Ajattelin että terveellinen lounas, kokkikartanon valmis keitto ja puolikas raejuustopaketti. Tulikin 4,5 grammaa suolaa kerralla.
Miten valmisruoista tulee niin paljon suolaa? Kellä on aikaa kokata itse?
tuo ei ole edes mikään iso annos ruokaa
Kommentit (113)
Alle 5g suositus on pienelle yliherkälle vähemmistölle joka ei eritä suolaa normaalisti pois.
Vierailija kirjoitti:
Alle 5g suositus on pienelle yliherkälle vähemmistölle joka ei eritä suolaa normaalisti pois.
Suolaa erittyy pois normaalisti paljon enemmän vuorokaudessa.
Laitatteko te sitten kotona ruokaa laittaessa muka vähemmän sitä suolaa? Kotiruoassa sitä harvemmin mittaillaan, ja jos on tottunut tuollaiseen suolan tasoon, niin eiköhän sitä kokkaa yhtä suolaista itsekin.
Kokkikartano taitaa olla vähän suolaisempaa ja rasvaisempaa kuin moni muu
Osta kaliumtabletteja. Ne eliminoi natriumin.
Ei valmisruuat ole koskaan terveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei valmisruuat ole koskaan terveellisiä.
On hyviäkin valmisruokia ja osaan voi keittää esimerkiksi pastan, perunan,nuudelia tms lisukkeet itse ja jättää suolan vähemmälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten kukaan pysyy viiden gramman päiväsuosituksen rajoissa. Suolaa on tolkuttomasti jopa niissä valmisruoissa, joilla on sydänmerkki. Lounaaksi ja päivälliseksi eineskeitto ja muuta ei sitten saa syödäkään. Kokkaan paljon itse, mutta kuluu sitä suolaa niinkin, maussa huomaa kyllä, onko suolaa vai ei. Ja meillä käytetään paljon kyllä yrttejä, chiliä ja esimerkiksi mustapippuria, mutta silti pakko käyttää myös suolaa, jos hyvää haluaa.
Ruisleivässä on vielä enemmän suolaa kuin näissä keitoissa.
Ruisleivässä on suurin piirtein sama määrä suolaa kuin valmiskeitoissa, n. 1%. Harva syö yhdellä istumalla 300 grammaa ruisleipää, mutta keittoa menee helposti ja jää vielä nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt, miten kukaan pysyy viiden gramman päiväsuosituksen rajoissa. Suolaa on tolkuttomasti jopa niissä valmisruoissa, joilla on sydänmerkki. Lounaaksi ja päivälliseksi eineskeitto ja muuta ei sitten saa syödäkään. Kokkaan paljon itse, mutta kuluu sitä suolaa niinkin, maussa huomaa kyllä, onko suolaa vai ei. Ja meillä käytetään paljon kyllä yrttejä, chiliä ja esimerkiksi mustapippuria, mutta silti pakko käyttää myös suolaa, jos hyvää haluaa.
Ruisleivässä on suurin piirtein sama määrä suolaa kuin valmiskeitoissa, n. 1%. Harva syö yhdellä istumalla 300 grammaa ruisleipää, mutta keittoa menee helposti ja jää vielä nälkä.
Leivässä on muuten melkein aina enemmän kuin tuo prosentti suolaa. Usein saman verran kuin sipseissä, mutta vain sipsejä kehotetaan välttämään liiallisen suolan takia.
Musta taas tuntuu, että joudun syömään lisäsuolaa kun välillä verenpaine käy niin matalalla ja heikottaa, varsinkin raskaana. Äsken söin sipsejä ja auttoi vain vähän.
Itse en syö mitään valmista niin suola pysyy kontrollissa
En syö leipää, juustoa, kinkkua yms
Ruokavaliooni kuuluujuurekset, vihannekset, marjat, naturel kana ja liha, kala, kananmunat, kaurahiutaleet, kvinoa, riisi. Missään näissä ei ole suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleivän annoskoko vain on parikymmentä grammaa ja keittoa syö helposti 300-500 grammaa kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleivän annoskoko vain on parikymmentä grammaa ja keittoa syö helposti 300-500 grammaa kerrallaan.
Kyllä, mutta on tuo suolan määrä leivässäkin tarpeettoman suuri.
Hohhoijaa taas. Keitto ja raejuustot hyvällä mielin naamariin tai keskustelemaan ravitsemusterapeutin ja psykologin kanssa ortoreksiasta. Niin kauan kun ei syö roskaruokaa tai nakkeja, valmislihapullia, ranskalaisia ja majoneesisalaatteja päivittäin vaan tavallista terveellistä ruokaa niin ei tarvitse stressata meneekö suolat grammalleen suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivässä on
Reissumiehessä ja puikuloissa on 1,1%, Leivon Augustin reikäleivässä 1% ja Ullan pakarin 0,9%. Kyllä lähes kaikissa sipseissä on enemmän suolaa kuin ruisleivässä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en syö mitään valmista niin suola pysyy kontrollissa
En syö leipää, juustoa, kinkkua yms
Ruokavaliooni kuuluujuurekset, vihannekset, marjat, naturel kana ja liha, kala, kananmunat, kaurahiutaleet, kvinoa, riisi. Missään näissä ei ole suolaa.
Maustatko kuitenkin laittamasi ruoan suolalla?
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä virallisesti ole näin.
No kotiruokaan menee todellakin paljon vähemmän suolaa ja sitten taas muita mausteita enemmän. Suola on halpaa, mausteet kalliita. Suolalla saadaan halvalla makua eineksiin.
Tein juuri ison satsin lasagnea ja valmiina siitä tuli 9 kpl 350 g annoksia. Tein juustokastikkeen itse kuin myös bolognesen Muutin tomaattimurskasta. Juustosta, tomaattimurskasta, naudan jauhelihasta, maidosta ja lisäystä suolasta 2 g tuli suolaa n 7 grammaa. Eli 9x3,5/7 on noin 0,2 g suolaa per 100 grammaa ja noin puoli grammaa per sata grammaa.
Katsokaapa varsin miltä kämmenellä näyttää 3,5 grammmaa suolaa jos omistatte keittiövaa 'an. Laittaisitteko tuota määrää suolaa yhteen annokseen? Ette varmasti. Ihan jäätävä keko. En edes tosiaan isoon vuokaan tuota määrää osaisi lisätä.
Vierailija kirjoitti:
No kotiruokaan menee todellakin paljon vähemmän suolaa ja sitten taas muita mausteita enemmän. Suola on halpaa, mausteet kalliita. Suolalla saadaan halvalla makua eineksiin.
Tein juuri ison satsin lasagnea ja valmiina siitä tuli 9 kpl 350 g annoksia. Tein juustokastikkeen itse kuin myös bolognesen Muutin tomaattimurskasta. Juustosta, tomaattimurskasta, naudan jauhelihasta, maidosta ja lisäystä suolasta 2 g tuli suolaa n 7 grammaa. Eli 9x3,5/7 on noin 0,2 g suolaa per 100 grammaa ja noin puoli grammaa per sata grammaa.
Katsokaapa varsin miltä kämmenellä näyttää 3,5 grammmaa suolaa jos omistatte keittiövaa 'an. Laittaisitteko tuota määrää suolaa yhteen annokseen? Ette varmasti. Ihan jäätävä keko. En edes tosiaan isoon vuokaan tuota määrää osaisi lisätä.
Eli Mutin tomaattimurska oli ja puoli grammaa suolaa per annos.