Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla Nepsy jos ei ole erityisiä kiinnostuksenkohteita?

Vierailija
01.07.2024 |

Kuulema heillä on. Mutta voiko olla ettei ole? Ja on ujo. Tuli mieleen tuosta toiset keskustelust

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tottakai. Ei läheskään kaikilla ole erityisiä kiinnostuksen kohteita. Ujo voi myös olla. 

Vierailija
2/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi olla.

Nepsyjä on erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy tarkoittaa neuropsykologista häiriötä. Niitä todella paljon erilaisia. "Voiko olla nepsy jos..." on yhtä typerä kysymys kuin "Voiko olla suomalainen, jos...."

Vierailija
4/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tottakai. Ei läheskään kaikilla ole erityisiä kiinnostuksen kohteita. Ujo voi myös olla. 

Ok. Mulla on epäilty, mutta en tiedä voiko olla. 

Oon ollu ala-asteella ujo, kuuntelin tunnilla opetusta ja tykkäsin siitä. Pidini historiasta, äidinkielestä ja liikunnasta, luin kokeisiin ja panostin kouluun. Olin aika varomaton.

Yläasteella katos kiinnostus kouluun ja en osannut tehtäviä, varsinkaan matematiikkaa, jossa olin ennen hyvä, alkoi tulla paljon poissaoloja koulusta. Mut siirrettiin pienluokalle, pelleilin tunneilla ja olin paljon poissa. Aloin polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia. Kapinoimaan.

Oon välillä miettinyt oonko ns. tyhmä, kun en ymmärrä jotain asioita samalla tavalla ku muut. 

Koulujen jälkeen sitten on ollu monia eri kouluja ja työpaikkoja. Ei mitään kestävää. Ahdistusta ja masennusta tullut myös.

Sitten kun tulee paljon asioita uusia, niin en pysy perässä ja ahdistun pahasti. Esim. Koulussa.

Vierailija
5/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy-häiriöitä ovat muun muassa oppimisvaikeudet, ADHD, Tourrette, autismin kirjon häiriöt sekä kielelliset häiriöt. Eli todellakin voi olla nepsy, vaikka ei olisi erityiskiinnostuksen kohteita. Ei minullakaan ole, vaikka minulla on lukihäiriö ja hahmotushäiriö

Vierailija
6/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ollu ala-asteella ujo, kuuntelin tunnilla opetusta ja tykkäsin siitä. Pidini historiasta, äidinkielestä ja liikunnasta, luin kokeisiin ja panostin kouluun. Olin aika varomaton.

Yläasteella katos kiinnostus kouluun ja en osannut tehtäviä, varsinkaan matematiikkaa, jossa olin ennen hyvä, alkoi tulla paljon poissaoloja koulusta. Mut siirrettiin pienluokalle, pelleilin tunneilla ja olin paljon poissa. Aloin polttamaan tupakkaa ja juomaan alkoholia. Kapinoimaan.

Oon välillä miettinyt oonko ns. tyhmä, kun en ymmärrä jotain asioita samalla tavalla ku muut. 

Koulujen jälkeen sitten on ollu monia eri kouluja ja työpaikkoja. Ei mitään kestävää. Ahdistusta ja masennusta tullut m

Sinulla saattaisi olla adhd tai oppimisvaikeuksia. Oletko koskaan käynyt minkäänlaisissa tutkimuksissa aiheeseen liittyen?

Vierailija
7/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voi huoletta ilmoittautua ihan miksi haluaa. Tarpeeksi kun jankkaa, niin omasotelääkäri kirjoittaa latvakakkosen paperit ihan vaan, että pääsee eroon tapauksesta.

Vierailija
8/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulujen jälkeen sitten on ollu monia eri kouluja ja työpaikkoja. Ei mit

Joo kävin mä joskus. Mutta en jaksanut käydä niitä tutkimuksia loppuun saakka. Ahdisti ajatus mennä tommosiin tutkimuksiin. Oon nyt melkein 30v ja koko ikäni kärsiny tämmöisestä kun ei oikein kuulu minnekään, eikä saa mitään samaa mitä toisilla on. Jotenkin oon myös vähemmän rohkea kuin ennen. Ap.

Vierailija
9/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kävin mä joskus. Mutta en jaksanut käydä niitä tutkimuksia loppuun saakka. Ahdisti ajatus mennä tommosiin tutkimuksiin. Oon nyt melkein 30v ja koko ikäni kärsiny tämmöisestä kun ei oikein kuulu minnekään, eikä saa mitään samaa mitä toisilla on. Jotenkin oon myös vähemmän rohkea kuin ennen. Ap.

Jaksaisitko nyt yrittää uudelleen tutkimuksissa käymistä? Olen kuullut monilta, että diagnoosin saaminen aikuisena on helpottanut ahdistusta ja muutenkin elämää, kun on saanut syyn sille, miksi on erilainen. Lisäksi diagnoosin saaminen voi auttaa erilaisten tukipalveluiden hyödyntämisessä, jos sellaisia tarvitsee. 

Vierailija
10/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kommentoija mutta kiinnostaa tämä. Tyttöystävällä on masennusta ja nyt tullut ahdistusta. Ihan kunnolla pahentunut viimisen neljä vuode aikana että onks tavallista jos hoitamaton adhd?

Vierailija
11/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu, jota kannattaa koittaa ennen mihinkään tutkimuksiin hakeutumista, on pitää esim. kuukauden älylaitepaastoa. Keskittymiskyky löytyy yllättäen, kun aivot saavat levon. Myös säännöllisestä ruoka- ja unirytmistä kannattaa pitää huolta ennen lääkärille menoa. Liikunta on myös lääke sekä mielelle että keholle.

Kannattaa koittaa! Saattaa toimia ja parantaa elämänlaatua. Aina parantumiseen ei tarvita lääkäriä ja pilleriä.

Vierailija
12/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri kommentoija mutta kiinnostaa tämä. Tyttöystävällä on masennusta ja nyt tullut ahdistusta. Ihan kunnolla pahentunut viimisen neljä vuode aikana että onks tavallista jos hoitamaton adhd?

Masennukselle ja ahditukselle voi olla lukuisia eri syitä. Eivät välttämättä liity millään tavalla nepsy-haasteisiin. Toisaalta taas nepsy-haasteet saattavat altistaa ahdistukselle, jos nepsy-henkilö ei pysty toimimaan "vaaditulla" tavalla esim. kouluympäristössä tai työelämässä. 

Vierailija
13/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisitko nyt yrittää uudelleen tutkimuksissa käymistä? Olen kuullut monilta, että diagnoosin saaminen aikuisena on helpottanut ahdistusta ja muutenkin elämää, kun on saanut syyn sille, miksi on erilainen. Lisäksi diagnoosin saaminen voi auttaa erilaisten tukipalveluiden hyödyntämisessä, jos sellaisia tarvitsee. 

Voisin yrittää, en vain tiedä auttaako se diagnoosi mitään. Toivoisin kyllä, mutta en tiedä. Pakko jotain on keksiä kun on mulla muitakin oireita. Mulla on esimerkiksi todella paha hylkäämisen pelko ja olen todella mustasukkainen. Sitten nyt viimeisen viiden vuoden aikana tullut tuo ahdistus kun en tiedä mitä teen, en pysty jotenkin samaan kuin muut, en jaksa yrittää tosissani kun olen pettynyt niin usein.. Ap.

Vierailija
14/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityiset kiinnostuksen kohteet ovat aspergerin piirre. Nepsy ja Asperger eivät ole sama asia. Oikeastaan nepsyllä Taidetaan eniten viitata nykyaikana ADHD/ADD tapauksiin eli keskittymiskyvyttömiin henkilöihin. Heillä ei useimmitenkaan ole niin sanotuista neuronormaaleista poikkeavasti kiinnostuksen kohteita.

Vierailija
15/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä erityisiä mielenkiinnonkohteita välttämättä itse huomaa. Itse esimerkiksi osaan ison määrän eläinten ja kasvien latinankielisiä nimiä ja melkeinpä kaikki koirarodut tunnistan, koska nuo oli mun ekkoja kouluiässä. Nyt aikuisena tulee usein yllättyneitä naamoja kun tunnistan harvinaisempiin rotuihin kuuluvien koirien rotuja ja myös latinankielisten nimien tietämys aiheuttaa ihmettelyä maalaisten joukossa, koska mua pidetään alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvana kouluttamattomana ihmisenä, joka toki olenkin, mutta ei se 90-luvun Suomessa ole estänyt kirjojen lukemista, eikä kirjojen lukeminen toisaalta ole estänyt syrjäytymistä. Ei sitä silloin lapsena ihmetelty sitä koira- ja eläinkirjojen ja tietosanakirjojen selaamista. Eikä muutenkaan epäilty mitään autismia, koska koulu meni hyvin. Ei sitä ollut melkein keksittykään vielä. Sai olla rauhassa erikoinen luokan taiteilija ja filosofi.

Vierailija
16/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityiset kiinnostuksen kohteet ovat aspergerin piirre. Nepsy ja Asperger eivät ole sama asia. Oikeastaan nepsyllä Taidetaan eniten viitata nykyaikana ADHD/ADD tapauksiin eli keskittymiskyvyttömiin henkilöihin. Heillä ei useimmitenkaan ole niin sanotuista neuronormaaleista poikkeavasti kiinnostuksen kohteita.

Ei kaikilla asseilla ole erityismielenkiinnonkohteita, esim. itselläni ei ole mitään sellaista, vaikka minulta AS-diagnoosi löytyykin.

Vierailija
17/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä.

Vierailija
18/24 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.0

Vierailija
19/24 |