Akateemiset työttömät? Mitä työkkäri nykyään vaatii?
Kiinnostaisi millaista nykyään on olla akateeminen työtön, etenkin Pk-seudulla, kun se on itsellä ihan kohta edessä. Mitä työkkäri käytännössä vaatii, miten työkkäri suhtautuu? Uutta koulutusta eivät varmaan anna hankkia, koska on jo niin hyvä tutkinto taskussa. Kuinka kauan kestää saada uusi työ?
Kommentit (117)
Ennen piti osata kirjoittaa työtön useita kertoja allekkain. Nykyään tutkinnosta ei ole tässä mielessä etua, kirjoittaminen on jäänyt pois. Ei voi sanoa, että tutkinnosta olisi etua tai haittaa.
Maisteri voi olla autisti. Maisterilta ei välttämättä onnistu edes sämpylän paistaminen, vastoin kuin vitsi väittää. Työkkäri tietää, että tällainen vitsi on. Sekin työllistää/on työllistävinään humanisteja.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän akatemiassa ne työt mene suhteilla ja akateemisilla on aina ollut muutto osana uraa. Et sä voi olettaa, että kun olet tuollaisen urasuuntauksen tehnyt, että voit Suomeen jäädä tekemään sun tutkimuksia/opetushommia. Missä sun verkostot on?
olen kovin hämmentynyt kysymyksestäsi. Yleensä akateemisilla on ne omat pienet piirit siellä yliopistoissa ja he petailevat paikkoja toisilleen. Olisin ajatellut, että näin on myös nykyisellä työnantajallasi. Kannattaa kuitenkin miettiä, että haluatko siirtyä business puolelle vai jäädä akatemiaan.
Mistä kumman akatemista puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo luopunut toivosta 😞
Akateeminen työtön, 50+, edellisestä työpaikasta 2 vuotta
Onko työkkäri vaatinut sinua hakemaan muita kuin akateemisia töitä ja jos kyllä, miten ne työpaikat on sinuun hakijana suhtautunut? Ap
yhdelle molekyylibiologille tarjosivat kouluavustajan duunia,oli koulutetumpi kuin opet. joo opintolainaa ja vuosien yliopisto,,pääsee välkälle vahtimaan ja avustamaan kertotaulussa. sitten kun itse oli hakenut ihan vaikka vaan myyjäksi ,ei päässyt, ne paikat oli työnantajan mielestä niille joilla vähemmän koulutusta, se olisi heiltä pois.vaikeaa voi olla. ja riippuu just alastakin.
Työtön akateeminen heittää pöytään hakemukset monilla kielillä. Ei joudu CV-pajaan Rappari-Rapen pariksi avaamaan tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko työkkäri vaatinut sinua hakemaan muita kuin akateemisia töitä ja jos kyllä, miten ne työpaikat on sinuun hakijana suhtautunut? Ap
yhdelle molekyylibiologille tarjosivat kouluavustajan duunia,oli koulutetumpi kuin opet. joo opintolainaa ja vuosien yliopisto,,pääsee välkälle vahtimaan ja avustamaan kertotaulussa. sitten kun itse oli hakenut ihan vaikka vaan myyjäksi ,ei päässyt, ne paikat oli työnantajan mielestä niille joilla vähemmän koulutusta, se olisi heiltä pois.vaikeaa voi olla. ja riippuu just alastakin.
Juu, luonnontieteiden alalla monella on väitöskirjakin, muttei saa töitä. Ulkomaille pitäisi lähteä mutta vaikeaa sekin, jos on perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjosivat kouluavustajan duunia? Eli saako työkkäristä siis oikeasti töitä? Minulle sieltä ei koskaan ole tarjottu työtä, ainoastaan käsketty hakemaan paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.
Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap
Sillä ei ole mitään väliä, mitä mieltä olet iästä ja kokemuksesta. Pelin ratkaisee se, mitä mieltä alle 30v kauppakorkeasta hilljakkoin valmistunut screenaajaneitokainen rekryfirmassa miettii, laittaako jonossa ohi suunnilleen samanikäisen samasta yliopistosta valmistuneen vai jonkun random työttömän.
Jos pääset tästä läpi, seuraavaksi tuleva (nuorempi) pomosi miettiä, millainen uhka olet hänen urakehitykselleen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on niin paljon, että hanttihommiinkin löytyy sopivampia ehdokkaita kuin akateeminen työtön.
Siksi heille ei edes ehdotella höpöhommia. Laitetaan nuo tuolle parikymppselle Jirille.
Se on ihan sama minkä ikäinen on. Aina on väärän ikäinen eikä kelpaa muuhun kuin siivoomaan tai Venäjä-hankkeisiin.
Satun siis tietämään, että akateemisia työttömiä on aika paljon, en siis ole mikään harvinaisuus. Ja ilmeisesti ainakin täällä pk-seudulla jotkut työkkärin virkailijat on määrätty hallinnoimaan ihan vain akateemisia työttömiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on niin paljon, että hanttihommiinkin löytyy sopivampia ehdokkaita kuin akateeminen työtön.
Siksi heille ei edes ehdotella höpöhommia. Laitetaan nuo tuolle parikymppselle Jirille.
Kyllä minulle (FT, dosentti) ehdotettiin keittiökaluste-esittelijän paikan hakemista.
kerran 3. kuussa härnäävät soitolla ja sitten "päivitetään hakua ja puhutaan paskaa 5 min puhelimessa" ja sitten saan olal rauhassa taas 3 kk ja tehdä 2 työhakua jonnekin internettiin per kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.
Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap
Sillä ei ole mitään väliä, mitä mieltä olet iästä ja kokemuksesta. Pelin ratkaisee se, mitä mieltä alle 30v kauppakorkeasta hilljakkoin valmistunut screenaajaneitokainen rekryfirmassa miettii, laittaako jonossa ohi suunnilleen samanikäisen samasta yliopistosta valmistuneen vai jonkun
Toki tiedän, että tällaistakin on, mutta ei tuo nyt mitenkään vallalla oleva rekrytointimalli akateemisessa työelämässä ole. Itse en ole KTM, en tiedä onko KTM puolen töissä usein noin. Mutta ei valtiolla, kunnilla, hyvinvointialueilla eikä monessa muussakaan yksityisen puolen asiantuntijaorganisaatiossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle (FT, dosentti) ehdotettiin keittiökaluste-esittelijän paikan hakemista.
Haitko ja miten kävi?
Minulla on alempi korkeakoulututkinto, ikää 59 v ja löysin juuri itselleni toisen määräaikaisuuden vuoden sisään noin 11 kk edellisen loppumisen jälkeen, työ alkaa nyt heinäkuussa.
Yhteyshenkilöni uskoi kerralla, kun kerroin että en tarvitse tukea CV:n kirjoittamiseen (siitä suoritettu kurssikin opintojen yhteydessä) ja että työtaitoni ja IT-taitoni ovat ajan tasalla. Velvoitteeni oli hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, eikä sen enempää ammattitaitooni sopivia ollut yleensä tarjollakaan. Poikkeuksena loppuvuosi 2023, jolloin hain useana kuukautena 6-8 työpaikkaa kun sopivia oli tarjolla.
Ainoa velvoitteeni oli siis hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa ja kirjata sitten tiedot niistä sinne "oma suunnitelma" -kohtaan TE-keskuksen nettisivuilla. Tosi helppoa, kun se itse työnhakukin on sähköistä. Tuo suunnitelma tehdään aina kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan ja sitten yhteyshenkilö soittaa ja jutellaan tilanteesta ja uusitaan suunnitelma taas kolmeksi kuukaudeksi. Helppoa ja vaivatonta.
Yhteenvetona minimivaatimukset:
Hae neljää työpaikkaa kuukaudessa.
Kirjaa ne TE-keskuksen sivuille niille tarkoitettuun kohtaan.
Juttele yksi puhelu per 3 kk TE-keskuksen yhteyshenkilösi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama minkä ikäinen on. Aina on väärän ikäinen eikä kelpaa muuhun kuin siivoomaan tai Venäjä-hankkeisiin.
Mä olen kuullut vain jotain saksajuttuja. Mitä noi Venäjähankkeet on?
25-37 -vuotias nainen on akateemisilla aloilla lastentekoiässä. Sellaisia ei haluta töihin kun jäävät kuitenkin äitiysvapaalle. Nelikymppisen etu on se ettei tee enää lapsia.
Minä vaihdoin ammattia 40-vuotiaana (akateeminen ala). Luulin että olen ihan sopivanikäinen kyseiseen työhön. Luulin väärin. Ensimmäisestä haastattelusta eteenpäin pääsivät aina ne alle 30-vuotiaat, en minä.
Ap, neuvoksi sulle, hae heti alkuun niin ahkerasti kuin ikinä pystyt. Työllistyminen vaikeutuu ihan älyttömästi jo puolen vuoden tauon jälkeen.
Noh koska me akateemiset työttömät olemme sitä parempaa väkeä niin meiltä ei vaadita mitään. Ihan kumartavat meitä asioidessamme henkilökohtaisesti ja onpa joskus jopa punainen mattokin laitettu tiskin eteen. Tarjoavat ilmaisia lomamatkoja jotta saisimme motivoitua akateemiset kykymme paremmin työelämän palvelukseen. On se vaan ihan olla parempi kuin muut 🙂