Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajattelin että terveellinen lounas, kokkikartanon valmis keitto ja puolikas raejuustopaketti. Tulikin 4,5 grammaa suolaa kerralla.

Vierailija
02.07.2024 |

Miten valmisruoista tulee niin paljon suolaa? Kellä on aikaa kokata itse?

tuo ei ole edes mikään iso annos ruokaa

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoassa on helposti kaksinkertainen määrä suolaa. Meillä käytetään soijakastiketta (vähäsuolaista) ja maustetahnoja ja silti ruoat eivät maistu läheskään yhtä suolaisilta kuin einestuotteet. Eihän siinä mitään, jos kroppa kestää suolamäärän.

Vierailija
42/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kotiruokaan menee todellakin paljon vähemmän suolaa ja sitten taas muita mausteita enemmän. Suola on halpaa, mausteet kalliita. Suolalla saadaan halvalla makua eineksiin.

Tein juuri ison satsin lasagnea ja valmiina siitä tuli 9 kpl 350 g annoksia. Tein juustokastikkeen itse kuin myös bolognesen Muutin tomaattimurskasta. Juustosta, tomaattimurskasta, naudan jauhelihasta, maidosta ja lisäystä suolasta 2 g tuli suolaa n 7 grammaa. Eli 9x3,5/7 on noin 0,2 g suolaa per 100 grammaa ja noin puoli grammaa per sata grammaa.

Katsokaapa varsin miltä kämmenellä näyttää 3,5 grammmaa suolaa jos omistatte keittiövaa 'an. Laittaisitteko tuota määrää suolaa yhteen annokseen? Ette varmasti. Ihan jäätävä keko. En edes tosiaan isoon vuokaan tuota määrää osaisi lisätä.

Kyllä mä säädän laittamani ruoan suolaisuuden sille tasolle, mille makuaistini on tottunut - jos ravintolaruoka ja valmisruoka ei mun suussa maistu sen suolaisemmalle kuin itse laitettu, niin kyllä olettaisin tekeväni yhtä suolaista ruokaa kuin nekin ovat.

3,5 g suolaa on alle teelusikallinen. Teelusikallinen suolaa painaa jonkun 5-7 g. Oikeastiko et laittaisi edes isoon vuokaan yhtä teelusikallista suolaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt,  miten kukaan pysyy viiden gramman päiväsuosituksen rajoissa. Suolaa on tolkuttomasti jopa niissä valmisruoissa, joilla on sydänmerkki. Lounaaksi ja päivälliseksi eineskeitto ja muuta ei sitten saa syödäkään. Kokkaan paljon itse, mutta kuluu sitä suolaa niinkin, maussa huomaa kyllä, onko suolaa vai ei. Ja meillä käytetään paljon kyllä yrttejä, chiliä ja esimerkiksi mustapippuria, mutta silti pakko käyttää myös suolaa, jos hyvää haluaa.

Ruisleivässä on vielä enemmän suolaa kuin näissä keitoissa.

Ruisleivässä on suurin piirtein sama määrä suolaa kuin valmiskeitoissa, n. 1%. Harva syö yhdellä istumalla 300 grammaa ruisleipää, mutta keittoa menee helposti ja jää vie

Suolapähkinöissä saman verran kuin ruisleivässä. Kannattaa mieluummin siis syödä niitä.

Vierailija
44/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kotiruokaan menee todellakin paljon vähemmän suolaa ja sitten taas muita mausteita enemmän. Suola on halpaa, mausteet kalliita. Suolalla saadaan halvalla makua eineksiin.

Tein juuri ison satsin lasagnea ja valmiina siitä tuli 9 kpl 350 g annoksia. Tein juustokastikkeen itse kuin myös bolognesen Muutin tomaattimurskasta. Juustosta, tomaattimurskasta, naudan jauhelihasta, maidosta ja lisäystä suolasta 2 g tuli suolaa n 7 grammaa. Eli 9x3,5/7 on noin 0,2 g suolaa per 100 grammaa ja noin puoli grammaa per sata grammaa.

Katsokaapa varsin miltä kämmenellä näyttää 3,5 grammmaa suolaa jos omistatte keittiövaa 'an. Laittaisitteko tuota määrää suolaa yhteen annokseen? Ette varmasti. Ihan jäätävä keko. En edes tosiaan isoon vuokaan tuota määrää osaisi lisätä.

Oikeastiko et laittaisi edes isoon vuokaan yhtä teelusikallista suolaa?

No en laita. Otan kädelle pienen määrän. Olen kokeillut mitä se vastaa kahvilusikalla (3 ml) ja on siitä selvästi alle puolet. Olen myös 5 ml mitallisen suolaa kaatanut kämmenelle ja sekin on jo todella iso määrä verrattuna siihen, mitä käytän. Ihan tarkoituksella olen kiinnittänyt huomiota lähi vuosina suolan määrään, kun meillä on pieniä lapsia. Käytän paljon muita (suolattomia) mausteita ja laadukasta oliiviöljyä. En kaipaa suolaa. Liemikuutioita en käytä. Keitän itse kala- tai lihaliemen luista, nahasta jne.

Vierailija
45/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko et laittaisi edes isoon vuokaan yhtä teelusika

Pitkälti tottumiskysymys. En ole esimerkiksi aikoihin laittanut pizzapohjaan lainkaan suolaa tai pastan keitinveteen, jos se tullaan sekoittamaan suolaa sisältävään kastikkeeseen.

Vierailija
46/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan määrään aina tottuu vähitellen sen mukaan mitä viimeaikoina on syönyt. Kotiruokaan verrattuna valmisruoissa halutaan että koukuttuu ja että saadaan halvalla makua.

Vierailija
47/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita kotona pastaa keittäessä yhtään suolaa 

Vierailija
48/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että kaupan valmiskeitot on terveellistä syötävää

Vierailija
49/113 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ideoita vähäsuolaisista valmisruoista?

Vierailija
50/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikki tietää että valmisruoka on suolaista 

Vierailija
51/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitossa ~3 g ja raejuustossa 0,7 g (100 g) tai 1,4 (200 g). Raejuustoa ei ole tarkoitus syödä purkillista kerralla. Eivätkö ihmiset laita omatekemään keittoon suolaa? Itse kyllä laitan, jotta maistuu joltakin. Ei noita valmismössöjä ole pakko syödä, reppana-AP. Tsemppiä elämään. Voin vain kuvitella millainen ihmisraasu olet.

Vierailija
52/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä säädän laittamani ruoan suolaisuuden sille tasolle, mille makuaistini on tottunut - jos ravintol

Tämä. Jos teen lasagnea, niin syön sitä yhtä vuokaa viisi päivää. Suomalaiset syövät liikaa - se on se ongelma tässä. Syödään kaksin- tai jopa kolminkertaisia annoksia. Koko ajan ollaan mussuttamassa välipalaa ja iltapalaa. En ole koskaan edes tajunnut kahta ruokaa päivässä, vaikka teen fyysistä työtä.

Vierailija
53/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei valmisruuat ole koskaan terveellisiä.

Eivät ole. Ei osata lukea sitä lisäainelistaa edes, se on pitkä niissä valmisruoissa, mitä pidempi lista sitä epäterveellisempää, vaikka kaikkihan ne epäterveellisiä ovat. Ei vaan välitetä kun pääasia on saada mättöä äkkiä ja paljon. 

Vierailija
54/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin että kaupan valmiskeitot on terveellistä syötävää

Ei mikään valmis ole terveellistä. Niissä on lisäaineita ja säilöntäaineita, jotka aiheuttaa sairauksia ihmisille.

Vierailija
55/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitossa ~3 g ja raejuustossa 0,7 g (100 g) tai 1,4 (200 g). Raejuustoa ei ole tarkoitus syödä purkillista kerralla. Eivätkö ihmiset laita omatekemään keittoon suolaa? Itse kyllä laitan, jotta maistuu joltakin. Ei noita valmismössöjä ole pakko syödä, reppana-AP. Tsemppiä elämään. Voin vain kuvitella millainen ihmisraasu olet.

Kylläpä sinä kirjoitat rumalla tavalla.

Vierailija
56/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeas

Mikäli ei laita suolaa pastan keitinveteen valuvat pastasta kaikki makua antavat aromit keitinveteen. Pasta on täten melkein kuin söisi paperinenäliinoja. Se pastaveden suola ei tartu pastaan keittäessä. 

Vierailija
57/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää noissa valmisruuissa on se, että korkea suolapitoisuus ei tunnu maussa, vaan tarvitsisi vielä lisätä suolaa. 

Vierailija
58/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää noissa valmisruuissa on se, että korkea suolapitoisuus ei tunnu maussa, vaan tarvitsisi vielä lisätä suolaa. 

Varmistetaan että tottuu suolaisuuteen ja että ostaa uudestaan

Vierailija
59/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hassua, kun jotku laittavat pariin litraan pastan keitinveittä ripauksen suolaa. Sillä ei ole mitään vaikutusta. Ostakaa karheaa merisuolaa ja laittakaa perunoiden, pastan ymv. keitinveteen ihan kunnolla sitä suolaa. Maistatte sitä ja sitten, kun se maistuu oikeasti suolaiselta kuin Atlantti, niin se on hyvää. Riisin kanssa pitää olla toki varovainen, sillä riisi imee vedet.

Vierailija
60/113 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä sinä kirjoitat rumalla tavalla.

Iho umpeen, rassukka. Työkkäriin, Kelaan ja terveyskeskukseen heti huomenna aamulla. Laita elämäsi kuntoon. Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme