Tuon toisen keskustelun innoittamana, saavatko teininne nukkua lomalla niin pitkään kuin haluavat?
Kommentit (96)
Kaksi urheilevaa teinipoikaa. Menevät nukkumaan n.klo 10, heräävät aika aikaisin, treenit kolme kertaa viikossa klo 9. Eivät vapapäivinäkään nuku pitkään vaan ovat tuossa rytmissä.
Eivät saa, minun huushollissa mennää minun ehdoilla, herätys klo5-6, olen sanonu et niin kauan ku asutte kotona täällä herätää joka aamu tähä aikaan. Jos eivät herää kun herätän ja hankaavat vastaan nii se on niskurointia ja siitä tulee rangaistuksia esim puoleks vuodeks viikkoraha veke ja kotiarestia kuukaus per niskurointi.
Omat lapset eivät ole vielä teinejä. Nyt heräävät itsekseen klo 7-8 herättämättä. Itse teininä laitoin lomilla herätyskellon aamuisin soimaan klo 9 omasta halustani. Iltaisin en saanut muuten unta. On varmaan melko harvinaista ja olenkin miettinyt, mikä suhtautumiseni yökukkumiseen sitten on, kun lapset kasvavat. Tuskin laittavat herätyskelloa omasta halustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin lomalla ollaan yhteisessä aamupalapöydässä yhdeksältä samalla tavoin kuin arjessakin viikonloppuisin. Tuntuisi todella hölmöltä haaskata vapaa- ja lomapäivänsä nukkumiseen ja kukkua valveilla yöt.
Mikä oikeus aamuvirkuilla on päättää, mikä osa päivästä on haaskattua ja mikä ei?
Koska me aamuvirkut nyt vaan saamme enemmän aikaiseksi kuin puoleen päivään sängyssä lorvijat. Kannattaa kokeilla vaikka kuukauden ajan herätä joka aamu viideltä. Saatat hämmästyä!
Vierailija kirjoitti:
Kaksi urheilevaa teinipoikaa. Menevät nukkumaan n.klo 10, heräävät aika aikaisin, treenit kolme kertaa viikossa klo 9. Eivät vapapäivinäkään nuku pitkään vaan ovat tuossa rytmissä.
A-tyypin sydänkohtaus tulevaisuushorisontissa.
Mikä tämä juttu on, että päivä on haaskattu jos nukkuu pitkään? Myöhään nukkuminen ei tarkoita sen enempää nukuttuja tai laiskoteltuja tunteja.
Mun mies on aamuvirkku ja minä olen iltakukkuja. Lomalla ja viikonloppuisin lasten ja miehen mennessä viimeistään kymmeneltä nukkumaan järjestelen pyykkejä, lenkitän koiran, laitan astianpesukoneen päälle, siivoan keittiön, pyyhin ehkä vähän pölyjä, teen käsitöitä ja luen. Aikaisemmin kun opiskelin töiden ohessa, tein iltaisin tehtäviä ja luin tentteihin. Yleensä menen nukkumaan yhden maissa yöllä. Herään kymmeneltä, mies seitsemältä, lapset kahdeksalta.
Omassa nuoruudessani sain aina nukkua niin pitkään kuin halusin ja samaa menetelmää aiomme toteuttaa omien lastemme kanssa. Ihmisen tehokkuus tai hyödyllisyys ei liity mitenkään siihen milloin hän menee nukkumaan tai herää.
Ihmisellä ei ole elämässään montaa vapaata teinikesää, jolloin voi valvoa yöt ja nukkua päivät. Antakaa nyt hyvänen aika lastene nauttia niistä. Kohta on edessä opiskeluaika, kesätyöt ja monta vuotta jolloin ei ole ehkä ollenkaan lomaa. Herätyskellon kanssa ehtii kyllä elää aikuisenakin.
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Se joka elättää perheen saa nukkua. Meillä nukutaan yöllä ja valvotaan päivällä. Jos tykkää kolistella yöllä muuttaa omaan kämppään ja maksaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti saavat. Meillä on kaksi teiniä ja suorastaan vaadin heiltä sitä että kesällä laiskotellaan ja nukutaan kun nukuttaa.
Arki on niin kiireistä koulun, harrastusten ja töiden kanssa että kesällä pitää aina oikeasti pysähtyä oman hyvinvoinnin äärelle.
Miksi teinisi käy töissä ???
Muistan itse nuorena miten ihanaa oli valoisat kesäillat. Käytiin pitkillä pyörälenkeillä, soutelemassa ja uimassa, lämmitettiin pihasaunaa, juteltiin, katsottiin elokuvia ja luettiin iltaisin ja öisin. Onneksi oli iso maalaistalo, jossa oli tilaa. Monena yönä isä heräsi töihin samaan aikaan kun me mentiin nukkumaan.
Ei niitä tuollaisia täydellisen vapailta tuntuvia kesiä montaa kuitenkaan ollut, koska 17 vuotiaasta lähtien olin kaikki kesät töissä ja 18 vuotiaasta lähtien kolmivuorotöissä, jolloin tulin monena yönä kotiin kuudelta aamulla tai kymmeneltä illalla ja nukuin taas kaikki päivät.
Haluan että lapseni saa mahdollisuuden samanlaisiin kokemuksiin eli siihen miten kesäöisin tuntuu siltä kuin olisi ainut ihminen maailmassa ja kaikki on aurinkoista ja sumuista ja kaunista.
Jos ei ole mitään menoa sovittuna, saa nukkua lounaaseen asti.
Miksi jotkut aamuvirkut haluavat tuhota iltavirkkujen terveyden? Pärjätäkseen itse paremmin elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Näin lomalla ollaan yhteisessä aamupalapöydässä yhdeksältä samalla tavoin kuin arjessakin viikonloppuisin. Tuntuisi todella hölmöltä haaskata vapaa- ja lomapäivänsä nukkumiseen ja kukkua valveilla yöt.
Silloin päivä on haaskattu, jos ei ole valvonut kesäaamun auringonnousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikeus aamuvirkuilla on päättää, mikä osa päivästä on haaskattua ja mikä ei?
Koska me aamuvirkut nyt vaan saamme enemmän aikaiseksi kuin puoleen päivään sängyssä lorvijat. Kannattaa kokeilla vaikka kuukauden ajan herätä joka aamu viideltä. Saatat hämmästyä!
Tule meille katsomaan. Tuo meidän illanvirkku ei saa mitään aikaiseksi ennen puoltapäivää, vaikka olisi hereilläkin. Itse olen enempi aamunvirkku, ja alan jo väsymään, kun hän pääsee vasta vauhtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lomalla pitäisi saada jotain aikaan?
Saavat. Rytmi on jotain semmosta että nukkumaan 04-07 välillä ja ylös 14-18 välillä. Kesätyöviikot tietty toinen rytmi. Kouluaikaan saa ihan tarpeeksi kärsiä aamuherätyksistä niin loma on sitä varten että saa olla niinkuin haluaa. Kuten meillä aikuisillakin <3
Molemmat kesätöissä elokuun alkuun joten eivät. Elokuussa tehkööt nukkumisen kanssa mitä haluavat kun silloin saavat lomailla.
Koska itse nukun lomalla niin pitkään kuin haluan, olisi kaiketi hieman tekopyhää kieltää se teineiltä. Eli kyllä, saa nukkua.
Tehokkauta tunteja on päivässä ihan yhtä paljon oli hereillä sitten klo 6-21 tai 11-01.