Tuon toisen keskustelun innoittamana, saavatko teininne nukkua lomalla niin pitkään kuin haluavat?
Kommentit (96)
Sain itsekin teininä nukkua niin pitkään kuin halusin, omatkin teinit saa
Kesäksi sovittiin 14- ja 13-vuotiaiden kanssa muutama sääntö joiden mukaan eletään.
Kotiintuloaika on 23.00 (poikkeuksista voidaan neuvotella) Talo hiljenee puolilta öin, silloin tekemiset siirretään omiin huoneisiin. Aamulla ei pidetä isompaa mekkalaa ennen puolta päivää. Ruoka on tarjolla klo 17.30, silloin ollaan kotona syömässä. Muut ruoat jokainen ottaa silloin kun on nälkä. Lauantaisin tehdään jotain aina yhdessä.
On toiminut hyvin.
Asustellaan teinin kanssa kesän ajan kahdestaan heinäkuu ja minäkin olen lomalla. Itse nukun yleensä 01-10 ja teini nukkuu 03-13. Saa nukkua miten itse haluaa, ruoka syödään yhdessä seitsemän maissa ja yleensä illalla katsotaan jotain ohjelmaa/elokuvaa jos teini on kotona.
AP tässä, moi! On kiva lukea lankoja tuosta palkista oikealta ja sitten tehdä sieltä joku lanka itse uudestaan. Siis ihan tismalleen sama lanka, sillä miksi pitäisi vastata jo siihen olemassaolevaan lankaan? Niinpä, mitä järkeä!
Vierailija kirjoitti:
AP tässä, moi! On kiva lukea lankoja tuosta palkista oikealta ja sitten tehdä sieltä joku lanka itse uudestaan. Siis ihan tismalleen sama lanka, sillä miksi pitäisi vastata jo siihen olemassaolevaan lankaan? Niinpä, mitä järkeä!
Tässähän kysyttiin eri asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Sisälukutaito?
Ja mistä oikealta, mitä sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä toisten unirytmistä tietää mikä on sopivin.
Jostain syystä juuri aamuvirkut kuvittelevat tietävänsä kaikille sopivimman unirytmin.
Saa nukkua. Ihan sekopäistä jos ei saisi.
Mä olen itse töissä, joten pitää olla hiljaista viim keskiyöllä ja herätä pitää viim klo 12. Aloitan ruokatunnin klo 12 ja silloin on ruokaa tarjolla
Saa nukkua, mutta ollaan sovittu että talossa on hiljaisuus 23-9. Eli yöllä voi valvoa hiljaa omassa huoneessaan ja aamupäivällä eletään normaalia elämää kaikkine äänineen.
Näyttää ajat muuttuneen sitten minun nuoruuteni. Kouluaamuina oli herättävä seitsemältä, kesällä herätettiin viimeistään kahdeksalta aamupalalle ja sen jälkeen puutarhatöihin kitkemään ja harventamaan kasvipenkkejä. Ja sitä hommaa riitti läpi kesän. Vasta iltaisin ehdin = pääsin kavereiden kanssa uimaan tai muuhun touhuun.
Sillä ehdolla ettei se häiritse muuta perhettä. Eli valvoo yöllä hiljaa eikä valita jos muut pitää ääntä aamulla. Ja jos on jotain sovittua menoa niin toki sitten pitää herätä. Jos ei nämä ehdot onnistu niin sitten täytyisi alkaa herätellä.
Nukkuu aina iltapäivään asti eli saa. Mutta meillä on viimeisen kotona asuvan teinin kanssa omat kerrokset ja molemmilla omat vessat kerroksissaan. Eli ei haittaa vaikka mulla ihan eri rytmi, kunhan teini ei herätä mua. Mennään välillä kyllä illalla yhdessä kauppaan, ollaan muutama tunti yhtäaikaa hereillä. Nuori tekee myös kotitöitä paljon, ei ole mulle pakkomielle mihin aikaan niitä tehdään.
Olen kärsinyt uniongelmista koko ikäni. Ei sitä ainakaan helpottanut, kun tultiin viimeistään ysiltä kiskomaan sängystä ylös "kun maataan puoleen päivään". Ikinä ei ole toiminut se, että kun herää aikaisin niin nukahtaa aikaisin. Nyt aikuisenakin nukkuminen on sitä, että arkena nukun unilääkkeillä tai liian lyhyitä yöunia ja kuittaan univelkoja vapaapäivinä. Teinit ovat samanlaisia yökyöpeleitä, eli lomilla meillä valvotaan myöhään ja nukutaan pitkään. Uni on parasta silloin, kun nukahtaa luonnostaan ja herää ilman herätyskelloa. Miehenikin ymmärsi sen, kun käskin hänen aikaistaa omaa rytmiään vähintään kolmella tunnilla eikä siitä yllättäen tullut mitään.
Rakastakaa nuorianne ja antakaa niidenbaivojen kehittyä!
Unirytmiä säätelevä sirkadiaaninen vuorokausirytmi ja unipainetta säätelevä homeostaattinen rytmi ovat usein juuri nuorilla pahimmin epätahdissa. Illalla ei vain nukuta.
Nuorena aivoissa tapahtuu paljon mullistuksia, jotka ovat yhteydessä nukkumiseen. Aivojen kehitysmuutokset ja unen muutokset tapahtuvat vuorovaiheisesti, toteaa psykologian tutkijatohtori Liisa Kuula Helsingin yliopistosta.
Kuula tutkii unen ja stressin yhteyksiä terveyteen Sleep Helsinki -ryhmässä.
Aivojen valkean ja harmaan aineen muutokset, jotka liittyvät aivojen kehittymiseen nuoruudessa, ovat selkeästi yhteydessä muutoksiin, joita tapahtuu syvän unen arkkitehtuurissa ja rakenteessa, Kuula sanoo.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveempi-maailma/anna-nuoren-nukkua…