Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin
Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.
Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.
Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.
Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.
Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?
Kommentit (498)
Meillä on täällä veto päällä siitä, montako kertaa boomeri tähän ketjuun spämmää noita samoja määritelmiään. Häviäjä hakee jäätelöt lähikaupasta.
Vanhempi, tätä kaikkea 12-vuotias lapsesi näkee somessa kasvatusgurun mielestä kännyköitä on kohta "pakko rajoittaa"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vanhempi-tata-kaikkea-12-vuotias-la…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhrmoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin. Tulet olemaan itse samanlainen koska "ennen oli kaikki paremmin".
Mistä syystä tuota pitäisi sietää?
No varmaan siitä syystä, että kaikissa läheisissäkin ihmisissä on vikansa eikä maailma ole täydellinen vaan moni pieni asia ärsyttää itse kutakin. Toki sinulla on lupa olla sietämättä mitään ja saada riidanpoikanen aikaan joka asiasta joka vähänkin ärsyttää. Niin ja tietysti tehdä someen pöyristynyt ja vihainen postaus siitä miten kaikki on niin loukkaavaa ja ärsyttävää. Niinhän useimmat tuntuvat nykyään tekevänkin.
Olen isoäiti ja aikaa sitten oppinut, että minulla ei saa olla mielipiteitä. Siksi keksin liudan tekosyitä sille, miksi en tänäkään kesänä ennätä lastenlasten seuraksi, kun vanhemmat ovat töissä. Äidit inttävät, että kyllä se 10v on vielä liian pieni olemaan 10 tuntia yksin kotona ja minä mietin, että onhan sillä ne youtuben meikkioppaat, käyttäkööt aikansa niihin. Ääneen totean, että kun Päivi on saattohoidossa, niin haluan olla tukenaan tms. kamalaa, jota ei oikein voi kiistää. Niinpä en joudu ottamaan kantaa siihen, miten miehet tuijottavat tai pojat ei tuijota. Eikä tarvitse pelätät jokaista sanaansa, että nytkö se saa muodikkaasti paniikkikohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhrmoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin. Tulet olemaan itse samanlainen koska "ennen oli kaikki paremmin".
No varmaan siitä syystä, että kaikissa läheisissäkin ihmisissä on vikansa eikä maailma ole täydellinen vaan moni pieni asia ärsyttää itse kutakin. Toki sinulla on lupa olla sietämättä mitään ja saada riidanpoikanen aikaan joka asiasta joka vähänkin ärsyttää. Niin ja tietysti tehdä someen pöyristynyt ja vihainen postaus siitä miten kaikki on niin loukkaavaa ja ärsyttävää. Niinhän useimmat tuntuvat nykyään tekevänkin.
Ei ole mitään syytä sietää loukkaavaa rajatonta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuhan ne boomeritkin koko ajan sietämään sitä, että "tee kuolinsiivous, me ei haluta näitä tavaroita riesaksemme, missä on se ihana posliinikulho, miksi myit sen, minä olisin halunnut sen mökille" -marmatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä saisin riidan aikaiseksi ihmisten kanssa joita en siedä ja joiden kanssa en ole tekemisissä sen vuoksi että he haastaa kaikesta riitaa? Ei ole mitään syytä kertoa kaikesta omaa mielipidettä silloin kun asia ei mitenkään kuulu esm. sille isovanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuhan ne boomeritkin koko ajan sietämään sitä, että "tee kuolinsiivous, me ei haluta näitä tavaroita riesaksemme, missä on se ihana posliinikulho, miksi myit sen, minä olisin halunnut sen mökille" -marmatusta.
Aijaa, en minä vaan. Itse olen kyllä raivannut ja siivonnut, listannut ja luetteloinut kaiken valmiiksi, jotta lapsillani olisi mahdollisimman helppoa tulevaisuudessa.
t. s. 1960 eli boomer
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.
Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.
No ei kyllä oltu. Olen syntynyt 1960 ja kyllä minäkin juuri ap:n tyttären iässä aloin meikkaamaan yms. Ja meikit oli silloin aika paljon rajumpia.
No en minä tiedä, mitä te boomerit olette 70-luvulla tehneet. Minä puhuin 90-luvusta. 10-, 11- ja 12-vuotiaina meidän koulujen luokkakuvat ovat ihan 100% lapsukaisia täynnä. Meikkaamista kokeiltiin kotona, ei se kuulunut arkeen.
13-vuotiaina se alkoi sitten muuttua, viimeistään 14
Meillä oli pari tyttöä jotka jo kuudennella luokalla meikkasivat. Erosivat kyllä meistä muista kovasti. Luokkakuvaan panostivat ja olivat kuin aikuiset lasten rinnalla. Myös vaatteiden suhteen ja hiusten. Onneksi me muut saatiin olla lapsia ja ei ollut mitään painetta olla aikuisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi sietää? En mä ainakaan sietäisi tuollaista puuttumista asioihin jotka ei kommentoijalle millään tavalla kuulu oli hän sukua tai ei.
Mun äiti yrittää jo nyt täyttää meidän vaatekomeron hänen makunsa mukaisilla teinien vaatteilla. Lapseni ovat 5 ja 2 -vuotiaat.
Räiskähtelyä ja murjottamista esiteini-ikä yllättää vanhemman
Pieni vielä, mutta omasta mielestään jo iso ja itsenäinen siitä ne esiteinin räiskähtelyt syntyvät. Vanhemman paras teko on olla läsnä, vaikka vähän takavasemmalla.
https://www.mll.fi/lapsemme-lehti/raiskahtelya-ja-murjottamista-esitein…
Vierailija kirjoitti:
Räiskähtelyä ja murjottamista esiteini-ikä yllättää vanhemman
Pieni vielä, mutta omasta mielestään jo iso ja itsenäinen siitä ne esiteinin räiskähtelyt syntyvät. Vanhemman paras teko on olla läsnä, vaikka vähän takavasemmalla.
https://www.mll.fi/lapsemme-lehti/raiskahtelya-ja-murjottamista-esitein…
Mihin tämäkin nyt liittyy? Ongelma on isoäiti, ei äiti.
Aina muka pitäisi vaan sietää aivan kaikki epäkohtelias märinä, mitä jotkut vanhukset suustaan päästävät. Ei todellakaan tarvitse.
Sano mummolle suoraan, että tuskin lapsesi kohta haluaa enää ollenkaa tulla hänen luonaan käymään, jos jatkuvasti inhottavia kommentteja heittelee. Että antaisi vaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, en minä vaan. Itse olen kyllä raivannut ja siivonnut, listannut ja luetteloinut kaiken valmiiksi, jotta lapsillani olisi mahdollisimman helppoa tulevaisuudessa.
t. s. 1960 eli boomer
Voi kuule, ne sun lapset tulee jälkikäteen itkemään niiden tavaroiden perään, jotka siivosit aikaa sitten pois.
Minusta 1960 ei syntynyt boomereita, mutta jos haluat kokea olevasi ikäloppu jo nyt, niin miksipä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä sietää loukkaava
Eihän tuo ylempi kirjoittaja puhunut mistään rajattomasta käytöksestä, vaan "Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin". Sitä kommentoin enkä mitään muuta.
Mutta joo, ymmärrän että nykyään on "loukkaavaa ja rajatonta" sekin, että vanhukset kauhistelevat nuorison muotia. Loukkaantukaa, pöyristykää ja katkaiskaa dramaattisesti välit kaikkiin isovanhempiin, kyllä varmasti elämänlaatu siitä paranee.
Olen "vasta" keski-ikäinen, mutta en jaksa minkään ikäisiä ihmisiä enää nykyään. Onneksi ei tarvitse edes yrittää tulla toimeen kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä saisin riidan aikaiseksi ihmist
No mikä sinun ongelmasi sitten on? Jos et ole edes väleissä isovanhempien kanssa, niin mitä v*ttua heidän mielipiteistään välität?
Eihän tuo ylempi kirjoittaja puhunut mistään rajattomasta käytöksestä
Ei se silti sitä tarkoita, etteikö moinen kaamea käytös olisi kaikin puolin epäsopivaa, epäasiallista ja rajatonta.
No onhan se pakko sanoa, että semmoinen pullea, pikkuisen vaatteistaan tursuava 11v ikäinen on kyllä himpun verran säälittävä näky. Kun täytyy yrittää olla isompi kuin onkaan eikä äiti ohjaa yhtään siihen suuntaa, mikä olisi kropalle sopivaa, niin monta kertaa laittaa kätensä ristiin, ettei vain kävisi mitään. Jäätelöllä ja kehumisella saa ostettua vaikka mitä.