Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Boomer isovanhemmat ja suhtautuminen kasvaviin lapsenlapsiin

Vierailija
02.07.2024 |

Oma äitini eli lapsen mummo ei jotenkin yhtään hyväksy, että lapsi kasvaa ja on jo esiteini (11-vuotias). Huokailee dramaattisesti lapselle kaikesta vähänkään siihen viittaavasta, että lapsuus alkaa pikkuhiljaa kääntyä nuoruuteen.

Viimeisen puolen vuoden aikana meikit ovat alkaneet kiinnostaa. Annoin ensin luvan kokeilla kotona ja nyt kesällä on saanut meikata kodin ulkopuolellekin. Meikki hänellä on käytännössä poskipuna ja geelillä kulmakarvat ojennukseen sekä laittaa vähän hajuvettä. Siis niin vähäistä, ettei äitini edes ollut huomannut tätä ennen kuin lapsi jotain asiasta mainitsi. Sitten alkoi dramaattinen huokailu, että ei tyttö tarvitse yhtään mitään ja tuohan on pinnallista eikä pinnallisuudelle pidä antaa periksi.

Lapsen tyyli on myös puolessa vuodessa muuttunut isompien lasten tyyliin. Äitini marmattaa siitäkin jatkuvasti. Tavallinen ribbitoppi (ei napapaita!) on liian kireä ja farkkusortsit liian lyhyet (pehva tai muutakaan ei näy). Hupparit taas on äitini mielestä liian suuria. Sleek-ponnarille laitetut hiukset liian päätä myöden ja varrellisten sukkien käyttö sortsien kanssa typerän näköistä. Siis käytännössä kaikki mikä nyt on muotia, saa haukut.

Olen ihan kypsä. Ennen lapselle niin läheinen mummo pilaa kaiken, kun ei kestä lapsen kasvua. Sanoin jo, että lapsi ei kohta halua tehdä mitään yhdessä, jos kaikesta tulee sanomista, niin alkoi dramaattiseksi minullekin. Lapsella on alkanut murrosikä niin kuin minullakin oli alkanut tuon ikäisenä. Minua kiinnosti silloin ihan samat/sen ajan vastaavat asiat, mutta se ei ollut äidilleni ongelma. Nyt mummona roikkuu lapsenlapsensa pikkulapsiajassa kynsin ja hampain ja aiheuttaa vaan v*tutusta kaikille.

Vinkkejä siihen miten mummo pääsisi lapsenlapsensa kasvamisesta yli ennen kuin heidän suhde on kokonaan pilalla?

Kommentit (498)

Vierailija
421/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo taitaa nyt tarvita lääkitystä voimakkaisiin vaihdevuosioireisiinsa. Voisitko puhua hormonaalisesta korvaushoidosta?

Mummot on sen ajan jo läpi käyneet.  Yhdelläkään boomerilla ei ole enää vaihdevuosia.

Sen sijaan heidän tyttärillään ja miniöillä ne saattaa olla, tosin siis pitkittyneinä.  Koska nekin on jo sen iän yleensä ylittäneet.  Alkavat olla anoppi-iässä itsekin.

Vierailija
422/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta miksi se miniä täällä keuhkoo?

Eikös sen pitäisi olla hiljaa. 

Missä muka? Sinähän täällä riehut ja räyhäät.

Kuka minä?

Olkaa nyt vaan miniät ihan hiljaa anoppienne kuolinpesistä.  Ne ei kuulu teille.  Vai väitätkö sinä vastaan?  Juu et.   Joten ole hiljaa siitä asiasta.  Sinäkin.  

Anoppi on hyvä ja ajattelee kerran elämässään lapsiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta miksi se miniä täällä keuhkoo?

Eikös sen pitäisi olla hiljaa. 

Missä muka? Sinähän täällä riehut ja räyhäät.

Kuka minä?

Olkaa nyt vaan miniät ihan hiljaa anoppienne kuolinpesistä.  Ne ei kuulu teille.  Vai väitätkö sinä vastaan?  Juu et.   Joten ole hiljaa siitä asiasta.  Sinäkin.  

Miksi sinä vedät joka keskusteluun mukaan miniät ja kuolinpesät? Tämänkään ketjun aloituksessa ei puhuta kummastakaan, kuolinpesistä nyt kaikkein vähiten.

Vierailija
424/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsenlapseni (tyttö) on 13v, pukeutuu ja meikkaa juuri noin kuten nuorilla on tapana, mutta hillitysti. Meillä on edelleen läheiset ja lämpimät välit, luonnollisesti. Joten ei voi yleistää. 

Lisäksi aloittajan "boomer" särähtää liikaa sannamarinille, joka aloitti kyseisellä sanalla lällätyksen. Lienee asennevamma sekä ap:lla, että hänen äidillään, mutta 11v tyttö on ok!🤗 

Vierailija
425/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen nelikymppinen lapseton, mutta olen minäkin ihmetellyt, miksi hemmetissä tuonikäiset pukeutuvat ja käyttäytyvät nykyään niin teinisti. Ysärillä oltiin ihan lapsia vielä 11-vuotiaina.

Sellainen ero tietysti boomerimummoon, etten minä kenenkään lasten kasvatukseen puutu enkä huokaile dramaattisesti, kunhan kummastelen omissa ajatuksissani.

No ei sentään. Ysärillä kovasti oli napapaitoja ala-aste ikäisillä ja muitakin teinin metkuja. 

Niin oli, joillain. Minä olin tuon ikäinen vuonna -00 ja eka kertoja kokeilin meikkiä silloin, just samaan tyyliin vähän huulikiiltoa ja poskipunaa. Toisaalta myös leikin niillä barbeilla siskon kanssa. Pari vuotta vanhempana oli supermatalat farkut ja kireät lyhyet topit muotia (aika samanlaiset mitä nykyään teineillä), silmissä liikaa kajalia. Juu, karsean näköistä jälkeenpäin katsottuna, mutta silloin se oli cool. Nykyään olen ihan tavistylsä perheenäiti. 

Vierailija
426/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi aloittajan "boomer" särähtää liikaa sannamarinille, joka aloitti kyseisellä sanalla lällätyksen. Lienee asennevamma sekä ap:lla, että hänen äidillään, mutta 11v tyttö on ok!🤗 

Ap:n ainoa asennevamma on se, että on antanut äitinsä länkyttää tytölle toistamiseen.

Ja Sanna Marin on keski-ikäinne itsekin, euikä hän termiä keksinyt.

Vierailija
427/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole boomeri-iässä, mutta kyllä nykysin lapsuus on aiempaa selvästi lyhyempi, jos 11-vuotias meikkaa ja pitää aloittajan kuvaamia vaatteita. Me leikittiin tossa iässä vielä barbeilla. Kai se on se kuuluisa somen vaikutus, kun keskenkasvuisten pitää olla niin aikuista ja vanhemmat vielä kannustaa siihen. 

Itse kutsun etenkin alle nelikymppisiä itsareiksi eli itsekkäiksi minäminä-ihmisiksi, joiden elämän sisältö on puhelimessa, käytöstavat olemattomat, kirjoitus- ja lukutaito surkea ja lapset ovat kavereita, jotka päättävät koko perheen asioista.

Aloittajan äidin käytökseen en ota kantaa. Oma äitini oli todella outo...

Minä olen kuusikymppinen. Kun olin 9-vuotias, oma äitini sanoi minulle, että noin isot tytöt ei leiki enää nukeilla. No meikeistä en tiennyt mitään ja vaatteetkin oli suvussa monella kiertäneet, alun perin vanhi

Ja tuota edeltävät sukupolvet on 11-vuotiaina olleet aivan riittävän vanhoja toimiakseen pikkupiikoina tms työtehtävissä, tai vähintäänkin huolehtimaan pikkusisaruksista kun äiti on töissä. Tämä nykyajan pitkä, huoleton lapsuus on lopulta aika tuore keksintö. 

Vierailija
428/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 9 vuotiaalle aikoinaan sanottu että liian vanha nukeilla leikkimään, se on verhottu kehoitus tehdä kotitöitä , vahtia nuorempia sisaruksia tms. Munkin äiti harrasti tuollaista piilovit*uilua koko lapsuuteni.

Vierailija
429/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on boomereille hämmentävää, mutta älä välitä, olet vain tukena pikku-Jarmon kasvussa kuten vastuullisen vanhemman kuuluu.

Vierailija
430/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minustakin nuo mielestäsi muotiasiat kuulostavat kamalilta.

Jospa se äitisi tarkoittaakin nuo sanat sinulle, että kasvata se lapsesi itsenäisesti ajattelevaksi eikä massaksi.

Teinin äiti itsekin.

Napapaitoja ei kenenkään pidä antaa lapsensa pitää. Oikeassa on mummo.

Vierailija
431/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tässä on äitisi eli lapsen mummo. Äitisi yrittää kävellä röyhkeästi ylitsesi. Nyt on aika laittaa rajattomalle ihmiselle rajat! Opettele pitämään puolesi! Älkää kyläilkö äitisi luona. Älä soita äläkä pidä muutenkaan yhteyttä rajattomaan isoäitiin. Puolen vuoden - vuoden tauko yhteydenpidossa tekee ihmeitä. Oppii olemaan!

Lapsiperheissä tämä hankala ja rajaton narsisti on yleensä puolison äiti eli anoppi ja joskus appiukko. Silloin puolison tehtävä on laittaa omat vanhempansa ruotuun. Lasten hoito ja kasvatus kuuluu lapsen vanhemmille - äidille ja isälle - EI isovanhemmille!

Paitsi silloin lapset kuuluvat kovasti anopille jos anoppi ei ota niitä matkojen ajaksi, loma-ajoiksi, työmatkojen ajoiksi.    Silloin anoppi on ilkimys

En tiedä rajattomuuksista, mutta minun rajani menee ainakin siinä, että pikkuvauvaa en hoitooni ota, enkä varsinkaan yöksi.  

Ja minulle on ihan se ja sama, mitä lapsensa päälle pukevat ja mitä antavat näiden tehdä.  Minun ei pidä eikä tarvitse siitä huolta kantaa.  Se on vapauttavaa.  

Vierailija
432/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ainoa asennevamma on se, että on antanut äitinsä länkyttää tytölle toistamiseen.

Ja Sanna Marin on keski-ikäinne itsekin, euikä hän termiä keksinyt. 

Ei Sanna keksinyt, mutta alkoi käyttää sitä halventaakseen vanhempaa sukupolvea. Keski-ikäisenä kun hänellä on siihen varaa. Eihän sille voi kuin nauraa.😂

Aloittaja olisi ollut fiksumpi ilman boom boom boomerointia! 

Vierailija
433/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tavalliset isovanhemmat ilman haukkuma B-etuliitettä. Johtuisko siitä, että välitkin pysyneet hyvinä? 

Niin metsä vastaa...

Vierailija
434/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tavalliset isovanhemmat, kaksi pojanpoikaa, 14 ja 10 vuotiaat.

Meillä on tosi hyvät ja läheiset välit, nähdään joka viikko ja pojat tulevat luoksemme sekä kaupunkikotiin, että maalle mielellään.

Synttäreinä ja jouluna kysytään aina lahjatoiveista, usein ne on Jordanin lenkkarit, merkkipipo tai lippis tjms.

Joka ainoa kerta kun tavataan, kerron heille kuinka rakkaita ja ihania ja ainutlaatuisia he ovat. Olen kertonut kummallekin, että kun ensi kerran tapasimme, katsoimme toisiamme syvälle silmiin ja he antoivat meille luvan rakastaa heitä ja me lupasimme rakastaa heitä elämämme loppuun ja vielä yli. Silloin solmimme siteen joka on luja ja arvokas. Sitä pyrimme vaalimaan kaikin tavoin ymmärtämällä, että samalla kun lapsi kasvaa, hänelle tulee joka päivä uusia, ihmeellisiä asioita joiden kanssa pitää oppia elämään ja ne asiat ovat tärkeitä. Me seisomme siellä vanhempien takana turvallisena ja lujana linnakkeena.

Vierailija
435/498 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan tavalliset isovanhemmat, kaksi pojanpoikaa, 14 ja 10 vuotiaat.

Meillä on tosi hyvät ja läheiset välit, nähdään joka viikko ja pojat tulevat luoksemme sekä kaupunkikotiin, että maalle mielellään.

Synttäreinä ja jouluna kysytään aina lahjatoiveista, usein ne on Jordanin lenkkarit, merkkipipo tai lippis tjms.

Joka ainoa kerta kun tavataan, kerron heille kuinka rakkaita ja ihania ja ainutlaatuisia he ovat. Olen kertonut kummallekin, että kun ensi kerran tapasimme, katsoimme toisiamme syvälle silmiin ja he antoivat meille luvan rakastaa heitä ja me lupasimme rakastaa heitä elämämme loppuun ja vielä yli. Silloin solmimme siteen joka on luja ja arvokas. Sitä pyrimme vaalimaan kaikin tavoin ymmärtämällä, että samalla kun lapsi kasvaa, hänelle tulee joka päivä uusia, ihmeellisiä asioita joiden kanssa pitää oppia elämään ja ne asiat ovat tärkeitä. Me seisomme siellä vanhempien takana turvallisena ja lujana linnakk 

Kiitos tästä!<3 Onpa ihanaa, että on myös tavallisia, hyviä ja rakastavia isovanhempia.

Vierailija
436/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Sanna Marin on keski-ikäinne itsekin, euikä hän termiäelaa keksinyt.

Relaa boomeri. Kiihtyminen ei tee hyvää verenpaineelle.

Vierailija
437/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi vinkkejä, millä saisi mummon ymmärtämään, jotta suhde lapsen lapseen ei menisi pilalle. Niitä vinkkejä en ole nähnyt täällä ollenkaan, keskitytään pelkästään haukkumaan mummoja ja kertomaan, että kuinka kamala "meidän mummo on". Eli taas tämä ikuinen vastakkain asettelu tällä palstalla jyllää.

Haukkua osaa jokainen, mutta osaako kukaan antaa järkeviä neuvoja?

On moneen monituiseen kertaan annettu neuvoja.

Se että kertoo omista kokemuksistaan on vertaistukea ap:lle.

Vierailija
438/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin elävän elämän esimerkkinä, se arvosteleva isoäiti ei ole se johon lapsi aikuisena ottaa yhteyttä. 

Oma isoäiti on aina arvostellut painon, vaatteet, meikin, tatuoinnin, todistukset Aivan kaiken. Ja jatkuu edelleen 30-vuotiaana sama meno. Näen häntä jos on pakko. Mutta se mummo, joka antoi minun olla minä, näen häntä aina kun käyn kotikaupungissa. Ihan tällaisen voi heittää mummolle, että haluaako lapsenlapsen käyvän kun saa itse päättää yhteydenpidostaan ja vanhemmat ei vie käymään. 

itseä pelottaa oman lapsen kanssa, miten lapasesta tuleva isomummi lähtee. Ensimmäinen lapsenlapsenlapsi.

Vierailija
439/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei arvostellut anoppi, mutta appi kyllä ja mikä pahinta, aina vertailee lapsia keskenään ja tietenkin aina sen oman suosikin eduksi.

Ja vaikka esimerkiksi lapset kasvaneet ihan samalla -2-käyrällä molemmat, apen mielestä ei-suosikki on pullukka... Ja tätä kommentoi aina lasten kuullen.

Emme ole missään tekemisissä hänen kanssaan tästä syystä.

Vierailija
440/498 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä sukupolvien välisiä näkemyseroja, joita on aina ollut olemassa ja tulee olemaan.Nämä meidän lasten mummot on meidän äitejä tai puolison äitejä, heitä jotka meidät on kasvattaneet suurella viisaudella, tai sitten vähän pienemmällä.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi