Onko joku vielä sitä mieltä, että miehen ei tarvitse osallistua yösyöttöihin, kosak käy töissä?
isukki saa vedellä sikeitä läpi yöt, että jaksaa herätä töihin. ja äiti valvoo ja kerää univelkaa. Mites sitten äidin työpäivä?
Onko todellakin parempi, että äiti väsyy ja kohdistaa sen väsymyksensä sitten lapsiinsa kuin se, että isä auttaisi edes joskus ( esim. 3 yötä viikossa) ja antaisi äidinkin levätä? Mies voi aina kohdistaa kiukkunsa työkavereihin ja itse työhön, äidin kiukku kohdistuu sitten valitettavasti lapsiin.
Nyt sitten joku sanoo, että kun mies tuo rahat perheeseen, on se elättäjä, ei voi jäädä työttömäksi, duunit on pakko hoitaa jne. OK.
Mutta loppupeleissä: kumpi on se pahempi vaihtoehto: isä työttämänä vai vakivalloin loukkaantunut/kuollut lapsi?
Kommentit (88)
Päivänselvä asia:mies ei imetä MUTTA se, kenellä se on mahdollista pumppaavat maitoa pulloon, josta isä sitten yölläkin voi antaa, jotta äitikin saa joskus nukkua.
Aika monta perustelua tuli sille, että mieshän joutuu aamulla heräämään töihin... Eikö muka äiti joudu heräämään aamulla lasten kanssa?!?
Hyvä jos jollakin lapset nukkuvat aamulla pitkään, meillä vauva herää tasan klo 6 ja vanhempi viim klo 7.. Ja vauva ei nuku päivisin kuin 2* max 20min ja samalla isompi on hereillä. Missä välissä sitten minä nukkuisin?
Ja vauva joutuu nukkumaan omassa huoneessa, sillä ei nuku öitä, mikäli olen samassa huoneessa.
Ruokakin pitäisi laittaa ja siivoilla päivän aikana. Ulkoilusta puhumattakaan.
Mutta miehen täytyy tosissaan saada nukkua yöt, jotta jaksaa nousta aamulla, töiden jälkeen syödä ja mennä ruokalevolle, kyllä!
Taivaan kiitos, minulla on mies jolle oli täysin selvää, että myös hän herää joskus öisin, kun lapsi on pulloruokinnalla.
Äitien päiväthän ei ole mitään verrattuna miehen työpäiviin.
Kiesus teidän kanssa!
Sitten jos alkaa mennä siihen että äiti ei saa juurikaan unta kun vauva heräilee paljon, niin silloin kyllä isänkin pitää tulla peliin mukaan.
Äiti voi työpäivän aikana kuitenkin tehdä ratkaisuja oman jaksamisen mukaan, siis vaikka olisi niitä isompiakin lapsia niin jos äiti on hervottoman väsynyt niin ei ole pakko mennä ulos, voi vaikka panna lapset tuijottamaan dvd:tä ja makoilla itse sohvalla. Isä ei paljon työnantajalle voi sanoa että voisinko mä tehdä nää työt maaten tuolla aulan lattialla.
Mut jos lasten hyvinvointi vaarantuu äidin jaksamisen takia niin silloin oletan kyllä että isäkin heräilee. Vaan ihan normaali just tuollanen 1-3 krt yössä herääminen ei siihen kyllä yleensä johda, kun äidin synnytyksenjälkeinen hormonituotanto auttaa äitiä jaksamaan vähän vähemmällä unella, isällä niitä hormoneja ei ole tukena.
yösyöttöjä mies ei ole koskaan hoitanut. Muuten mies on öisin ollut mukana, oksennuksia pesemässä ja pyllyjä pesemässä ja mitä kaikkia iloja sitä lapsiperheen elämään mahtuukaan. Kun lapsia on monta, ei se äidin nukkuminen aamulla tai päivällä niin vaan onnistu. Viikonloppuna nukumme vuoropäivinä pitkään. Meillä työt jaetaan käytännöllisyyden mukaan. Minä olen kotona joten arkena teen kotityöt ja ruuat, viikonloppuna yhdessä. Minä leikkaan nurmikon ja yleensä teen lumityöt, mies hoitaan autojen huollot. Ja minäkin olen käynyt töissä ja mieskin on halunnut lapsia. Ei se niin mustavalkoista ole.
lopetin yöimetykset lasten ollessa 6 kk. Siitä alkaen eivät syöneet öisin ja nukkuivatkin jo paremmin. Joten ne muutamat herätykset minä hoidin, päivisin jaksoin jo ihan hyvin kun yöunet olivat suht normaaleja- tottakai nuhat yms häiritsivät, mutta vain kausina.
Vierailija:
ja vielä siis 6-12kk lasta, joka heräilee öisin ja syökin vielä. Ainakin meillä. Kaksi lasta, toinen 7kk toinen 2,5v. Molemmat herää ainakin 2-3 kertaa yössä, pienempi syö vielä (ei tissiä enää). Olisi aika kohtuutonta minun rampata kuusikin kertaa yössä lapsien luona ja mies saisi vedellä sikeitä rauhassa koko yön.
Meillä tollanen ei vetele.
Tietenkin minäkin hoidin yösyötöt, kun vauva oli pelkällä rinnalla ( 4kk), mutta siitä eteenp' in on mieskin saanut osallistua.Vai imettääkö kaikki 12kk / lopettaa yötarjoilut vauvan olessa 6kk? Eikö kenekään lapset heräile vielä esim. 2-vuotiaana??
Jos minä olen kotona lasten kanssa ja mies käy töissä niin minusta mies saa pitää yöunensa. Miksi hitossa molempien pitäisi yöaikaan kukkua hereillä jos lapsella on nälkä? En minä ainakaan saa itse nukuttua jos lapsi huutaa nälkäänsä.
Sama juttu koskee muuten lasten vatsatauteja jne. Minusta se joka aamulla lähtee töihin voi nukkua yönsä. Eihän se tietysti ole kivaa olla väsynyt, mutta en minä kipeille lapsille sen vuoksi kiukkuile.
En tiedä teistä muista, mutta jos meillä on lapset vaikkapa sairaina niin automaattisesti se tietää sitä, että sitten ollaan päivä kotona. Eli ei minun tarvi lähteä ihmisten ilmoille vaan voin itsekin nukkua päiväunet tai kytätä digiboxilta nauhoituksia.
saan siis heti unenpäästä kiinni. Ja isommat lapset heräävät klo 6-7 ja olen ihan levänneen oloinen vaikka olisin herännyt yöllä 4 kertaa. Mies saa nukkua kun tekee oikeasti tosi pitkiä työpäiviä.
..imettää lapsiaan kaksivuotiaiksi, kukaan ei mysökään heru pumpulle, eikö kenenkään lapsi huoli pulloa (vaikka juo jo nokkamukista ja mukista ja syö muuten samaa ruokaa kuin muu perhe). Vitsi te olette loistavia! ;)
syöttää öisin, se kannattaa lopettaa siinä yhden vuoden kieppeillä, lapsi ei silloin enää tarvitse yösyöttöjä ja on hampaillekin parempi.
Katsoitko numerot väärin, vai miksi esiinnyt 21:nä?
T: Oikea 21
Lapset ovat saaneet äidinmaitoa eikä tuttelia tms.
Outo ajatus että miehenkin pitäisi valvoa syöttöajat tai hoitaa vauvaa yöllä jos mies on töissä ja nainen kotona.
Niin kauan kun miehen rinnat ei tuota maitoa ei sen tarvitse herätä eikä imettää.
Jokaisella on oma roolinsa ja naisen tehtäväksi on annettu raskaus, synnytys ja imetys.
Isä voi osallistua muutoin lastenhoitoon ja niin kuuluu ollakin.
Eli käytännössä tuonne 8 kk ikään asti. Sen jälkeen lapsi alkoi nukkumaan yöt läpeensä. Satunnaisesti heräilee tietenkin öisin painajaisiin yms, mutta eipä niitä nyt voi yösyöttöihin edes verrata. Ja niistähän sä kysyit!
Ihmettelen, että miksi pitää jättää rinnan antaminen öisin väkisin puolen vuoden ikään, jos lapsella on kuitenkin nälkä? Olettaen siis, että maitoa edelleen tulee ihan normaalisti.
Meillä oli muuten myös tällainen tapaus, etten minä saanut rinnoista irti koneilla tai käsin mitään, vaikka vauva oli pulska kuin mikä. Kesällä (helteillä) myös yritimme antaa vettä tuttipullosta, ei ikinä huolinut. Ihan normaalisti kuitenkin oppi juomaan ennen vuoden ikää nokkamukista, ja imetystä jatkoin vuoteen asti. Miksi ap olettaa, että kaikissa perheissä on täsmälleen samat olosuhteet kuin hänellä? Tekisit omat päätöksesi niin, että voit niiden kanssa elää, etkä moittisi muita omistaan!
niiden päälle vauva heti nukahti. Useimmiten mies ei havahtunut näihin syöttöihin.
Kuopus onkin sitten toinen tarina. Vauva on nyt reilu puolivuotias ja on enemmän ja vähemmän huutanut koko ikänsä. Syö pari kertaa yöllä rintaa; se ei mua pätkääkään haittaa. Mutta se haittaa enemmänkin, että tuon lisäksi vauva herää x kertaa yössä huutamaan mahavaivojaan ja rauhoittuu vain kantamalla uneen. Näihin sessioihin osallistuu myös mies ja ihan vapaaehtoisesti. Ruoka-aineallergiat ovat pientä kiusanneet, nyt tutkimuksien myötä alkaa meilläkin olla vähän parempia öitä...
Ja omalta osalti voin sanoa, että yösyötöt yhdistettynä aikaiseen töihinmenoon on tappavaa.
Yösyötöt ja kotiäidin elämä 2 lapsen kanssa sen sijaan eivät olleet mitenkään rasittavaa. Toki joskus väsytti, mutta ei niin paljon kuin töissäollessa.
Kummankin puolen nähneenä en todellakaan ole vaatinut miestäni heräämään vauvan kanssa yöllä.
Ja kyllä... rintapumpulla en saanut mitään herumaan, eikä vauvakaan huolinut pulloa. Imetin vuoden verran ja sen ajan hoidin kaikki yösyötöt yksin.
Kun olisi itsekkin saanut välillä nukkua. Mutta ei oppinut. ja muuten tuosta syystä imetin poikaani 1v3kk asti, sitten vasta oppi juomaan mukista. eli ei oppinut myöskään nokkamukiin.
Mutta kuten sanottu elämä lasten kanssa ei ole niin mustavalkoista.
siis mitä helvettiä??? noinko vähän te arvostatte TYÖTÄNNE?? kotiäitiys on AMMATTI, vaikk siitä maksetaankin aivan naurettavan vähän eikä sitä kukaan arvosta- kun ette näköjään itsekään sitä tee.
Lastenhoito kotona käy työstä siinä missä joku vitun papereiden pyörittely kontsalla. Meidän ukko ei ikinä KEHTAISI olla osallistumatta, nyt kun lapset vähän isompia, mutta heräilee silti vielä. Se ei KEHTAIS kuorsata siinä vieressä kun meikäläinen silmät ristissä pomppis yöt läpeensä ylös alas.
Mun mies tekee vaativaa duunia, mutta saa myös pitää tunnin lounastauon, kahvitaukoja millon haluaa, saa jutella työkevereiden kanssa futiksesta, lukea sähköposteja ja iltiksen netissä ihan rauhassa.....ei sen tartte olla KOKO päivää vastuussa IHMISTEN HENGESTÄ ja elämästä. (ok, jotkut kirurgit ehkä eri asia) Mun vastuulla on kasvattaa kaksi lasta yhteiskuntakelvollisiksi kansalaisiksi. Ne pitää hoitaa, ruokkia, juottaa, nukuttaa, kasvattaa. Se jos mikä on duunia.
ja niin. Meillä kaksi lasta nukkuvat eri aikaan päiväunet, joten ei toivoakaan, että äiti saisi joskus levätä. Iso kämppäkin vie aikansa, kun täällä puunaa ja siivoaa pitkin päivää.
Tälläkin hetkellä mies istuu palaverissa ja mutustaa pullaa. Minä olen hetken koneella, koska mummu ja pappa tuli käymään. Mutta tänään olen ehtonyt jo mm. luututa lattiat, imuroida, pestä pyykkiä ja vaikka mitä. ja herättiin täälläkin jo 6.30....
Ja isä voi antaa äidin nukkua päiväunet isän kotiuduttua töistä, viikonloppuina antaa äidin nukkua esim aamulla niin pitkään kuin haluaa jne.
En ole lukenut ketjua joten luultavasti viestissäni ei ollut mitään uutta :) Pirteästä isästä voi olla apuakin äidin jaksamiseen toisin kuin väsyneestä.
Typerää olettaa, että kaikkien miehillä olisi samanlainen työ kun omallasi.
imetyksen n. 8 kk iässä. Isä ei siis koskaan voinut osallistua syöttämiseen - univelkaa tasattiin sitten viikonloppuaamuisin. Pari kertaa tehtiin niin, että isä nukkui vauvan kassa, toi sen minulle imetettäväksi ja vei sitten taas pois, että sain nukuttua vähän rauhallisemmin. Ymmärrän toki että jotkut imettävät pitempään kuin minä ja myös öisin, mutta miksi ihmeessä antaa isolle (yli 6kk) lapselle maitopullo öisin? Pullolapset yleensä saa mahansa iltapullolla sen verran täyteen että nälkä ei yllätä ainakaan 6 tuntiin eli koko yönä.
olen mielestäni tasavertaisessa parisuhteessa, ja mieheni on todellakin osallistuva isä ja empaattinen sekä sympaattinen puoliso. mutta ihan oikeesti, verratkaa nyt seuraavia skenaarioita:
lapsi herää yöllä nälkäänsä, havahdun, nostan peittoa ja kokeilen onko vaippa märkä. jos on, vaihdan sen nopeasti (laitan märän vaipan sängyn viereen kannelliseen astaan ja otan sängyn vierestä uuden puhtaan, en jaksa nousta ylös). sitten otan lapsen rinnalle, torkun puoliunessa kun hän syö, sitten nukahdamme uudestaan.
tai:
lapsi herää yöllä nälkäänsä, havahdun, herätän miehen. mies on tuhannen tokkurassa joten selitän hänelle tilanteen. mies könyää ylös sängystä. kuuntelen 5-10 minuuttia (lapsen itkiessä) kun hän kolisee keittiössä, lämmittää maitoa, kokeilee lämpötilaa ja lämmittää taas (tai viilentää vesihanan alla). mies palaa makuuhuoneeseen, nostan peittoa ja mies koppaa itkevän lapsen syliin. odotan lapsen syönnin ajan, ja kun homma on valmis raotan peittoa ja otan lapsen takaisin kainaloon. aamulla miehen mentyä töihin pesen ja steriloin yöllisen tuttipullon, ja vauvan päiväuniaikaan pumppaan maitoa seuraavaksi yöksi (enkä hengaile av:lla kuten ekan skenaarion tilanteessa).
en tiedä huomaatteko nyt sitten suurtakaan eroa kuvaamissani tilanteissa, itse huomaan ja teen mieluummin ensin kuvaamallani tavalla. ja todellakin siitä syystä että olen tasa-arvoisuuden menettämisen uhallakin laiska ja mukavuudenhaluinen.
ja vielä siis 6-12kk lasta, joka heräilee öisin ja syökin vielä. Ainakin meillä. Kaksi lasta, toinen 7kk toinen 2,5v. Molemmat herää ainakin 2-3 kertaa yössä, pienempi syö vielä (ei tissiä enää). Olisi aika kohtuutonta minun rampata kuusikin kertaa yössä lapsien luona ja mies saisi vedellä sikeitä rauhassa koko yön.
Meillä tollanen ei vetele.
Tietenkin minäkin hoidin yösyötöt, kun vauva oli pelkällä rinnalla ( 4kk), mutta siitä eteenp' in on mieskin saanut osallistua.
Vai imettääkö kaikki 12kk / lopettaa yötarjoilut vauvan olessa 6kk? Eikö kenekään lapset heräile vielä esim. 2-vuotiaana??