Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin

Vierailija
02.07.2024 |

Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.

Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.

Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.

Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.

Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?

Kommentit (498)

Vierailija
41/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jaksako pilata kaikkia ketjuja pätemällä boomer-termin määrittelystä.

Vierailija
42/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän boomereiden lastenlasten lapset ovat tuossa iässä.   

No minun vanhempani ovat boomereita, ja lasten iät välillä 10-17. Aika nuorena teillä lisäännytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat syntyneet 1937 ja 1938, lapseni on 11 v. 

Melko iäkkäänä äitisi synnyttänyt sinut,  viimeinen mahdollisuus ehkä n. 1980.  Tai sitten sinä  vanhemmalla iällä synnyttänyt.  Vanhempasikaan eivät kuulu boomereihin.  

Sisarukseni syntyneet noina vuosina kuin vanhempasi,  heidän lapsensa kuuskymppisensä  (tai hyvin lähellä) viettäneet ja lapsillaankin jo oma jälkipolvi.

Aika harvinaista että liki 90 vuotiailla alakouluikäinen  lapsi.

Vierailija
44/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.

Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.

Vierailija
45/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko iäkkäänä äitisi synnyttänyt sinut,  viimeinen mahdollisuus ehkä n. 1980.  Tai sitten sinä  vanhemmalla iällä synnyttänyt.  Vanhempasikaan eivät kuulu boomereihin.  

Sisarukseni syntyneet noina vuosina kuin vanhempasi,  heidän lapsensa kuuskymppisensä  (tai hyvin lähellä) viettäneet ja lapsillaankin jo oma jälkipolvi.

Lapsenlapsi, piti lukea.  Ja jos sitten liki 90 v jutuista ottaa itseensä pitäiskö katsoa peiliin?  Vaikka teräväkin isovanhempi,  ei välttämättä tätä aikaa ymmärrä kaikin tavoin 

Vierailija
46/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki tee lapsia teininä niin kuin te. 

Äitini sai minut 24-vuotiaana, minä sain lapsen 25-vuotiaana ja hänen olisi pitänyt saada lapsi jo 14-vuotiaana jotta boomerin lapsenlapsen lapsi olisi nyt 11 v. 

Jos sinulla on nyt 11 v lapsi, olet 36 siis. Ja äitisi 60.   Ei ole mikään boomeri.

Kun äitisi on 80 ,  voi silloin 31 -vuotiaalla tyttärelläsi olla teoriassa 11- vuotias lapsi.

Vaikka äitisi ei ole silloin boomeri, sana ei ole synonyymi vanhukselle  vaan 1945  -  1950 syntyneille.

Nyt ei matikkasi toimi. Äitini sai lapsen 24-vuotiaana (vuosi 1974) minä sain 25-vuotiaana lapsen (vuosi 1999) ja tämän olisi pitänyt saada lapsi jo 14-vuotiaana eli 2013, jotta boomeriäitini lapsenlapsen lapsi olisi nyt 11 v. 

Vierailija
47/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkaan ei kuuskymppinen isoäiti ole mikään boomeri.   Pidetään nyt käsitteet selvillä.

Eikö otsikko olisi voinut olla:  äitini ei hyväksy tyttäreni  kasvamista.

Vierailija
48/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa baby boomereiden vastine on suuret ikäluokat eli vuosina 1945 - 1950 -syntyneet.

Vielä hauskempaa oli kun tämä boomer 78 v selitti että suurimmat ikäluokat ovat 1980-luvulla syntyneitä joten Suomessa boomeri tarkoittaa 1980-luvulla syntynyttä. 🤣

Vierailija
49/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen boomeri, 80.   Lapsenlapseni ovat jo aikuisia vaikkeivat lapseni edes nuorina perhettä perustaneet.   Vasta n. 30 v suunnilleen.

Miksi aina työntää tuo boomeri jos haluaa äitiään haukkua?    Nelikymppisen äiti voi tietysti olla jo 74 v.

Olen 38-vuotias ja äitini täyttää tänä vuonna 81 vuotta.

Vierailija
50/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on sellainen sääntö, että boomerit pilaa kaikki ne ketjut joissa joku 70-luvulla syntynyt vaikuttaa. 😁 Ota viihteenä, tämä hupi meiltä vähenee vuosi vuodelta. 

Vierailija
51/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki tee lapsia teininä niin kuin te. 

Äitini sai minut 24-vuotiaana, minä sain lapsen 25-vuotiaana ja hänen olisi pitänyt saada lapsi jo 14-vuotiaana jotta boomerin lapsenlapsen lapsi olisi nyt 11 v. 

Jos sinulla on nyt 11 v lapsi, olet 36 siis. Ja äitisi 60.   Ei ole mikään boomeri.

Kun äitisi on 80 ,  voi silloin 31 -vuotiaalla tyttärelläsi olla teoriassa 11- vuotias lapsi.

Vaikka äitisi ei ole silloin boomeri, sana ei ole synonyymi vanhukselle  vaan 1945  -  1950 syntyneille.

Nyt ei matikkasi toimi. Äitini sai lapsen 24-vuotiaana (vuosi 1974) minä sa

No jos 11-vuotiaana jo teineilee voi  13-vuotiaana olla jo äitikin.  Rumasti sanottu.

Huomaa, laskin kun äitisi on 80 -vuotias.  En hänen nykyiseen ikäänsä.

Vierailija
52/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista. Tunnen naisen joka on syntynyt 1936, ja hänellä on pieniä lapsenlapsia, sillä hän sai ainoan lapsensa myöhään, ja siitä tuli isä 50-vuotiaana.

Vierailija
53/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummu omalla käytöksellään katkaisee välit lastenlapseen niin miksi niitä välejä pitäisi väkisin ylläpitää?

Vierailija
54/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan sanonnan mukaan: kun kasvaisi ensin järki ja sitten vasta pers...! Tällä metodilla kasvatin yksin 2 kunnollista aikuista. Tuossa jutussa  näyttää menevän vikaan jo nuorena. Jos on 500 m kävely matkaa yksin on ihan sama tänäpäivänä onko valoisaa vai pimeää. Tämän vaaran tietää kaikki jotka lukevat yhtään mitään!

Vierailija
55/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomer-määritelmän mukaan suomalainen boomer on syntynyt viimeistään vuonna 1950, joten kyllä hänellä voi olla 11-vuotias lapsenlapsi.

Vierailija
56/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.

Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.

Mitä sitten teet tässä ketjussa? Minä aloin kokeilla meikkaamista 11-vuotiaana 70-luvun alussa, ja omalle tyttärelleni piti hankkia dödö jo 8-vuotiaana.

Vierailija
57/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mummu omalla käytöksellään katkaisee välit lastenlapseen niin miksi niitä välejä pitäisi väkisin ylläpitää?

Ei pidäkään, mutta monet pitävät, koska eivät halua loukata. Asiaan kuuluu etteivät isovanhemmat yritäkään ymmärtää lastenlapsiaan. Näin on aina ollut.

Vierailija
58/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista. Tunnen naisen joka on syntynyt 1936, ja hänellä on pieniä lapsenlapsia, sillä hän sai ainoan lapsensa myöhään, ja siitä tuli isä 50-vuotiaana.

Isän kautta se on mahdollista jos isäksi tulee viiskymppisenä. Kyllä.  

Tuli muuan julkisuuden henkilö, mies,  mieleen, nyt sai lapsen 46- vuotiaana.  Hänen äitinsä on ikätoverini , vanhimpia boomereita. 

Vierailija
59/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nuori saa päättää?

Mistä asioista nuoren voi antaa päättää itse? Mistä asioista vanhempi päättää? Seuraavassa on kuvattu eritasoisia, eri tavoin päätettäviä asioita liikennevalovärien avulla.

Punainen = Vanhempi huolehtii ja ottaa viime kädessä vastuun

Näitä ovat asiat, jotka suojaavat nuorta liian rajuilta kokeiluilta ja joista vanhempi ottaa viime kädessä vastuun. Nuori on vielä kypsymätön päättämään niistä itse ja tarvitsee aikuisen apua ja puuttumista. Tällaisia ovat esimerkiksi nuoren turvallisuuteen ja fyysiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.

lakien ja asetusten määrittelemien sääntöjen rikkominen

itsensä vahingoittaminen

toisten henkinen tai fyysinen loukkaaminen

päihteiden käyttö

koulunkäynnin laiminlyönti

perustarpeiden, kuten unen ja ravinnon, laiminlyönti

Keltainen = Vanhempi ja nuori sopivat yhdessä

Näissä asioissa perheillä on erilaisia käytäntöjä ja sääntöjä. Parhaaseen tulokseen päästään yhteisillä neuvotteluilla.

turvallinen kotiintuloaika

kotityöt

mediankäyttöön liittyvät säännöt

kavereiden tai seurustelukumppanin yöpyminen

harrastukset

rahankäyttö

sopiva kielenkäyttö

Vihreä = Nuori päättää itse

Nuoren persoonallisuuteen liittyvissä ja henkilökohtaisissa asioissa vanhemman on hyvä vetäytyä taka-alalle ja antaa nuoren päättää itse.

mielipiteet

oma ulkonäkö: pukeutuminen, hiustyyli, meikkaaminen

oman huoneen sisustus

kiinnostuksen kohteet

kaikkien tunteiden ilmaisu: lupa olla vihainen, surullinen, ärtynyt, tylsistynyt

Perhepalaverin paikka

Nuoren on tärkeä kokea, että hän tulee kuulluksi ja ymmärretyksi itseään koskevissa asioissa. Yhteinen perhepalaveri voikin olla hyvä ratkaisu etenkin asioissa, joissa eri perheissä on yleensä erilaiset käytännöt ja säännöt, kuten kotiintuloajat ja mediankäyttö. Perhepalaverin tapainen neuvottelutapa voi toimia myös muissa perheen sisäisissä ristiriidoissa.

Neuvottelun osapuolet tekevät ehdotuksia asian ratkaisemiseksi. Jokaisen ehdotukset kuunnellaan arvostelematta. Kun ehdotusten virta on tyrehtynyt, valitaan ehdotus, joka tuntuu tilanteeseen sopivammalta. Joskus se on kompromissi.

Tärkeää on, että jokainen tuntee tulleensa kuulluksi ja voittaneensa jotain itselle tärkeää neuvottelussa.Huomioitavaa on, että valitun ratkaisun toimivuutta arvioidaan myöhemmin ja valitaan uusi ratkaisu, mikäli aiemmin valittu ei toimikaan

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/elamaa-nuor…

Vierailija
60/498 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan sanonnan mukaan: kun kasvaisi ensin järki ja sitten vasta pers...! Tällä metodilla kasvatin yksin 2 kunnollista aikuista. Tuossa jutussa  näyttää menevän vikaan jo nuorena. Jos on 500 m kävely matkaa yksin on ihan sama tänäpäivänä onko valoisaa vai pimeää. Tämän vaaran tietää kaikki jotka lukevat yhtään mitään!

Sulla ei ole korkeaan ikään mennessä vielä järki kasvanut, peräpäästä emme tiedä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä