Akateemiset työttömät? Mitä työkkäri nykyään vaatii?
Kiinnostaisi millaista nykyään on olla akateeminen työtön, etenkin Pk-seudulla, kun se on itsellä ihan kohta edessä. Mitä työkkäri käytännössä vaatii, miten työkkäri suhtautuu? Uutta koulutusta eivät varmaan anna hankkia, koska on jo niin hyvä tutkinto taskussa. Kuinka kauan kestää saada uusi työ?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin ammattia 40-vuotiaana (akateeminen ala). Luulin että olen ihan sopivanikäinen kyseiseen työhön. Luulin väärin. Ensimmäisestä haastattelusta eteenpäin pääsivät aina ne alle 30-vuotiaat, en minä.
Ap, neuvoksi sulle, hae heti alkuun niin ahkerasti kuin ikinä pystyt. Työllistyminen vaikeutuu ihan älyttömästi jo puolen vuoden tauon jälkeen.
Oma kokemukseni on toisenlainen.
Irtisanouduin 58-vuotiaana sen vuoksi, että yrityksessä tapahtui sangen asiattomia juttuja. Kuukaudessa löysin tismalleen oman alan pätkätyön jonka pituus oli 2 kk. Sen päätyttyä kesäkuussa 2023 olin sitten työtön työnhakija, kunnes nyt toukokuussa - 59-vuotiaana - löysin puolen vuoden oman alan määräaikaisuuden. Eli ei haitannut ikä, eikä haitannut yli 6 kk kestänyt työttömyyskään, kun ammattitaito napsahti tismalleen kohdalleen. Hakijoita oli yhte
Ymmärrätkö nyt itsekään mitä kirjoitat? Ei ole vaikeaa saada töitä kun sinä itse sait paikan (tosin vain määräaikainen ja vasta liki vuoden hakemisen jälkeen ) ja samalla ne muut 150 hakijaa eivät saaneet töitä? Helppoa? Wtf?
Vierailija kirjoitti:
Eikö työkkärit siirry vuoden vaihteessa kunnille? Mikähän kaaos siitä seuraa työntekijän näkökulmasta?
Ei sillä ole merkitystä. TE ei nytkään voi antaa ainuttakaan työpaikkaa kenellekkään. Työkkärin daami kertoi, että nyt on meneillään yyteet asiaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työkkärit siirry vuoden vaihteessa kunnille? Mikähän kaaos siitä seuraa työntekijän näkökulmasta?
Ei sillä ole merkitystä. TE ei nytkään voi antaa ainuttakaan työpaikkaa kenellekkään. Työkkärin daami kertoi, että nyt on meneillään yyteet asiaan liittyen.
On sillä merkitystä jos alkavat jotain siellä sekoilemaan. Enempää apua ei toki sieltä jatkossakaan saa, mutta ettei vain ongelmia nykyistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä merkitystä jos alkavat jotain siellä sekoilemaan. Enempää apua ei toki sieltä jatkossakaan saa, mutta ettei vain ongelmia nykyistä enemmän.
Jos korvaus juoksee, on sama mitä sekoilevat. Ei estä työnhakua. Sitäpaitsi järjestelmä on jo nyt päällä. Kun ansiosidonnainen loppuu siirryt kuntakokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo luopunut toivosta 😞
Akateeminen työtön, 50+, edellisestä työpaikasta 2 vuotta
Onko työkkäri vaatinut sinua hakemaan muita kuin akateemisia töitä ja jos kyllä, miten ne työpaikat on sinuun hakijana suhtautunut? Ap
yhdelle molekyylibiologille tarjosivat kouluavustajan duunia,oli koulutetumpi kuin opet. joo opintolainaa ja vuosien yliopisto,,pääsee välkälle vahtimaan ja avustamaan kertotaulussa. sitten kun itse oli hakenut ihan vaikka vaan myyjäksi ,ei päässyt, ne paikat oli työnantajan mielestä niille joilla vähemmän koulutusta, se olisi heiltä pois.vaikeaa voi olla. ja riippuu just alastakin.
Miten koulutetumpi? Molekyylibiologi on oletettavasti maisteri kuten opettajatkin. Onhan tuo kyllä järjetöntä potentiaalin hukkaamista.
Ei kai sitä vanhempana muuten työllisty kuin yrittäjäksi jos rahkeet riittää.
Vierailija kirjoitti:
Riskihommaa ja pitäisi olla hyvä yritysidea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.
Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap
Et ole vanha, mutta palkkaavan Jarin 30v mielestä olet.
Viestistä 64 (lainaustoiminto pelittää huonosti):
"Ymmärrätkö nyt itsekään mitä kirjoitat? Ei ole vaikeaa saada töitä kun sinä itse sait paikan (tosin vain määräaikainen ja vasta liki vuoden hakemisen jälkeen ) ja samalla ne muut 150 hakijaa eivät saaneet töitä? Helppoa? Wtf? "
Sisälukutaidossasi on todella toivomisen varaa. Kirjoitin vain että OMA KOKEMUKSENI on toisenlainen, koska jos tähän ketjuun tulee vain niitä "yli 30 v ja yli 6 kk työttömänä et enää koskaan saa töitä!" tyyppisiä pelotteluja, niin tulee vääristynyt kuva tilanteesta.
Se että työn hakemisen sanoin olevan helppoa, koski itse sitä HAKEMISEN prosessia työttömänä ollessa, ei suinkaan sitä kuinka helppoa on työllistyä.
Työn hakeminen on helppoa, koska se toimii sähköisesti, ennen oli kauhea paperirunba. TE-keskuksen sivut ovat hyvät, eli on helppoa raportoida siitä työnhausta.
Opettele lukemaan ajatuksella, ennen kuin tölvit.
En vaan tule valituksi. Kohta kolmatta vuotta työttömänä. En edes viitsi sanoa, mitä osaan, koska kukaan ei uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman riskiä ei voi myöskään onnistua. Eikös se sanonta ole, että jokainen kunnon yrittäjä on vähintään yhden konkurssin läpikäynyt.
Saattaa pakottaa hakemaan lähihoitajan koulutukseen, joillekin turhille kursseille tai menemään 9 euron orjatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Erään perintäyhtiön puhelinvaihteessa samaa työtä tekevät pari ktm:ää, tradenomia, restonomi, puuseppä-artesaani ja joukko merkonomeja. Ei ole nopea läpikulkupaikka ollut, kaikki siellä ovat olleet työssä yli 5 vuotta samalla palkalla.
Joten jossain vaiheessa kannttaa laskea omia standardejaan työn suhteen, varsinkin jos on lapsia elätettävänä.
Urakehityksen kannalta ei ole kovin hyvä jäädä laakereilleen lepäämään noin pitkäksi aikaa. Saa tehdä sitten lopun ikäänsä niitä hanttihommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uutta työtä kannattaa ehdottomasti hakea, jos on vielä työssä. Työttömänä homma vaikeutuu heti. Kyllä vanhemmallakin iällä (40+) voi saada uuden työn, jos on jotain erikoisosaamista. Alan vaihtaminen on vaikeampaa. Itse vaihdoin työpaikkaa 53-vuotiaana.
Ei kai akateemisena 40+ sentään ole vanha, vaan ihan hyvän ikäinen kun oman alan kokemusta on jo ehtinyt tulla. Minusta tämän ikänen on kokenut ammattilainen, ei mikään vanhus. Monihan valmistuu vasta kolmekymppisenä. Ei ura voi olla ohi kymmenessä vuodessa. Ap
Niinhän sitä luulisi, eikö?
t: akateeminen 40-vuotias, joka jäi työttömäksi 1,5 vuotta sitten ja on nyt pienipalkkaisessa osa-aikatyössä (muuta ei massiivisesta hakemisesta riippumatta löytynyt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi, eikö?
t: akateeminen 40-vuotias, joka jäi työttömäksi 1,5 vuotta sitten ja on nyt pienipalkkaisessa osa-aikatyössä (muuta ei massiivisesta hakemisesta riippumatta löytynyt)
Jaksamisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman riskiä ei voi myöskään onnistua. Eikös se sanonta ole, että jokainen kunnon yrittäjä on vähintään yhden konkurssin läpikäynyt.
No kaikilla ei ole varaa elää ilman omia tuloja vuositolkulla onnistumista odotellen.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa pakottaa hakemaan lähihoitajan koulutukseen, joillekin turhille kursseille tai menemään 9 euron orjatöihin.
Hölmöimpiä on ne jutut, joissa käsketään etsimään itse ilmaisharjoittelupaikka ja käyt jotain hölmöilykurssia.
Jos ei ole parissa vuodessa viimeistään löytänyt alansa töitä, vaan tehnyt jotain muita tai vain lyhyitä pätkiä niin on aika uskoa, että se ei kanna ja lähteä kouluttautumaan jonnekin muualle. Mitä vikaa on esim hoitoalassa? Hitsaajiakin tarvitaan. Tai ravintola-ala. Liian ronkeli ei kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään perintäyhtiön puhelinvaihteessa samaa työtä tekevät pari ktm:ää, tradenomia, restonomi, puuseppä-artesaani ja joukko merkonomeja. Ei ole nopea läpikulkupaikka ollut, kaikki siellä ovat olleet työssä yli 5 vuotta samalla palkalla.
Joten jossain vaiheessa kannttaa laskea omia standardejaan työn suhteen, varsinkin jos on lapsia elätettävänä.
Urakehityksen kannalta ei ole kovin hyvä jäädä laakereilleen lepäämään noin pitkäksi aikaa. Saa tehdä sitten lopun ikäänsä niitä hanttihommia.
Siinä pitää miettiä odottaako loputtomasti "urakehiystä" vai ruokkiiko lapset. Totuus on että akateemisia on valtavasti työelämässä, ja "urakehitys" toisin kuin työttömyys, ei toteudu suurimmalla osalla.
Siis mitä sinä selität? Mikä ihmeen akatemia?
Sellaisen, joka ei edes ymmärrä, mikä on akateeminen tai missä heidän työpaikkoja on, ei kannattaisi tulla sotkemaan.