Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ala: 2500e palkka, lyhyt koulutus (esim. amis), työtä tarjolla?

Vierailija
01.07.2024 |

Mitä tulee mieleen? 

Olisiko esim. merkonomi? 

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikkaka ruokakaupan myyjän työ ei vaadi oikeastaan mitään koulutusta ja kuussa saa suunnilleen tuon verran. Itse tein opintojen ohessa osa-aikaisesti töitä kaupan kassalla ja parhaimmillani tienasin 2000-2200 euroa kuussa tekemällä vain kolme vuoroa viikossa. 

*vaikkapa

Eli palkkasi oli päälle 20e tunnissa? Ei ole ihan perus ruokakaupan myyjän palkka tuo. 

En koskaan väittänyt noin... Kaupan alalla erilaiset lisät kasvattavat mukavasti palkkaa. En väittänyt, että keskimäärin kolmella vuorolla per viikko saa tuollaisia rahamääriä, mutta parhaimmillaan kyllä, jos on mukavasti viikonloppuiltoja ja pyhiä. 

Kaupan alalla saa lähinnä vain osa-aikatyötä, vaikka kuinka haluaisi kokopäivätöihin. Ei niillä 30 viikkotunnilla elä hyvää elämää.

Vierailija
122/146 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns miesten ammatit. Miksi te naiset aina vääntäydytte matalapalkkatöihin?!

Amiksesta sähköasentaja vaikka niin saa tuplasti sen 2500€.

Ei saa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, millon Suomessa on elätetty perhe yhden palkalla?

Ainakin minun isovanhemmat ja isoisovanhemmat elivät yhden palkalla ja oli ihan yleistä. Oli omakotitalot, autot, kaikkea mistä nykyään moni voi vain unelmoida. Joissain perheissä äitikin kyllä kävi töissä, mutta heillä oli sitten kotiapulainen hoitamassa muut asiat! Nykyään ei ole kahden palkalla varaa edes joskus siivoojaan, vaikka olisi kuinka uupunut töistä.

Jep ja silloin riitti, että oli vaikka puuseppä. Yhtään puuseppiä väheksymättä, hieno ammatti, mutta ei silloin tosiaan vaadittu vuosien opintoja, vaan melkeinpä jokaisella oli mahdollisuus sen ajan mittapuulla hyvään palkkaan, kunhan oli reipas ja tunnollinen.

Nykyään pitää olla samanaikaisesti melkeinpä lääkäri, avaruusfyysikko ja myyntitykki, j

Ei tarvitse. Ihan perusduunari pystyy elättämään perheen.

Niinpä niin. Mitäköhän ne perusduunarit nykyään sinun mielestä tienaa? Bruttona alle 2000€/kk käteen. Siitä maksat sitten yksin kaiken. Ei tuolla paljon taloja ostella.

Vierailija
124/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, millon Suomessa on elätetty perhe yhden palkalla?

Ainakin minun isovanhemmat ja isoisovanhemmat elivät yhden palkalla ja oli ihan yleistä. Oli omakotitalot, autot, kaikkea mistä nykyään moni voi vain unelmoida. Joissain perheissä äitikin kyllä kävi töissä, mutta heillä oli sitten kotiapulainen hoitamassa muut asiat! Nykyään ei ole kahden palkalla varaa edes joskus siivoojaan, vaikka olisi kuinka uupunut töistä.

Jep ja silloin riitti, että oli vaikka puuseppä. Yhtään puuseppiä väheksymättä, hieno ammatti, mutta ei silloin tosiaan vaadittu vuosien opintoja, vaan melkeinpä jokaisella oli mahdollisuus sen ajan mittapuulla hyvään palkkaan, kunhan oli reipas ja tunnollinen.

Nykyään pitää olla samanaikaisesti melk

Ihan hyvin saatiin talolaina maksettua yhden duunarin palkalla.

Vierailija
125/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linja-autonkuljettaja 6kk koulutus. 

Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja 9kk koulutus. 

Aikuiskoulutuksessa olen käynyt molemmat, palkkaa käteen 3500€ kk. 

Vierailija
126/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä jos on laivasähkö ja tekee tuuraajana tai jollain nosturipurkilla ja ajaa kaikki nosturinajot, voi olla jo ihan tommonen kelvollinen tuplapalkka. 

Vierailija
127/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 2500e/kk bruttopalkka on lähinnä orjatyöpalkka. Eihän tuosta jää käteen kuin noin 1800e/kk. 

Miten meinasit tuolla palkalla maksaa asumisen,autoilun,laskut ja ruokakulut?

Niin silti suuri osa ihmisiä tekee. Tuo on palkka ihan perustyöstä. Juuri niiltä aloilta, joilla on työvoima pulaa. Ihmeesti tuollakin palkalla ihmiset elää. 

Kolikon kääntöpuoli on sitten ne työttömät, jotka  eivät viitsi töihin mennä tuolla palkalla. Kun kotia maksetaan paremmin tukina

Siis miten tuolla 1800e nettopalkalla voi elää paikoissa missä asuminen on kallista?  Asuminen vie helposti sen 800e/kk ja auto 400e/kk. 

Ei

Suomessa on elätetty perhe yhden ihmisen palkalla 1960-70-luvuilla. Mieheni ja minun vanhemmillani on oma talo, kesämökki ja aina ollut auto, ja yhden ihmisen palkalla nämä on perheelle hankittu. Siis ihan tavallisista töistä, ei mistään isopalkkaisista.

Vierailija
128/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotinen amis ei ole lyhyt koulutus. Osa AMK koulutuksistakaan ei ole tuota pitempiä.

Vierailija
129/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veturinkuljettaja. Koulutus alle vuoden ja palkka muutaman vuoden kokemuksella n 5500/kk. Päälle muutama satanen verotonta päivärahaa ja mahdolliset ylityöt.

Vierailija
130/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä yhtään opettajaa jonka palkka olisi 2800e, vai viittasiko kyseinen kommentti nettopalkkaan?

Ei viitannut, vaan luokanopettajan lähtöpalkka on tuon verran. Aineenopettajan ja erityisopettajan palkka on jotain satasen korkeampi. Ensimmäisen kokemuslisän eli muutaman kympin lisää saa kahdeksan vuoden työnteon jälkeen.

Mutta kun niitä lisiä on muitakin kuin pelkkä kokemuslisä. Sen takia juuri kukaan ei tienaa pelkkää lähtöpalkkaa. Keskipalkka on yli 3500 euroa.

Luokanopettajalle ei kyllä ole oikein mitään lisiä. Jos jaksaa pitää tukiopetusta, niin voi saada jonkun kympin lisää.

Vierailija
131/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välinehuoltaja koulutus 9 kk palkka vuorotyössä noin 3200€

Älä höpötä. Välinehuoltajan palkka on nipin napin päälle 2000€/kk. 

Kyllä tuo on totta, että vuorotyön ja lisien kanssa saa ainakin 3200 euroa. Itse olen välinehuoltaja yhdeltä ammatiltani niistä neljästä

Vierailija
132/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sähköasentaja saa 5000€ kk,reilu 3000€ on aika perus.

Vierailija
133/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on totta, että vuorotyön ja lisien kanssa saa ainakin 3200 euroa. Itse olen välinehuoltaja yhdeltä ammatiltani niistä neljästä.

Mitä te laittelette niitä alapeukkuja. Kai minä nyt oman palkkani tiedän. Tulee myös hälyjä, joista saa tuntipalkan ja 150 euroa kerta. 132

Vierailija
134/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veturinkuljettaja. Koulutus alle vuoden ja palkka muutaman vuoden kokemuksella n 5500/kk. Päälle muutama satanen verotonta päivärahaa ja mahdolliset ylityöt.

Tervemenoa yrittämään! Oltava persoonallisuudeltaan ja kognitiivisilta kyvyiltään tehtävään soveltuva ja silti mahdollisuus päästä luokkaa 1%.

Vierailija
135/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkonomina olet esim. myyjä tai teet kirjanpitoa, ei yleensä kummoinen palkka ellei ajan saatossa etene vaikka myymäläpäälliköksi.

2500e ei ole myöskään kovin kummoinen paikka; saako noista mainitsemistasi sen verran etenemättä?

Hassua. Täällä on monta ketjua opettajien palkoista, ja opettajan palkka on noin 2800. 2500 ei siis ole kummoinen, mutta 2800 euroa pidetään suurena palkkana.

Hassua, ettei yksikään tuttu opettaja tienaa vain 2800. Saattoi olla joku alkupalkka 10v sitten. 

Opettajien työajoilla ja lomilla palkat on kyllä kovat.

Olen yläkoulun opettaja ja kyllä minulla peruspalkka on edelleen 2900 euroa. Nyt kun olen ollut yli 20 vuotta töissä ja saan kaikki ikälisät, saan kaikkein suurinta palkkaa, mitä peruskoulussa voi saada, bruttona 3700 euroa. Mutta siihen tosiaan vaaditaan pitkä työura.

Vierailija
136/146 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-vuotinen amis ei ole lyhyt koulutus. Osa AMK koulutuksistakaan ei ole tuota pitempiä.

Ei tarvitse käydä kolmea vuotta, jos on esim. suorittanut lukion. Aikuiset harvoin käyvät kolmea. 

Vierailija
137/146 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa yrittämään! Oltava persoonallisuudeltaan ja kognitiivisilta kyvyiltään tehtävään soveltuva ja silti mahdollisuus päästä luokkaa 1%.

Tai joku lennonjohtaja, koulutus on lyhyt täsmäkoulutus ja palkka hyvä, mutta ei sinne kyllä kuka tahansa pääse. Tunnen kyllä yhden, joka on sekä veturinkuljettaja että lennonjohtaja.

Vierailija
138/146 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on totta, että vuorotyön ja lisien kanssa saa ainakin 3200 euroa. Itse olen välinehuoltaja yhdeltä ammatiltani niistä neljästä

Ei todellakaan saa, miksi valehtelet.

Vierailija
139/146 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmanomi. 

Vierailija
140/146 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis 2500e/kk bruttopalkka on lähinnä orjatyöpalkka. Eihän tuosta jää käteen kuin noin 1800e/kk. 

Miten meinasit tuolla palkalla maksaa asumisen,autoilun,laskut ja ruokakulut?

🙄 elämäntapatyötön siellä katkerana parjaa...

Tolla palkalla tuli tehtyä töitä. Eipä kauan jaksanut, lainauksessa mainituista syistä. Lähinnä orjapalkalta se tuntui. Sääli, ei ollut farmanomin opinnoista mitään hyötyä kun vaihtui ala äkkiä. Nyt elääkin. Onneksi vain pari vuotta meni hukkaan opinnoissa.