Jenkkilasten ruokailu?
Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?
Kommentit (521)
Maalla asuvat ihmiset saa säästöön enemmän rahaa kun pääsevät ilmaiseksi kalastamaan ja sienestämään ja marjastamaan. Mato-onkeen ei tarvitse kalastuslupaa. Perunat kuka kasvikset voi itse viljellä. Mutta jos haluaa asua kaupungissa niin sitten joutuu maksamaan ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tylsä täytyy oma elämä olla että kiinnittää huomioita jonkun toisen perheen syömisiin? Buhahaaaaa. Sairasta.
Ei edes lasu kysele mitäs teillä syödään. Johan nyt olisi. Joka perheelle jaettaisiin ruokalistat joita on noudatettava ja kellonajat myös!
Suomi on kai vapaa maa syömisten suhteen?
Kyllä itse tekisin lasun, jos tietäisin että jossain perheessä lapsille ei tarjoilla ollenkaan kasviksia. Tyyliin pelkkää Cokista ja mikropitsaa.
Suomalaiset on vihdoinkin onnistuttu aivopesemaan kasviksien syontiin. Lukekaa maan lahihistoriaa niin opitte etta sotien jalkeen alkoi ravitsemuskampanjat joissa opetettin perunan ja laskisoosin lisaksi syomaan muutakin. Rintamalta palanneet raavaat miehet panivat hanttiin etta eivat he ole mitaan janiksia jotka elavat salaatinlehtia syomalla.
Nyt sitten on kasvisten syonti viety toiseen aaripaahan, olet moraaliton jos et syo kasviksia. Lasun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tylsä täytyy oma elämä olla että kiinnittää huomioita jonkun toisen perheen syömisiin? Buhahaaaaa. Sairasta.
Ei edes lasu kysele mitäs teillä syödään. Johan nyt olisi. Joka perheelle jaettaisiin ruokalistat joita on noudatettava ja kellonajat myös!
Kyllä itse tekisin lasun, jos tietäisin että jossain perheessä lapsille ei tarjoilla ollenkaan kasviksia. Tyyliin pelkkää Cokista ja mikropitsaa.
Suomalaiset on vihdoinkin onnistuttu aivopesemaan kasviksien syontiin. Lukekaa maan lahihistoriaa niin opitte etta sotien jalkeen alkoi ravitsemuskampanjat joissa opetettin perunan ja laskisoosin lisaksi syomaan muutakin. Rintamalta palanneet raavaat miehet panivat hanttiin etta eivat he ole mitaan janiks
Mä kuvittelin, että aivot tarvitsevat vitamiineja, joita ei saa lihasta tai perunasta mut taidan olla vain aivopesty. Kaljastakin saa proteiinia.
Noita sipsejä en ole ikinä tajunnut. Siis valehtelematta syövät joka päivä sipsiä, joissa ei mitään terveysvaikutteita. Pelkkää rahanmenoa eikä edes nälkä lähde. Aivan liikaa suolaa ja rasvaa. Meillä syödään kupan sipsejä ehkä pari kertaa vuodessa, mutta tehdään kyllä itse sipsejä mm. porkkanasta, lantusta, perunasta, punajuuresta, nauriista, kaalista ja lehtikaalista. Hyviä myös eväsretkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on vihdoinkin onnistuttu aivopesemaan kasviksien syontiin. Lukekaa maan lahihistoriaa niin opitte etta sotien jalkeen alkoi ravitsemuskampanjat joissa opetettin perunan ja laskisoosin lisaksi syomaan muutakin. Rintamalta palanneet raavaat miehet panivat hanttiin etta eivat he ole mitaan janiks
Jos ei kotona saa kasviksia niin kai se jotain kertoo kotioloista? Lasuja on tehty muun muassa siitä, että lapsi ei käytä kotona sukkia tai syö sormin ruokaa vielä 2-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
No Amerikka on aika laaja käsite. Oma kokemus, useamman vuoden asumisen perusteella, on se, että lapsille tarjotaan erittäin terveellistä luomuruokaa, ja jos on pieniäkin merkkejä siitä, että lapsi itse haluaisi syödä epäterveellisesti, hankitaan ravitsemusterapeutti suunnittelemaan ruokavalio. Näin siis kalliissa koulutettujen ihmisten lähiössä suurkaupungissa. Varmasti sitten on paljon muutakin. Yhteiskuntaluokkien väliset erot Usassa ovat joka suhteessa valtavan paljon suuremmat kuin Suomessa. Eikä erilaiset ihmiset ole missään kosketuksissa toisiinsa.
Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja välipaloiksi hedelmäsalaattia, kurkkua, porkkanaa, puuroja, smoothieita ja täysjyväkolmioleipiä. Alempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat lapset vetivät samaan aikaan mehuja, paahtoleipää Nutellalla, valmisleivonnaisia, Haribo-makeisia, sipsejä, ranskalaisia ja yksittäispakattuja juustotikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on vihdoinkin onnistuttu aivopesemaan kasviksien syontiin. Lukekaa maan lahihistoriaa niin opitte etta sotien jalkeen alkoi ravitsemuskampanjat joissa opetettin perunan ja laskisoosin lisaksi syomaan muutakin. Rintamalta palanneet raavaat mie
Minä tein lasun lapseni koulukavereista, kun kävi ilmi, ettei hän osannut uida vielä 11-vuotiaana kun käytiin uimahallissa. Omat lapset oppivat uimaan 4-vuotiaana. Kävi myös ilmi, ettei hän osaa pyöräillä tai hiihtääkään. Hänellä ei ole harrastuksia, pelaa vain tietokoneella päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen muovin määrään. No kaikki tietää, että jokainen ostos palataan omaan muovipussiin mutta kertakäyttölautasten käyttö on normaalia perheissä myös arkena, mikä on mielestäni omituista. Saakohan Suomessa enää myydä edes muovipillejä? Mutta siis Amerikassa kaikki on kertakäyttöistä ja jotenkin tosi surullista. Miksi myös ravintoloiden annokset on niin isoja, että pitää ottaa dokibägejä ja muovin kulutus taas kasvaa? Myisi pienempiä annoksia ja tarvittaessa saisi täydennystä jos jää nälkä. Ja jos on pakko syödä majoneesia pitsan kanssa, miksi sekin on omassa muovikipossa? Eikö sitä majoneesia voi kaataa suoraan pitsan päälle jos haluaa ahmia
Mistäs "dokumentista" olet nämä totuudet oppinut? Kaikki tietää? Ei ole mitään omakohtaista kokemusta esim. paperilautasten jokapäiväisestä käytostä? Amerikassa kaikki on surullista. Tule katsomaan niin hämmästyt. t.usalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Amerikka on aika laaja käsite. Oma kokemus, useamman vuoden asumisen perusteella, on se, että lapsille tarjotaan erittäin terveellistä luomuruokaa, ja jos on pieniäkin merkkejä siitä, että lapsi itse haluaisi syödä epäterveellisesti, hankitaan ravitsemusterapeutti suunnittelemaan ruokavalio. Näin siis kalliissa koulutettujen ihmisten lähiössä suurkaupungissa. Varmasti sitten on paljon muutakin. Yhteiskuntaluokkien väliset erot Usassa ovat joka suhteessa valtavan paljon suuremmat kuin Suomessa. Eikä erilaiset ihmiset ole missään kosketuksissa toisiinsa.
Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja välipaloiksi hedelmäsalaattia, kurkkua, porkkanaa, puuroja, smoothieita ja täysjyväkolmioleipiä. Alempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat lapset vetivät samaa
Osaatko arvella, että mistä tämä johtuu? Voiko olla kyse siitä, että laiskat ihmiset eivät menesty kun haluavat vain sitä hyvänmakuista ja helppoa? Rikkaat ovat tottuneet tinkimään jopa ruoan mausta päästäkseen määränpäähänsä ja tavoitteisiinsa esim. Se terveys, hyvä kunto ja työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja välipaloiksi hedelmäsalaattia, kurkkua, porkkanaa, puuroja, smoothieita ja täysjyväkolmioleipiä. Alempiin yhteiskuntaluokkiin kuuluvat lapset vetivät samaa
Joissain Aasian maissa köyhät syö pelkkää riisiä, kasviksia ja kalaa kun rikkaat syö vaan pitsaa, patonkia ja pastaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja välipaloiksi hedelmäsalaattia, kurkkua, porkkanaa, puuroja, smoothieita ja täysjyväkolmioleipiä. Alempii
Selittyy sillä, että epäterveellinen ruoka on halpaa ja terveellinen kallista. Ylipaino on yleisintä niillä asuinalueilla, joissa ihmisten ruokaturva on heikoin.
Itse hämmästyin New Yorkissa puiston penkillä, kun köyhä nainen tuli viereeni istumaan kallis noutokahvi kädessä. Sanoi että ostaa joka päivä sellaisen vaikka asuu kaksiossa 6 lapsensa kanssa. Itselläni oli kaupan halvin vesipullo kädessä kun ei olisi tullut mieleenikään maksaa noutokahvista montaa dollaria. Valitti minulle köyhää elämäänsä ja kertoi ettei ole ikinä matkustanut. Minä kerroin, että olen käynyt ainakin 200 eri maassa koska en tuhlaa rahojani noutokahveihin vaan säästän ja sijoitan ne. Jos kahvia haluan niin kaupan murukahvi toimii vallan mainiosti. Toivotin keskustelun päätteeksi toki tsempit ja onnea elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Itse hämmästyin New Yorkissa puiston penkillä, kun köyhä nainen tuli viereeni istumaan kallis noutokahvi kädessä. Sanoi että ostaa joka päivä sellaisen vaikka asuu kaksiossa 6 lapsensa kanssa. Itselläni oli kaupan halvin vesipullo kädessä kun ei olisi tullut mieleenikään maksaa noutokahvista montaa dollaria. Valitti minulle köyhää elämäänsä ja kertoi ettei ole ikinä matkustanut. Minä kerroin, että olen käynyt ainakin 200 eri maassa koska en tuhlaa rahojani noutokahveihin vaan säästän ja sijoitan ne. Jos kahvia haluan niin kaupan murukahvi toimii vallan mainiosti. Toivotin keskustelun päätteeksi toki tsempit ja onnea elämäänsä.
Rikas pääsi haukkumaan köyhää. Köyhän naisen hiilijalanjälki on murto-osa ympäri maapalloa lentelevästä ylimielisestä tyhjäpäästä. Todistaa sen, että mitä isompi hiilijalanjälki, sitä vähemmän älliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja välipaloiksi hedelmäsalaattia, kurkkua, porkkanaa, puur
Ei missään maassa porkkana voi maksaa enemmän kuin kaupan valmis hampurilainen? Ne ranskanperunatkin voi tehdä itse perunasta tai ostaa evääksi banaanin, jonka yksikköhinta harvoin on korkea. Myös kaurapuuro maksaa joka maassa alle 0,05€ annos. Toki pitää olla mikro, jossa sen lämmittää tai kattila. Jotkut annospuurot on sitten rikkaiden touhua, niitä en ole edes kokeillut. Eväsleivät tulee kyllä halvemmaksi kuin se hamppari.
Nain me ollaan erilaisia, italialainen aamiainen: https://www.youtube.com/shorts/O81AQ-F4Xjg
La dolce vita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole kokemusta USA:ssa asumisesta, mutta tästä tuli mieleen Britanniassa kokemani erot. Keskiluokkaisille pikkulapsille syötettiin aamu-ja väli
Kerrotko vielä, missä maassa porkkana täyttää vatsaa yhtä paljon kuin hampurilainen? Oikein odotan sellaista maata. Muutan heti sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen muovin määrään. No kaikki tietää, että jokainen ostos palataan omaan muovipussiin mutta kertakäyttölautasten käyttö on normaalia perheissä myös arkena, mikä on mielestäni omituista. Saakohan Suomessa enää myydä edes muovipillejä? Mutta siis Amerikassa kaikki on kertakäyttöistä ja jotenkin tosi surullista. Miksi myös ravintoloiden annokset on niin isoja, että pitää ottaa dokibägejä ja muovin kulutus taas kasvaa? Myisi pienempiä annoksia ja tarvittaessa saisi täydennystä jos jää nälkä. Ja jos on pakko syödä majoneesia pitsan kanssa, miksi sekin on omassa muovikipossa? Eikö sitä majoneesia voi kaataa suoraan pitsan päälle jos haluaa ahmia
Mistäs "dokumentista" olet nämä totuudet oppinut? Kaikki tietää? Ei ole mitään omakohtaista kokemusta esim. paperilautasten jokapäiväisestä käytostä?
Olen käynyt Amerikassa 4 kertaa 3kk reissut sekä seurannut aktiivisesti somessa yli 20 eri amerikkalaisperheen kanavaa. Ehkä hieman liiottelin, jos kerroin että joka päivä on kertikset, mutta joka viikonloppu perheet menevät rannalle ja siellä aina kertikset mukana. Myös joka kodista niitä löytyy. Suomalaisissa kodeista harvemmin mitään kertiksiä löytyy. Lisäksi jotkut tarjoavat jopa vieraille barbeque-ruokaa kertakäyttölautasilta! Ehkä Alaskassa eri asia, olen käynyt vain lämpimissä osavaltioissa.
Yhdysvallat on iso maa, ja mukaan mahtuu monenlaista. Minusta suurkaupungeissa nuo terveysruokajutut ovat suorastaan vähän ahdistavia, siis sellainen ortorektinen meininki jossa kaiken pitää olla clean ja luomua. Siinä on mukana mitä oudoimpia juttuja, nimenomaan vegaaniutta pidetään tervellisenä ja detox-jutut on kova sana. Detoxeissahan ei ole mitään järkeä, kyllä se maksa puhdistaa myrkkyjä kaiken aikaa eikä tarvi erillistä puhdistamista eikä joku mehupaasto nyt ole mitenkään terveellistä vaan lähinnä painonhallintaa. Tuntuu että se painonhallinta on puettu jotenkin näihin clean vegan -juttujen kaapuihin. Ja jos ei olla ihanan hoikkia vegaaninakaan, niin sitten pitää ryhtyä plant-based vegaaniksi, jossa siis ei saa mitään öljyjäkään käyttää. Säälin lapsia jotka tähän maailmaan syntyy.
Minusta Yhdysvalloissa tärkeää on myös viralliset ateriat eli päivässä on brekkari, lunch ja dinner, lisäksi sitten välipaloja eli snacks. Erityisen tärkeää on, että se dinneri on ja se valmistetaan ja sitten vielä koko perhe syö sen yhdessä. Suomessa olisi suhteellisen sama syötäisiinkö joskus vaikka voileipää eikä edes tiedettäisi onko tämä välipala vai ateria. 😆 Jenkeissä puhutaan paljon tutkimuksista, että lapset pärjää paremmin koulussa jos ne tulevat perheestä joka syö illallista yhdessä jne, joten tuo dinneri on sellainen hyvän vanhemmuuden yksi mittari.
Ruoka on pitkälle sitä mitä siellä päin maata syödään ja ruoka on halpaa tai kallista. Walmart on se halvin kauppa, mutta ne sijaitsevat siellä missä maa on halpaa eli niitä ei todellakaan löydä suurkaupungeista, vaan isojen kaupunkien ruokakaupoissa ruoka on paljon kalliimpaa kuin meillä.
Kaupassa käydään Euroopassa monta kertaa viikossa, Jenkeissä max kerran viikossa. Kerran kahdessa viikossa on myös tavallista ja jotkut käyvät jopa vain kerran kuussa. Sikäläinen maito on käsitelty niin, että se säilyy tuon kuukaudenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä onko. Olen törmännyt jopa sellaiseen että ihan perheelle vieraat henkilöt luulevat omaavansa oikeuksia toisten lapsiin tai toisii täysivaltaisiin aikuisiin. Jopa heidän elimistöönsä.
Aika outoa.
Jos omat vanhemmat ei huolehdi lapsen vartalosta ja ruoasta niin hyvä että joku huolehtii. Olispa kaikilla lähipiirissä se läheinen, joka kertoo ja opastaa terveellisiin ja oikeisiin valintoihin. Ja tarvittaessa laittaa arestiin tai herkkukieltoon.
Terveysnatsi.
Ei kiinnosta toisten syömiset tai juomiset muuta kun räyhäämiset kännissä..
Sen sijaan kiinnostaisi keitä on ne kansalaisuudet ketkä esim. hyväksyvät sen että:
Jonkun ihmisen elimistöön tungetaan hij8tain pieniä esineitä tai laitteita lukuisiin eri kohtiin eivätkä tee mitään, jotta tämä tulisi ilmi asianomaiselle itselleen, sekä tahoille jotka eivät ole mukna noin sairaissa jutuissa tietoisesti?
Mitkä kansalaisuudet luulisit, että olisivat mukana tuollaisessa ja salaisivat kaikkein eniten.
Laita tähän arvauksesi?