Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemiset työttömät? Mitä työkkäri nykyään vaatii?

Vierailija
01.07.2024 |

Kiinnostaisi millaista nykyään on olla akateeminen työtön, etenkin Pk-seudulla, kun se on itsellä ihan kohta edessä. Mitä työkkäri käytännössä vaatii, miten työkkäri suhtautuu? Uutta koulutusta eivät varmaan anna hankkia, koska on jo niin hyvä tutkinto taskussa. Kuinka kauan kestää saada uusi työ? 

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön akateeminen heittää pöytään hakemukset monilla kielillä. Ei joudu CV-pajaan Rappari-Rapen pariksi avaamaan tietokonetta.

Joutuu silti cv kurssille, koska työttömän täytyy tehdä jotain. 

Vierailija
42/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.

Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap

Niin kauan, kun vaihdat työstä toiseen, ikä ei ole mikään ongelma oikein koskaan. MUTTA jos olet päätynyt työttömäksi, se alkaa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtaaseen pääsee akateeminenkin. Miksi muiden pitäisi loisia elättää? 

Tiedätkö että joskus toivoisin kaltaisesi tulevan haukkumaan minua loiseksi ihan kasvotusten. Saisit turpaasi välittömästi. Ehkä saisit viisi sekuntia aikaa poistua ennen kuin kävisi huonosti. Mutta eihän sinun kaltaisellasi ole kanttia tulla kasvotusten sanomaan mitään.

Vierailija
44/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Tehtaisiin on paljon enemmän hakijoita kuin asiantuntijatöihin, koska tehdastyö ei vaadi välttämättä koulutusta. 

Vierailija
45/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö että joskus toivoisin kaltaisesi tulevan haukkumaan minua loiseksi ihan kasvotusten. Saisit turpaasi välittömästi. Ehkä saisit viisi sekuntia aikaa poistua ennen kuin kävisi huonosti. Mutta eihän sinun kaltaisellasi ole kanttia tulla kasvotusten sanomaan mitään.

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa! LOINEN! 

Kuten sanoin. Eipä ole kasvotusten sinusta mihinkään.

Vierailija
46/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣Nyt meni jollain tunteisiin, onkohan jotutunut juuri CV-kurssille? 

Vierailija
47/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla erilliset akateemiset palvelut lakkautettu. Tässä ei tietystikään ole mitään järkeä, koska asiantuntija-ammatteihin ei vain kävellä. Etenkään, jos kyseessä ei ole puhdas paperinpyörittäjä. Suomessa näyttää kuitenkin olevan periaate, että palveluita heikennetään koko ajan, mutta sapiskaa annetaan sitäkin enemmän.

Vierailija
48/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The most important person in the world is very very angry.

Vierailija
49/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla erilliset akateemiset palvelut lakkautettu. Tässä ei tietystikään ole mitään järkeä, koska asiantuntija-ammatteihin ei vain kävellä. Etenkään, jos kyseessä ei ole puhdas paperinpyörittäjä. Suomessa näyttää kuitenkin olevan periaate, että palveluita heikennetään koko ajan, mutta sapiskaa annetaan sitäkin enemmän.

Kyllä kävellään. Itseasiassa oikein tullaan konkreettisesti oven takaa hakemaan.

Vierailija
50/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on niin paljon, että hanttihommiinkin löytyy sopivampia ehdokkaita kuin akateeminen työtön.

Siksi heille ei edes ehdotella höpöhommia. Laitetaan nuo tuolle parikymppselle Jirille.

Kyllä minulle (FT, dosentti) ehdotettiin keittiökaluste-esittelijän paikan hakemista. 

Voit tietenkin hakea🤣. Et tule satavarmasti valituksi.

Vierailija
51/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.

Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap

Niin kauan, kun vaihdat työstä toiseen, ikä ei ole mikään ongelma oikein koskaan. MUTTA jos olet päätynyt työttömäksi, se alkaa olla.

Näin juuri! Vaihtaminen ei ole ongelma mutta sen yhden kerran kun putoat työttömäksi, otsassasi lukee: luuseri.

Työtön ei myöskään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka on paljon huonommassa kunnossa kuin se "naapuri", joka jäi tk-eläkkeelle suoraan työelämästä. 

Vierailija
52/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni nuori aloittaa parikymppisenä tai alle uransa työttömänä joten. Kukaanhan ei voi olla aivan alussa aloittamassa työelämäänsä työllisenä. 

Vierailija
53/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöintä on palkkatukitiedot. Eihän mun hakupaikat ole sellaisia, että mitään palkkatukea haluaisivat.

Vierailija
54/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni nuori aloittaa parikymppisenä tai alle uransa ty

Ei se noin nuorille olekaan niin ongelma. Toisaalta heissäkin on niitä joilla paikka odottaa jo ennen valmistumista, jäädään gradupaikkaan töihin tms. 

Vierailija
55/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön akateeminen heittää pöytään hakemukset monilla kielillä. Ei joudu CV-pajaan Rappari-Rapen pariksi avaamaan tietokonetta.

Joutuu silti cv kurssille, koska työttömän täytyy tehdä jotain. 

Ei joudu, jos näytät pätevät CV:t.

Vierailija
56/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työkkärit siirry vuoden vaihteessa kunnille? Mikähän kaaos siitä seuraa työntekijän näkökulmasta?

Vierailija
57/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin ammattia 40-vuotiaana (akateeminen ala). Luulin että olen ihan sopivanikäinen kyseiseen työhön. Luulin väärin. Ensimmäisestä haastattelusta eteenpäin pääsivät aina ne alle 30-vuotiaat, en minä. 

Ap, neuvoksi sulle, hae heti alkuun niin ahkerasti kuin ikinä pystyt. Työllistyminen vaikeutuu ihan älyttömästi jo puolen vuoden tauon jälkeen. 

Oma kokemukseni on toisenlainen. 

Irtisanouduin 58-vuotiaana sen vuoksi, että yrityksessä tapahtui sangen asiattomia juttuja. Kuukaudessa löysin tismalleen oman alan pätkätyön jonka pituus oli 2 kk. Sen päätyttyä kesäkuussa 2023 olin sitten työtön työnhakija, kunnes nyt toukokuussa - 59-vuotiaana - löysin puolen vuoden oman alan määräaikaisuuden. Eli ei haitannut ikä, eikä haitannut yli 6 kk kestänyt työttömyyskään, kun ammattitaito napsahti tismalleen kohdalleen. Hakijoita oli yhteensä yli 150 paikkaan jonka sain ja haastatteluvaiheeseen meitä pääsi neljä.

Että aloittajalle tiedoksi: Työllistyminen ei suinkaan aina vaikeudu 6 kk jälkeen ja yli 30-vuoden ikäkään ei aina ole este. Toki töitä pitää hakea ja olla aktiivinen jne. mutta ei sekään hirveän vaikeaa ole, kuten edellisessä viestissäni nro 36 tässä ketjussa jo kerroin.

Vierailija
58/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöintä on palkkatukitiedot. Eihän mun hakupaikat ole sellaisia, että mitään palkkatukea haluaisivat.

Miksi eivät halua ilmaista rahaa? 🤨

Vierailija
59/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään perintäyhtiön puhelinvaihteessa samaa työtä tekevät pari ktm:ää, tradenomia, restonomi, puuseppä-artesaani ja joukko merkonomeja. Ei ole nopea läpikulkupaikka ollut, kaikki siellä ovat olleet työssä yli 5 vuotta samalla palkalla.

Joten jossain vaiheessa kannttaa laskea omia standardejaan työn suhteen, varsinkin jos on lapsia elätettävänä. 

Vierailija
60/117 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hillitty ja hyväkäytöksinen kiltti nainen, mutta voisin tarjota tilanteessa apuani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän