Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin

Vierailija
02.07.2024 |

Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.

Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.

Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.

Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.

Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?

Kommentit (498)

Vierailija
441/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota lasten vertailua en ole ikinä ymmärtänyt. Se menee jopa niin pitkälle joillakuilla, että vanhemmat alkaa paikata sitä, joka heidän mielestään ei pärjää.

Me säästettiin asuntoa pitkään, miehellä oli asp-tili, sain myös isältäni jääneen perinnön ja ostimme kaksion.

Mitä tekee anoppi? Hänestä oli epäreilua, että me saatiin ostettua asunto ja miehen sisko ei, joten hän antoi siskolle rahaa, että tämä sai ostettua myös kaksion.

Nyt jos meidän lapsi tekee jotain mitä kälyn lapsi ei, anoppi ryntää taas paikkaamaan ja hyvittelemään. Ja tietekin vähättelee meidän lapsen tekemisiä, että ei näytä olevan mitään eroa.

Omituista käytöstä!!!

Vierailija
442/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko ap. onko sinulle ollut mitään hyötyä tästä avauksestasi, jota aihetta on nyt monta päivää jauhettu. Onko asiat mummon kanssa selkiytyneet ja onko sinulle tullut parempi mieli tai ongelmaan ratkaisua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, antaa lapsen meikkailla ja kuljeksia napapaidoissa lähiön koulun kentät ja leikkikentät iltakaudet.   Sit ihmetellään mitä roistoja nuo nuoret miehet kun meidän varhaiskypsää neitiä  vievät pusikoihin.

Onneksi mun lastenlapset saaneet olla lapsia  ja äiditkin molemmat  meikkaamattomia arjessa, enemmän tuota vaativan ammatin osaamista.

No huh huh mitä tekstiä. Vai että äiditkin ihan meikkaamattomia.

Vierailija
444/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minunkin ollut hetkittäin vaikea sopeutua siihen että 12v tyttäreni tyyli ja kiinnostuksen kohteet ovat muuttuneet. Mutta elän päivittäistä arkea hänen kanssaan niin helpompi sopeutua, kuin ehkä isovanhemmilla jotka näkevät harvemmin.

Vierailija
445/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo taitaa nyt tarvita lääkitystä voimakkaisiin vaihdevuosioireisiinsa. Voisitko puhua hormonaalisesta korvaushoidosta?

Mummot on sen ajan jo läpi käyneet.  Yhdelläkään boomerilla ei ole enää vaihdevuosia.

Sen sijaan heidän tyttärillään ja miniöillä ne saattaa olla, tosin siis pitkittyneinä.  Koska nekin on jo sen iän yleensä ylittäneet.  Alkavat olla anoppi-iässä itsekin.

Niin no minun 12v tyttöni mummo on 52v eli kyllä vaihdevuosi-iässä.

Vierailija
446/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo taitaa nyt tarvita lääkitystä voimakkaisiin vaihdevuosioireisiinsa. Voisitko puhua hormonaalisesta korvaushoidosta?

Vaihdevuodet taitaa vaivata 70-luvulla syntynyttä ap:ta. Mummoiltahan ne seitkytlukulaiset kyllä näyttääkin.

Ei kai 70-luvulla syntyneillä noin nuoria lapsia ole...

Vierailija
447/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo on paljon hyväksyvämpi ja leppoisampi lasten/nuorten kanssa kuin minä. Mummo sanoo aina, että nuoria pitää ymmärtää. Itse en aina jaksa ymmärtää ja helposti tulee sanomista (turhastakin).😏

Vierailija
448/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummo on paljon hyväksyvämpi ja leppoisampi lasten/nuorten kanssa kuin minä. Mummo sanoo aina, että nuoria pitää ymmärtää. Itse en aina jaksa ymmärtää ja helposti tulee sanomista (turhastakin).😏

Nälvit ja mollaat lapsiasi? 

Vierailija
449/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, antaa lapsen meikkailla ja kuljeksia napapaidoissa lähiön koulun kentät ja leikkikentät iltakaudet.   Sit ihmetellään mitä roistoja nuo nuoret miehet kun meidän varhaiskypsää neitiä  vievät pusikoihin.

Onneksi mun lastenlapset saaneet olla lapsia  ja äiditkin molemmat  meikkaamattomia arjessa, enemmän tuota vaativan ammatin osaamista.

No huh huh mitä tekstiä. Vai että äiditkin ihan meikkaamattomia.

Luuletko oikeasti kaikkien naisten meikkaavan arjessaan?   

Vierailija
450/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitan kieltää teinejä ottamasta tatskoja, sanomistahan siitä tulee...😁

Vierailija
451/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n äiti nälvii ja mollaa lasta asiattomasti.

Vierailija
452/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummot on sen ajan jo läpi käyneet.  Yhdelläkään boomerilla ei ole enää vaihdevuosia.

Sen sijaan heidän tyttärillään ja miniöillä ne saattaa olla, tosin siis pitkittyneinä.  Koska nekin on jo sen iän yleensä ylittäneet.  Alkavat olla anoppi-iässä itsekin.

Joo mutta eihän tuo  tyttösi isoäiti ole boomeri:D Täällä haukutaan boomeri isovanhempia. Lapsesi isoäiti on syntynyt 1971-1972 joten EI ole boomeri, kaukana siitä. Boomerit on siis suurta ikäluokkaa vuosimallia 1945-1950

Vierailija
453/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta eihän tuo  tyttösi isoäiti ole boomeri:D Täällä haukutaan boomeri isovanhempia. Lapsesi isoäiti on syntynyt 1971-1972 joten EI ole boomeri, kaukana siitä. Boomerit on siis suurta ikäluokkaa vuosimallia 1945-1950

Jankuti jankuti jankuti jankuti.

Vierailija
454/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota lasten vertailua en ole ikinä ymmärtänyt. Se menee jopa niin pitkälle joillakuilla, että vanhemmat alkaa paikata sitä, joka heidän mielestään ei pärjää.

Me säästettiin asuntoa pitkään, miehellä oli asp-tili, sain myös isältäni jääneen perinnön ja ostimme kaksion.

Mitä tekee anoppi? Hänestä oli epäreilua, että me saatiin ostettua asunto ja miehen sisko ei, joten hän antoi siskolle rahaa, että tämä sai ostettua myös kaksion.

Nyt jos meidän lapsi tekee jotain mitä kälyn lapsi ei, anoppi ryntää taas paikkaamaan ja hyvittelemään. Ja tietekin vähättelee meidän lapsen tekemisiä, että ei näytä olevan mitään eroa.

Omituista käytöstä!!!

Vaivaako tuo anopin käytös miestäsi ollenkaan, vaan vain sinua? Ja onhan anopilla oikeus laittaa omia rahojaan mihin haluaa, vaikka antaa niitä tyttärelleen, jos hänestä siltä tuntuu. Ei lapsilla ole mitään oikeutta määräillä vanhempiensa rahankäyttöä. 

Vierailija
455/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran on lapsen pukeutumista syytä valvoa, ettei hän houkuta pedoja kimppuunsa. Kyllä tuolla kaupoilla näkee 10-12v. lapsia pyllypöksyissä ym. seksivermeissä.

Vastuu siitä kuuluu vanhemmille, ei niinkään isovanhemmille. 

Jankuti jankuti. Jankuti jankuti. 

Minkä tähe sie hoet jankuti jankuti? Onks noin kauheen paha olo, vai mikä pännii?

Kommemtoin että jankutat, jankutat, jankutat koko ajan samaa jankkausta. 

Kuka jankuttaa? Sinäpä hyvinkin. Tää ketju on niin paska, ettei kannata jatkaa. 

Ap opetelkoon keskustelemaan vanhan äitinsä ja esiteininsä kanssa, eikä kysele Vauva-palstalta miten tulisi elää. Ei täältä vastausta saa kuitenkaan. 

Vierailija
456/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä jankutat

ap saa oikein mielellään hakea täältä vertaistukea. Tärkeä aihe.

Vierailija
457/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meidän lapsenlapsemme ovat sitä mieltä, että olemme tosi cooleja. Myös lastenlasten vanhemmat ,yhteiskunnallisesti hyvissä asemissaolevat, ovat vapaamielisä. Olemme tavallisia eläkeläisiä,mutta ajatusmaailmamme edustaa vapaamielisyyttä. Emme tuomitse ihmisiä ulkonäön perusteella, suhtaudumme suurella mielenkiinnolla erilaisuuteen ja tutustumme mielellämme myös sellaisiin ihmisiin, jotka edustavat jotain muuta kuin totuttua.

Näin mummona iloitsen sitä, että olen lapsenlasten uskottu:)

Kuten siitåkin, että lapsenlapsistamme on kasvanut fiksuja nuoria ja ennenkaikkea hyviä ihmisiä.

Nuoret rakentavat maailmaa nyt mieleisekseen, kuten mekin aikoinamme. Vanhat ajat ovat olleet ja menneet,turha niihin on haikailla.

Olisi mielenkiintoistatietää, onko tässä isovanhempien ajattelussa eroavaisuuksia asuinpaikkakunnan mukaan, tyyliin stadi vs. lande (kaikella kunnioituksella, ketään/mitään dissaamatta tällä)

Vierailija
458/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa tulkita jonkun mummon päivittelyt siitä, miten äkkiä lapsenlapset kasvaa nälvimiseksi. Mutta toki kaiken voi tulkita myös kielteiseksi, vaikka sitä ei sellaiseksi olisi tarkoitettukaan. 

Vierailija
459/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa tulkita jonkun mummon päivittelyt siitä, miten äkkiä lapsenlapset kasvaa nälvimiseksi. Mutta toki kaiken voi tulkita myös kielteiseksi, vaikka sitä ei sellaiseksi olisi tarkoitettukaan. 

Nälvintää ja mollaamista tuo on. Pahantahtoisra ja asiatonta. Ja sellaiseksi todellakun tarkoitwttu.

Vierailija
460/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meidän lapsenlapsemme ovat sitä mieltä, että olemme tosi cooleja. Myös lastenlasten vanhemmat ,yhteiskunnallisesti hyvissä asemissaolevat, ovat vapaamielisä. Olemme tavallisia eläkeläisiä,mutta ajatusmaailmamme edustaa vapaamielisyyttä. Emme tuomitse ihmisiä ulkonäön perusteella, suhtaudumme suurella mielenkiinnolla erilaisuuteen ja tutustumme mielellämme myös sellaisiin ihmisiin, jotka edustavat jotain muuta kuin totuttua.

Näin mummona iloitsen sitä, että olen lapsenlasten uskottu:)

Kuten siitåkin, että lapsenlapsistamme on kasvanut fiksuja nuoria ja ennenkaikkea hyviä ihmisiä.

Nuoret rakentavat maailmaa nyt mieleisekseen, kuten mekin aikoinamme. Vanhat ajat ovat olleet ja menneet,turha niihin on haikailla.

Olisi mielenkiintoistatietää, onko tässä isovanhempien ajattelussa eroavaisuuksia asuinpaikkakunnan mukaan, tyyliin stadi vs. lande (kaikella kunnioituksella, ketään/mitään dissaamatta tällä)

Tuskin asuinpaikan mukaan, mutta ehkä sivistyksen ja luonteen/ suvaitsevaisuuden mukaan. Ja aika monet ihmiset on asuneet sekä kaupungissa, että maalla joten aika turha tuo maalainen/kaupunkilainen ajattelu. itse ainakin olen asunut sekä maalla,  että kaupungissa , mutta ei se minun persoonaa ole muuttanut, mutta totta kai ihmistä avartaa nähdä muutakin, kuin se kotikaupunki tai kotikylä. Luonne se on joka ratkaisee, ei asuinpaikka. Toki ahtaissa piireissä elänyt ihminen voi olla nurkkakuntaisempi, mutta aina ei näin ole. Voi hän myös olla kovinkin räväkkä ja salliva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi