Sektio yleistynyt
Ollaan rehellisiä. Sektiot lisääntyneet runsaasti ensisynnyttäjillä. Todella moni nainen on jo ennen raskautumista tullut siihen tulokseen että haluaa sektion keinoja kaihtamattakin. Minäkin halusin ja vetosin synnytyspelkoon. En saanut sektioon myönnytystä siltikään vaan ohjauksen pelkopoliin. Tätä aikaa ennen lapsivedet kuitenkin ehti tulla ja olin peloissani että alatiesynnytys edessä mihin en valmis millään tapaa. Lopulta synnytyksen etenemisen ollessa liian hidasta suostuivat sektioon ja tilastollisesti se ei ollut suunniteltu sektio vaikka tosiasiassa se oli mielessäni ollut toiveissa koko ajan. Toki jälkikäteen helpompi ollut sanoa että ei ollut suunniteltu koska osa naisista etenkin olleet tuomitsevia sektiosta kuultua. Tuskin olen ainoa joka haluaa sektion itsekkäistä syistä, nyt jo joka 4. ensisynnyttäjä saa lapsen sektiolla
Kommentit (870)
Sektio on aina isompi riski seuraavien raskauksien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä numero 496: täsmennetään nyt vielä että Euroopan tilastoita tässä katselin. Ehkä sektio ei kuitenkaan ole niin vaarallinen, että vertailukohdaksi tarvisisi vetää Afrikan köyhimpiä maita mukaan.
Esimerkiksi viime vuosina maailman turvallisin maa synnyttäjille on ollut Norja, missä sattumoisin sektioiden määrä on Pohjoismaiden alhaisin. Suomessa taas äitiyskuolemat ovat nousussa, mikä liittynee sairaaloiden onnettomiin resursseihin. Sektioiden määrä Suomessa nousee myös, mutta tässä taustalla on myös odottajien ikä ja ylipaino. Eli eivät nämä tietenkään ole yksinkertaisia syy-seuraussuhteita. Mutta jos halutaan äitiyskuolleisuuden ehkäisyssä maailman kärkeen, ei se onnistu jos sektio on laajamittainen vaihtoehto.
Minua ei kiinnosta nostattaa tilastoa kärkipaalulle. Haluan päättää kehostani
Vierailija kirjoitti:
Tämä on fakta, joten alapeukutus on turhaa. Isohko arpi kohdussa ei ole mikään loistojuttu seuraavia raskauksia ajatellen.
Tietenkin sektio on joskus välttämätön, mutta on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa sen vain omista mukavuussyistään tai siksi että alapää "pysyisi kunnossa" (kuvitellusti). Onko se sitten kivempi että mahassa on arpi (ja kohdussa, jota nyt ei päällepäin näy, mutta siellä se silti on) ja vatsalihakset vedetty auki?
Kaverilla erkaabVierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on fakta, joten alapeukutus on turhaa. Isohko arpi kohdussa ei ole mikään loistojuttu seuraavia raskauksia ajatellen.
Tietenkin sektio on joskus välttämätön, mutta on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa sen vain omista mukavuussyistään tai siksi että alapää "pysyisi kunnossa" (kuvitellusti). Onko se sitten kivempi että mahassa on arpi (ja kohdussa, jota nyt ei päällepäin näy, mutta siellä se silti on) ja vatsalihakset vedetty auki?
Kaverilla vatsalihakset erkaantui ihan luonnollisessa synnytyksessä, tämä ei vain sektiojuttu
Mitä sitten vaikka sektion jälkeen kohtu ei yhtä pro kunnossa? Ikää ja keho muutoksia tulee muutenkin. Myöskään suurperheet ei enää yleistä toisin kuin sota-ajan perheillä tai tietyillä uskovaisilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä numero 496: täsmennetään nyt vielä että Euroopan tilastoita tässä katselin. Ehkä sektio ei kuitenkaan ole niin vaarallinen, että vertailukohdaksi tarvisisi vetää Afrikan köyhimpiä maita mukaan.
Esimerkiksi viime vuosina maailman turvallisin maa synnyttäjille on ollut Norja, missä sattumoisin sektioiden määrä on Pohjoismaiden alhaisin. Suomessa taas äitiyskuolemat ovat nousussa, mikä liittynee sairaaloiden onnettomiin resursseihin. Sektioiden määrä Suomessa nousee myös, mutta tässä taustalla on myös odottajien ikä ja ylipaino. Eli eivät nämä tietenkään ole yksinkertaisia syy-seuraussuhteita. Mutta jos halutaan äitiyskuolleisuuden ehkäisyssä maailman kärkeen, ei se onnistu jos sektio on laajamittainen vaihtoehto.
Minua ei kiinnosta nostattaa tilastoa kärkipaalulle. Haluan päättää kehostani
No niin, ainakin olet rehellinen. Mitäpä faktoista, tunteellahan ne päätökset pitää tehdä.
En tajua tarvetta pitää sektioäitejä alempiarvoisina. Anoppi ja toinen miniä olivat sektiota vastaan ja saivat liittoutumissyyn arvostella huonompana äitinä pitäen sektion takia. Mutta kun toinen miniä päätyi saamaan seuraavat lapsensa sektiolla uhriutui asiasta, asia mistä oli saanut syyn läyhätä osuikin omalle kohdalle. Loppui sen myötä sektiotaustani arvostelu heiltä molemmilta
Vierailija kirjoitti:
En tajua tarvetta pitää sektioäitejä alempiarvoisina. Anoppi ja toinen miniä olivat sektiota vastaan ja saivat liittoutumissyyn arvostella huonompana äitinä pitäen sektion takia. Mutta kun toinen miniä päätyi saamaan seuraavat lapsensa sektiolla uhriutui asiasta, asia mistä oli saanut syyn läyhätä osuikin omalle kohdalle. Loppui sen myötä sektiotaustani arvostelu heiltä molemmilta
Meillä oli sama, tosin liittoutumaa oli myös imetysasiasta
En tajua miksi jotkut liittoutuvat selän takana kolmannesta läyhäten. En itse luottaisi sellaisessa liittoutumassa että minusta ei myös jauhettaisi skeidaa vaan epäluottamus varjostaisi välejä. Nähnyt monet kerrat kun keskenään liittoutuvat saattavat haukkumansa kanssa tehdä vastaavanlaisen liittouman ja joku varmistelee näin ettei esim miniät kaveeraa keskenään ja liittoudu anoppia vastaan
501 tässä vastaa, en tiedä oliko kysymys minulle suunnattu. Mutta suunniteltu sektio kolmannessa raskaudessa tehtiin, koska vauva jäi perätilaan ja kaikki lapseni ovat olleet reilu 4kg syntyessään. Arvioitiin tämäkin isoksi (oli lopulta 4200g), joten riskejä punnittiin todella tarkkaan. En tiedä, saattaisin nyt toimia toisin ja kokeilla myös virheasennissa alatiesynnytystä koska kaikki yli 4kg vauvat ovat syntyneet ilman repeämiä tai komplikaatioita. Ja ei, en ole ylipainoinen ja jokaisessa raskaudessa olen käynyt sokerirasituksessa kahdesti puhtain paperein. Testattu joka kerta, koska vauvat olleet isoja. Johtunee geeneistä, puolisoni on ollut yli 4,5 kg syntyissään, itsekin liki 4kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama, tosin liittoutumaa oli myös imetysasiasta
En tajua miksi jotkut liittoutuvat selän takana kolmannesta läyhäten. En itse luottaisi sellaisessa liittoutumassa että minusta ei myös jauhettaisi skeidaa vaan epäluottamus varjostaisi välejä. Nähnyt monet kerrat kun keskenään liittoutuvat saattavat haukkumansa kanssa tehdä vastaavanlaisen liittouman ja joku varmistelee näin ettei esim miniät kaveeraa keskenään ja liittoudu anoppia vastaan
Kuten aiemmin ketjussa sanottu Nainen on naiselle susi
Ehkäpä naiset ovat vihdoinkin tulleet järkiinsä: synnytystapa pitää saada valita! Itse vaadin lupauksen sektiosta jo ennen raskaaksi tuloa (ko. sairaalan naistentautien ylilääkärin allekirjoituksella varustettuna), niinpä minulla on kaksi sektiolla syntynyttä lasta! Ilman sektioita olisin lapseton. Suomi on sektioiden kehitysmaa!
Suunnitellun sektion saa, kun selkeästi ilmaisee, ettei suostu synnyttämään alakautta. Ei tarvita pelkopoliakaan. Monissa maissa synnytystavan saa itse valita. Sektion saa halutessaan myös nukutuksessa, kun osaa ja uskaltaa vaatia.
miten muka sektio luvan saa ennen raskautta jo?!
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä naiset ovat vihdoinkin tulleet järkiinsä: synnytystapa pitää saada valita! Itse vaadin lupauksen sektiosta jo ennen raskaaksi tuloa (ko. sairaalan naistentautien ylilääkärin allekirjoituksella varustettuna), niinpä minulla on kaksi sektiolla syntynyttä lasta! Ilman sektioita olisin lapseton. Suomi on sektioiden kehitysmaa!
Ei varmasti missään kirjoiteta tuollaisia höpöhöpö-lupauksia. Lääkäreillä on muutakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
miten muka sektio luvan saa ennen raskautta jo?!
Ei sitä saakaan.
Pelkään synnytystä ylipäätään mutta jos on aivan pakko valita kahdesta pahasta, niin haluaisin sektion ihan siksi että ajatus rikkoutuneesta pidätyskyvystä on suorastaan lamaannuttava. Turhauttaa noi ihmiset jotka vänkää siitä että mukavuus syistä halutaan sektio blaa blaa, ehkä joukossa on muutama sellainen mutta veikkaisin että suurinosa on ihan selväjärkisiä naisia joilla yksinkertaisesti pelko ohjaa siihen suuntaan ettei alatiesynnytystä halua.
512 jatkaa: Todellakin sain sektiolupauksen kirjallisena jo 90-luvulla, kun hakeuduin yksityispuolen kautta paikkakuntamme naistentautien ylilääkärin puheille ja vaadin sektiota. Hän itse lupasi leikata minut (oli yliopistollisessa sairaalassa synnytysosaston ylilääkärinä). Niinpä vain tehtiin kaksi sektiota erityismaksuluokan potilaana (erityismaksuluokka sittemmin poistettu, harmi).
Vierailija kirjoitti:
Aika moni haluaa vain yhden lapsen
Vierailija kirjoitti:
512 jatkaa: Todellakin sain sektiolupauksen kirjallisena jo 90-luvulla, kun hakeuduin yksityispuolen kautta paikkakuntamme naistentautien ylilääkärin puheille ja vaadin sektiota. Hän itse lupasi leikata minut (oli yliopistollisessa sairaalassa synnytysosaston ylilääkärinä). Niinpä vain tehtiin kaksi sektiota erityismaksuluokan potilaana (erityismaksuluokka sittemmin poistettu, harmi).
Eipä nykyään onneksi tuollainen onnistu.
Sektiossa kohtuun jää arpi ja arpi voi revetä seuraavassa synnytyksessä tai raskaudessa. Meinasin menettää ystäväni, kun hänen kohtunsa repesi suunnitellun sektion jälkeen seuraavaa odottaessa, supistusten vuoksi. Päätyi se synnytys hätäsektioon. Eikä lupaa enää tulla raskaaksi. Eli ihan pikkujuttu se sektio ei ole, onneksi suurin osa kuitenkin toipuu hyvin ja normaalisti molemmista synnytystavoista.