Ajattelin että terveellinen lounas, kokkikartanon valmis keitto ja puolikas raejuustopaketti. Tulikin 4,5 grammaa suolaa kerralla.
Miten valmisruoista tulee niin paljon suolaa? Kellä on aikaa kokata itse?
tuo ei ole edes mikään iso annos ruokaa
Kommentit (113)
Kokkikartanon tomaattivuohenjuustokeitto on parasta ikinä enkä saa ite tehtyä samanlaista. Ja siihen just puol purkillista raejuustoa. Nam! Syön melkein joka päivä, siihen tulee himo.
Ostin xtra-lohisuikaleita ja niissä on 3,8g suolaa 100g:ssa. Niitä kun laittaa leivän päälle, niin suolan määrän suositukset ylittyvät kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitossa ~3 g ja raejuustossa 0,7 g (100 g) tai 1,4 (200 g). Raejuustoa ei ole tarkoitus syödä purkillista kerralla. Eivätkö ihmiset laita omatekemään keittoon suolaa? Itse kyllä laitan, jotta maistuu joltakin. Ei noita valmismössöjä ole pakko syödä, reppana-AP. Tsemppiä elämään. Voin vain kuvitella millainen ihmisraasu olet.
Kylläpä sinä kirjoitat rumalla tavalla.
Iho umpeen, rassukka. Työkkäriin, Kelaan ja terveyskeskukseen heti huomenna aamulla. Laita elämäsi kuntoon. Tsemppiä!
Sullahan se elämänhallintaongelma oli.
Suola onkin terveellistä. Toki kaikkihan taitaa olla epäterveellistä jos liikaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että kaupan valmiskeitot on terveellistä syötävää
Ei mikään valmis ole terveellistä. Niissä on lisäaineita ja säilöntäaineita, jotka aiheuttaa sairauksia ihmisille.
Missä on, missä ei. Noissa aloituksessa mainituissa Kokkikartanon keitoissa raaka-aineet on käytännössä samoja kuin kotona tehden, säilöntäaineita ei ole lisätty. Niissä on myös vähemmän vettä kuin monen muun valmistajan tekosissa, joten niissä on enemmän kaloreita. Kokkikatanon keitosta saa isomman annoksen Saarioisten keittoa, kun lisää siihen vettä.
Vierailija kirjoitti:
Laitatteko te sitten kotona ruokaa laittaessa muka vähemmän sitä suolaa? Kotiruoassa sitä harvemmin mittaillaan, ja jos on tottunut tuollaiseen suolan tasoon, niin eiköhän sitä kokkaa yhtä suolaista itsekin.
En lisää ruokaan lainkaan suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Keitossa ~3 g ja raejuustossa 0,7 g (100 g) tai 1,4 (200 g). Raejuustoa ei ole tarkoitus syödä purkillista kerralla. Eivätkö ihmiset laita omatekemään keittoon suolaa? Itse kyllä laitan, jotta maistuu joltakin. Ei noita valmismössöjä ole pakko syödä, reppana-AP. Tsemppiä elämään. Voin vain kuvitella millainen ihmisraasu olet.
Se on itsetehty, ei omatekemä. Tsemppiä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on itsetehty, ei omatekemä. Tsemppiä elämään.
"Itse tehty" kirjoitetaan erilleen. Voit tarkistaa kielioppaista, jos et usko.
Onko kaikilla merkeillä noin paljo ?
Vierailija kirjoitti:
Kotona tulee murto-osa suolasta
No tämähän on ihan tapauskohtaista. Kyllä suurin osa mun syömästä suolasta tulee ihan mun itse laittamasta ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
En laita kotona pastaa keittäessä yhtään suolaa
Suola on tarpeellista pastan keitinvedessä, vaikuttaa olennaisesti rakenteeseen ja makuun. Vähennä mieluummin sieltä kastikkeesta sitä suolaa, äläkä pastan keitinvedestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laita kotona pastaa keittäessä yhtään suolaa
Suola on tarpeellista pastan keitinvedessä, vaikuttaa olennaisesti rakenteeseen ja makuun. Vähennä mieluummin sieltä kastikkeesta sitä suolaa, äläkä pastan keitinvedestä.
Ei tarvitse pastaan isoja määriä, menee pilalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten kukaan pysyy viiden gramman päiväsuosituksen rajoissa. Suolaa on tolkuttomasti jopa niissä valmisruoissa, joilla on sydänmerkki. Lounaaksi ja päivälliseksi eineskeitto ja muuta ei sitten saa syödäkään. Kokkaan paljon itse, mutta kuluu sitä suolaa niinkin, maussa huomaa kyllä, onko suolaa vai ei. Ja meillä käytetään paljon kyllä yrttejä, chiliä ja esimerkiksi mustapippuria, mutta silti pakko käyttää myös suolaa, jos hyvää haluaa.
Ruisleivässä on vielä enemmän suolaa kuin näissä keitoissa.
Ruisleivässä on suurin piirtein sama määrä suolaa kuin valmiskeitoissa, n. 1%. Harva syö yhdellä istumalla 300 grammaa ruisleipää, mutta keittoa menee helposti ja jää vielä nälkä.
Ruisleivässä on harvoin jos koskaan suolaa alle 1 prosentin per 100 g. Pitäisi olla lääkärin mukaan korkeintaan se 1. Vain Real-ruisleivässä on suolaa 0,7 %, muissa on aina yli yhden. Sama koskee juustoja. Ihmiset eivät aina tiedä, että suolan liikasaanti on yhtä vaarallista kuin sokerin tai rasvan. Suola nostaa verenpainetta ja kiihdyttää sydämen sykettä. Suolaa ei kannata laittaa esimerkiksi perunan tai pastan keitinveteen. Kastikkeissa on makua ja aromeja.
Viranomaiset nyt varmaan olettaa että kaikki suomalaiset syö vain 5 kiloa kotimaista kurkkua ja tomaattia päivässä koska on suositeltu syömään vihanneksia. Päivän kalorit pitää kuitenkin saada kasaan jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten kukaan pysyy viiden gramman päiväsuosituksen rajoissa. Suolaa on tolkuttomasti jopa niissä valmisruoissa, joilla on sydänmerkki. Lounaaksi ja päivälliseksi eineskeitto ja muuta ei sitten saa syödäkään. Kokkaan paljon itse, mutta kuluu sitä suolaa niinkin, maussa huomaa kyllä, onko suolaa vai ei. Ja meillä käytetään paljon kyllä yrttejä, chiliä ja esimerkiksi mustapippuria, mutta silti pakko käyttää myös suolaa, jos hyvää haluaa.
Ravintoarvoihin suhteutettuna kuitenkin paljon vähemmän. Keitot ovat enimmäkseen suolavettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleivässä on suurin piirtein sama määrä suolaa kuin valmiskeitoissa, n. 1%. Harva syö yhdellä istumalla 300 grammaa ruisleipää, mutta keittoa menee helposti ja jää vielä nälkä.
Ruisleivässä
Uotilan ja Leivon ruisleivissä on tasan 1%, Ullan pakarin 0,9%.
Tosi monia leipiä on missä suolaa alle gramma per 100 grammaa, jos haluaa sellaista
Kotona ei ikinä tule laitettua tollaisia määriä suolaa. Sehän olisi isoon kattilallisen keittoa 30 grammaa suolaa eli kuusi (6!!!) lusikallista.
Ei tulisi koskaan mieleen kotiruoanlaitossa käyttää suolaa tolla tavalla.
Jos syö valmisruokia niin ainahan niissä on jotain paskaa. Joko paljon hiilareita, rasvaa tai suolaa. Jotenkin ne täytyy saada ihmisille myytyä. Jos haluat kontrolloida ravintoarvoja niin ainut mahdollisuus on kokata itse.