiaa noteerannut mitenkään.  Miesten vaatteet pesetettiin pesulassa, mutta lotat sai pestä omat vaatteensa alusvaatteita myöten pesuvadisssa kuusen juurella, satoi tai paistoi ja ne tietyt rievut piti kuivattaa jossain salaa ettei kukaan vain nähnyt.

Vierailija
531/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle on valehdeltu. Hyvin voivat käyttää niin 60-luvulla kuin nykyisinkin.

No ei nyt sentään valehdeltu. Otti järkyttävän kipeää edes yrittää. 

Mini-Ob oli hyvä.  Sen sijaan Tampaxit oli jotenkin pitkiä ja kapeita, en tykännyt niistä.  Niitä Ob-merkkisiä käytin koko ikäni tai tietysti niin kauan kun niitä tarvitsin.  60-luvulla aloitin ja ihan ennen mitään seksielämää.  Neitsyys ei mennyt edes sittenkään vielä heti, kun poikaystävä - sittemmin aviomies - oli yhtä kokematon ja varovainen, pelkäsi että satuttaa minua ja oli tietysti alkuun liian hätäinenkin...

Vierailija
532/532 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kansakoulussa järjestäjä soitti isolla "lehmänkellolla" välitunnin päättyneeksi, niin oppilaat järjestäytyivät paririviin sisäänkäynnin eteen. Sitten opettaja tarkasti, onko rivit suorat ja antoi nyökkäämällä luvan tulla sisään.

Oppitunneilla istuttiin hipihiljaa, tehtiin tehtäviä, kuuneltiin ja viitattiin, kun opettaja kysyi läksystä. Ja sitten opettaja sanoi oppilaan nimeltä, kuka vastaa. Oppilas nousi pulpetin viereen seisomaan ja vastasi reippaalla ja kuuluvalla äänellä, ja istuutui heti sen jälkeen.

Miten mahtaa olla nykyään?

Nyt olisi vastaus "haistavhuoravittu".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän