Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jenkkilasten ruokailu?

Vierailija
02.07.2024 |

Eli miksi amerikkalaisten lasten vanhemmat antavat usein aamulla lapsilleen lettuja tai muffinsseja ja lounaalla aina sipsejä sekä välipalasipsit tai keksit. Lisäksi jälkkäriä aina. Ikinä en ole kenenkään kuullut/nähnyt syövän vaikka tomaattia, ainoastaan kasviksista lähinnä mansikoita ja mustikoita. Tai minipusseihin pakattuja sellereitä. Tuoreita kasviksia en ole nähnyt käytettävän juuri ollenkaan, mutta pakaste kananugetit menee kyllä vaikka joka päivä. Miten suomalaisten ja amerikkalaisten ruokailutavat voivat olla niin erilaisia?

Kommentit (521)

Vierailija
241/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää valita, annanko lapselle evääksi hampurilaisen (jopa Suomessa valmishampurilaisen saa alle eurolla) vai porkkanan, valitsen empimättä hampurilaisen.

Vierailija
242/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hämmästyin New Yorkissa puiston penkillä, kun köyhä nainen tuli viereeni istumaan kallis noutokahvi kädessä. Sanoi että ostaa joka päivä sellaisen vaikka asuu kaksiossa 6 lapsensa kanssa. Itselläni oli kaupan halvin vesipullo kädessä kun ei olisi tullut mieleenikään maksaa noutokahvista montaa dollaria. Valitti minulle köyhää elämäänsä ja kertoi ettei ole ikinä matkustanut. Minä kerroin, että olen käynyt ainakin 200 eri maassa koska en tuhlaa rahojani noutokahveihin vaan säästän ja sijoitan ne. Jos kahvia haluan niin kaupan murukahvi toimii vallan mainiosti. Toivotin keskustelun päätteeksi toki tsempit ja onnea elämäänsä.

Rikas pääsi haukkumaan köyhää. Köyhän naisen hiilijalanjälki on murto-osa ympäri maapalloa lentelevästä ylimielisestä tyhjäpäästä. Todistaa sen, että mitä isompi hiilijalanjälki, sitä vähemmän älliä.

En haukkunut ketään. Kuuntelin hänen valituksia ja kerroin sitten omasta elämästäni. En arvostellut hänen valintojaan. Kertoi mm. Että joutuu tekemään kohta eri työtä, että saa vuokransa maksettua eikä ole ketään läheisiä auttamassa. Jos elämä on niin hankalaa ja ahdasta New Yorkissa niin miksi ei muuttaisi halvemman vuokratason perässä muualle lastensa kanssa. Kyllä elämässä on aina vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaiset useimmiten syövät kouluruuan. Jenkeissä on supertärkeää, että kouluruuassa on mukana maito ja hedelmä. Yhtenä maitovaihtoehtona voi olla myös suklaamaito, mutta pidetään ravitsemuksellisesti tärkeänä, että lounaalla on aina mukana maito kalsiumin- ja proteiininlähteenä ja hedelmä kuitu- ja vitamiinilähteenä. Tämä on myös sosiaalipolitiikkaa ja köyhät teini-siitäkin sitten aina tietävät lasten ravitsemuksesta sen verran, että lapsen pitää saada päivittäin maitoa ja hedelmiä.

Vierailija
244/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hämmästyin New Yorkissa puiston penkillä, kun köyhä nainen tuli viereeni istumaan kallis noutokahvi kädessä. Sanoi että ostaa joka päivä sellaisen vaikka asuu kaksiossa 6 lapsensa kanssa. Itselläni oli kaupan halvin vesipullo kädessä kun ei olisi tullut mieleenikään maksaa noutokahvista montaa dollaria. Valitti minulle köyhää elämäänsä ja kertoi ettei ole ikinä matkustanut. Minä kerroin, että olen käynyt ainakin 200 eri maassa koska en tuhlaa rahojani noutokahveihin vaan säästän ja sijoitan ne. Jos kahvia haluan niin kaupan murukahvi toimii vallan mainiosti. Toivotin keskustelun päätteeksi toki tsempit ja onnea elämäänsä.

Rikas pääsi haukkumaan köyhää. Köyhän naisen hiilijalanjälki on murto-osa ympäri maapalloa lentelevästä ylimielisestä tyhjäpäästä. Todistaa sen, että mitä isompi hiilijalanjälki,

Sinä varmaan kerrot helsinkiläiselle köyhälle, että muuttaa maalle (ja ostaa auton ja irtisanoutuu töistään, johan alkaa hyvinvointi kasvaa...).

Seuraavaksi kannattaa neuvoa syntymään rikkaaseen perheeseen.

Sitten kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, miten on onnistunut tekemään itsestään ylimielisien ja pitäisikö vaikka lukea jotain  kirjoja tai vaikka tutkittua tietoa sen sijaan että käyttää rahansa ja aikansa ekologisesti kestämättömään elämäntapaan.

Vierailija
245/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiinnostaa, niin katsokaas instagramista 5 pikkulapsen äidin ruoanvalmistuksia sekä aviomiehelle eväiden pakkausta: mamaj.rae

On saanut paljon kommentteja videoihin, niitä on hauska lukea, ja onkin parantanut tapojaan, mutta edelleenkin odotan koska usaan kantautuu tieto mikromuovin löytymisestä ihmiskehosta. 

Vierailija
246/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat on iso maa, ja mukaan mahtuu monenlaista. Minusta suurkaupungeissa nuo terveysruokajutut ovat suorastaan vähän ahdistavia, siis sellainen ortorektinen meininki jossa kaiken pitää olla clean ja luomua. Siinä on mukana mitä oudoimpia juttuja, nimenomaan vegaaniutta pidetään tervellisenä ja detox-jutut on kova sana. Detoxeissahan ei ole mitään järkeä, kyllä se maksa puhdistaa myrkkyjä kaiken aikaa eikä tarvi erillistä puhdistamista eikä joku mehupaasto nyt ole mitenkään terveellistä vaan lähinnä painonhallintaa. Tuntuu että se painonhallinta on puettu jotenkin näihin clean vegan -juttujen kaapuihin. Ja jos ei olla ihanan hoikkia vegaaninakaan, niin sitten pitää ryhtyä plant-based vegaaniksi, jossa siis ei saa mitään öljyjäkään käyttää. Säälin lapsia jotka tähän maailmaan syntyy.

Minusta Yhdysvalloissa tärkeää on myös viralliset ateriat eli päivässä on brekkari, lunch ja dinner, lisäksi sitten välipaloja eli snacks.

Itse käyn kaupassa Suomessa ainakin vain 1 kerran viikossa ja silloin autolla. Miksi eurooppalaiset kävisivät useammin? Meillä ei perheessä juoda maitoa, no kauramaitoa on aina varalla kahvin kanssa, mutta se 1 purkki riittää kyllä koko viikoksi. Meidän perheessä dinneri ei ole minään äitiyden mittari, vaan jokainen perheenjäsen osallistuu ruoanlaittoon ja kattaukseen joka ikinen päivä. Leipominen on kokonaan lasten vastuulla samoin kuin imurointi ja lattian luuttuaminen.

Vierailija
247/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää valita, annanko lapselle evääksi hampurilaisen (jopa Suomessa valmishampurilaisen saa alle eurolla) vai porkkanan, valitsen empimättä hampurilaisen.

5 porkkanaa vai yksi kylmä ja kuiva hampurilainen? Ottaisin porkkanat.

Vierailija
248/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on pieniäkin merkkejä siitä, että lapsi itse haluaisi syödä epäterveellisesti, hankitaan ravitsemusterapeutti suunnittelemaan ruokavalio. 

Eikö ne terveellisesti syövät aikuiset osaa itse neuvoa lastaan?

Vierailija
249/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota mitä haluat, mutta varmaan tulisi palautetta, ettei lapsesi eväät ole riittäviä jos niillä on tarkoitus pitää nälkä poissa vaikkapa koulupäivän.

Vierailija
250/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikas pääsi haukkumaan köyhää. Köyhän naisen hiilijalanjälki on murto-osa ympäri maapalloa lentelevästä ylimielisestä tyhjäpäästä.

Kuka köyhä asuisi Helsingissä? Jos on rahasta pulaa niin muuttakoot vaikka asuntoautoon, ei ole mun ongelma. Sitä vaan, että köyhien valitus on naurettavaa ja ikuinen vitsi. Ikinä se köyhyys ei ole oma vika vaan yhteiskunnan jne. 

Vierailija
251/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen seurannut Facebookissa Nykissä asuvaa perheen äitiä, jolla 11 adoptiolasta. Kerran viikossa menee kauppaan 2000€ ja on kotona uima-allas jne. On kotiäiti. Lisäksi tilaavat useamman kerran viikossa esimerkiksi pitsaa kotiin 400 dollarin arvosta ja tippaavat 100 dollarilla. Elokuvateatteriin meni viimeksi yli 500€ kun lapset saivat ottaa kaverinsakin mukaan ja kaikille popparia ja juomat. Naisen puoliso on perus opettaja ja äiti elättää perheensä näköjään ihan hyvin sosiaalisella medialla. Herää joka aamu klo 05 tekemään lapsille muffinsseja ja pakkaamaan 11 lapselleen koulueväät, monesti ruokana pakastepitsaa, selleriä ja aina sipsipussi. Mutta kotona syövät illalla aina hyvin ja paljon kasviksia. Aamuisin myös tarjolla mustikoita tai mansikoita. Olispa kaikilla noin hyvä mutsi!

Tämä kyseinen mutsi on jäänyt kiinni siitä, että tekee ja ostaa noita ruokia ihan vaan YouTubea varten. Siis kokataan kauhea valikoima ruokia, videoidaan ne ja sitten heitetään roskikseen. Joskus joku oli laskenut, että muutaman tunnin reissusnäksit mitä oli ostanut aterioiden välille oli yli 2500 kcal per tenava. Ja ei todellakaan herätä klo 05 tekemään ruokia muina päivinä vaan ainoastaan silloin kun videoidaan, eikä me sittenkään tiedetä mihin vuorokaudenaikaan niitä tehdään vaikka seinäkello mitä sanoisikin. 😁 Eikös tuo kanava tuota yli 100 000 dollaria kuussa ja täytyyhän sitä sitten olla kanavalle kontenttia. Eikä tuo nyt mitään kovin ihailtavaa ole, keräillään perheeseen kasvatiksi erityislapsia ja äiti teki videoita siitäkin kun täyttää lasten lääkedosetit. Ihan kaikkia lääkkeitä ei videolla näkynyt mutta siis ihan jäätävät kouralliset lääkkeitä per tenava useamman kerran päivässä. Eikä nyt ole kovin kivaa esitellä jotain lasten psykoosi- ja käytöshäiriölääkkeitä netissä.

Vierailija
252/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kaupassa Suomessa ainakin vain 1 kerran viikossa ja silloin autolla. Miksi eurooppalaiset kävisivät useammin? Meillä ei perheessä juoda maitoa, no kauramaitoa on aina varalla kahvin kanssa, mutta se 1 purkki riittää kyllä koko viikoksi. Meidän perheessä dinneri ei ole minään äitiyden mittari, vaan jokainen perheenjäsen osallistuu ruoanlaittoon ja kattaukseen joka ikinen päivä. Leipominen on kokonaan lasten vastuulla samoin kuin imurointi ja lattian luuttuaminen.

Esimerkiksi monissa Etelä-Euroopan maissa ei suostuta syömään eilistä leipää vaan on itsestäänselvää, että joka aamu pitää hakea tuoretta leipää. Suomessa ja Jenkeissä leipä taas tulee muovipussin sisällä eikä siitä huomaa mainittavia eroja viikon vanhanakaan. 😆 Ja kaikkia varmaan ihan hirveästi kiinnostaa kuulla jenkkiläisiä ruokatapoja käsittelevässä ketjussa, moppaako teidän lapset lattioita vai ei. 

Vierailija
253/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on pieniäkin merkkejä siitä, että lapsi itse haluaisi syödä epäterveellisesti, hankitaan ravitsemusterapeutti suunnittelemaan ruokavalio. 

Yleensä hyväosaiset vievät matalalla kynnyksellä lapsensa saamaan ammattiapua aina kun tarve on. Jos on jotain syömishäiriöepäilyksiä niin viedään ravitsemusterapeutille, samoin jos on koulussa jossain aineessa vain keskiverto niin hankitaan siihen yksityisopettaja jne.

Vierailija
254/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikas pääsi haukkumaan köyhää. Köyhän naisen hiilijalanjälki on murto-osa ympäri maap

Muuta ihan itse asuntoautoon, jos niin haluat. Muille kuuluu ihmisarvoisen asuinolot. Ei kukaan rikas voisi matkailla omahyväisenä pitkin maailman kaupunkeja, jos niissä ei olisi valtavaa määrää matalapalkkaisia huolehtimassa siitä, että rikkailla kermaperseillä on kaikki mukavuudet saatavilla.

Vierailija
255/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen muovin määrään. No kaikki tietää, että jokainen ostos palataan omaan muovipussiin mutta kertakäyttölautasten käyttö on normaalia perheissä myös arkena, mikä on mielestäni omituista. Saakohan Suomessa enää myydä edes muovipillejä? Mutta siis Amerikassa kaikki on kertakäyttöistä ja jotenkin tosi surullista. Miksi myös ravintoloiden annokset on niin isoja, että pitää ottaa dokibägejä ja muovin kulutus taas kasvaa? Myisi pienempiä annoksia ja tarvittaessa saisi täydennystä jos jää nälkä. Ja jos on pakko syödä majoneesia pitsan kanssa, miksi sekin on omassa muovikipossa? Eikö sitä majoneesia voi kaataa suoraan pitsan päälle jos haluaa ahmia

Mistäs "dokumentista" olet nämä totuudet oppinut? Kaikki tietää? Ei ole mitään omakohtaista kokemusta

Kyllä kertakäyttöastioiden suurempi käyttö on myös osa jenkkiläistä kulttuuria. Tuosta olen tehnyt vähän vastaavan periaatepäätöksen, että ihan hyvin voisi ostaa ruoanlaittoon niitä kertakäyttöisiä foliovuokia joita Jenkeissä paljon suositaan, vaan en ole saanut vielä toistaiseksi aikaiseksi. Pillithän ovat olleet muovin sijaan pahvisia jo pitkään, hyvä niin.

Vierailija
256/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se piti vielä lisätä, että mikä pistänyt silmään tolla 11 lapsen mutsilla, että koulun jälkeen lapset saavat aina välipalaksi sipsiä tai keksiä sekä limua ja illallisen jälkeen on aina jälkiruoka. Yleensä jäätelöä tai kakkua. Mitään tavallista iltapalaa ei sitten olekaan, esimerkiksi puuroa tai leipää. Vaan se illan viimeinen ruoka on aina makea herkku.

Tämä on tyypillinen käytäntö. Päivän raskain ateria on dinneri, jonka päätteeksi saa myös jälkiruokaa. Ja sen jälkeen ei tosiaan syödä enää mitään. 

Vierailija
257/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jättäisi sen noutokahvin 3€ joka päivä juomatta, se olisi kuukaudessa 3 x 30 eli 90€. Se taas kerrottuna 12 niin on 1080€. Jos on tehnyt tuota vaikka 5 vuotta niin rahaa on mennyt 5400€. Toki kaikki saa tuhlata rahansa mihin lystää, mutta itse ostaisin vain välttämätöntä, kuten sitä riisiä tai kasviksia, mutta ehkäpä tuo kahvi ja juttelu ventovieraalle puiston penkillä on se päivän henkireikä ja mielenterveyden kannalta olennainen osa päivää. Mutta voisihan sitä vaikka juoda vettä jos on rahasta pulaa.

Vierailija
258/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hyväosaiset vievät matalalla kynnyksellä lapsensa saamaan ammattiapua aina kun tarve on. Jos on jotain syömishäiriöepäilyksiä niin viedään ravitsemusterapeutille, samoin jos on koulussa jossain aineessa vain keskiverto niin hankitaan siihen yksityisopettaja jne.

Juuri näin. Siivooja siivoaa, tilintarkastaja tekee veroilmoitukset, puutarhafirma leikkaa nurmikon ja poistaa lehdet jne. Palvelukulttuuri työllistää, vaikka toisaalta yhteiskunta on sitten hyvin eriarvoinen. 

Vierailija
259/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suomalais-amerikkalainen perhe. Kyllä todellakin olisi kertakäyttölautaset rannalla mukana. Ymmärrättekös te miten pöpökammoista väkeä jenkit ovat? Ei todellakaan lähdettäisi millään posliinilautasillsa piknikille, vaan kaikki on muovissa. Dinneri on päivän pääateria noin kasilta illalla ja sen jälkeen ei todellakaan ole iltapaloja. Lapset syövät aamuisin muroja, maapähkinäleipiä, viikonloppuisin jopa pekonia ja munia hash browneilla. 

Vierailija
260/521 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota mitä haluat, mutta varmaan tulisi palautetta, ettei lapsesi eväät ole riittäviä jos niillä on tarkoitus pitää nälkä poissa vaikkapa koulupäivän.

Keneltä pitäisi ottaa vastaan palautetta? Itse nuoruudessa skippasin aina kouluruoan ja ostin ruokatunnilla kaupasta 100g karkkia ja suklaapatukan, jotka söin kirjastossa. Ihan terve ja normaalipainoinen musta tuli. Lounaaksi lapsella voisi olla ihan hyvin vaikka tuorepuuro, joka maksaa itsetehtynä marjoilla 0,20€. Ei tarvitse olla rikas, että voi syödä terveellisesti. 2x  ruisleipä ja 2x paahtoleipä vaikkapa margariinilla, kalkkunaleikkeleellä ja kurkulla maksaa 0,35€ ja varmasti pitää nälkää. Ei siihen mitään sipsiä, majoneesia tai hampurilaista tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi