Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin
Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.
Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.
Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.
Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.
Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mummu omalla käytöksellään katkaisee välit lastenlapseen niin miksi niitä välejä pitäisi väkisin ylläpitää?
Ei pidäkään, mutta monet pitävät, koska eivät halua loukata. Asiaan kuuluu etteivät isovanhemmat yritäkään ymmärtää lastenlapsiaan. Näin on aina ollut.
Ei läheskään kaikissa perheissä ole ollut koskaan noin.
Vanha äitini jaksaa myös moittia minun, lasteni ja lastenlasten ulkonäköä minulle ikävästi. Nykyisin mikään ei enää yllätä, mitä sammakoita vanha käppänä taas suustaan päästelee. Ikävä ilkeä ihminen osaa olla. Käydään mokomaa katsomassa silti, kun ei aina ole ollut ja ole koko ajan kamala. Lapseni osaavat suhtautua jo näihin suusta karkaaviin sammakoihin omalla tavallaan ja lapsenlapseni käyvät jo niin harvoin, etteivät ehtine traumatisoitua. Vertaistukea tarjotaan sitten toisillemme.
Otan osaa, aloittajan perheessä boomerimamma haukkuu itseään nuorempien naisten pukeutumista, nyt jo kolmannessa polvessa.
Mitäs jos hupailuhengessä hankkisitte tytölle hupailuhengessä yhden boomerille mieleisen kesävaatekokonaisuuden? Siis caprimittaiset löysät housut niin eivät ole liian lyhyet shortsit, tukka saparoille ja joku kaftaani tai poncho puseroksi? 😃 Vähän passiivis-aggressio ehkä joo, mutta auttaisi tukisit tytärtäsi ja auttaisit häntä pääsemään yli persoonaansa kohdistuvista loukkaushöpötyksistä. Bonuksena säilyisi jonkinlaiset välit boomerimammaan.
Onneksi en tunnista omaa äitiäni noista ap:n kirjoituksista lainkaan tai myöskään anoppia. Anoppi tosin nuorempi ja eikä vielä edes eläkkeelle jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi 11, äitisi syntynyt viimeistään 1950 eli nyt väh.74-v. Kuinka vanha olet?
Viimeinen vuosiluokka joka on boomereita on syntynyt 1964.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.
Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.
Mitä sitten teet tässä ketjussa? Minä aloin kokeilla meikkaamista 11-vuotiaana 70-luvun alussa, ja omalle tyttärelleni piti hankkia dödö jo 8-vuotiaana.
Katsos kun tällä palstalla ei ole mitään rajoituksia sen suhteen, kuka saa lukea mitäkin ketjua.
Se että kokeilee meikkaamista alakouluikäisenä ei ole mitenkään ihmeellistä. Se, että 11-vuotiaat nykyään stailaavat itsensä ylipäätään kuin 17-vuotiaat, on se mitä ihmettelen. Eikä edes mitkä tahansa 17-vuotiaat vaan ne kaikista niukimmin ja tiukimmin pukeutuvat. Teinimäisiin löysiin farkkuihin ja huppareihin pukeutuvat 11-vuotiaat tuskin ihmetyttävät ketään, ei ainakaan minua. Vaan ne joilla on naamassa täydet meikit ja kesävaatetus noin 80% paljasta pintaa.
Huvitti aloituksessakin puolustus, että tytön shortsit on oikein hyvät, kun kerran "pehva tai muutakaan ei näy". Suoraan sanottuna, jos naapurin 11-vuotias tulisi kadulla vastaan niin että "pehva tai muuta" vilkkuu, niin siinä tapauksessa minäkin voisin tehdä harvinaisen poikkeuksen siihen periaatteeseen ettei muiden ihmisten lasten kasvatus kuulu minulle pätkääkään. Normaalijärkisen ihmisen päässä pitäisi soida hälytyskellot jos alakouluikäiset puetaan todella paljastavasti, mutta tuntuu, että nykyään normaalijärkisiä on muutenkin enää vähän liikenteessä.
Ja ei, pakarashortsien vaihtoehto ei ole mikään helvetin burkha.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se mennyt niin että hän on synnyttänyt 1999 joten lapsi on nyt 25 eikä 11.
Oikaiskoon, äiti 1950, kirjoittaja 1974, hän synnyttänyt 1999.
Joku ei nyt täsmää jutussa, ei 74-vuotiaalla ole siis 11-vuotiasta lastenlasta.
Tai en tajua enää. Kun mummo täyttää 80, voisi teoriassa hänellä olla 11-vuotias lapsenlapsenlapsi .
Lasten kuuluu kasvaa ja siihen kasvamiseen nyt vaan kuuluu se massaan sopeutumisen tarve. Ja mummojen kuuluu vanheta, ja yleensä siihen kuuluu vanhaan takertuminen ja kaiken uuden kauhistelu.
Ja koska kasvamiseen kuuluu myös se tarve irtaantua perheestä ja vähän hätkähdyttää, niin sehän on vaan hyvä, jos se onnistuu pelkällä hajuvedellä, ei tarvita napakoruja ja sotamaalausta.
Hyvä, että juttelet molempien kanssa aiheesta, mutta mummo ja tytär sitten lopulta itse määrittävät millainen heidän keskinäinen suhde on ja millaiseksi se kehittyy.
Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhrmoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin. Tulet olemaan itse samanlainen koska "ennen oli kaikki paremmin".
Vierailija kirjoitti:
No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.
Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.
No ei kyllä oltu. Olen syntynyt 1960 ja kyllä minäkin juuri ap:n tyttären iässä aloin meikkaamaan yms. Ja meikit oli silloin aika paljon rajumpia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia marmatusta, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vanhrmoien kuuluu kauhistella nuorten muotia, siitä tietää että on menty eteenpäin. Tulet olemaan itse samanlainen koska "ennen oli kaikki paremmin".
Ei tuollaista tarvitse sietää yhtään. Se on ns. vanhuksen aika opetella käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä oltu. Olen syntynyt 1960 ja kyllä minäkin juuri ap:n tyttären iässä aloin meikkaamaan yms. Ja meikit oli silloin aika paljon rajumpia.
No en minä tiedä, mitä te boomerit olette 70-luvulla tehneet. Minä puhuin 90-luvusta. 10-, 11- ja 12-vuotiaina meidän koulujen luokkakuvat ovat ihan 100% lapsukaisia täynnä. Meikkaamista kokeiltiin kotona, ei se kuulunut arkeen.
13-vuotiaina se alkoi sitten muuttua, viimeistään 14-vuotiaina. Mutta onneksi 11-vuotiaina saatiin olla ihan rauhassa lapsia vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan sanonnan mukaan: kun kasvaisi ensin järki ja sitten vasta pers...! Tällä metodilla kasvatin yksin 2 kunnollista aikuista. Tuossa jutussa näyttää menevän vikaan jo nuorena. Jos on 500 m kävely matkaa yksin on ihan sama tänäpäivänä onko valoisaa vai pimeää. Tämän vaaran tietää kaikki jotka lukevat yhtään mitään!
On kyllä tytön kasvua niin kovasti halventava ilmaus tuossa, että ei yhtään ihmetytä että boomeri käyttää tällaista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista tarvitse sietää yhtään. Se on ns. vanhuksen aika opetella käyttäytymään.
Ei minunkaan mielestäni tarvitse sietää. En antaisi kenenkään loukata tytärtäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. BABY Boomerit ovat ikäluokkia, jolloin syntyi paljon lapsia. Yhdysvalloissa näin oli vuoteen 1964 saakka. Suomessa syntyvien lasten määrä alkoi vähetä jo v1950. Seuraavina vuosina syntyi jo huomattavan vähän verrattuna sodan jälkeisiin vuosiin 1945-1949, jolloin sodasta palanneet innostuivat lastentekoon. Siksi Suomen boomerit ovat suuret ikäluokat, joista nuorimmat täyttävät tänä vuonna 75 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. BABY Boomerit ovat ikäluokkia, jolloin syntyi paljon lapsia. Yhdysvalloissa näin oli vuoteen 1964 saakka. Suomessa syntyvien lasten määrä alkoi vähetä jo v1950. Seuraavina vuosina syntyi jo huomattavan vähän verrattuna sodan jälkeisiin vuosiin 1945-1949, jolloin sodasta palanneet innostuivat lastentekoon. Siksi Suomen boomerit ovat suuret ikäluokat, joista nuorimmat täyttävät tänä vuonna 75 vuotta.
Jankkaa tyhmyyksiä aina vaan, selkeä boomeripiirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten teet tässä ketjussa? Minä aloin kokeilla meikkaamista 11-vuotiaana 70-luvun alussa, ja omalle tyttärelleni piti hankkia dödö jo 8-vuotiaana.
Katsos kun tällä palstalla ei ole mitään rajoituksia sen suhteen, kuka saa lukea mitäkin ketjua.
Se että kokeilee meikkaamista alakouluikäisenä ei ole mitenkään ihmeellistä. Se, että 11-vuotiaat nykyään stailaavat itsensä ylipäätään kuin 17-vuotiaat, on se mitä ihmettelen. E
Kuulepas nyt! Tällä palstalla boomerit päättävät siitä(kin), mitä ketjuja kukin saa lukea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole.
On.
BOOMER lisättiin Kotimaisten kielten keskuksen sanatietokantaan vuonna 2020. Sananselitys kuuluu seuraavasti:
boomer (engl., < baby boomer) erityisesti sanonnassa OK, boomer, jolla kuitataan nuoria ymmärtämättömien henkilöiden mielipiteet vanhentuneina.
Sana on peräisin englannin kielestä, ja sillä viitataan Yhdysvalloissa baby boomer -sukupolveen eli 19461964-syntyneisiin. Suomessa baby boomereiden vastine on suuret ikäluokat eli vuosina 19451950-syntyneet.
Boomer-termi on levinnyt Suomessakin yleiseen käyttöön. Nykyään termiä käytetään ikäluokkaan kuulumisen sijaan aiempaa laveammin kuvaamaan ihmisiä, joita termin käyttäjä pitää esimerkiksi aatteiltaan tai mielipiteiltään ajastaan jääneinä.
Äitini on syntynyt vuonna 1950
Minä 1991
Lapseni 2021 ja 2023
Monella kanssani saman ikäisellä ei ole vielä lapsia. Sitten taas kanssani samanikäisen ystäväni äiti on syntynyt muistaakseni vuonna 1973 esimerkiksi. Mummonsa on tuota boomer-ikäluokkaa. Ystäväni tuli äidiksi parikymppisenä.