Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemiset työttömät? Mitä työkkäri nykyään vaatii?

Vierailija
01.07.2024 |

Kiinnostaisi millaista nykyään on olla akateeminen työtön, etenkin Pk-seudulla, kun se on itsellä ihan kohta edessä. Mitä työkkäri käytännössä vaatii, miten työkkäri suhtautuu? Uutta koulutusta eivät varmaan anna hankkia, koska on jo niin hyvä tutkinto taskussa. Kuinka kauan kestää saada uusi työ? 

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä vanhempana muuten työllisty kuin yrittäjäksi jos rahkeet riittää.

Riskihommaa ja pitäisi olla hyvä yritysidea.

Ilman riskiä ei voi myöskään onnistua. Eikös se sanonta ole, että jokainen kunnon yrittäjä on vähintään yhden konkurssin läpikäynyt.

No kaikilla nyt ei vaan ole varaa ottaa riskejä. Siis ihan konkreettisesti, ei ole alkupääomaa edes itsensä elättämiseen niin kauan, että yritys alkaisi tuottaa tulosta.

Ei missään kannusteta perustamaan yritystä ilman erittäin hyvää liikeideaa. Starttirahan kriteerit ovat tulleet viime vuosina paljon entistä tiukemmiksi, ja jo yritysneuvonnassa sanotaan suoraan, että sori, tuo ei tule toimimaan.

Olen itse käynyt läpi kaikki nuo yritysneuvonnat ja starttiraha- ja lainahakemukset mielestäni loistavan liikeidean kanssa. En olisi tarvinnut alkupääomaakaan kuin muutaman tonnin, mutta en saanut mistään penniäkään.

Vierailija
82/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman huolissani itsestäni. Tosiaan jo kohta kolmannetta vuotta työttömänä. Laskurin mukaan eläkkeeni alkaa vuonna 2044. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestistä 64 (lainaustoiminto pelittää huonosti):

"Ymmärrätkö nyt itsekään mitä kirjoitat? Ei ole vaikeaa saada töitä kun sinä itse sait paikan (tosin vain määräaikainen ja vasta liki vuoden hakemisen jälkeen ) ja samalla ne muut 150 hakijaa eivät saaneet töitä? Helppoa? Wtf? "

Sisälukutaidossasi on todella toivomisen varaa. Kirjoitin vain että OMA KOKEMUKSENI on toisenlainen, koska jos tähän ketjuun tulee vain niitä "yli 30 v ja yli 6 kk työttömänä et enää koskaan saa töitä!" tyyppisiä pelotteluja, niin tulee vääristynyt kuva tilanteesta.

Se että työn hakemisen sanoin olevan helppoa, koski itse sitä HAKEMISEN prosessia työttömänä ollessa, ei suinkaan sitä kuinka helppoa on työllistyä.

Työn hakeminen on helppoa, koska se toimii sähköisesti, ennen oli kauhea paperirunba. TE-keskuksen sivut ovat hyvät, eli on helppoa raportoida siitä työnhausta.

Opettele lukemaan ajatuksella, e

Kuule, miten tuo oma sisälukutaitosi? Kukaan ei kirjoittanut "ettei koskaan saa töitä" vaan että se vaikeutuu huomattavasti työttömyyden pitkittyessä. Ja olisit tietysti voinut heti kirjoittaa että tarkoitat työn hakemisen helppoutta ihan vain teknisessä mielessä, et muuta. 

Vierailija
84/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman huolissani itsestäni. Tosiaan jo kohta kolmannetta vuotta työttömänä. Laskurin mukaan eläkkeeni alkaa vuonna 2044. 

Tarvitsee saada vain yksi työpaikka. Helpommin sanottu, kuin tehty.

Vierailija
85/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta 42, ei ikä vielä työn saamista estä. Eniten kiinnostaisi mitä työkkäri vaatii ja miten he suhtautuu. Aion joka tapauksessa hakea aktiivisesti töitä, niin on sinänsä sama vaatiiko työkkäri kolme vai kuusi hakemusta kuukaudessa. Mutta pomputtaako ne jotenkin muuten? Ap

Mitä ihmettä ne muka vaatii, jokainen normaali hakee töitä joka tapauksessa.

No aiemmin laitettiin väkisin esim. CV-kurssille ym. En tosin tiedä onko rahat niin loppu ettei tuollaista enää ole. 

Mut laitettiin heti. Pohjanmaalla.

Vierailija
86/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.

Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap

Onnea matkaan. Saattaa olla yllätyksiä luvassa. 

No höh. Joo johonkin mainostoimistoon on ehkä liian vanha mutta kyllä useimmilla akateemisilla aloilla arvostetaan pitkää työkokemusta. 

No sittenhän sinulla ei ole mitään huolta, jos olet noin varma. Miksi teit turhan aloituksen?

Vierailija
87/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työkkärit siirry vuoden vaihteessa kunnille? Mikähän kaaos siitä seuraa työntekijän näkökulmasta?

Ei muuta kuin että ei tarvitse odotella sitä yhteydenottoa 3kk välein, kun kenelläkään ei ole aikaa soitella.

Vierailija
88/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa akateemisissa tehtäväntäytöissä on useita kuukausia kestävät prosessit. Minusta on kohtuutonta, että ansiosidonnaista leikataan. Halutaanko oikeasti, että jonkin alan asiantuntija työttömäksi jouduttuaan piilottaa oppineisuutensa ja hakee vain joihinkin hanttihommiin, joissa on nopeammat tehtäväntäytöt? 

Vierailija
89/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön akateeminen heittää pöytään hakemukset monilla kielillä. Ei joudu CV-pajaan Rappari-Rapen pariksi avaamaan tietokonetta.

Joutuu silti cv kurssille, koska työttömän täytyy tehdä jotain. 

Ei joudu, jos näytät pätevät CV:t.

Minä kävin TE-toimiston CV-kurssin joitakin vuosia sitten. Siellä kehuttiin kuinka hyvä CV minulla on, eikä viilaamista tarvita. Nyt on jo vuoden verran virkailija painostanut minua uudelle kurssille, koska kuulemma CV:t ovat tässä viime vuosina muuttuneet niin erilaisiksi, että tarvitsen päivitystä. 

Voi ollakin, että joillain aloilla seurataan CV-trendejä tiiviisti, mutta voin vakuuttaa, että monissa työpaikoissa on yhä sellaisia vanhoja jääriä rerytoimassa, että itsekin tekisivät 1960-lukulaisen ansioluettelon ja hakemuksen. 

Vierailija
90/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin ammattia 40-vuotiaana (akateeminen ala). Luulin että olen ihan sopivanikäinen kyseiseen työhön. Luulin väärin. Ensimmäisestä haastattelusta eteenpäin pääsivät aina ne alle 30-vuotiaat, en minä. 

Ap, neuvoksi sulle, hae heti alkuun niin ahkerasti kuin ikinä pystyt. Työllistyminen vaikeutuu ihan älyttömästi jo puolen vuoden tauon jälkeen. 

Oma kokemukseni on toisenlainen. 

Irtisanouduin 58-vuotiaana ------ kesäkuussa 2023 olin sitten työtön työnhakija, kunnes nyt toukokuussa - 59-vuotiaana - löysin puolen vuoden oman alan määräaikaisuuden. Eli ei haitannut ikä, eikä haitannut yli 6 kk kestänyt työttömyyskään, kun ammattitaito napsahti tismalleen kohdalleen. 

Että aloittajalle tiedoksi: Työllistyminen ei suinkaan aina vaikeudu 6 kk jälkeen ja yli 30-vuoden ikäkään ei aina ole este. Toki töitä pitää hakea ja olla aktiivinen jne. mutta ei sekään hirveän vaikeaa ole, kuten edellisessä viestissäni nro 36 tässä ketjussa jo kerroin.

Sinä olit vuoden työtön, ja kuitenkin selität ettei työttömyys vaikeudu 6 kk:n jälkeen? Useimmille vuosi on jo pitkä aika odotella uutta duunia ja siinä alkaa olla kriittinen hetki, että työttömyys jatkuu vielä pitkään, ja TE-toimistokin ehtii viritellä pään menoksi kaikenlaista. 

Vierailija
91/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt äkkiä kouluttautumaan uudelleen. Jos ei akateeminen hömpänpömppä työllistä, aina löytyy rehellistä työtä lähihoitajana, henkilökohtaisena avustajana tai maatalouslomittajana. Kaikkiin noihin alkaa nonstop-koulutuksia.

Vierailija
92/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akaton mies ja jo 10 vuosi työttömyyttä menossa, olen luovuttanut.

Vierailija
93/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ikävä hetki joutua akateemisena työttömäksi. Alkaa juuri realisoitua hallituksen säästöt valtion eri työpaikoilla, ja kohta vapailla työllisyysmarkkinoilla on tuhansia nuoria akateemisia. Valtio ei rekrytoi lainkaan, joten yksityiselle puolellehan ne menee.

Vierailija
94/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ikävä hetki joutua akateemisena työttömäksi. Alkaa juuri realisoitua hallituksen säästöt valtion eri työpaikoilla, ja kohta vapailla työllisyysmarkkinoilla on tuhansia nuoria akateemisia. Valtio ei rekrytoi lainkaan, joten yksityiselle puolellehan ne menee.

Vierailija
95/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tekisi mieli luovuttaa, mutta sisu ei anna periksi. Tuo perhanan liekki ei jätä rauhaan.

Vierailija
96/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tekisi mieli luovuttaa, mutta sisu ei anna periksi. Tuo perhanan liekki ei jätä rauhaan.

Ei sitä pysty sammuttamaan. Täytyy keksiä jotain.

Vierailija
97/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akaton mies ja jo 10 vuosi työttömyyttä menossa, olen luovuttanut.

Eikös bussikuskiksi pääse aika helpolla. Palkkakin on ihan kohtuullinen.

Vierailija
98/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen akateeminen mutten tiedä mistä hakea töitä kun papereilla ei ole saanut mitään ammattitaitoa

voisin ruveta ehkä parkkipeteksi ja tarkistaa parkkipaikalla autojen parkkimittareita

Vierailija
99/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen akateeminen mutten tiedä mistä hakea töitä kun papereilla ei ole saanut mitään ammattitaitoa

voisin ruveta ehkä parkkipeteksi ja tarkistaa parkkipaikalla autojen parkkimittareita

Mikä estää?

Vierailija
100/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää?

No varmaan se, ettei noita parkkipeten paikkoja pahemmin auki ole?

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme