Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio yleistynyt

Vierailija
30.06.2024 |

Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla

https://yle.fi/a/74-20095465

Kommentit (870)

Vierailija
561/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sektiota haluavat samoja jotka eivät myöskään aio imettää? Koska minä päätän kehostani, vauvan edulla ei niin väliä.

Vierailija
562/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen vieraantuu entistä enemmän luonnosta.

Jep. Esimerkiksi suuresta lapsikuolleisuudesta, hengenvaarallisesta synnytyksestä, "vahvimmat selvitköön" -asenteesta... joillain se luonnosta vieraantuminen näkyy söpösti luonnollisen romantisointina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sektiota haluavat samoja jotka eivät myöskään aio imettää? Koska minä päätän kehostani, vauvan edulla ei niin väliä.

Kyllä on. Tissit on tärkeämmät, kuin oman vauvan etu.

Vierailija
564/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Mitä nyt taas...

Vierailija
565/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektiossa kohtuun jää arpi ja arpi voi revetä seuraavassa synnytyksessä tai raskaudessa. Meinasin menettää ystäväni, kun hänen kohtunsa repesi suunnitellun sektion jälkeen seuraavaa odottaessa, supistusten vuoksi. Päätyi se synnytys hätäsektioon. Eikä lupaa enää tulla raskaaksi. Eli ihan pikkujuttu se sektio ei ole, onneksi suurin osa kuitenkin toipuu hyvin ja normaalisti molemmista synnytystavoista.

Kuinka pitkä tauko raskauksien välissä? Pitäisi olla vähintään 1-1.5 vuotta eli oliko oma syy???

Ihmisen keho palautuu yksilöllisesti. Itsellä 3 lasta alle 3,5 vuodessa sektioilla eikä raskauksissa ollut komplikaatioita

Vierailija
566/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Tissit on tärkeämmät, kuin oman vauvan etu.

Minulla sektiot taustalla. Silti yritin imettää parhaani mukaan

Vierailija
567/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä, ylipaino, vähäinen liikunta ja kyllä mä tähän vielä lisäisin jälleen kerran sosiaalisen median. Äidit lukevat netistä kaikki mahdolliset kauhutarinat, ja oikein lietsovat itsensä vielä suurempaan paniikkiin.

Eli ihannesynnyttäjä olisi nuori, urheilullinen nainen, jonka elämä on pääosin Internetin ulkopuolella.

Miksi urheilullinen? Lääkärit ainakin pitävät urheilullisia naisia huonoina synnyttäjinä.

Vierailija
568/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin sektion, en saanut. Synnytys meni pieleen, lapsi meinasi kuolla, päädyimme hätäsektioon. Tehon kautta jäimme henkiin, vaikka meinasinkin valua kuiviin. Toista lasta en sitten tehnyt, koska en halunnut toiste uhmata kohtaloa. Lääkäri kun sanoi, että edelleenkään hän ei suostu mihinkään pelkosektioihin vaan aina yritetään ensin alakautta. Se siitä sitten.

Kamalalta kuulostaa! :/ mikä kaupunki? 

Pori. Tämä oli siis ylilääkärin päätös. 

Vierailija
569/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin sektion, en saanut. Synnytys meni pieleen, lapsi meinasi kuolla, päädyimme hätäsektioon. Tehon kautta jäimme henkiin, vaikka meinasinkin valua kuiviin. Toista lasta en sitten tehnyt, koska en halunnut toiste uhmata kohtaloa. Lääkäri kun sanoi, että edelleenkään hän ei suostu mihinkään pelkosektioihin vaan aina yritetään ensin alakautta. Se siitä sitten.

Kamalalta kuulostaa! :/ mikä kaupunki? 

Pori. Tämä oli siis ylilääkärin päätös. 

Ylilääkärit pk seudulla myös ollut ajoittain asiattomia ja kylmiä päätöksissään

Vierailija
570/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää! pahoittelut että jouduit kokemaan tuollaista ja onneksi jäitte molemmat vauvan kanssa henkiin! 

saanko kysyä miksi sektiota ei annettu? Asioitko pelkopolin kanssa? 

Puhuin asiasta neuvolassa ja myöhemmin ultrassa, jossa ylilääkäri oli paikalla. Hän sanoi, että sektiota ei saa pelon takia vaan ainoastaan lääketieteellisistä syistä. Mikään ei hänen päätään kääntänyt. Täysillä viikoilla lapsi lakkasi liikehtimästä, ja synnytys käynnistettiin. En avautunut, vaikka minuun pumpattiin ties mitä lääkettä ja piikkiä. Kun vauvan sydänääniä ei enää kuulunut, minut vietiin teholle, nukutettiin, vauva otettiin ulos ja minua yritettiin kursia kokoon. Ilmeisesti sisuskalut vuotivat kuin seula, verta annettiin kuusi pussia. Kohtu meinattiin ottaa kokonaan pois, mutta sitten tilanne koheni ja kohtu saatiin säästettyä. Teholla minut herätettiin useita kertoja, vatsaa paineltiin rajusti ja todettiin, että verta tulee aina vain, ja sitten nukutettiin uudelleen. Tilanne oli niin raju, maito ei noussut. Ottaa päähän, kun julkisuudessa syyllistetään pulloruokinnasta tai korvikkeiden käytöstä.

Sen jälkeen kysyin ylilääkäriltä, olisiko mahdollista saada sektio toisella kerralla ennalta sovitusti. Ei ollut. Aina ensin alakautta. En uskaltanut tehdä toista lasta.

Vierailija
571/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsin pelkosektiota. Sitten työkaveri kertoi omasta kokemuksestaan, kun haava oli repsahtanut yllättäen auki keskellä kauppaa ja sitä hoidettiin avoimena haavana monta kuukautta. Ei ollut vaikea valita synnytystapaa tuon jälkeen.

Kuulostaa siltä ettei sinulla sitten ollut kovin suurta synnytyspelkoa kun se kerta noin kerralla hävisi kun kuulit työkaverin kokemuksesta, ehkä parempikin sitten ettet hakenut pelkosektiota. Itse pelkään synnytystä ihan joka soluani myöten, ja vaikka se onkin kamalaa mitä työkaverillesi sattui, ei se muuta pelkoani alatiesynnyttämistä kohtaan yhtään miksikään

Pelko häviää kun voitat sen. Huomaat että sun keho tietää mitä tehdä. Hanki paljon tietoa siitä miten alatiesynnytys toimii ja mitä itse voit

Leikkauksissa tapahtuu myös runsaasti hoitovirheitä. Jos arvioidaan että raskaus ei ole riskiraskaus ja on turvallista synnyttää, niin useimmiten se sitä juuri onkin. 

Vierailija
572/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsin pelkosektiota. Sitten työkaveri kertoi omasta kokemuksestaan, kun haava oli repsahtanut yllättäen auki keskellä kauppaa ja sitä hoidettiin avoimena haavana monta kuukautta. Ei ollut vaikea valita synnytystapaa tuon jälkeen.

Kuulostaa siltä ettei sinulla sitten ollut kovin suurta synnytyspelkoa kun se kerta noin kerralla hävisi kun kuulit työkaverin kokemuksesta, ehkä parempikin sitten ettet hakenut pelkosektiota. Itse pelkään synnytystä ihan joka soluani myöten, ja vaikka se onkin kamalaa mitä työkaverillesi sattui, ei se muuta pelkoani alatiesynnyttämistä kohtaan yhtään miksikään

Pelko häviää kun voitat sen. Huomaat että sun keho tietää mitä tehdä. Hanki paljon tietoa si

Vakuuttelua riittää rauhoitellakseen. Eri asia uskovatko olis puheitaan itsekään 100% tietona 

Vierailija
573/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko jotenkin liittyä resurssien pienentymiseen, kuten synnytyssairaaloiden lopettamiseen..? Hmmmmm.

Vierailija
574/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää! pahoittelut että jouduit kokemaan tuollaista ja onneksi jäitte molemmat vauvan kanssa henkiin! 

Puhuin asiasta neuvolassa ja myöhemmin ultrassa, jossa ylilääkäri oli paikalla. Hän sanoi, että sektiota ei saa pelon takia vaan ainoastaan lääketieteellisistä syistä. Mikään ei hänen päätään kääntänyt. Täysillä viikoilla lapsi lakkasi

Järkyltä kuulostaa kokemuksesi!

Ja asiatonta kohtelua, eka sektio oli kiireellinen nukutus kanssa jossa komplikaatioita ja verenvuotoa n. Litra. Sanoivat seuraavan raskauden kohdalla että saan automaattisesti sektion halutessani

Vierailija
575/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo menkkojen aikaan verikakka kuvottava hajulta niin entäs kun moisissa hajussa oltava nälissään ja kivuissa tuntitolkulla

Tulevatko tekemään alapesuja kesken kaiken? 

Vierailija
576/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuin asiasta neuvolassa ja myöhemmin ultrassa, jossa ylilääkäri oli paikalla. Hän sanoi, että sektiota ei saa pelon takia vaan ainoastaan lääketieteellisistä syistä. Mikään ei hänen päätään kääntänyt. Täysillä viikoilla lapsi lakkasi

Miltä vuosikymmeneltä tämäkin on? Ei sektiosta päätetä ultrassa eikä ultrassa ole ylilääkäriä paikalla.

Neuvola tekee lähetteen pelkopolille ja siellä käydään pari kerta juttelemassa kenen sattuu vuorossa olevan lääkärin kanssa. Leikkauksia eikä alatiesynnytyksen ei hoideta teholla vaan synnytyssalissa tai leikkaussalissa. 

Vierailija
577/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lasta sektiolla omasta pyynnöstä HUS:in sairaaloissa. Hyvin on menneet kaikki, oikein hyviä kokemuksia. Ei maksanut yhtään enempää kuin muutkaan toimenpiteet julkisella. 

Rinnat rupsahti kaikista imetyksistä ym, nahka venyi niin että mitta solisluiden välistä nännin päähän oli kymmeniä senttejä. Sain onneksi muutaman vuoden päästä pienennysleikkauksen, HUS:ssa sekin, oli loistava kirurgi. 

Lapset on kaikki alle 15-vuotiaita. 

Vierailija
578/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt alateitse viisi lasta ilman repeämiä, ekassa eppari. Täysimettänyt 6kk, ja jatkanut taaperoimetystä lasten niin halutessa 1-2-vuotiaaksi kaikkien kanssa. Silti minua ei kiinnosta haluaako joku sektion tai imettääkö äiti lastaan. Toimin itse näin, joku toinen syystä tai toisesta toisin. Kukaan toinen ei voi tietää tai määrätä toisen ajatuksia tai tuntemuksia. Mutta toivon että kukaan ei arvostele myöskään minun päätöksiäni. 

Vierailija
579/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo menkkojen aikaan verikakka kuvottava hajulta niin entäs kun moisissa hajussa oltava nälissään ja kivuissa tuntitolkulla

Ota pyykkipoika mukaan (nenään) 

Vierailija
580/870 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota pyykkipoika mukaan (nenään) 

:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme