Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin

Vierailija
02.07.2024 |

Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.

Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.

Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.

Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.

Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?

Kommentit (498)

Vierailija
121/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit meikkaavat jopa vauvojaan someen asiantuntijat kertovat, mikä on sopiva aika aloittaa meikkaaminen

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aidit-meikkaavat-jopa-vauvojaan-som…

Mihin ihmeeseen sekin nyt liittyy?

Vierailija
122/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Boomer-sana jotenkin hauska käyttää vai miksi se pitää lisätä aina isovanhemmista kertovaan tarinaan? Onhan siinä B-kirjain, niin se on vähän erikoinen sana.

Oikeasti luulen, että tuota sanaa käytetään vain haukkumis tarkoitukseen. Ja veikkaan, että yksi 70-luvulla syntynyt jankkaaja tehtailee tämmöisiä aloituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isoäiti ja aikaa sitten oppinut, että minulla ei saa olla mielipiteitä. Siksi keksin liudan tekosyitä sille, miksi en tänäkään kesänä ennätä lastenlasten seuraksi, kun vanhemmat ovat töissä. Äidit inttävät, että kyllä se 10v on vielä liian pieni olemaan 10 tuntia yksin kotona ja minä mietin, että onhan sillä ne youtuben meikkioppaat, käyttäkööt aikansa niihin. Ääneen totean, että kun Päivi on saattohoidossa, niin haluan olla tukenaan tms. kamalaa, jota ei oikein voi kiistää. Niinpä en joudu ottamaan kantaa siihen, miten miehet tuijottavat tai pojat ei tuijota. Eikä tarvitse pelätät jokaista sanaansa, että nytkö se saa muodikkaasti paniikkikohtauksen.

Herrajumala, onko mun äiti opetellut käyttämään nettiä? Ihan kuulostaa rouva Mitääneisaaenääsanoalta.

Sisko? Kuulostaa tosiaan tutulta!

Vierailija
124/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhrmoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin. Tulet olemaan itse samanlainen koska "ennen oli kaikki paremmin". 

Mistä syystä tuota pitäisi sietää?

Joutuuhan ne boomeritkin koko ajan sietämään sitä, että "tee kuolinsiivous, me ei haluta näitä tavaroita riesaksemme, missä on se ihana posliinikulho, miksi myit sen, minä olisin halunnut sen mökille" -marmatusta.

Ihana ajatus, kostolle perustuvat perhesuhteet! "Kun mulle sanottiin sillälailla niin mulla on silloin oikeus haukkua lapsenlapsi..." (huom. Sarkasmia!)

Tietenkään ketään ei saa painostaa kuolinsiivoukseen, pankaa sellaisille puheille piste jos joku sellaista möläyttää!

Vierailija
125/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kommentteja täällä, mutta ei sinällään yllätä. Palsta on sekopäitä täynnä ja näköjään muillakin kuin mummoilla on tarve arvostella nuoreksi kasvamassa olevaa lasta.

Ikävä kyllä, anoppini on samanlainen. Pienempänä meidän lapsi ja hänen serkkunsa olivat mummin muruja. Nyt ovat 11-, 12, ja 13-vuotiaita eivätkä enää kelpaa mummille. Samankaltaisia kommentteja tulee täälläkin. Haukutaan lasten tyylit ja meikit ja kiinnostuksen kohteet. Naureskellaan ja heitellään nälviviä kommentteja poikiin liittyen. Kontrastia lisää, kun miehen pikkusiskolla on 2- ja 4-vuotiaat lapset, jotka ovat nyt niitä mummin muruja ja kullannuppuja.

Minusta ap:n 11-vuotias kuulostaa ihan normaalilta tuon ikäiseltä. Ja meikki varsin maltilliselta ja iälle sopivalta. Jostain syystä vaan vanhempi ikäluokka on aina ollut sitä mieltä, että nuoriso on pilalla ja ennen oli paremmin. Itse aion katkaista tämän toksisen käytöksen ketjun ja sen sijaan tukea nuorta kasvussa ja auttaa nauttimaan nopeasti ohi kiitävistä vuosista.

Ja oikeasti! Tyttöjen ja naisten pitäisi tukea toisiaan eikä lytätä ja painaa nuorempaa ikäluokkaa alas. 

Vierailija
126/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että jotkut yhdistävät lapsen kiinnostuksen meikkeihin huoraamiseen? Itse aikoinaan aloitin meikkikokeilut 9v ja ihan normaali aikuinen nainen minusta tuli.

Vierailija
127/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhrmoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin. Tulet olemaan itse samanlainen koska "ennen oli kaikki paremmin". 

Mistä syystä tuota pitäisi sietää?

Joutuuhan ne boomeritkin koko ajan sietämään sitä, että "tee kuolinsiivous, me ei haluta näitä tavaroita riesaksemme, missä on se ihana posliinikulho, miksi myit sen, minä olisin halunnut sen mökille" -marmatusta.

Ihana ajatus, kostolle perustuvat perhesuhteet! "Kun mulle sanottiin sillälailla niin mulla on silloin oikeus haukkua lapsenlapsi..." (huom. Sarkasmia!)

Tietenkään ketään ei saa painostaa kuolinsiivoukseen, pankaa sellaisille puheille piste jos joku sell

Siellä on iso talo täynnä pussinsulkijoita ja mainospaitoja ja risoja huonekaluja ja kolme ränstymään päässyttä sukumökkiä pullistelemaasa romua - mutta joo, se että toivoo raivaamista on tietenkin törkeää! 

Vierailija
128/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös teinilehdet opeta miten saat pojan tai juuri sen tietyn huomaamaan sinut.   Eli ohjeet yhdistetään vastakkaiseen sukupuoleen.

En nyt lue nuorten lehtiä mutta nuorison ollessa teinejä luin.  Me kaks ja Sinä ja minä.

Minua vaivasi suunnattomasti kun yläasteelaiset oli niissä kertomuksissa laitettu elämään nuoren aikuisen elämää.   Seukkasuhteita, salaa teetettyjä abortteja,  pettämistä,  komeen kundin tavoittelua jne.  Platonisia suhteita ei juuri tainnut olla. No, aikuisten kirjoittamiahan nuo oli.

Vierailija
129/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös teinilehdet opeta miten saat pojan tai juuri sen tietyn huomaamaan sinut.   Eli ohjeet yhdistetään vastakkaiseen sukupuoleen.

En nyt lue nuorten lehtiä mutta nuorison ollessa teinejä luin.  Me kaks ja Sinä ja minä.

Minua vaivasi suunnattomasti kun yläasteelaiset oli niissä kertomuksissa laitettu elämään nuoren aikuisen elämää.   Seukkasuhteita, salaa teetettyjä abortteja,  pettämistä,  komeen kundin tavoittelua jne.  Platonisia suhteita ei juuri tainnut olla. No, aikuisten kirjoittamiahan nuo oli.

Kuka teini nykyään lukee lehtiä?

Vierailija
130/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopuksen kaverin vanhemmat on nyt kahden viime vuoden aikana tyhjentäneet molemman puolen mummeleiden lukaalit näiden kuoltua.

Toiselöa asunto Keski-Suomessa, toisella talo Lahdessa ja mökki Vääksyssä. He itse asuu Helsingissä.

Pelkästään sitä mökkikiinteistöä on nyt raivattu romusta ja roinasta kaksi kesää.

autolasteittain ihan moskaa kaikissa noissa paikoissa. Siis ihan selkeää romua jonka hilloamisessa ei ole varmaan 40 vuoteen oöe ollut mitään järkeä.

Vierailija
131/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai, lyhyitä viestejä,  videoita.  Lukutairo hiipuu, yleissivistys, sanojen merkitys.

Vierailija
132/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai, lyhyitä viestejä,  videoita.  Lukutairo hiipuu, yleissivistys, sanojen merkitys.

Ai nyt ne teinilehdet on korkeakulttuuria?

Itse et osaa edes kirjoittaa.

Vierailija
133/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on että jotkut yhdistävät lapsen kiinnostuksen meikkeihin huoraamiseen? Itse aikoinaan aloitin meikkikokeilut 9v ja ihan normaali aikuinen nainen minusta tuli.

Niinpä. Äitini suihkautti hajuvettään korvani taakse ennen lähtöään töihin toimistoon, kun olin pieni. Muutenkin hän oli tarkka, millaisena lähti töihin. Meikkasi aamulla keittiössä, laittoi ripsiväriä, puuteria, huulipunaa. Hän ei huoritellut ketään, mutta enpä itse koskaan jaksanut ehostaa yhtä tarkasti kuin hän.

Kuulostaa hyvin vieraalta ja oudolta äidit, jotka ovat huoritelleet tyttäriään.

Vierailija
134/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs tiedä inhottavampaa nimitystä kuin ex pm tuoma boomer. 

Vierailija
135/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpäs tiedä inhottavampaa nimitystä kuin ex pm tuoma boomer. 

Hyvin se ainakin saa aikaa boomereiden reaktioita.

Vierailija
136/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meikkaaminen tuossa iässä tarkoittaa että etsii boomeri asiakkaita. onko isä opettanut naimisen salat vai miksi etsii poomereita

Kukaan ei ole niin kiero seksuaalisesti kuin boomeri 😬 Seksivitsit alakouluikäisistä on niiden mielestä ihan normaalia. 11-vuotias laittaa kulmakarvageeliä tarkoittaa sitä, että se haluaa imeä vanhusten kikkeliä. 

Ei malta odottaa, että tämmöisistä aika jättää. Muuttuu maailma sen myötä paremmaksi. 

Vierailija
137/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä lukee mitä tahansa, aku ankkaa tai teinilehteä.   Kyllä kolmisivuisen jutun lukeminen voi monelle teinille olla liikaa.   

Tein aikoinaan paljon "työtä"  että lapsilla oli kullakin ikäkauteensa sopivaa lukemista, kirjastosta etsin kirjoja.   Laiskin lukija kiittelee nyt siitä, hyvä kun hait niitä helppolukuisia nuorten  jääkiekkokirjoja  ym eli pakotit tavallaan lukemaan.  

Itse luen koko ajan jotain.

Vierailija
138/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat erityisesti isä oli ja on tuollainen nälviä. Suojasin omia lapsia, eivätkä ole koskaan tavanneet. Jännää miten käy veljen lasten kohdalla, saavatko osansa. 

Vierailija
139/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai, lyhyitä viestejä,  videoita.  Lukutairo hiipu

Se että ei lue teinilehtiä ei kerro yhtikäs mitään siitä miten ja mitä se lapsi lukee.

Mun lapset ei ole eläissään varmaan edes enää nähneet teinilehtiä. Ei se ole estänyt mitenkään heidän lukuharrastustaan muuten.

Ylimalkaan sellainen lähdekritiikki ja harkinta olisi hyvästä. Ei se pelkkä moskan selaaminen hauki on kala -meiningillä ketään sivistä. Olet siitä elävä esimerkki.

Vierailija
140/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen koko ajan jotain.

Ketjun aiheena se, että boomer ei voi sietää tyttärentyttärensä pukeutumista. Lopputulemana vakiboomeri ryöstää ketjun spämmäämällä jotain minkä on oppinut googlaamaan, kaappaa kuinka oikeasti raskasta on boomereilla kun painostetaan kuolinsiivoukseen ja jaarittelemalla loputtomiin kuinka on aikoinaan vienyt omia lapsiaan kirjastoon. 🤣 Ei ole enää koherentti tapaus, liekö joskus ollut.