Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin
Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.
Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.
Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.
Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.
Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Jos lukutaito ei tahdo kehittyä mikä tahansa lukeminen, vaikka nuorten lehti tai sarjakuva on silloin paikallaan. On turha antaa haluttomalle lukijalle ensimmäisenä Nobel-palkintoja saaneiden kirjoja
Mikäli lukutaito ei tahdo edistyä, voi lukea mitä tahansa - vaikka nuortenlehtiä tai sarjakuvia. Haluttomalle lukijalle ei ensimmäisenä kannata antaa kirjallisuuden Nobelin saaneiden kirjailijoiden teoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukutaito ei tahdo kehittyä mikä tahansa lukeminen, vaikka nuorten lehti tai sarjakuva on silloin paikallaan. On turha antaa haluttomalle lukijalle ensimmäisenä Nobel-palkintoja saaneiden kirjoja
Mikäli lukutaito ei tahdo edistyä, voi lukea mitä tahansa - vaikka nuortenlehtiä tai sarjakuvia. Haluttomalle lukijalle ei ensimmäisenä kannata antaa kirjallisuuden Nobelin saaneiden kirjailijoiden teoksia.
No siinähän aloitat lukemalla tänne linkitetyn määritelmän sanalle boomer. Jookos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinähän aloitat lukemalla tänne linkitetyn määritelmän sanalle boomer. Jookos?
Meitä on eri kirjoittajia. Tiedän mikä on boomeri. Suomessa se tarkoittaa samaa kuin suuret ikäluokat.
Mutta väännelkää sitäkin termiä vaan ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on eri kirjoittajia. Tiedän mikä on boomeri. Suomessa se tarkoittaa samaa kuin suuret ikäluokat.
Sellaista ei edes ole kuin boomeri.
😂😂😂😂😂😂
Ei, me kaikki tiedämme että sinua on vain yksi, ja me kaikki tykkäämme homokaasuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sä.olit joku kääntäjä muistaakseni. Lomalla ja lomajuomat edessä. Kiva kun on aikaa ja halua muokata toistenkin kirjoituksia. Sehän se on mielipiteiden vaihdon tarkoitus. Onko ylimielisyys narsismia? Rajattomuutta?
Vierailija kirjoitti:
Ei, me kaikki tiedämme että sinua on vain yksi, ja me kaikki tykkäämme homokaasuttaa.
No okei myönnetään, Elina ei meistä tykkää noista jutuista kun sillä on astma ja se helposti pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Olen boomeri, 80. Lapsenlapseni ovat jo aikuisia vaikkeivat lapseni edes nuorina perhettä perustaneet. Vasta n. 30 v suunnilleen.
Miksi aina työntää tuo boomeri jos haluaa äitiään haukkua? Nelikymppisen äiti voi tietysti olla jo 74 v.
Ja miksi yleistät? Minun äitini on kanssasi saman ikäinen, -43 syntynyt. Minä olen syntynyt -80 ja oma tyttäreni on vasta 8-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hauskaa lukea humalaisten naisten kirjoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sä.olit joku kääntäjä muistaakseni. Lomalla ja lomajuomat edessä. Kiva kun on aikaa ja halua muokata toistenkin kirjoituksia. Sehän se on mielipiteiden vaihdon tarkoitus. Onko ylimielisyys narsismia? Rajattomuutta?
Ei se on Milla, ja sen kesäloma alkaa vasta kolmen viikon päästä.
Oma äitini piti meistä lapsista siihen saakka, kun murrosikämme alkoi. Sen jälkeen suhtautuminen oli jotenkin ilkeää ja halveksivaa. Ikäänkuin olisimme menneet jotenkin pilalle, kun emme enää olleet lapsia. Ei osannut suhtautua nuoriin luontevasti, eikä osannut olla heidän kanssaan, vaikka olimme hänen omia lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että jotkut yhdistävät lapsen kiinnostuksen meikkeihin huoraamiseen? Itse aikoinaan aloitin meikkikokeilut 9v ja ihan normaali aikuinen nainen minusta tuli.
Suurimmalla osalla se on kokeilua ja kiiinnostusta estetiikkaan ja tyyliin, ennemmin kuin poikiin. Ja myös finnit yms sekä halu näyttää nätiltä, kuulua joukkoon , ovat osa sitä. Nuorena on normaalia haluta muuttaa tyyliä. Pohjimmiltaan kyse lienee tässäkin jonkinlaisesta naisvihasta. Tyttölapset saavat siitä myös osansa, koska naiseksi kasvamista ei ilmeisesti voi tehdä oikein, ikinä /s., ja koskaan ei kelpaa.
Saahan siitäkin moitteita jos pukeutuu liian lapsellisesti, ja siitä jos aikuisena ei meikkaa/meikkaa voi molemmista saada moitteita, ja monilla tuntuu olevan joku mielipide millä tavoin naisen kuuluu olla ja pukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun sinusta on hauskaa aggresti paukauttaa näppistä kirjoittaen mielestäsi osuvannasevia kuvauksia siitä, että kaikki 11-vuotiaat fantasioivat seksistä vanhusten kanssa. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini piti meistä lapsista siihen saakka, kun murrosikämme alkoi. Sen jälkeen suhtautuminen oli jotenkin ilkeää ja halveksivaa. Ikäänkuin olisimme menneet jotenkin pilalle, kun emme enää olleet lapsia. Ei osannut suhtautua nuoriin luontevasti, eikä osannut olla heidän kanssaan, vaikka olimme hänen omia lapsiaan.
Moni äiti myös kadehtii tyttäriään. Varsinkin jos itse vanhetessaan menettää ulkonäköään ja se nuori tytär kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun sinusta on hauskaa aggresti paukauttaa näppistä kirjoittaen mielestäsi osuvannasevia kuvauksia siitä, että kaikki 11-vuotiaat fantasioivat seksistä vanhusten kanssa. 🤣
Pitäiskö siniäun mennä huilaamaan, lähti kovaa menemään nyt teikäläisellä. Yritä kohdistaa tuokin kommentti hänelle joka kirjoittaa kuten kerroit. Älä minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen isoäiti ja aikaa sitten oppinut, että minulla ei saa olla mielipiteitä. Siksi keksin liudan tekosyitä sille, miksi en tänäkään kesänä ennätä lastenlasten seuraksi, kun vanhemmat ovat töissä. Äidit inttävät, että kyllä se 10v on vielä liian pieni olemaan 10 tuntia yksin kotona ja minä mietin, että onhan sillä ne youtuben meikkioppaat, käyttäkööt aikansa niihin. Ääneen totean, että kun Päivi on saattohoidossa, niin haluan olla tukenaan tms. kamalaa, jota ei oikein voi kiistää. Niinpä en joudu ottamaan kantaa siihen, miten miehet tuijottavat tai pojat ei tuijota. Eikä tarvitse pelätät jokaista sanaansa, että nytkö se saa muodikkaasti paniikkikohtauksen.
Herrajumala, onko mun äiti opetellut käyttämään nettiä? Ihan kuulostaa rouva Mitääneisaaenääsanoalta.
Sisko? Kuulostaa tosiaan tut
Oon ainoa lapsi, mutta terve vaan sulle, kohtalonsiskolle! Alkuperäinen viestini on näköjään kadonnut - kyllä se herttanen äitiliini tuntuu nyt löytäneen tänne :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin nuo mielestäsi muotiasiat kuulostavat kamalilta.
Jospa se äitisi tarkoittaakin nuo sanat sinulle, että kasvata se lapsesi itsenäisesti ajattelevaksi eikä massaksi.
Teinin äiti itsekin.
Sinäkö pakotat oman teinityttösi pukeutumaan niin kuin SINÄ haluat tai niin kuin isoäiti haluaa? Tiedoksesi että aikuiseksi kasvamiseen tarvitaan ensin massaan sopeutuminen. Nuori hakee hyväksyntää muilta nuorilta eikä halua erottua. Tarvetta omalle tyylille, joka sekin saa olla alati vaihtuva, löytyy yleensä vasta lukioikäisenä.
Itsenäisesti ajatteleva nuori ei toteuta isoäidin unelmia. Isoäiti on ilmeisesti unohtanut millainen on itse ollut nuorena. Ja millainen hänen oma tyttärensä on ollut nuorena.
Kautta aikojen nuoret ovat järkyttäneet vanhempia pukeutumisellaan ja käyttäytymällä toisin, kuin edeltävät sukupolvet. Vanhemmat kauhistelee ja nuoremmat kauhistuttelee. Ei siinä sen enempää tarvi herneitä vetää nenään. Mummolle voi sanoa, että on se hyvä, ettei kasvatusvastuu ole mummolla. Saas nähdä missä vaiheessa se jeesusteippiin pukeutumattomuus rantautuu meille. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että jotkut yhdistävät lapsen kiinnostuksen meikkeihin huoraamiseen? Itse aikoinaan aloitin meikkikokeilut 9v ja ihan normaali aikuinen nainen minusta tuli.
Suurimmalla osalla se on kokeilua ja kiiinnostusta estetiikkaan ja tyyliin, ennemmin kuin poikiin. Ja myös finnit yms sekä halu näyttää nätiltä, kuulua joukkoon , ovat osa sitä. Nuorena on normaalia haluta muuttaa tyyliä. Pohjimmiltaan kyse lienee tässäkin jonkinlaisesta naisvihasta. Tyttölapset saavat siitä myös osansa, koska naiseksi kasvamista ei ilmeisesti voi tehdä oikein, ikinä /s., ja koskaan ei kelpaa.
Saahan siitäkin moitteita jos pukeutuu liian lapsellisesti, ja siitä jos aikuisena ei meikkaa/meikkaa voi molemmista saada moitteita, ja monilla tuntuu olevan joku mielipide millä tavoin naisen kuuluu olla ja pukeutua.
Juu, ja sitten ruikutetaan kuinka naisellisuus on kadonnut, kun ensin on nolattu perusteellisesti teinitytöt, jotka vähän kehtaa harjoitella juuri sitä naisellisuutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni äiti myös kadehtii tyttäriään. Varsinkin jos itse vanhetessaan menettää ulkonäköään ja se nuori tytär kukoistaa.
Tämä kuulostaa niin älyttömän säälittävältä, ettei mitään rajaa. Ja oksettavalta, että aikuinen ihminen voi olla tuollainen.
Minusta on ihana katsoa, kun ainoa tyttäreni kasvaa. Olen heittäytynyt hänen kanssaan jokaiseen vaiheeseen mikä on ollut. Nyt meilläkin on esiteini-ikä ja uudet mielenkiinnon kohteet ajankohtaisia. Otan selvää, tuen ja pyrin keksimään sellaista yhteistä tekemistä, josta tyttö nauttii. Ihan niin kuin olen tehnyt jokaisessa vaiheessa hänen elämäänsä. Tyttöyttä ja naiseutta pitää juhlia ja vaalia.