Jenkkilasten ruokailu?
Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Jos jättäisi sen noutokahvin 3€ joka päivä juomatta, se olisi kuukaudessa 3 x 30 eli 90€. Se taas kerrottuna 12 niin on 1080€. Jos on tehnyt tuota vaikka 5 vuotta niin rahaa on mennyt 5400€. Toki kaikki saa tuhlata rahansa mihin lystää, mutta itse ostaisin vain välttämätöntä, kuten sitä riisiä tai kasviksia, mutta ehkäpä tuo kahvi ja juttelu ventovieraalle puiston penkillä on se päivän henkireikä ja mielenterveyden kannalta olennainen osa päivää. Mutta voisihan sitä vaikka juoda vettä jos on rahasta pulaa.
Mistä sä tiedät, minkä hintainen on rouvan kahvi? New Yorkissa noutokahvin hinta vaihtelee sen mukaan, mistä sen ostaa. Lisäksi kyseessä voi olla päivän ainoa huvi. On melko ylimielistä kehua, ettei itse osta noutokahvia kun itse ostelee kalliita matkoja pitkin maapalloa, jotka ei kuitenkaan avarra omaa mieltä lainkaan.
Sinä sen sijaan voi miettiä, mitä niillä rahoilla olisi voinut tehdä tämän pallon hyväksi, mitä ymmärtämättömät ihmiset törsäävät kalliisiin matkoihin pitkin maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää valita, annanko lapselle evääksi hampurilaisen (jopa Suomessa valmishampurilaisen saa alle eurolla) vai porkkanan, valitsen empimättä hampurilaisen.
5 porkkanaa vai yksi kylmä ja kuiva hampurilainen? Ottaisin porkkanat.
Ota mitä haluat, mutta varmaan tulisi palautetta, ettei lapsesi eväät ole riittäviä jos niillä on tarkoitus pitää nälkä poissa vaikkapa koulupäivän.
Keneltä pitäisi ottaa vastaan palautetta? Itse nuoruudessa skippasin aina kouluruoan ja ostin ruokatunnilla kaupasta 100g karkkia ja suklaapatukan, jotka söin kirjastossa. Ihan terve ja normaalipainoinen musta tuli. Lounaaksi lapsella voisi olla ihan hyvin vaikka tuorepuuro, joka maksaa itsetehtynä marjoilla 0,20€. Ei tarvitse olla rikas, että voi syödä ter
Kannattaa katsoa, että lapsesi ei joudu kiusatuksi tuorepuurosotkujesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää valita, annanko lapselle evääksi hampurilaisen (jopa Suomessa valmishampurilaisen saa alle eurolla) vai porkkanan, valitsen empimättä hampurilaisen.
Ota mitä haluat, mutta varmaan tulisi palautetta, ettei lapsesi eväät ole riittäviä jos niillä on tarkoitus pitää nälkä poissa vaikkapa koulupäivän.
Keneltä pitäisi ottaa vastaan palautetta? Itse nuoruudessa skippasin aina kouluruoan ja ostin ruokatunnilla kaupasta 100g karkkia ja suklaapatukan, jotka söin kirjastossa. Ihan terve ja normaalipainoinen musta tuli. Lounaaksi lapsella voisi olla ihan hyvin vaikka tuorepuuro, joka maksaa itsetehtynä marjoilla 0,20€. Ei tarvitse olla rikas, että voi syödä ter
Puuro ei vie nälkää. Jos laittaa puuron evääksi, voipi olla että tulee siitäkin palautetta kun iltapäivällä on kiukkuinen ja nälkäinen lapsi ja hampurilaisia ja täytettyjä leipiä popsineet muksut sen sijaan jaksaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vahtaa toisten eväitä? Eiköhän lapsi itse sano jos on nälkä tai pyydä kotoa ne paahtoleivät tai tee itse. Tiedän monia lapsia, jotka eivät ikinä syö tai juo koulussa ja normaaleilta vaikuttavat. Kotona sitten syövät jotain nopeeta esimerkiksi sitä leipää ja jogurttia. Eivät vain ole tottuneet syömään koulussa kun eivät halua maistella uusia ruokia. Kotona syövät lähinnä vaan sitä leipää. Joskus pitsaa. Ja tämä on siis ihan tositarina Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jättäisi sen noutokahvin 3€ joka päivä juomatta, se olisi kuukaudessa 3 x 30 eli 90€. Se taas kerrottuna 12 niin on 1080€. Jos on tehnyt tuota vaikka 5 vuotta niin rahaa on mennyt 5400€. Toki kaikki saa tuhlata rahansa mihin lystää, mutta itse ostaisin vain välttämätöntä, kuten sitä riisiä tai kasviksia, mutta ehkäpä tuo kahvi ja juttelu ventovieraalle puiston penkillä on se päivän henkireikä ja mielenterveyden kannalta olennainen osa päivää. Mutta voisihan sitä vaikka juoda vettä jos on rahasta pulaa.
Mistä sä tiedät, minkä hintainen on rouvan kahvi? New Yorkissa noutokahvin hinta vaihtelee sen mukaan, mistä sen ostaa. Lisäksi kyseessä voi olla päivän ainoa huvi. On melko ylimielistä kehua, ettei itse osta noutokahvia kun itse ostelee kalliita matkoja pitkin maapalloa, jotka ei kuitenkaan avarra omaa mieltä lainkaan.
Sinä sen sijaan voi miettiä, mi
Paistaa läpi köyhien kateellisten syyllistetty ympäristöstä ja hiilijalanjäljestä, ketkä ei saa itse säästettyä rahaa, että pääsisi joskus Espanjaa pidemmälle :D Kun olut ja rööki maistuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vahtaa toisten eväitä? Eiköhän lapsi itse sano jos on nälkä tai pyydä kotoa ne paahtoleivät tai tee itse. Tiedän monia lapsia, jotka eivät ikinä syö tai juo koulussa ja normaaleilta vaikuttavat. Kotona sitten syövät jotain nopeeta esimerkiksi sitä leipää ja jogurttia. Eivät vain ole tottuneet syömään koulussa kun eivät halua maistella uusi
Toisin kuin Suomessa, niissä maissa joissa lapsi varustetaan kouluun eväillä, aikuinen vastaa lähtökohtaisesti siitä, että lapsella on asianmukaiset ja riittävät eväät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät, minkä hintainen on rouvan kahvi? New Yorkissa noutokahvin hinta vaihtelee sen mukaan, mistä sen ostaa. Lisäksi kyseessä voi olla päivän ainoa huvi. On melko ylimielistä kehua, ettei itse osta noutokahvia kun itse ostelee kalliita matkoja pitkin maapalloa, jotka ei kuitenkaan avarra omaa mieltä l
Nyt paistaa ihan vaan kernaperseiden ylimielisyys. Itse on kalliilla matkalla ja saarnaa köyhälle, että tämän kahvi on tuhlausta. Eikä edes huomaa tekopyhyyttä saarnassaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen seurannut Facebookissa Nykissä asuvaa perheen äitiä, jolla 11 adoptiolasta. Kerran viikossa menee kauppaan 2000€ ja on kotona uima-allas jne. On kotiäiti. Lisäksi tilaavat useamman kerran viikossa esimerkiksi pitsaa kotiin 400 dollarin arvosta ja tippaavat 100 dollarilla. Elokuvateatteriin meni viimeksi yli 500€ kun lapset saivat ottaa kaverinsakin mukaan ja kaikille popparia ja juomat. Naisen puoliso on perus opettaja ja äiti elättää perheensä näköjään ihan hyvin sosiaalisella medialla. Herää joka aamu klo 05 tekemään lapsille muffinsseja ja pakkaamaan 11 lapselleen koulueväät, monesti ruokana pakastepitsaa, selleriä ja aina sipsipussi. Mutta kotona syövät illalla aina hyvin ja paljon kasviksia. Aamuisin myös tarjolla mustikoita tai mansikoita. Olispa kaikilla noin hyvä mutsi!
Tämä kyseinen mutsi on jäänyt kiinni siitä, että tekee ja ostaa noita ruokia ihan vaa
Mitwn voi tienata 100 000 dollaria kuulaudessa somekavalla? Jos ei edes mainosta mitään. Aivan käsittämätöntä. En ole myöskään nähnyt mitään lääkkeitä, en tiennyt että lapset ovat erityislapsia. Jotenkin hölmönä suomalaisena luotan myös seinäkelloon. Mutta reipas äiti kun jaksaa tuon kaiken tehdä ja vielä editoida videoita jne. Ei varmaan helppoa hommaa eli varmasti myös menee aikaisin nukkumaan ja herää aikaisin.
"Olen käynyt Amerikassa 4 kertaa 3kk reissut sekä seurannut aktiivisesti somessa yli 20 eri amerikkalaisperheen kanavaa. Ehkä hieman liiottelin, jos kerroin että joka päivä on kertikset, mutta joka viikonloppu perheet menevät rannalle ja siellä aina kertikset mukana. Myös joka kodista niitä löytyy. Suomalaisissa kodeista harvemmin mitään kertiksiä löytyy. Lisäksi jotkut tarjoavat jopa vieraille barbeque-ruokaa kertakäyttölautasilta! Ehkä Alaskassa eri asia, olen käynyt vain lämpimissä osavaltioissa."
Kertikset? Minulle on moneen kertaan huomautettu etta tama on suomalainen ketju ja pitaa kirjoittaa suomeksi. Se ei siis kuitenkaan pade suomalaisiin?
Vahan liioittelit ja ymmmarsit vaarin. Jos olisit ottanut selvaa asioista niin olisit oppinut etta uimarannoille ei saa tuoda mitaan lasitavaraa. Sama BBQ-kekkereissa, kuka nyt haluaisi sarkyvia laseja ja lautasia pihanurmikolleen?
Eiko nailla seuraamillasi perheilla ole mitaan kunnon toita ja uraa kun on aikaa roikkua somessa itseaan esittelemassa?
P.S. Olen USAn kansalainen, asunut taalla iat ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn kaupassa Suomessa ainakin vain 1 kerran viikossa ja silloin autolla. Miksi eurooppalaiset kävisivät useammin? Meillä ei perheessä juoda maitoa, no kauramaitoa on aina varalla kahvin kanssa, mutta se 1 purkki riittää kyllä koko viikoksi. Meidän perheessä dinneri ei ole minään äitiyden mittari, vaan jokainen perheenjäsen osallistuu ruoanlaittoon ja kattaukseen joka ikinen päivä. Leipominen on kokonaan lasten vastuulla samoin kuin imurointi ja lattian luuttuaminen.
Esimerkiksi monissa Etelä-Euroopan maissa ei suostuta syömään eilistä leipää vaan on itsestäänselvää, että joka aamu pitää hakea tuoretta leipää. Suomessa ja Jenkeissä leipä taas tulee muovipussin sisällä eikä siitä huomaa mainittavia eroja viikon vanhanakaan. 😆 Ja kaikkia varmaan ihan hirveästi kiinnostaa kuulla jenkkiläisiä ruokatapoja käsittelevässä ketjussa, moppaako teidän lapset lattioita vai ei.
Niin meillä kyllä on aina leipää pakakasessa, mistä otetaan viipale kerrallaan leivänpaahtimeen. Si tule ikinä hävikkiä. Leivotaan myös itse, mutta ei tartteta ns. Tuoretta leipää päivittäin. 1-2 pussia riittää lapsille viikoksi helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn kaupassa Suomessa ainakin vain 1 kerran viikossa ja silloin autolla. Miksi eurooppalaiset kävisivät useammin? Meillä ei perheessä juoda maitoa, no kauramaitoa on aina varalla kahvin kanssa, mutta se 1 purkki riittää kyllä koko viikoksi. Meidän perheessä dinneri ei ole minään äitiyden mittari, vaan jokainen perheenjäsen osallistuu ruoanlaittoon ja kattaukseen joka ikinen päivä. Leipominen on kokonaan lasten vastuulla samoin kuin imurointi ja lattian luuttuaminen.
Esimerkiksi monissa Etelä-Euroopan maissa ei suostuta syömään eilistä leipää vaan on itsestäänselvää, että joka aamu pitää hakea tuoretta leipää. Suomessa ja Jenkeissä leipä taas tulee muovipussin sisällä eikä siitä huomaa mainittavia eroja viikon vanhanakaan. 😆 Ja kaikkia varmaan ihan hirveästi kiinnostaa kuulla jenkkiläisiä ruokatapoja käsittelevässä ketjussa, moppaako teidän lapset latti
Meillä käydään kaupassa päivittäin. Asumme helsingin keskustassa. Miksi raijaisimme ruokaa viikoksi, kun kaupassa kipaisee helposti. Enkä suostuisi mihinkään pakasteleipään.
Mitwn voi tienata 100 000 dollaria kuulaudessa somekavalla? Jos ei edes mainosta mitään. Aivan käsittämätöntä. En ole myöskään nähnyt mitään lääkkeitä, en tiennyt että lapset ovat erityislapsia. Jotenkin hölmönä suomalaisena luotan myös seinäkelloon. Mutta reipas äiti kun jaksaa tuon kaiken tehdä ja vielä editoida videoita jne. Ei varmaan helppoa hommaa eli varmasti myös menee aikaisin nukkumaan ja herää aikaisin.
Niissä videoissa on mainoksia, ja siksi mitä enemmän katselukertoja niin sitä enemmän tuloja. YouTubessa on oma monimutkainen ansaintalogiikkansa, googlaa jos kiinnostaa. Jenkeissä 100 000 tilaajaa joista riittävän suuri osa aktiivisia katsojia, elää hyvin päätoimisena tubettajana. Lisäksi kanavalla esitellyt jutut kulkevat myös verotuksessa ansiotulovähennyksinä. Tämä kyseinen rouvahan esittelee aina jokaisella shoppausvideollaan kassakuitit, ja eiköhän ne ruokatavaroiden ostoskuitit kelpaa hyvin verottajalle kun työkseen esittelee niitä ostoksia, niiden tekoa ja kuinka niistä valmistetaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
"Olen käynyt Amerikassa 4 kertaa 3kk reissut sekä seurannut aktiivisesti somessa yli 20 eri amerikkalaisperheen kanavaa. Ehkä hieman liiottelin, jos kerroin että joka päivä on kertikset, mutta joka viikonloppu perheet menevät rannalle ja siellä aina kertikset mukana. Myös joka kodista niitä löytyy. Suomalaisissa kodeista harvemmin mitään kertiksiä löytyy. Lisäksi jotkut tarjoavat jopa vieraille barbeque-ruokaa kertakäyttölautasilta! Ehkä Alaskassa eri asia, olen käynyt vain lämpimissä osavaltioissa."
Kertikset? Minulle on moneen kertaan huomautettu etta tama on suomalainen ketju ja pitaa kirjoittaa suomeksi. Se ei siis kuitenkaan pade suomalaisiin?
Vahan liioittelit ja ymmmarsit vaarin. Jos olisit ottanut selvaa asioista niin olisit oppinut etta uimarannoille ei saa tuoda mitaan lasitavaraa. Sama BBQ-kekkereissa, kuka nyt haluaisi sarkyvia laseja ja lautasia pihanurmikolleen?
Eiko nailla seuraamillasi perheilla ole mitaan kunnon to
Kännissäkö siellä barbeque-juhlissa ollaan vai miksi epäilet, että posliiniaatiat olisi rikki pihanurmella? Omat vieraana osaa kyllä käyttäytyä, ja otan esille aina parhaimmat astiat ja kristallilaait. Amerikassa näköjään eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät, minkä hintainen on rouvan kahvi? New Yorkissa noutokahvin hinta vaihtelee sen mukaan, mistä sen ostaa. Lisäksi kyseessä voi olla päivän ainoa huvi. On melko ylimielistä kehua, ettei itse osta noutokahvia kun itse ostelee kalliita matkoja pitkin
Ei vaikuta kermaperseeltä jos juo puiston penkillä kaupan halvinta vettä. Enemmän reppureissaajalta.
Kuka kattaa grillijuhliin jotain myrnakuppejaan. Niissä on olutta, lapsia ja rento meno.
Vierailija kirjoitti:
Itse hämmästyin New Yorkissa puiston penkillä, kun köyhä nainen tuli viereeni istumaan kallis noutokahvi kädessä. Sanoi että ostaa joka päivä sellaisen vaikka asuu kaksiossa 6 lapsensa kanssa. Itselläni oli kaupan halvin vesipullo kädessä kun ei olisi tullut mieleenikään maksaa noutokahvista montaa dollaria. Valitti minulle köyhää elämäänsä ja kertoi ettei ole ikinä matkustanut. Minä kerroin, että olen käynyt ainakin 200 eri maassa koska en tuhlaa rahojani noutokahveihin vaan säästän ja sijoitan ne. Jos kahvia haluan niin kaupan murukahvi toimii vallan mainiosti. Toivotin keskustelun päätteeksi toki tsempit ja onnea elämäänsä.
On taas suomalainen lähetyssaarnaaja päässyt pätemään. Otitko puheeksi Amerikan ALVIt ja miten ne lisätään laskun loppuun? Siitä olisi sitten riittänyt puheenaihetta moneksi ehtooksi kotimaassa.
Keittoja suosisin koululounaina. Pysyy lämpimänä termarissa ja on ravitsevia. Oman lapsen suosikkeja on kasvissosekeitto mutta lohikeitto tulee hyvänä kakkosena. Myös ahven kalakeitto ja hernerokka on lemppareita. Ollaan jo pienestä iästä alkaen opetettu perus kotiruokia ja jopa makaronivelli on yks lemppariruista! Vois muuten toimia Jenkeissäkin, kun siinä maitoa ja makaronia. Meillä voi olla myös pasta-salaatti ihan illallinen, ei tartte olla lämmin ruoka. Eilen illllinen oli grillattu ja itse ongittu ahven. Lisukkeena leipää ja voita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sen sijaan voi miettiä, mi
Miksi yhden ihmisen pitäisi pelastaa maapallo? Jos joku haluaa tuhlata tahansa noutokahviin ja toinen matkusteluun niin omapa on valinta.
Vierailija kirjoitti:
Niissä videoissa on mainoksia, ja siksi mitä enemmän katselukertoja niin sitä enemmän tuloja. YouTubessa on oma monimutkainen ansaintalogiikkansa, googlaa jos kiinnostaa. Jenkeissä 100 000 tilaajaa joista riittävän suuri osa aktiivisia katsojia, elää hyvin päätoimisena tubettajana. Lisäksi kanavalla esitellyt jutut kulkevat myös verotuksessa ansiotulovähennyksinä. Tämä kyseinen rouvahan esittelee aina jokaisella shoppausvideollaan kassakuitit, ja eiköhän ne ruokatavaroiden ostoskuitit kelpaa hyvin vero
Noista lapsista suurin osa on haalittu maailmalta ja niitä on otettu aina lisää sitä myöten kun kanava on kasvanut. Siis eihän suakaan kiinnostaisi katsella nelilapsisen perheen elämää vaan nimenomaan haluat nähdä mahdollisimman ison perheen meininkiä, ja Alicia (muistanko nimen oikein?) on vastannut katsojien toiveeseen. Silloin kun vielä seurasin touhua niin teinityttö muutti perheeseen. Kuusi lapsista on FAS-lapsia eli vammautuneet biologisen äidin raskaudenaikaisen alkoholinkäytön johdosta. Alicia itse kärsii jostain sosiaalisten tilanteiden ahdistuksesta tms, jonka vuoksi työelämässä oli vaikeaa ja hän halusi alkaa ennemmin kuvaamaan kotielämäänsä nettiin.