Elämä ilman lapsia on kamalaa
Olen pakolla lapseton ja nyt kun ikää on +40, niin tajuan kuinka kamalaa on olla lapseton. Monella on tässä iässä jo teini-ikäisiä lapsia. Olisihan se kiva, että joku olisi kotona töiden jälkeen odottamassa.
Kommentit (229)
Joku katkera lapseton ei tunnu kestävän sitä, että muilla lapsettomilla asiat voivat olla hyvin. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat niitä seuralaisiksi itsellesi? Onpa itsekästä.
Oman lapsen hankkiminen on suuri ja paljon tärkeämpi asia kuin nykynaiset ymmärtävät, koska se on luonnollista. Lapsettomuus on luonnotonta.
Katumus lapsen puutteesta tulee 100% varmasti yksinäisyyden iskiessä viimeistään vanhana. Siinä on kyseessä elämän tärkeimmän ihmissuhteen kokemisesta, olemalla vanhempi omalle lapselleen. Se on rakkautta ilman ehtoja ja yhteisen elämän kokemusta.
Omassa lapsessa on parasta se pyyteetön rakkaus lapseen. Oman lapsen elämää haluaa auttaa ja kokea yhdessä. Suhde lapseen on usein koko elämän mittainen eikä sitä korvaa suhde koiraan tai poikaystävään.
Hulluja on ne ihmiset jotka jättävät kokematta tärkeimmän suhteen elämässään ja kärsivät yksinäisyydestä lapsivihan takia.
Mummoiässä viinin lipittely voi tuntua tyhjältä kun muilla
Olet raukka käsittänyt kaiken elämässä väärin.
Elämäsi tärkein ihmissuhde on miehesi(ei siis poikaystävä), sinun sielunkumppanisi ja paras ystäväsi jonka kanssa koette yhteisen elämän. Suhde on elämänmittainen.
Olen pahoillani, myös siitä, ettet löytänyt muuta paikkaa avautua tunteistasi kuin tämä palsta. Kuten näet, täällä on sellaista sakkia, että on turha odottaa myötätuntoa.
Jos lohduttaa, olen samassa veneessä, ja voin omalta osaltani sanoa, että neljänkympin jälkeen mulla olo helpotti ja kipu. Kun suuntaa ajatuksensa muihin kivoihin asioihin elämässä, voi siitä hyvin tulla antoisaa myös ilman lapsia. Kaikkea hyvää sinulle! <3
Hmm.Mä viihdyn aika hyvin yksin kotona.Lähinnä perheellisten ihmisten seurassa mulla on kurjaa,kun tunnen jatkuvaa ulkopuolisuutta.Mut sit yksin oon tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tietysti kamalaa, koska ihminen joka ei hanki lapsia on epäonnistunut elämässä evoluution näkökulmasta, koska elämän tarkoitus on hankkia lapsia. Mitä enemmän lapsia hankkii, sitä menestyneempi on, mutta tietysti yksinkin lapsi tekee ihmisestä äärettömästi menestyneemmän kuin jonkun jolla ei ole lapsia lainkaan.
Aijai, kylläpä naurattaa :D Joku s o mppu tuolla ostarilla on minua, korkeakoulutettua naista menestyneempi! Kunpa nää ylilauta-ulisijat ostaisivat narua ja menisivät metsään täältä normaaleja ihmisiä häiritsemästä
Vierailija kirjoitti:
kyllä käy ap:ta sääliksi. itse kun tulen töistä kotiin, niin siellä minua iloisesti odottavat teinit, jotka ovat minusta kiinnostuneita ja innokkaasti heti kyselevät, että miten äidin päivä on töissä mennyt ja muutenkin juttelevat ja viettävät illalla kanssani laatuaikaa perheenkesken.
Okei, eli onko sinulle tärkeämpää se, että lapset huomioivat sinua ja kyselevät sinun kuulumisia eikä toisinpäin? Siis, että se vanhemmuuden ilo ei tulekaan siitä, että saa seurata lastensa kehittymistä, tutustua heihin itsekseen kasvavina yksilöinä ja kulkea rinnalla heidän tarpeitaan varten?
Aika itsekästä haluta lasta siksi, että joku odottaisi sinua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tietysti kamalaa, koska ihminen joka ei hanki lapsia on epäonnistunut elämässä evoluution näkökulmasta, koska elämän tarkoitus on hankkia lapsia. Mitä enemmän lapsia hankkii, sitä menestyneempi on, mutta tietysti yksinkin lapsi tekee ihmisestä äärettömästi menestyneemmän kuin jonkun jolla ei ole lapsia lainkaan.
Evoluution näkökulmasta vahvimpien ja sopeutuvimpien pitäisi päästä lisääntymään. Kulttuuriset ihanteet ja sosiaalidemokratia ovat pilanneet evoluution kun myös kaikenlaiset luuserit ja resurssiköyhät pääsee lisääntymään. Evoluution näkökulmasta olisi etu, jos köyhät, sairaat, rumat, jne. eivät tekisi lapsia.
Ap voisi hankkia vaikka lemmikin, ne odottavat kyllä kotiintuloasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinitkö kotona odottamassa?
😂😂 Niinpä. Onpa tyhmä provo. Teiniä ei voisi vähempää kiinnosta vanhempiensa seura.
No kyllä ne teinit aikuistuu, ja lähenee vanhempien kanssa ja tekee lapsenlapsia.
Iso osa ei jää vanhempiensa naapuriin asumaan. Välimatkaa on nykypäivänä monilla satoja tai jopa tuhansia (ulkomaat) kilometrejä. Aikuisilla lapsilla on yleensä oma elämä, kuten puoliso, työt, ystävät, harrastukset, mahdolliset lapset ja heidän harrastuksensa jne. Harvalla on aikaa vanhemmilleen varsinkin jos välimatka on pitkä. Ja harvalla vanhemmat menevät esimerkiksi lasten, puolison tai työn edelle. Nykyajan hektisessä rytmissä aikaa harvoin muulle jääkään. Lisäksi
"Älä sepittele olkiukkoja, yritä ajatella että ilman lapsia sinulla ei ole mitään mahdollisuutta kokea vanhemmuutta ja siihen liittyvää tärkeää ihmissuhdetta. Puheesi on tyhjää spekulointia ja olkiukko, jos tiedät mikä se on.
Ei ole kyse yksinäisyydestä vaan yksin elämän kokemisesta. Kaikkien elämään kuuluu yksinäisyyttä, mutta vain lapsettomien elämään kuuluu elämän kokemista yksin."
En ymmärrä viestiäsi. Vastasin viestiin "No kyllä ne teinit aikuistuu, ja lähenee vanhempien kanssa ja tekee lapsenlapsia."
Tässä aika selvästi joku odottaa aikuisista lapsistaan kovastikin seuraa itselleen, viittaan kohtaan "lähenee vanhempien kanssa". Miten on olkiukko todeta, että toiveet eivät läheskään aina tässä toteudu?
On kaiketi yleisesti tunnettu ja tutkittu tosiasia, että nykyään eri sukupolvet asuvat keskimäärin entistä kauempana toisistaan ja toisaalta, että varsinkin työelämän vaatimukset ovat usein aiempaa kovemmat. Mielestäni on myös todella yleistä, että omien (aikuisten) lasten kanssa ollaan paljon mieluummin kuin omien vanhempien mutta tämä toki perustuu vain omiin havaintoihini.
Ei kai kukaan lapsia tee siksi, että niistä olisi seuraa ja ne hoitaisivat sinua kun olet vanha?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan lapsia tee siksi, että niistä olisi seuraa ja ne hoitaisivat sinua kun olet vanha?
Näyttää tekevän jos palstaa on uskominen (toivottavasti ei).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tekee lapsia juuri näistä syistä. Ja yleensä niistä on seuraa, myös vanhana. Etenkin jos tekee monta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin, no mutta sitä lapsetonta elämää joutuu viettämään monta vuosikymmentä ennen sitä vanhuuttakin. Jos lapsia olisi halunnut niin on ne vuodet kurjia ja usein yksinäisiä. Ei kaikki lapsettomat ole rikkaita uratykkejä joilla on miljoona hyvää ystävää. "
No, olen nyt 47, parisuhteessa, ei lapsia. Äitini kuoli juuri, pidin hänestä huolta loppuun asti. Olisi ollut kyllä melkoiset ruuhkavuodet, jos kuviossa olisi ollut vielä lapsia. Meillä on harrastuksia, ystäviä ja kummilapsiakin 5 kpl. Rikkaita emme ole, mutta pärjäämme hyvin. Olemme oikein tyytyväisiä elämäämme. Ei elämä pyöri vain omien lasten ympärillä.
Ihmisillä on miljoonia erilaisia elämänkohtaloita. Sinun kohtalosi ei sovi yleistettäväksi muille. Pidä suusi kiinni ja puhu asiasta teoreettisella tasolla. Kukaan ei ole kiinnostunut sinusta.
Ja susta pitäs jonku olla kiinnostunu ja sun valinnoista? Syö jo pääs
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lapsia..ja on ihan v---n "hauskaa" maksaa elatusmaksuja hamaan tappiin asti..talous kuralla ja kaikki itselle tarpeellinen ja mukava jää hankkimatta..
mutta nehän on myös sinun lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lapsia..ja on ihan v---n "hauskaa" maksaa elatusmaksuja hamaan tappiin asti..talous kuralla ja kaikki itselle tarpeellinen ja mukava jää hankkimatta..
Just tämän takia ei ikänä kersoja!
Onneksi osa ymmärtää tän ETUkäteen. Kiitos. Noille toisille ei riitä sanat.
Miten perustelet väitteesi? Sillä että sinulla on lapsia tai ei ole.
Siis millä perustelen minkä väitteeni?
Että millä perusteella on parempi, että jotkut ymmärtävät, että jos ei nimenomaisesti halua kantaa vastuuta toisista ihmisistä (etenkään rahallisesti), niin ei kannata tulevaisuudessa sitten hankkiutua vanhemmaksi?
Nyt en ihan ymmärrä mihin kaipaat perustetta tai selvennystä, voitko tarkentaa?
Siis minusta se on hienoa ihan sen takia, ettei viaton lapsi joudu kärsimään vanhemmansa hetken himoista mahdollisesti lopuelämäänsä. Siihenkö haluat perustelun? Että miksi se on minusta kunnioitettavaa ja viisasta tätä asiaa miettiä etukäteen, eikä sitten kun maito on jo maassa?
Pitänee pohtia nyt miten tuota voin "perustella", tai lähtökohtaisesti kai, että miksi sellaista pitäisi perustella, että ajattelee. Vai olitkohan nyt ymmärtänyt lauseeni väärin? Noh, palataan siis asiaan, jos sinulle jäi vielä epäselvää?
Muistan kun kyselin tällä palstalla, että osallistuuko puolisonne vanhojen vanhempienne hoitoon. Sain erittäin yksimieliset vastaukset: toiset eivät hoida lainkaan vanhempiaan, toiset taas hoitavat jollakin tasolla, mutta puoliso ei osallistu mitenkään. Jos nykyajan perheet ovat tätä tasoa läheisyyden suhteen, niin miten kukaan voi kuvitella että lapsenne hoitavat teitä mitenkään, kun se aika koittaa?
On paljon lapsia, jotka tarvitsevat tukiperhettä esim. silloin tällöin viikonlopuksi. Ehkä voisit ilmoittautua mukaan? Myös partio-ohjaajia ym. harrastusten vetäjiä tarvitaan.
Ja samaa mieltä, itselläni lasten hankinta on ollut elämäni paras päätös. Toki ovat teineinä hankalia, mutta sekin menee ohi. Lapsenlapsia odotan jo kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin 30+v lesbopari halus mun apua lapsen saamiseen ja "vanhanaikanen" tekotapa kuulemma ei ollu heille ongelma. Ollaan jo toista vuotta yritetty molempien kanssa. Millon kehtaan kertoa että mun piuhat on katkastu jo vuosia sitten?
Oottele vielä 5 - 10 vuotta. Sit ne hoksaa jo itekki lopettaa yrittämästä. Piähä hauskaa niin paljon kun kerkeet.
Miksi on heteroille niin vaikeaa rakentaa identiteettiään jonkun muun kuin seksuaalisen suuntautumisensa ympärille? Ei kenenkään elämä voi oikeasti olla rikki, siksi ettei ole lapsia tai suhdetta. Täysin itse keksitty ongelma.